BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: iDave op 19 February 2010, 20:03:52
-
Hallo allemaal,
Ben bezig met mijn baanplan helemaal uit te werken. Heb al aardig wat topics doorgelezen en de koploper helpfiles.
Maar zal toch een beetje input van jullie willen hebben of mijn blokken op deze manier kloppen.
Ik rij nu nog met alleen multimaus en wil straks mijn baan automatisch laten rijden. Daarom heb ik al aparte secties voor het remmen gemaakt op de kopsporen, weet alleen niet of deze lang genoeg zijn.
Maar denk dat het zelf helemaal zo in orde is namelijk.
(http://lh6.ggpht.com/_ZvqNElci-WQ/S37dimCFZaI/AAAAAAAAALA/gs5DAXXwgg0/baanplan_secties_4.JPG)
KLIK (http://lh6.ggpht.com/_ZvqNElci-WQ/S37dimCFZaI/AAAAAAAAALA/gs5DAXXwgg0/baanplan_secties_4.JPG)
De sporen tel ik van onder naar boven, 1, 2, 3 en 4 zijn dus de perron sporen en spoor 5 is dus het laadspoor.
De inkomende wissels wil ik gescheiden houden zodat een trein kan binnenlopen op spoor 1 en van 2, 3 of 4 nog eentje kan vertrekken.
De langste trein die komt te halteren in het station is een VT11.5 TEE, die zal alleen maar op spoor 3 stoppen omdat de andere sporen te kort zijn voor deze trein.
De rest word gereden met treinstellen en met trek/duw stammen.
Op spoor 1 komen alleen stoptreinen te staan.
Sporen 3 en 4 worden afgewisseld met internationale en intercity treinen.
De 2 sporen aan de linkerkant is voornamelijk voor het wat kleine rangeerwerk en om een loc terzijde te kunnen stellen en om om te laten lopen.
Hoop dat het zo allemaal een beetje duidelijk is :)
-
Prima, niets aan toe te voegen of op aan te merken.
Mvg
Wim.
-
Zo te zien zijn de rem sporen evenlang als de perronspoor-kopspoor dit moet voldoende zijn daar de treinen niet met baanvak snelheid maar met lagere snelheid het kopspoor naderen.
Let er wel op dat bij trekduw combinatie de stuurstand niet altijd stop bij heet eerste draaistel maar pas bij de tweede. (hier heb ik helaas last van bij een paar stuurstanden) waardoor het kopspoor langer moet zijn dan 30 cm.
Ik weet niet op koploper dit kan maar RR&Co kun je de trein (lok) door laten lopen in het kopspoor zodat alle loks ongeacht de lengte in het midden van het kopspoor stoppen.
-
Daar heb je mij ook weer even aan het denken gezet...
Denk dat ik het voorlopig zo laat, wanneer ik straks echt via koploper ga rijden word het toch eerst heel veel testrijden,
Maar denk wel dat er genoeg is in te stellen in dat programma dat het geen probleem zou mogen zijn.
Al het materieel waarmee ik wil gaan rijden moet ik nog aanschaffen en heb ook nog een boel wat ik moet ombouwen, maar dat komt wel goed tegen die tijd.
De bezetmelders moet ik ook nog allemaal aanschaffen namelijk, dus het blijft voorlopig nog bij een multimaus.
Maar ik denk wel dat ik op deze manier alles goed heb voorbereid.
Het is nu nog wachten op de isolatie lasjes en dan kan ik weer met een berg solderen en aansluiten beginnen :)
Bedankt voor de tips (y)
-
Misschien zie ik het niet goed zie maar heb je nu alleen remsecties aan het einde van de perrons? Je weet tenslotte nooit of de loc trekt of duwt als die het station binnenkomt dus lijkt het mij dat je een remsectie aan het begin en eind van het perron moet hebben (dus ieder perronspoor in 3 bezetmelders verdelen) of is daar een andere oplossing voor in koploper?
Gr Bob
-
Bob,
Het maakt niet uit of de loc of een stuurstand voorop loopt. Als het een stuurstand is moet je zorgen dat deze stroom verbruikt. Op basis van stroomverbruik wordt een bezetmelding gegenereerd en dat wordt door Koploper gezien. Op basis van de bezetmelding op een bepaald punt doet Koploper iets, in jouw bedoeld geval een remming inzetten om te kunnen stoppen op een door jouw bepaald punt.
Koos Jabaaij.
-
Dat laatste stukje zijn de stopsporen, de remsporen zijn bijna over de hele lengte van het perron zoals Bigblow al was opgevallen hierboven.
Zolang koploper ziet dat er een bezetmelding gemaakt word moet hij toch ook weten wanneer het voertuig moet stoppen?
-
Ja,
als er een bezetmelding is op de stopmelder.
Koos Jabaaij.
-
Bob,
Het maakt niet uit of de loc of een stuurstand voorop loopt. Als het een stuurstand is moet je zorgen dat deze stroom verbruikt. Op basis van stroomverbruik wordt een bezetmelding gegenereerd en dat wordt door Koploper gezien. Op basis van de bezetmelding op een bepaald punt doet Koploper iets, in jouw bedoeld geval een remming inzetten om te kunnen stoppen op een door jouw bepaald punt.
Koos Jabaaij.
Idd ik snap het. Je moet dus alleen zorgen dat datgene (loc of wagon) stroom af neemt (y)
-
Nogmaals
Prima, niets aan toe te voegen of op aan te merken.
Mvg
Wim.
-
Dus Wim ? Er mag gewoon over door gevraagd worden als mensen daar behoefte aan hebben.
Gr. Remco.
-
Zekers als mensen daar behoefte aan hebben.
Alleen zoals het in de tekening staat, en ook zoals het in de handleiding staat, is het gewoon perfect. En is er niets op aan te merken.
Mvg
Wim.
-
Zekers als mensen daar behoefte aan hebben.
Alleen zoals het in de tekening staat, en ook zoals het in de handleiding staat, is het gewoon perfect. En is er niets op aan te merken.
Mvg
Wim.
Dan ga ik het hierbij houden en ga ik nu uitzoeken hoe precies verder te gaan in aanschaf van de hardware.
Aan ieder dank voor jullie inbreng! (y)
-
Dat had je toch al gezegd :)
Prima, niets aan toe te voegen of op aan te merken.
Mvg
Wim.
Dus snap ik de herhaling van je opmerking niet ;)
Gr. Remco.
-
Dan ga ik het hierbij houden en ga ik nu uitzoeken hoe precies verder te gaan in aanschaf van de hardware.
klik daarvoor op de wereldbol bij Wim. Die kan je er zeker aan helpen.
-
Vandaag ook bij de Haagse modelbouw club geweest en ben er nu helemaal uit.
Bij Wim word zeker het een en ander aangeschaft!
Dank jullie wel voor jullie hulp (y)