BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: N. Kerkhof op 17 February 2010, 13:48:55
-
Hi,
Op dit moment zit ik vollop in de testfase van mn baantje en ben alles aan het uitdenken hoe het gaat worden.
Naar aanleiding van het topic hoe ik met reed contacten moet werken en de geeweldige hulp die heeft gemaakt dat ik het begrijp en kan toepassen kom ik mu aan bij mn volgende uitdaging!
Op de baan rijden straks meerdere treinen.
Nu zie ik dat bij meer dan 2 treinen op 1 trafo je gaat zien aan de rijeigenschappen dat het allemaal wat minder wordt.
Mijn eerste idee was dus om met meerdere trafo's te gaan werken. In de bochten 1 die zachter staat en op de rechte een die op volle snelheid staat. Dan nog 1 voor het rangeer werk en als het nog te weinig is nog 1 erbij voor andere delen. Natuurlijk zou ik alle baandelen van elkaar isoleren.
Mijn eerste vraag was krijg ik geen rare dingen als sluiting als een trein van de ene naar de andere trafo gaat over 1 rails?
Daarop doordenkend met mijn bepertke electonica kennis (ik soldeer zelf gitaar effecten in elkaar maar weet niet precies hoe en wat) vroeg ik me af of die mindere prestaties niet te maken hebben met het vermogen.
Klopt het dat een trafo maar een beperkte hoeveelheid ampere kan leveren?
Zu ik met een andere trafo meer ampere kunnen leveren zodat ik overal met 1 trafo alles kan aansturen?
De diverse baanvlakken waar zacht gereden moet worden zullen dan voorzien worden van n een weerstandje.
Zit ik op het goede spoor of denk ik verkeerd?
Groetjes en alvast bedankt!
Nocki
-
Zit ik op het goede spoor of denk ik verkeerd?
Ik denk dat je goed denkt.
Daarbij veronderstel ik dat je op het 2-rail systeem rijdt met gelijkspanning analoog.
Daarbij kun je probleemloos van het ene trafogebied naar het andere rijden. Op het moment dat de loc op de scheiding staat verbindt hij de twee trafo's met elkaar, maar ook dat is geen probleem. Daar geldt het simpele principe: de sterkste wint. De trafo met de hoogste spaninng levert dan de stroom, en de andere doet dan even niks.
Wel voor zorgen dat de plus en de min op beide secties gelijk zit.
Je hoeft zelfs niet eens beide spoorstaven te onderbreken, één van de twee kun je over de hele baan laten doorlopen.
Alleen als er ergens een keerlus zit wordt het oppassen. Voor de zekerheid laat je een plaatje van je sporenplan zien met daarin aangegeven waar je de scheidingen denkt te maken. Dan kan er gericht commentaar gegeven worden.
-
In aanvulling op het antwoord van Klaas:
De transformator kan inderdaad maar een beperkt vermogen leveren. Dit staat meestal aangegeven op de trafo zelf. Een grotere trafo kan heel goed. Maar het aantal treinen op één trafo is afhankelijk of je ook verlichting in de wagons gaat bouwen met lampjes of met leds, hoeveel er op de baan rijden. Een standaard H0-lok zal zoiets van 300 tot 1000 mA trekken, ligt aan de motor, de verlichting, de helling in de baan, het aantal wagons, enz...
Groeten Ronald K.
-
Beide enorm bedankt!
Een baanplan is er nog niet. Ik ben nog aan het "spelen" en het ontwikkeld zich op die manier.
Op dit moment zijn het 2 enorme ovalen langs de wanden van mn schuur met 2 spiralen en op elk spoor een schaduwstation van 6 of 7 sporen.
Bedankt voor de tip dat beide niet hoeven afgesloten worden. Waarschijnlijk zal ik het wel doen voor de duidelijkheid voor mezelf maar het scheelt natuurlijk wel.
Een goede trafo die 6 tot 10 locs aan kan... bestaan die?
Al die losse trafo's kan natuurlijk maar verdient geen schoonheidsprijs...
Aangezien ik meerdere dingen aan rails wil gaan hangen zoals lampjes en dergelijke mag het best een robuust ding zijn :)
Nogmaals bedankt! super!
-
Hoi Nocki,
Overgang tussen twee trafo's is geen probleem als je bijde spoorstaven onderbreekt, let wel met locomotieven die op het voor loopstel + nemen en op het achterst -, deze gaan blijven staan op de overgang.
Met de gewoonlijk meegeleverde trafo uit een begindoos kan je aanvankelijk 2 loc's laten rijden zonder veel problemen, maar kan je eigenlijk weinig of geen magneet artikelen of seinlampjes bij aansluiten, deze kan dan vlug overbelast zijn en gewoon afschakelen.
Best is een zwaardere trafo aan te schaffen van zo een 2,5 a 3 Amp. dit mag enkel gelijkstroom zijn, deze dient alleen voor stroom op je baan. Met de andere trafo(s) kan je dan wissels en seinen schakelen, dit mag dan zelfs een trafo van Marklin zijn.
Maak hier bij E.H.B.O een topic met deze vraag achter een zwaardere trafo, er zullen er wel enkelen zijn die nog een liggen hebben.
Wat afremmen betreft kan je beter met diodes werken uit de N4000 serie dan met weerstanden, kachels op je baan heb je niet nodig. Een diode heeft een verval van ongeveer 0,6V en dit merk je al direkt aan een iets mindere snelheid.
Dit word ook geplaatst in loc'sdie te snel rijden om deze te minderen.
Matheus.
-
Ik zou gewoon met meerdere trafo's gaan werken... Ik weet niet hoe je snelheidsregeling wil gaan doen. Bij één trafo dien je die op voluit te houden en losse handbediening / handregelaar te gebruiken. Daarnaast een losse trafo voor de wissels en lampjes op de baan. Wisselsstellers trekken meestal nog al wat stroom, tot 1A. Dat allemaal wil je niet op 1 trafo hebben. Voor mijn digitale baan heb ik ook al minimaal 3 trafo's, twee voor het rijden (2x 3A) en 1 voor het omzetten van de wissels... ik ben nog niet zover voor de lampjes, dat zal ook wel een aparte worden.
Groeten Ronald K.
-
Hee fantastisch!. Bedankt.
Ik vergat te vermelden dat ik gelikstroom analoog wil rijden. fl .profi.
Kan een diode dat? Weer wat geleerd. Ik weet van een diode alleen maar dat ze gepolariseerd zijn en gebruikt worden om spanning te richten....
-
Overgang tussen twee trafo's is geen probleem als je bijde spoorstaven onderbreekt, let wel met locomotieven die op het voor loopstel + nemen en op het achterst -, deze gaan blijven staan op de overgang.
Dat is dus juist een goede reden om maar één van de spoorstaven te onderbreken en de andere door te laten lopen. Dan rijden treinen met een "diagonale" stroomafname ook gewoon door.
Het is helemaal niet nodig om ze beide te onderbreken.
-
inderdaad. weer wat bijgeleerd dus toch 1 rails steeds onderbreken.
Als beveiliging kan ik bij elke trafo een diode er tussen hangen tegen ompoling..
kan iemand uitleggen hoe die diode werkt om de spanning te verlagen?
Ik ging er van uit dat als ik een ringleiding gebruik bij een sterke trafo en ik een baanvak zou voorzien van stroom met een weerstandje erbij dat ik dan de rest van de baan er niet mee zou belasten maar dat doe ik dan toch wel?
iemand??? :)
-
kan iemand uitleggen hoe die diode werkt om de spanning te verlagen?
Kijk eens op deze wikipedia pagina (http://nl.wikipedia.org/wiki/Diode) bij doorlaatspanning.
Heel simpel gesteld gaat er een spanning in en komt er aan de uitgang een spanning uit die verminderd is met de doorlaatspanning.
Gr.
Eric
-
Duidelijk! Dankjewel!
Ik wist niet dat een Diode ook spanning verlaagd.
Ook leuk om te lezen hoe de Germanium aan zn naam komt :)
Bdankt voor de link. Ik besef dat ik dit zelf ook had kunnen vinden. Het wordt toch eens tijd om Wiki te lezen alvorens een vraag te stellen.
Toch besef ik dat ik er overheen had gelezen als ik niet had geweten waar ik naar zocht.
Iedereen weer bedankt!
Nu eens kijken of het een grote trafo wordt of allemaal kleintjes. Met die eerste hoef ik ook nergens te onderbreken en hoef ik niet overal met 220 heen...
-
Ik lees net in een heel oude werkje uit 1970 (de kleine modelbaan serie - Schakelen en rijden) dat je batterijen paralel kan zetten en dat dan de spanning gelijk blijft maat vermogen (Ampere) verhoogt word.
Aagezien batterijen een gelijkstroom geven en ik ook met een gelijkstroombaan rijdt denk ik automatisch dat ik Trafo's ook paralel kan schakelen.
Klopt dit?
Alvast bedankt weer!
-
Zeker ben ik niet, maar ik denk niet dat je dit bereikt met trafo's paralel te schakelen, hier geld enkel de wet van de zwaarste trafo, meer zal je niet krijgen.
Zal waarschijnlijk nog wel bevestigd worden door anderen als dit juist is en anders leer ik nu ook nog wat bij.
Matheus
-
Strikt genomen bestaat een gelijkstroomtrafo niet. Het is een trafo met een gelijkrichter er achter. Dit even voor de goede orde.
Je kunt twee of meer trafo's parallel zetten. Dat is eigenlijk al aangegeven, want het gebeurt automatisch als een trein over de scheiding tussen twee trafogebieden rijdt. Dan komen ze kortstondig parallel te staan.
Maar als je twee trafo's permanent parallel wil zetten om meer vermogen te krijgen, dan is dat niet zo eenvoudig als het lijkt. Het probleem waar je dan tegenaan kan lopen is de gelijkmatige verdeling van de stroom over beide trafo's. De trafo's moeten dan het liefst identiek zijn, en de regelknoppen moeten ook op dezelfde stand staan. Als je die balans niet goed ingeregeld krijgt loop je kans dat trafo 1 alles voor zijn rekening neemt en trafo 2 niks doet.
Loopt de stroomvraag zover op dat trafo 1 overbelast wordt, dan schakelt die af en staat trafo 2 er alleen voor.
Maar wellicht zie je problemen die er helemaal niet zijn. De vraag is maar waarom je twee trafo's parallel wil zetten. Kom je met één echt niet uit? Dan moet je missschien gewoon een zwaardere nemen.
Kortom, het heeft niet zoveel zin om oplossingen te gaan bedenken voor situaties die zich helemaal niet zullen voordoen.
-
Misschien kan ik je helpen.
in het verleden heb ik met 1 trafo annaloog gereden met flm.
ik had een voeding van 11 A maar deze is overleden omdat er geen beveiliging op zat.
op de huidige trafo's zit meestal een beveiliging.
hiervoor had ik 6 losse regelaars om de rijspanning op de verschillende delen van de baan te laten rijden.
ook heb ik nog niet opgebouwde printplaten
dit is gemaakt naar aanlijding van een ontwerp wat in een electronica blad gestaan heeft,
als er interesse is neem maar contact op met me.
zelf rijdt ik digitaal met de IB.
groet, Hein
-
op de huidige trafo's zit meestal een beveiliging.
Sterker nog, op alle trafo's die bedoeld zijn voor modelspoortoepassing moet een beveiliging zitten.
-
Hé dat doet mij deugd te zien dat er toch nog steeds analogers rondrijden op hun baan. Gauw efkes efkes inhaken haha.
Maarruh trafo's zou ik nooit paralel zetten want dan knoop je verschillende (wissel) stroomkringen aan elkaar wat later weer voor fijne exotische storingen kan leiden als je met electronica aan de gang gaat. Voor het gemak zou ik dit gewoon gescheiden houden zo ook de de railstaven, daarvoor maakt een enkele isolatie schoen extra ook niet in de kosten uit.
Je kunt kiezen om alles vanuit 1 wisselstroom transformator te voeden waar je voor elke baan een apparte spannings regelaar maakt en de verlichting (eventueel met een zekering) uit die wisselspanning van de trafo voedt. Andere optie is om elke baan met een apparte transformator of complete met draaiknop zoals deze in start setjes zit te bedienen en voor de verlichting een losse wisselstroom transformator te pakken.
Zelf heb ik alles gevoed uit 1 transformator van 14 volt, 7 Ampère. Daarachter heb ik een 4-tal spannings regelaars gemaakt op het principe van een LM317 waarmee je per regelaar zeker 1,5 Ampère kunt voeden. Voor spoor N in mijn geval is dat verdeeld over verschillende banen en regelaars voldoende voor 8 treinen tegelijk te laten rijden in bloksysteem en daarnaast nog rangeren op de 4e regelaar met bedeining wissels en verlichting (voor wat ik nu heb staan) van lantaarnpalen en huisjes. Ik was ooit begonnen met een 12 volt 10 ampère ringkerntransformator maar doordat deze maar 12 volt was zakt de spanning wat in bij belasting van rijdende treinen en ga je dit merken aan wissels etc die toch echt een wisselspanning (geen stroom !) van zeker 14 volt nodig hebben. Deze Transformator heb ik dus vervangen door een 14 volt versie van 7 Ampère die wel voldoet.
Schema's voor een LM317 regelaar kun je terugvinden bij het forum van Circuitsonline en is vrij eenvoudig in elkaar te solderen.
Succes ermee !
-
Maarruh trafo's zou ik nooit paralel zetten want dan knoop je verschillende (wissel) stroomkringen aan elkaar
Frans, als je het hele draadje terugleest zie je dat het gaat over trafo's waar gelijkspaning uit komt. Als je zorgt dat die qua polariteit gelijk staan is er geen enkele belemmering om ze parallel te schakelen.
Maar goed, dit is een herhaling van zetten want naar mijn mening is dit al uitgebreid uitgelegd in dit draadje.
-
Ik had het draadje inderdaad doorgelezen Klaas en ergens klopt het dat het zou kunnen maar voor mij gevoel houd ik het zelf liever zo gescheiden mogelijk. Dit ook om bij storingen wat makkelijker het een en ander terug te vinden.
-
Frans, het is maar wat je gescheiden noemt.
Jij voedt alles uit één dikke trafo. Die zit sowieso al aan de grens van wat toegestaan is.
En jouw constructie kan net zo goed problemen opleveren. Wat gebeurt er b.v. als je met een trein naar het gebied van een andere LM317 rijdt, en daar staat toevallig de polariteit andersom? Dan krijg je op beide regelaars een volle sluiting die door je dikke trafo gevoed wordt.
-
Yup klopt ook weer Klaas ;)
Ik heb er bij mij bij elk stuk baan/blok een aantal diodes in serie tussen zitten om stroomdetectie mogelijk te maken voor mijn bloksysteem. Je krijgt bij verschillende polariteiten van de LM317's inderdaad een sluiting maar door de spanningsval over de diodes is deze weer niet 100%. In de trafo zelf heb ik een zekering zitten om een echte sluiting op te vangen.
Maar goed mijn verhaaltje was om even te schetsen wat ik aan voeding heb en wat ik in spoor N er meer bedien. Veel modelspoorders rijden tegenwoordig digitaal en de starter van dit topic is op zoek naar wat informatie voor analoge voeding van de baan.