BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Rob Bogers op 16 February 2010, 09:15:30
-
Een modelspoorcollega wil graag het station Eindhoven in schaal H0 nabouwen, uiteraard digitaal gestuurd. Nu heb ik dit in Win-Digipet gezet en wil graag jullie mening horen en dan met name reacties over het schaduwstation. Het schaduwstation betreft 4 gedeelten met opstelsporen met daarlangs steeds voor elk schaduwstation een doorloopspoor, zodat het verkeer niet stokt. Graag jullie mening.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_Eindhoven_1_jpg.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_Eindhoven_1_jpg.jpg)
Rob
-
Ambitieus plan. Heeft hij een sporthal ter beschikking want dit gaat een hoop ruimte kosten. ;D
Ik schat dat hij toch wel zo'n 30 meter lengte nodig gaat hebben om het complete emplacement uit te beelden. Om maar niet te spreken van de kosten en tijd voor zo'n plan.
Schaduwstation lijkt me niets mis zo op het eerste gezicht. Door het maken van 4 opstelgroepen met passeersporen kan je de zaak afwisselend qua rijden houden zonder een deadlock sitiatie te creeren.
Gr.
Eric
-
We denken dat het plan hier en daar nog wel wat aangepast zal moeten worden want 30 meter hebben we zeker niet. Dit is de meest uitgebreide opzet maar de "onbelangrijke" sporen met stopbuffers kunnen makkelijk verwijderd worden. het schaduwstation heeft die lengte niet want de stations zullen twee aan twee, onder elkaar gebouwd worden, dat is het plan. Beide zijden van het station en het schaduwstation worden met spiralen verbonden (niet op tekening).
-
Hoi Rob,
Heb even de titel van het topic aangepast zodat men ook weet dat het hier om schaal H0 gaat.
Evenals Eric ben ik wel benieuwd naar de daadwerkelijk beschikbare ruimte. Wat is er maximaal mogelijk?
Die maat geeft aan hoeveel er in het baanplan geschrapt moet worden.
-
Uiteraard zal in het plan gesneden moeten worden. Er zijn nogal wat overbodige sporen in het plan maar het oorspronkelijke plan moet wel behouden blijven (perrongedeelte en in- en uitrit) anders lijkt het niet meer op Eindhoven. Den Bosch is ook nog een optie, is iets kleiner. De schaduwstationsporen komen echter onder elkaar twee aan twee.
-
Is niks mis mee, alleen wel wat werk qua instellen en programmeren.
dave
-
Hallo Rob,
zeer ambitieus... :) Ga je er een beetje hondebot-baan van maken? Hoeveel ruimte heb je tot je beschikking? Een meter of 5-6 in de lengte is toch echt wel minimaal voor zo'n plan... Is het de bedoeling dat je ooit ook nog op een beurs gaat staan met de baan? Veel werk met draadjes, wissels en instellen in de computer... dit is duidelijk een meer jaren plan :) Ben erg beniewd....
Groeten Ronald K.
-
Ik zou hem toch eens op schaal uittekenen en in de beschikbare ruimte passen. Dat kan voor verrassingen zorgen en teleurstellingen voorkomen. Optimisme over de beschikbare ruimte is een van de grootste valkuilen voor ons modelbouwers ;).
-
Helemaal eens met Marc
Hoe hard je het ook afslankt... minder dan een meter of 8 qua lengte red je echt niet voor dit plan, en dan zijn de sporen eigenlijk al te kort om bruikbaar te zijn
-
Ik zal er nog eens naar kijken, in ider geval bedankt voor de reacties. Aan het werk dus maar.
-
Ik zal er nog eens naar kijken, in ider geval bedankt voor de reacties. Aan het werk dus maar.
Maar hoe groot is de beschikbare ruimte nu eigenlijk ::)
Een beetje trein welke daar zeker komt is de trein naar MT/Hrl en die is meestal toch wel 2xvirm 6 dus 320meter lang.
Perron in model kan dan zomaar oplopen tot 3,70 bij 1/87.
-
Hallo Bob,
Misschien zegt een plaatje meer dan een heel verhaal.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/geometrie.jpg)
In bovenstaand plaatje zie je dat je voor een eenvoudige wisselcombinatie al 80 cm kwijt bent om een paar sporen te verdelen.
De lengte van deze railfiguur wordt bepaald door de wisselhoek, de door de fabrikant gekozen standaard railafstand en de lengte van de railstukken.
Het is de railgeometrie. In bovenstaand figuur is deze getekend op basis van Fleischmann Profi-rail.
Voor een eenvoudig station met drie sporen heb je dus al 80 cm. nodig aan weerszijde van het station.
Daar komt dan nog de lengte van het perron bij. Je hoeft niet meteen die lange VIRM's in te zetten.
Gaan we uit van een minimale lengte van 1 loc + 4 rijtuigen, dan moet het perron dus minstens 25 cm + 4 x 30, zeg 1,5 meter zijn.
M.a.w. een eenvoudig station heeft al een lengte van ruim 3 meter, en dan moet je aan weerszijden nog een boog maken.
Nieuwe rijtuigen met hun lengte van 30,3 cm. vragen om een minimale boogstraal van 36 cm. Bedenk dan echter wel dat de rijtuigen behoorlijk 'uithangen', hetgeen niet erg realistisch is. Ook niet erg want krappe bogen kun je gedeeltelijk of in zijn geheel helemaal wegstoppen.
Kortom, zoals door een aantal medegebruikers al is aangegeven... Eindhoven in zijn geheel is geen haalbare kaart.
Neemt niet weg dat je van Eindhoven wel een 'stukje' kunt uitbeelden. Zoek binnen het totaalplaatje naar een interesant hoekje.
De splitsing Venlo - Maastricht in het stadsdeel Tongelre zou een leuk hoekje kunnen zijn. Erg landelijk, boerderijtjes, leuke overweg, viadukt enz.
En afhankelijk van de gekozen periode: halte Nuenen-Eeneind/Tongelre. En met een beetje fantasie: de prachtige Collse watermolen.
(http://www.stationsweb.nl/nuenentongelre/afb7.jpg)
Station Nuenen-Eeneind-Tongelre
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/264px_Collse_watermolen_2.jpg)
Collse Watermolen
grzz,
Hans
-
Een model van het stationsgebouw staat er ook bij ons in eindhoven
NSCargo, wat bedoel je met bij ons? Ben wel benieuwd naar die foto's.
Ik woon zelf in Geldrop, dus da's in de buurt.
Grzz,
Hans
-
;D
Je was iets te snel... Ik had nog wat foto's liggen die ik hierboven heb toegevoegd.
grzz,
Hans
-
nou ik bedoel dus eigenlijk dat ik in tongerle woon, en honderd meter van het spoor af, en ik kom iedere dag langs het spoor , en als iemand goede foto's nodig heeft om een idee te hebben van het spoorverloop hier in eindhoven , dan wil ik wel foto's gaan maken en hier plaatsen , de foto's kan vanaf eeneind tot mathildelaan ,dus dat is eigenlijk het hele spoorverloop ,ik kan de foto's maken vanuit de parkeergarage mathildelaan ,waar je goede kijk op de sporen hebt vanaf het station richting best ,of vanaf de insulindelaan het ns terein op
dus als je gaat bouwen en je wilt een idee hebben van het spoorverloop ga ik wel foto's maken
groet stefan ;)