BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Robert_N-Nm op 17 February 2010, 14:55:48
-
Hoi,
Tijd om eens wat van m'n eigen modelspoor-bouwkunsten te laten zien (na een lange bouwstilte zeg maar). In dit geval gaat het om station Alvaneu m'n nieuwe projekt(je). Een kort voorstelrondje.
Het grote voorbeeld
Alvaneu is een klein dorpje in het Albulatal in Graubünden/Zwitserland van ca 420 inwoners. De belangrijkste attractie van het dorp voor de niet treinliefhebber is de lokale golfbaan maar als spoorfanaat kan je daar best een dagje treinspotten. Station Alvaneu ligt tussen de twee dorpskernen van Alvaneu (Alvaneu Dorf en Alvaneu Bad) in en is niet veel meer dan een opgewaardeerd passeerspoor waar slechts in de ochtend- en avonduren treinen van de Rhätische bahn (RhB) stoppen. Het station zelf heeft in het verleden ook niet veel meer dan deze functie gehad. Er was wel eens waar een klein kopspoortje te vinden in de uitrijrichting Surava/Tiefencastel, maar dat is in de loop van de tijd ten prooi gevallen aan de moderniseringslust van het bedrijf. Het enige wat rest is een betonnen stootblok. Het stationsgebouw zelf is nog grotendeels in de staat zoals het is opgeleverd ergens aan het einde van de 19e, begin 20e eeuw. Een mooi uitgangspunt dus voor een simpel modelbaantje waarbij ik de grootseriefabrikanten (goeddeels) links zal laten liggen.
De onderbouw
Hoewel de constructie van de modulebak zelf nog moet gaan plaatsvinden is de rails reeds neergelegd op een klein plaatje 4mm MDF. Ok MDF is misschien niet het topmateriaal voor velen maar in deze situatie heeft het toch een paar prettige/voordelige eigenschappen als je gaat kijken naar de bouw van de rails zelf.
De rails
Voor de bouw van de rails heb ik gebruik gemaakt van het N-tram railsysteem. Dit is eigenlijk een simpel maar wel tijdrovende manier van railbouw waarbij middels een spoormal de rails wordt aangelegd. In principe is het niet meer dan mal op de ondergrond plakken, gaatjes boren (4 per bielsje, 0,6mm) en vervolgens de bielsjes erop plakken. Hierna gaat er een laagje bijts over het gehele spoorverloop en kunnen de railklemmen geplaatst worden. Als laatste stap worden dan de code 40 railprofieltjes in de klemmen gebracht en vastgeklemd. Et voila, we hebben een mooi stukje rails liggen. Dit principe heb ik al eerder gedaan voor Bergünerstein en werkt in principe goed zolang je ondergrond niet keihard is, zeker omdat je gaatjes nogal eens verstopt raken met (hout)lijmresten en je ze dan handmatig even moet naboren.
Wat foto's (van het Bergünersteinprojektje, maar het principe veranderd niks).
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Smalspoor/Bergnerstein3.jpg)
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Smalspoor/Bergnerstein4.jpg)
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Smalspoor/Bergnerstein5.jpg)
In het volgende bericht (komt zo) volgen nog wat extra foto's van het eindresultaat sporenleggen. Anders dan knikkert het forum m'n bericht er weer uit en kan ik opnieuw beginnen.
Robert
-
Wow Robert, dat noem ik nog eens serieuze zelfbouw! (y)
Groetjes,
Jos
-
....en dan zeggen ze dat muurtjes krassen monnikenwerk is........
Good'n busy, gozert!
-
En het vervolg gelijk maar even...
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Alvaneu%20in%20Nm/DSC01314.jpg)
Op deze foto zijn alleen de wissels en het verbindingsspoor ertussen aanwezig. Niet heel duidelijk te zien omdat er een tweetal personenwagens op staat, maar toch.
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Alvaneu%20in%20Nm/DSC01374.jpg)
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Alvaneu%20in%20Nm/DSC01370.jpg)
En hier een vergelijkbare foto. De sporen liggen nu wel volledig, en de regionale trein rijdt al binnen.
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Alvaneu%20in%20Nm/DSC01375.jpg)
Het geeft best nog wel wat diepte op zo'n beperkte oppervlak. Het verbaaste mij eigenlijk een beetje. Het geeft in ieder geval weer extra zin om verder te gaan want helemaal af is het dus nog niet, de roltest met de twee- en vierassers zijn in ieder geval al veelbelovend.
Zo moeten de sporen nog elektrisch aangesloten worden en voorzien worden van ballast. Moet het verdere landschap en de spoorse toebehoren zoals seinen en bovenleiding verder worden ingepast en moeten de wissels sowieso worden voorzien van een geschikte aandrijving waardoor ze fatsoenlijk te berijden zijn (momenteel de neutale stand een stand die het midden houdt tussen rechtdoor en afbuigend).
Robert
-
Robert,
Gaaf hoor! dat wil ik ook nog wel gaan proberen, maar dan zelf een wissel bouwen in een afwijkende maat. Welk type wissel heb je hier gebruikt, ik neem aan van Peco?
Groet, Jeroen.
-
Hoi,
@Jeroen/Jerome
Nope geen peco. De wissels stammen van JHM (Jörgen Haubrich) en komen bij Aspenmodel vandaan. Het gaat om een tweetal rechter wissels van 12cm, 8o, 1:7 naar RhB voorbeeld (art.nr 2050 NM). In deze spoormaat (6,5 mm) zijn eigenlijk alleen wissels van maerklin beschikbaar. Deze zijn echter niet correct doordat het normaalspoor in 1:220 is. Dat betekent dus te korte bielsen die te dicht op elkaar zitten, hetgeen in mijn ogen afbreuk doet aan de modellen (alle messing kleinserie eigenlijk). Dus dan maar zelfbouw van de rails.
@All
Overigens heb ik de laatste (zeg 20cm) rails op een iets andere manier geprepareerd. Op dit laatste stuk heb ik gebruik gemaakt van een soort klemmen-strip welke zich onder de rails bevind. Even verankeren met wat secondelijm en je bent een stuk sneller (waarvoor bedankt Edward). Het resultaat is er in ieder geval niet minder door.
Mooi. Straks nog even wat stoeien met de bovenleidingsmasten van N-track. Ik heb een heel mooi demo-model van een Quertragewerk over twee sporen (staat ook op hun website) en ik wil er sowieso nog een paar in elkaar vrotten. De foto's die ik van de masten heb gezien (+ degene die ik al in huis heb) beloven in ieder geval veel goeds. Dus misschien weer een korte update...
Robert
-
Hoi Robert,
Dit wordt een interessant project. Dat ga ik zeker volgen!
groeten,
Julien
-
Hoi,
Een kleine update (dit maal zonder foto's). Vandaag eens zitten spelen met de bovenleidingsmasten van N-track als bouwpakket. Mooi spul alleen kom ik nu dus echt handen te kort bij het soldeerwerk. Het resultaat is het nodige geklooi (lees ervaring rijker en een illusie armer) maar geen echt fatsoenlijk uitziende mast. Aankomende zaterdag maar eens in Houten speuren naar een setje extra handjes, heb ik tenminste nog een doel voor ogen ipv nog meer rollend materieel kopen ;) (wat niet geschikt is voor dit projekt).
Robert
-
Mooi Robert! Ziet er goed uit (y)
-
Hoi,
Qua doel voor Houten niet geslaagd, jammer maar helaas. Wel een kleine bestelling (Volkswagenbusje van Lemke Mini's besteld, in de ijscoman uitvoering) gedaan omdat ik graag een leuke scene wil maken bij het stationnetje dat wel past bij een warme zomerdag ergens aan het einde van de zomer/nazomer. Maar goed niet helemaal stilgezeten qua smalspoor want...
...afgelopen vrijdag stond de postbode weer eens aan de deur met een klein pakketje. De inhoud, een wagentje van de firma N-tram. Aangezien een plaatje meer zegt dan woorden.... (gelijk 2 plaatjes, een 3e staat op de foto-emmer).
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Alvaneu%20in%20Nm/DSC01379.jpg)
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Alvaneu%20in%20Nm/DSC01380.jpg)
De onderkant van de wagen heb ik niet op de foto gezet. Laten we het er op houden dat ondanks het formaat vrijwel de complete rataplan aan leidingen, stangen en andere appendages aanwezig is. Het mooiste van het model vind ik echter de balkons en eigenlijk dan vooral de deuren naar binnen toe. Ze hebben namelijk gewoon gezorgd voor deurklinken!! (ziek jawel, maar zooooo mooi. Eat your heart out Bemo :P). Uiteraard is de wagen voorzien van een interieur en rolt ze lekker soepel over de smalle spoortjes.
Robert
-
Leuk! Rhätische Bahn :)
Ongelofelijk mooi gedetailleerd hoor. Ik heb er zo een van Brawa in 1:22,5
Groetjes,
Jos
-
Hoi,
Opnieuw een update...
Ik ben maar verder gegaan met het leggen van de sporen op een volgend element in de baan dat direct na de wisselstraat komt, juist ja het stationsgebied zelf. Qua bielsen ben ik ongeveer op 1/2e deel van de lengte gekomen totdat ook hier een materiaalprobleempje optrad. Het is duidelijk weer tijd om te shoppen geworden. Een setje northeastern Linde profieltjes (maat 1,3 bij 0,8 mm met een x-aantal cm lengte) staat er nu ook weer bij op het verlanglijstje.
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Alvaneu%20in%20Nm/DSC01385.jpg)
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Alvaneu%20in%20Nm/DSC01383.jpg)
Vanavond, als de lijm goed droog is, worden de bielsjes even wat opgeschuurd en kan de beits erover zodat ze zo'n mooi bruinige en oude look krijgen. Daarna kan over elk van de delen een stuk rails worden aangebracht. Niet te zien is dat ik eigenlijk nog geen gaatjes heb geboord. Daar ik gebruik maak van een alternatief klemsysteem kan ik wat sneller werken, alleen liggen de klemmen nu niet precies allemaal boven een bielsje. Het mag de pret niet drukken en daarbij ik kan de klemmen (die dezelfde zwarte kleur hebben als de rails) toch niet meer zien als het railprofieltje erin zit (laat staan als ze geballast zijn).
Robert
-
Wat een moppig huisje, zeg. Gaaf hoor. Wat mij betreft echt niet te doen, zo'n heel station bielsje voor bielsje aanleggen..........in 1:160. Is het de bedoeling dat alles gaat rijden (met schaduwstationnetje ofzo) of wordt het een diorama, evt. met pendelbaanfunctie? Hoe zit het met je bovenleidingsmasten?
Gr J
-
Hoi J (en de rest),
Baanplan (Zichtbaar): zal het niet echt veel voorstellen. Ik ga uit van een ordinair halfverdekt ovaaltje met vooraan als eyecather het moppige stationsgebouwtje dan de sporen en achter de sporen nog een klein stukje heuvellandschap/grasland en een enkel huisje (Alvaneu Bf ligt namelijk tussen de weilanden, tussen de twee dorpskernen in). Dit filmpje van youtube (http://www.youtube.com/watch?v=s7Zzf5lf_yA) (©Wimzelluv) schetst de situatie een beetje (alleen die lelijke nieuwbouw pal achter het stationsgebouw maak ik niet na, en het zal bij mij een landschap worden met een (laat) zomers tintje. Even een tekstuele schets van het huidige zichtbare deel (qua bouwsegmenten):
Tunnel -- Overweg "Funtauna" (gelegen in een boog) -- Wisselstraat (Tiefencastelzijde) -- Stationsgebouw -- Wisselstraat (Landwasserviaduct/Filisur, gelegen in een boog) -- Tunnel
Schaduwstation: Tussen de twee tunnels komt een schadustation te liggen. Dat zal vermoedelijk een spoor of 4-5 krijgen en zal via een schuiflade-systeem moeten gaan werken (met een enkel doorlopend spoor zodat er ook gewoon gekeken kan worden naar het rijden van de treinen). Dat is ingegeven doordat de wissels nog best wel kostbaar zijn. De wissels die ik nu heb verwerkt in de eerste wisselstraat kosten €35,- p.st en om ze nou ook nog in het schaduwstation te gaan gebruiken is zonder geld. Daarnaast kost het ook nog eens de nodige ruimte om zulke wisselstraten in te passen. Het baantje moet behapbaar blijven en zal niet langer worden dan 150cm bij 50-60 cm de diepte in.
Qua bovenleidingsmasten: Die liggen in onderdelen te wachten op dat wat komen gaat. Ik heb een fixatiehulpje nodig om de schroefdraden goed te kunnen solderen zodat de verbindingen ook een beetje stevig worden. Qua bovenleidingsdraad ben ik er echter nog niet uit. Persoonlijk denk ik momenteel aan Hammerschmid bovenleiding. Dat zijn nameliijk ragfijne draden icm een gummidraad a/d pantograafzijde. Dat lijkt mij het minst kwetsbaar (van iets wat behoorlijk kwetsbaar zal blijven).
Qua seinen en overweg: De seinen stammen van Kyodo (niet meer verkrijgbaar in grote hoeveelheden). Dat zijn mooie seinen met leds die over het algemeen veel beter gerpijsd zijn dan seinen van Microscale. De seinen van Microscale (http://www.microscale.ch/) vind ik persoonlijk ook wat grof voorkomen op foto's doordat ze de draden aan de achterzijde van de leds hebben weggewerkt. De overweg moet beveiligd worden met een setje slagbomen, maar die ben ik nog niet tegen gekomen in N spoor.
Robert
-
Hey Roberto,
Het is een gaaf project waar je aan begonnen bent,het is wel interessant dat je veel in eigen beheer doet.
Het is absoluut het volgen waard,wat J al zei het is me wel monnikenwerk bielsje voor bielsje.
Gr Chris
-
Hey Roberto,
Rail zelfbouw rules!!! Ik doe het ook met code 40 rails voor N(FiNescale).
Resultaat is optisch beter dan enig fabrieksmerk rail.Mijn wissels zijn 1:7,5 en hebben een boogstraal van 190.
Ga zo door en maak er wat moois van
Gr Hans
-
Don Roberto,
Viessmann heeft een werkend overwegje met slagbomen. Misschien kun je daar wat mee. Gebruik je spoor Z rails voor het schaduwstation? Dat moet toch wel enigszins betaalbaar zijn?
-
@J,
Vermoedelijk Peco flexrail spoor Z/Nn3. Das niet al te duur en beter te doen dan die zooi van Minitrix. Voor wat betreft de overwegbomen van viessmann. Die zijn Duitser dan Duits, passen niet echt op dit projektje zonder een zeer grondige verbouwing.
@All
De bielsen zijn inmiddels in de beits gezet en liggen nu opnieuw te drogen. Misschien dat ik straks nog even een poging doe om de eerste spoorstaven neer te leggen. Woensdag sowieso eens kijken of ik wat hout te pakken kan krijgen voor de rest van het baantje.
Robert
-
Hallo Robert,
Misschien een domme vraag, Nm is dit 6 mm spoor? op basis van N spoor.
Of komt dit overeen met Z spoor, Ben niet meer zo op de hoogte van de hedendaagse schalen.
Matheus.
-
Hoi Matheus,
Het is N spoor maar op basis van 6,5 mm spoor (gelijke spoorbreedte als Maerklin Z). De toevoeging "m" staat net zoals H0 voor "meterspoor". Overigens is het geen domme vraag hor (als domme vragen al bestaan). Nm is een vrij zeldzame verschijning mede doordat er geen grootseriefabrikanten actief zijn op dit schaalgebied, wat de prijzen uiteraard opstuwd. Ik heb slechts een keer een baan gezien op een beurs met een vergelijkbaar thema als dit bouwwerkje (Scuol-Tarasp uit het Engadin-dal in Nm) in 2008 in Stuttgart en er zijn geloof ik naast mij nog twee andere forumgebruikers actief in deze schaal.
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Stuttgart%202008/Stuttgart200810.jpg)
Robert
-
Hallo Robert,
Tweede Forum lid in Nm spoor meld zich (y) ziet er al leuk uit!
Gr,
Edward
-
Robert, niettegenstaande klein oogt het zeer mooi, dan nog het het nodige geduld met de bouw van de rails, biels voor biels, Hoed af.
Matheus.
-
Hoi Edward,
Die railklemstrips werken perfect waarvoor mijn dank. Ik heb ze in het laatste deel van de wisselmodule toegpast met her en der een klein stukje N-tram materiaal ertussen (realisatie elektrische aansluiting + wat extra stabiliteit).
Ik heb trouwens nog even goed gekeken naar de bovenleidingsmasten van Alvaneu. Er zit een klein verschil in de Quertragewerke. Bij Alvaneu zijn ze verlengd met een segmentje per mast en dus net ff iets breder. Overigens maakt het niet uit want ik kan de mastjes sowieso gewoon gebruiken maar het viel me ineens op.
Robert
-
Hey,
een leuk nieuwtje de Lok is leverbaar: http://n-tram.de/_deu/news/index-deu2.html (y)
Edward
-
Heb zelf ook wel veel met smalspoor, maar tjonge wat is dit klein :o
Ga dit draadje zeker verder volgen.
Suc6
Grt,
Marcel
-
Gaaf spul zeg, op die website. Wel eens leuk om te bekijken. Echter die prijzen...daar springen de tranen me van in de ogen. Goed, heb je wel wat origineels.....
Dat plaatje van die module is wel gaaf, Robert. Heb je daar nog meer pics van? (URL, PB wat dan ook)
-
Hehe, je wil niet weten wat er op die modulebaan aan "klein" kapitaal stond tentoongesteld (Scuol-Tarasp). De baan stond dan ook goed afgeschermd van het publiek. Dat moet gewoon om grijpgrage vingers op afstand te houden. Ik gok dat de minimale afstand ca anderhalve armlengte was vanaf de dranghekken en waarschuwingslinten. De baan viel er zelfs door weg in een verdomhoekje en men liep er eigenlijk zo langs.
Ik had geluk en werd door de eigenaar even uitgenodigd om van dichtbij foto's te maken en een praatje te maken. Hierbij nog drie redelijke foto's, waarvan eentje met de meest vreemde eend van de RhB wat mij betreft, de Ge 4/4 I (welke al meer dan 50 jaar dienst doen bij de RhB, de lok is Nm door lemaco uitgebracht overigens).
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Stuttgart%202008/Stuttgart200811.jpg)
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Stuttgart%202008/Stuttgart20088.jpg)
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Stuttgart%202008/Stuttgart20089.jpg)
Qua inspiratie zijn deze ook wel interessant
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Stuttgart%202008/Stuttgart200814.jpg)
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Stuttgart%202008/Stuttgart200812.jpg)
En hier nog wat leuke baantjes in Nm via Gleis-Tech Gröbli (http://www.nm-bahnen.ch/diorama.htm)
@Edward
Ik ben toch maar even aan het informeren geslagen want dit ziet er echt top uit (en dat wagentje was al heel erg mooi).
@All
Net weer een cm of 20 aan rails gelegd op de tweede module. Dus het gaat als een speer.
Robert
-
Heel gaaf. Simpel, en toch mooi. Die laatste plaatjes zijn van die website, niet? Ziet er ook mooi uit. Kun je niet zo'n overweggetje toepassen? Of zoiets en je verbouwt die Viessmann knipperlicht installaties een beetje...moet toch ook lukken?
Gr J
-
Alle plaatjes heb ik zelf gemaakt in 2008, de laatste twee foto's zijn echter bij Hammerschmid op de stand gemaakt toen. Stuttgart is sowieso een walhalla voor de kleinserieliefhebber. Het is een van de weinige beursen waar veel kleinserie-fabrikanten in spoor N aanwezig zijn in grote getale.
Qua overweg, ik heb al een setje Zwitserse andreaskruizen en een knipperlicht-installatie bestaat gelukkig al wel. Ik ga het gewoon eens uitzoeken. Net als de aansturing van de N-tram modellen (Fahrregler sytem Jörger). Ik vind die G 3/4 namelijk echt top eruit zien maar het is twijfelachtig of je die loks ooit digitaal kan krijgen. Misschien een gemengde oplossing. Ik weet niet. Ik ben in ieder geval even aan het informeren.
Robert
-
Een korte update,
De bouw ligt momenteel stil, afwachtende op een nieuw setje houtjes voor het leggen van de bielsen. Weinig boeiende ontwikkeling am sich dus. Ik ben echter wel bezig om eens te kijken wat er allemaal aan scenery en details te krijgen is. Op zich was Ontraxs daarvoor een leuke. Allereerst omdat ik daar kon informeren naar de mogelijkheid om de G 3/4 digitaal te krijgen. De persoon aan wie ik het heb voorgelegd heeft er ook vertrouwen in dat het mogelijk is, dus voor mij viel er een blokkade weg. De lok is inmiddels besteld, zodra deze binnen is volgen er uiteraard foto's. De keuze is gevallen op de Groen/Zwarte Rhätia (nr.1) daar deze nog steeds actief is bij de RhB in die kleurstelling.
Voor nu een foto van het grote voorbeeld (http://www.bahnbilder.de/bilder/dampfloks-194653.jpg) van Bahnbilder/Peter Walter uit 2008.
Verder heb ik nog rondgekeken naar leuke details en scenery voor op en rondom Alvaneu. Ik moet zeggen dat ik zeer gecharmeerd ben van het spul van Polák/Sceneryshop. Mooi fijn spul in ieder geval. Iets om me eens verder in te verdiepen. Overigens is KoTol (http://www.kotol.de/) dan weer een mooie voor de verdere details op en rondom het station van Alvaneu met sneeuwvanghekken (hoewel ik een laat Zomer/vroege herfst thema qua landschap in het hoofd heb), pallets en houten kisten in spoor N.
Robert
p.s. Deze blog (http://albisbadbahn.blogspot.com/) is ook wel leuk, het is immers spoor Nm
-
Zo vandaag weer eens wat kunnen bouwen aan het station, want de "tandenstokers" waren binnen. Eerst mezelf gebezigd met het snijden van de juiste maat bielsen (1,2 cm lengte) uit de tien stripjes van 30cm. Das natuurlijk een klein maar eentonig klusje. Vervolgens heb ik de laatste 30 cm van bielsen voorzien en ze in de beits gezet. Het staat inmiddels lekker te drogen en morgenochtend ga ik eens een de volgende stukjes spoorprofiel leggen zodat er een beetje (rij)lengte ontstaat.
Overigens zal ik morgen ook even een paar foto's plaatsen. Nu is het ff wat te donker om fatsoenlijke foto's te krijgen van donkerbruine bielsen.
Robert
-
Leuk project! Ben benieuwd naar de vorderingen.
Leuke blog ook, herkenbaar vooral. Ik ben nu met Z bezig, wellicht dat het volgende project ook N smalspoor wordt. Is er wel wat te krijgen voor Italiaans of Duits smalspoor? Ik heb weinig met Zwitserland, vandaar.
-
Hoi Severt,
Het is een echte uitdaging dit projekt, maar het bevalt me tot nu toe erg goed. Heerlijk ontspannend.
Qua smalspoormaterieel is er weinig te krijgen. Na de RhB (en materieel van andere Zwitserse maatschappijen in mindere mate) is er eigenlijk maar weinig te krijgen. Er is wat materieel naar Duits voorbeeld beschikbaar van Schlosser (http://home.arcor.de/lok-schlosserei/) en de firma N-tram heeft in het verleden ook Duitsland verantwoord materieel uitgebracht (trams en lokaalspoorweg materieel). Italiaans kan je wel vergeten, daar is nog geen enkele fabrikant aan begonnen (tenzij je de RhB tot Italiaans rekent, ze komen immers tot Tirano via de Berninabahn). Misschien is Mallorca (lijn: Sóller-Port Sóller) iets? Daar komt N-tram (http://www.n-tram.de/_deu/produkte/fahrzeuge.html) mee onder 4105 en 6303. Das ook weer een apart thema.
Robert
-
Hoi,
Vandaag weer verder gegaan met Alvaneu. Het eerste spoor (op het tweede segmentje) heeft inmiddels (zo goed als) z'n voltooiing genaderd. De eerste roltests lopen goed dus de spoorstaven liggen in ieder geval correct. Alleen nog enkele soldeerwerkzaamheden om de spoorstaven met de elektrische aansluitingen te verbinden (maar dat moet ook nog bij het wisselstraatsegment). Dat doe ik wel in een keer. Uiteraard nog enkele foto's.
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Alvaneu%20in%20Nm/DSC01400.jpg)
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Alvaneu%20in%20Nm/DSC01398.jpg)
Met een mooi zonnetje erop. Eigenlijk vraagt het wel een beetje om een stukje landschapsbouw eromheen. Maar ja, das dan jammer want zover ben ik nog niet. Ik moet eerst eens bedenken hoe ik de bakken van het baantje ga maken. En ook hoe ik de wissels wil gaan aansturen. Persoonlijk denk ik voor de wissels overigens aan servo's op het moment. Lijkt mij het beste om die dingen aan te sturen, zeker als ik ze combineer met hartstukpolarisatie.
Robert
-
Hallo Robert,
Ik kan niet anders zeggen,dit is modelspoorbouw in de grootste zin van het woord.
Gr Chris
-
Hoi,
Even wat foto's met een "modeltrein" insteek.
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Alvaneu%20in%20Nm/DSC01406.jpg)
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Alvaneu%20in%20Nm/DSC01405.jpg)
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Alvaneu%20in%20Nm/DSC01404.jpg)
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Alvaneu%20in%20Nm/DSC01402.jpg)
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Alvaneu%20in%20Nm/DSC01401.jpg)
Ja zo heb je tenminste de mogelijkheid om een klein beetje trein op het spoor te zetten (ok, 4 wagens en een lok als we het over de passagierstrein hebben). Gelijk hiermee nog wat roltests gedaan. Conclusie, er moet nog wat gerommeld worden met de aansluiting tussen beide plaatjes. Het klopt nog net niet helemaal. Echter om dat goed voor elkaar te krijgen moet er eerst een onderbouw komen zodat ik ze goed kan uitlijnen tov elkaar. Gelijk daarna kan ik dan de elektrische aansluitingen gaan realiseren. Een klusje voor komend weekend (lees: zondag).
Voor wat betreft het schaduwstation. Daar komt misschien een iets andere oplossing voor met het oog op de rolbockenanlage. Ik loop nu te spelen met de gedachte om er gewoon een baandeel van te maken naar voorbeeld van de Misoxerbahn (Tessin). Het materieel klopt dan wel niet helemaal maar opzich wel een leuke "what if" situatie. Ik bedoel daarmee, "hoe zou de Misoxerbahn er nu uithebben gezien als de Bernardinbahn gerealiseerd zou zijn tussen Bellizona en Chur.
Stof om over te denken in ieder geval.
Robert
-
Is het dan de bedoeling dat je dus een ovaaltje hebt, doormidden gesneden door een achtergrond, met aan beide zijdes een ander thema? Iets dergelijks? Lijkt mij eigenlijk wel een leuk idee....
-
Het gaat al ergens op lijken. ik zie dat je hem aan de huiskamer tafel heb vast gelijmd (y)
Edward
-
@Edward
Ja zo kan je het ook bekijken, denk alleen dat m'n ouders (vooral m'n ma) er anders over denken.
@J
Beiderzijds een ander thema. Het ene deel is echt über Zwitsers, het andere meer een beetje Italiaans-achtig doordat je in een compleet ander dal zit. Het albuladal is het dal van de kneutige houten stations, het dal van de Misoxerbahn is meer van de stenen stationsgebouwtjes met geintergreerde loods erin. Twee compleet verschillende dalen qua karakter dus.
Robert
-
Is de rail al droog? of is het bouwvak vakantie?
Gr,
Edward
-
Nou ja droog. Vandaag even de elektrische verbindingen nagesoldeerd en daarna gecheckt. De onderbouw ben ik echter nog niet aan toe gekomen dus er is eigenlijk geen zichtbare vooruitgang (en dus heeft het weinig zin om er foto's van te maken). Morgen is het weer bouwvak, dan ga ik even koekeloeren op Rail.
Robert
-
Wat ik tot nu toe heb gezien ziet er mooi uit Robert (y)
Groetjes edwin
-
Hoi Hoi,
Dank voor de support, het gaat niet heel snel maar het is iig al sneller dan in de afgelopen periode. Ik zal nu sowieso wel snel aan de onderbouw moeten gaan beginnen want ik heb inmiddels de aansturing voor de wissels in huis gehaald en qua landschaps- en materieelbouw heb ik ook wat geinvesteerd in een 3e hand en soldeerverf (wat mij zeker met het oog op de zelfbouw van de wagentjes geen overbodige luxe lijkt).
Uiteraard heb ik ook nog even inspiratie opgedaan mbt de achterzijde van "Alvaneu", deels op rail en deels op internet. Zo heb ik me wat verdiept in de nooit gerealiseerde Bernhardinbahn (Mesocco-San Bernhardino-Splügen-Thusis) en een het nooit gerealiseerde trajectdeel St. Moritz-Sils im Engadin-Castasegna-Chiavenna (Italië). Ik weet echter nog niets zeker qua uitwerking van het tweede deel behalve dan dat ik een andere feel wil dan het Albula-dal.
Robert
-
Het is stil hier, al vorderingen in de bouw? (grind, spuit werk enz enz)
Gr,
Edward
-
Hoi,
Neuh, niet echt noemenswaardig op dit moment. Ik had gehoopt verder te zijn maar ik ben ontiechelijk druk geweest de afgelopen periode (en ook de komende periode) dus ik ben niet verder gekomen dan het investeren in een extra soldeerhulp en nog een potje soldeerverf dus echt veel tastbaars is het niet.
Robert
-
Hey Robert,
Goed werk heeft tijd nodig. ;)
Gr Chris
-
Hoi Robert.
Da,s vakwerk wat er gebouwd wordt.
En een van mijn favoriete landen Zwitserland,als voorbeeld.
Dan kom je in mijn straatje,en is de interesse er meteen.
En smalspoor is een keuze waar bij je de bochten lekker krap kan leggen.
Met de voordelen van Half nul voor de verdere landschaps opbouw.
De rails waar jij gebruik van maakt,is die het zelfde als ik gebruik bij N schaal.
Of zijn de bielzen en spoorsstaven gewoon naar de maten van H0.
Sucses.
Martin.
-
Hoi Martin,
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Alvaneu%20in%20Nm/DSC01461.jpg)
Ofwel fleischmann 185 naast de Ge 4/4 III. Beter gezegd alles is N-spoor. Dus de voordelen van smalspoor maar dan 160x verkleind.
Robert
-
Hoi,
Gister weer eens even de tijd genomen om wat aan Alvaneu te doen. Geen schrikbarende dingen ofzo, ik heb de rails even uitgelijnd op de overgang tussen de beide plaatdeeltjes. Die klopte niet helemaal (zal niet veel meer dan een 1/2 mm hebben gescheeld) maar het was optisch en rijtechnisch wel even noodzakelijk. En ik heb even wat gerommeld met het ballasten van een stukje spoor (zonder lijm overigens, even droog oefenen).
Verder ben ik nog bezig geweest met een klein proefstukje code-40 soldeer met pertinax-bielsjes. De bielsenrij ligt, nu wachten op een potje patina voor het fijne ijzerwerk dat op de tussengelegen houten bielsjes geplakt dient te worden. Daarna wordt het solderen geblazen.
Verder volgende week een kleine vakantie waarin ik naast dit korte proefstukje ook eens de servo's eronder wil gaan binden en de plaatjes hout wil verwerken tot een klein moduulbakje. Dan wordt de bouw van een landschap ook wat beter mogelijk.
Robert
-
Tja ach, plannen. Ik ben er goed in om ze weer te veranderen (of vergeten wat dat betreft).
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Alvaneu%20in%20Nm/DSC01509.jpg)
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Alvaneu%20in%20Nm/DSC01510.jpg)
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Alvaneu%20in%20Nm/DSC01511.jpg)
(http://i527.photobucket.com/albums/cc356/Rob_N-Nm/Alvaneu%20in%20Nm/DSC01512.jpg)
dit charmante lokje wil ik toch wel even delen. Het betreft een G 3/4 stoomlokje van de RhB getooit met de klinke naam Rhätia. De lok is van N-tram en passend bij de eerder aangekochte C2012. Beide voertuigen bestaan overigens nog steeds dus het is zowel verantwoord op een modelbaan uit de jaren '20 als een modelbaantje anno nu. De munt op de voorgrond is overigens een 5 cent stuk om even een goed beeld te geven van de grootte van dit kleinnood. En ja deze kleine dame kan ook zelf rijden (6v Motortje). De methode is echter nog onbekend, digitaal is mogelijk toch wat lastig (maar dat laat ik graag aan een bekende van mij over, die ervaring heeft met digitaliseren) maar er zijn prima alternatieven te bedenken met een Jörger rijregelaar ofzo (ze rijdt overigens prima met een oude trix-centrale, maar die staat niet toe dat de lok fijngeregeld wordt).
Ik zeg nog een kort filmpje toe, maar daarvoor nog even geduld.
Robert
-
Het is een schitterend model Robert. Gefeliciteerd met de aanwinst. Ik heb hem in H0m en dan is het al een popje. ;)