BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Paul Habraken op 10 February 2010, 01:41:46
-
Gnavond heren,
Heb een oude metalen Fleischmann Lok en tender uit de 60-er jaren onder handen en wil die gaan digitaliseren. Betreft: Catnr. 1364 loknummer 41-1364.
Echter: het is een oud type motor waarvan het schildje afwijkende bevestigingspunten heeft t.o.v. de wat oudere types van Flm, waarvan ik er reeds diverse heb voorzien van een decoder.
Ik beschik over diverse vervangende schildjes, waarvan het meest gangbare nummer 504750 (rechts) is.
Dat past helaas niet. Zie foto's. ( Heb een reeks andere vervangende schildjes van jongere modellen maar die passen evenmin.)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BR41_motor_org_schild_en_504750_schild.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BR41_motor_org_schild_en_504750_schild.jpg)
het totale plaatje gedemonteerd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/FLM_1364_BR_41_in_delen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/FLM_1364_BR_41_in_delen.jpg)
Wie heeft een suggestie hoe dit aan te pakken?
Bedankt alvast,
Gr, Paul
-
Hallo Paul
Dit is niet zo moeilijk. Ik heb 2 oren afgezaagd en middels 2 sluitringetjes het kunststof moterschild weer vast gezet
succes
Dirk te A
-
Hallo Paul,
Ik ga dit draadje even volgen.
Ik heb zelf ook de BR41-1634 en wil deze in de toekomst ook gaan digitaliseren.
suc6.
John
-
Kijk eens hier: http://home.tiscali.nl/ponytail/Minibaan/Mijn%20Locomotieven/FM-BR01/BR01-ombouw.htm
Wel een andere loc, maar het principe blijft hetzelfde om het schildje te isoleren.
Koos Jabaaij.
-
Heren, bedankt.
Ik heb de vlotste weg gekozen en de methode Dirk toegepast. Dat mag dus nooit helemaal goed gaan, want bij het inbouwen ontstond kortsluiting, doordat de koolborstelbehuizing tegen de kap stootte.
Wat blijkt, op het oorspronkelijk motorschildje zijn de koolborstelschachten horizontaler gepositioneerd t.o.v. de geisoleerde versie (reeds gezwart).
Zie foto:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/oude_naast_nieuwe_schild__hoek_anders.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/oude_naast_nieuwe_schild__hoek_anders.jpg)
Dat betekende dus enig freeswerk in het huis. De dopjes liggen nu NET niet tegen de zijkant van het machinistenhuis. Voor de zekerheid maar een stukje isolatietape aan de binnenkant huis geplakt en kortsluiting is verdwenen. (y)
Als ik de methode had gekozen waar Koos me op had gewezen had ik weliswaar meer werk gehad, maar was dit probleem niet ontstaan.
Even een foto van de zijkant met de decoderinbouw (Zimo MX63). Alvast een printje gemaakt waar ik de verlichting van het machinistenhuis op ga aansluiten. Dat worden 2 ledjes, 1 links en 1 rechts boven de ramen. In het midden heeft geen zin i.v.m. de bekende Flm-motor die daar nogal fors aanwezig is. Rookgenerator kan er helaas niet in. Lamphouder zit in de weg.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zij_aanzicht_decoder_ingebouwd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zij_aanzicht_decoder_ingebouwd.jpg)
Tenslotte de voorseinen aangesloten, kap geplaatst en tender er achter. Even proefrijden.
CV9 op 4 en CV 56 op 55. Kruipt over de rails, schokvrij, kortom dat rijdt weer prima.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Daar_is_ie_dan_de_BR41.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Daar_is_ie_dan_de_BR41.jpg)
Ik heb nog een functie-aansluiting over + de gele draad.. Wellicht voor verlichting naar de tender. Wordt vervolgd.
Groet,
Paul
-
Als je in de toekomst nog eens zo'n model tegenkomt dan kun je overwegen de gehele motor te vervangen door een Modeltorque exemplaar. Deze worden speciaal gemaakt voor Fleischmann en Lima.