BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: ptrh op 09 February 2010, 21:26:00
-
Hallo,
Ik ben onlangs verhuisd en heb nu een kamer van 3.60 x 1.80 m beschikbaar. Het is de eerste keer dat ik een baan ga maken, dus mijn ervaring is 0. Ik heb al wel uitgebreid rondgekeken hier.
Ik wilde eerst een Zwitserse baan gaan maken, vooral vanwege de bergen, maar een Engelse sfeer spreekt me toch meer aan. Alleen heb ik weer niet zoveel met de engelse treinen.
Mijn idee is als volgt:
- H0, digitaal
- Zwitserland tijdperk IV-V, met een enkele duitse trein
- Als inspiratie heb ik het station van Edinburgh in Schotland genomen
Ik wil rechts een kasteel op een berg maken, tegen de achtergrond oude huizen en links een rotsachtige heuvel met oude gebouwen/ruines.
Hier een impressie van het station:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P7060117.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P7060117.jpg)
Ik wil de baan vanuit het volgende perspectief (http://www.multimap.com/maps/?zoom=16#map=55.95051,-3.19405|19|64&be=28423522|South&bd=useful_information&loc=GB:51.509:-0.1261:16||United%20Kingdom) maken.
Een eerste idee voor een baanplan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/plan3a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/plan3a.jpg)
Het rode deel is zichtbaar. Met groen heb ik globaal aangegeven hoe de rotswanden lopen. Het station ligt laag, aan de voorkant loopt het terrein een klein beetje omhoog, achter komt een rotswand, met stadsmuren, oude huizen en rechts het kasteel op een heuvel. En misschien ook een brug over het station heen.
Wat vinden jullie van het baanplan? Dit is mijn eerste probeersel, dus graag commentaar.
Vriendelijke groeten,
Paul
-
Als je zo gaat maken worden de hellingen wel heel erg stijl
naar de opstel sporen onder.
Volgens mij is de enige oplossing op deze ruimte om klimspiralen te maken.
Maar misschien zien andere nog een andere oplossing.
verder ziet het er al best leuk uit.
groeten
-
Weer eens wat anders dan blauw-geel of Duits (y).
Afmetingen mis ik bij het plan. Hellingen zullen misschien wel goed gaan, maar dan liggen de schaduwsporen wel stijf onder het zichtbare nivo en zijn ze slecht bereikbaar bij storingen of ontsporingen. Een paar spiralen extra kan dat voorkomen.
-
Paul,
Als eerste: in Zwitserland rijden ze links..
Ten tweede: wissels zijn duur, ook in het echt. Dus ze worden alleen aangelegd als ze een bepaald doel hebben. Daarom begrijp ik de wisselcombinatie tussen de perrons niet. Misschien iets om over na te denken wat het doel is van deze wissels.
Verder: je kunt veel rondrijden, maar nog niet meer dan dat. Dus ik zou overwegen die 2 'perronwissels' te gebruiken om iets meer te kunnen rangeren, misschien in het onderste deel?
Succes, gr,
Bert
-
De combinatie Zwitsers-Engels was me net nog niet opgevallen... (te snel lezen :-[), en kan hem niet helemaal plaatsen. Gevaar is dat het dan van beiden voorbeelden net niet wordt. Te Brits voor een Zwitserse baan, en te Zwitsers voor een.. afijn u voelt hem al aankomen ;D
Keuze's maken.... daar gaat het in het leven om :D
Maar.... als jij er tevreden mee bent, wie ben ik dan :-X
-
Bedankt voor deze reacties, ik ga er over nadenken.
Over het links rijden heb je wel een punt ja, ik zal er aan denken.
Wat betreft de helling, het zou net moeten kunnen met een 3% helling. En ja, dan zitten de schaduwsporen wel direct onder het station. Ik zal eens kijken of ik er een spiraal van kan maken. Ben alleen bang zo'n spiraal moeilijk te maken is.
Het raster is 10 x 10 cm, totale baan dus 3.60 x 1.80 m.
De wisselcombinatie tussen de perrons is bedoeld voor een locwissel, om bv een duitse voor een zwitserse loc te wisselen. is dat onlogisch, of wordt in dat werkelijkheid anders gedaan?
Tja Marc, een keuze maken is moeilijk :D. Probleem is een beetje dat ik de zwitserse spoorwegen wel leuk vind, maar de Zwitserse huizen niet zo mooi vindt en andersom van de britse sfeer hou, maar weer helemaal niks met de treinen daar. Maar ik ben daar idd ook wel een beetje bang voor.
Gr. Paul
-
Misschien je eens verdiepen in Engelse treinen.... zeer gevarieerd en kleurrijk.
-
Dat heb zeker ook al gedaan. Ik heb veel foto's bekeken, ben al diverse keren in Engeland en Schotland geweest. Het boeit me wel, maar ik vind die treinen niet zo mooi. En ik hoef niet per se de werkelijkheid na te maken, maar ik wil wel een baan die zou kunnen. En omdat dit wel bergachtig wordt vind ik een zwitserse baan wel kunnen. Een zwitserse baan in de polder zou ik bv niet doen.
-
Heeeeeeeeeeeeeeeeerlijk. Weer een Schotse baan :) (y) (y) (y)
Ik ga je plannen volgen.
Eén dingetje viel me op,Het rode deel is zichtbaar. Met groen heb ik globaal aangegeven hoe de rotswanden lopen. Het station ligt laag, aan de voorkant loopt het terrein een klein beetje omhoog, achter komt een rotswand, met stadsmuren, oude huizen en rechts het kasteel op een heuvel. En misschien ook een brug over het station heen.
Rotswanden klinkt wel een beetje robuust voor het rolling green of Scotland ;)
-
Wat betreft de helling, het zou net moeten kunnen met een 3% helling.
Daar zou ik nog maar eens goed naar kijken want om in en halve cirkel (rechts) voldoende te dalen naar het schaduwstation rekeninghoudend met de hoogte van je treinen, rails, eventuele geluiddemping onder de rails, je bodemplaat en het frame is een flinke uitdaging om dan 3% te halen.
Een spiraal zal dan ook niet helpen want je zult toch onder de stationssporen door moeten.
Back to the drawing bord zou ik zeggen 8)
Gr.
Eric
Eens even gerekend. Met die halve cirkel rechts kan je bij een helling van 3% ongeveer 4 cm naar beneden.
Nemen we voor het gemak even dat je 10 cm moet dalen (wat al krap is) om in je schaduwstation te komen en voldoende ruimte te hebben voor rails, isolatie, trein en houtwerk dan heb je een helling van minimaal 3,3 meter nodig. Jij komt niet verder dan ca. 1,3 meter afhankelijk van je gekozen rails.
Links is het iets gunstiger maar ook daar zal je problemen krijgen.
-
Tja, die helling is een probleem. Overigens had ik ook een deel van het station en deel van het schaduwstation meegenomen in de helling, en dan moet het net kunnen. Niet ideaal nee, maar het probleem is een gebrek aan meer ruimte. Als het even kan zou ik toch wel willen dat treinen kunnen rondrijden, en dat is lastig bij deze afmetingen.
Een spiraal zal dan ook niet helpen want je zult toch onder de stationssporen door moeten.
Back to the drawing bord zou ik zeggen 8)
Waarom zou dit niet werken trouwens? De spriraal is dan toch bedoeld om onder de stationssporen door te gaan.
Ik ga je plannen volgen.
Eén dingetje viel me op,Rotswanden klinkt wel een beetje robuust voor het rolling green of Scotland ;)
Niet te vroeg enthausiast worden, ik ben pas een beginner, zonder ervaring en niet al te veel tijd. Dus snel zal het allemaal niet gaan ;).
Als ik naar deze deze (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8a/Edinburgh_Castle_princes.jpg) en deze (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/archive/d/d9/20051230162026!Calton_Hill_-_St_Andrew%27s_House.JPG) foto's kijk van de heuvels die ik wil gaan maken kun je toch best spreken van rotsen :).
Oke, ik ga de komende dagen weer aan het tekenen, bedankt voor de reacties tot nu toe.
Gr. Paul
-
Waarom zou dit niet werken trouwens? De spriraal is dan toch bedoeld om onder de stationssporen door te gaan.
Omdat waar nu de gestippelde sporen van het schaduwstation beginnen je de cirkel vol maakt naar onder en je dan onder het station door moet. Dan kom je dus nog steeds hoogte te kort.
Je zou kunnen overwegen om je station iets naar voren te halen en de dalende sporen achterlangs rechtdoor te laten lopen om een langere helling te krijgen en het schaduwstation als keerlus aan te leggen.
Als je dan van het station een kopstation maakt ben je ook van die sporen links af.
Tis maar een idee. ;D
Gr.
Eric
-
Oke, bedankt weer. Ik ben weer aan het tekenen geweest. Ik heb 2 spiralen toegevoegd, zodat het schaduwstation lager komt te liggen. Ook het station heb ik aangepast.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/plan5a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/plan5a.jpg)
Het rode deel is het zichtbare deel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/plan5b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/plan5b.jpg)
En dit is het onzichtbare deel.
Een kopstation is idd ook een mogelijkheid, maar dan heb je geen doorgaande treinen meer, en dat was eigenlijk wel de bedoeling.
Vriendelijke groeten,
Paul
-
Iemand suggesties voor verbeteringen voor deze nieuwe versie?
Vriendelijke groeten,
Paul
-
Hoi!
Ga je het nu wel redden met de hoogtes? Ik zou de voorkeur hebben voor een aantal echte spiralen... daar lijk je wel net genoeg ruimte te hebben... voor de rest een mooi baanplan... :) (y)
Groeten Ronald K.
-
Hoi Paul,
Aardig plan. :)
Je vraagt om verbeteringen:
- Om de bogen vloeiender te maken, kun je beter flexrails gebruiken.
- Wat is de functie van de overloopwissels midden in het station? Ik zou deze wissels rechts in de bocht leggen. Zie de blauwe lijnen in de tekening.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/plan5aopmerkingen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/plan5aopmerkingen.jpg)
[tekening klikbaar]
- Op het groene opstelspoor kunnen geen lange treinen worden opgesteld, want die kunnen daar niet komen door het korte uithaalspoor. Een andere wisselstraat zou beter zijn.
Succes!
Groet,
Basilicum