BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: J.T.Tromp op 18 December 2006, 11:45:36
-
Ben enige tijd geleden weer met de hobby begonnen en heb een mix van ROCO en Fleischmann materieel, wil uiteraard straks alles kortgekoppeld gaan rijden en heb een deel met ROCO kort en een deel uiteraard met Fleischmann Profi kortkoppelingen en een redelijk groot deel zonder.
Heb beide systemen een beetje geprobeerd en heb de indruk dat de nieuwe ROCO met het boogje ( slang ) aan de onderzijde iets beter is, koppelt lichter in en zit goed vast. Voordat ik alles naar het enen of andere systeem ombouw zou ik graag jullie ervaringen cq voorkeur vernemen.
Jan T
-
Ik gebruik het liefste die "nieuwe" kortkoppelingen van Roco, dus niet die met het boogje, maar die er als "normale"koppelingen uitzien. Reden is heel makkelijk: ook materieel dat geen kortkoppleing heeft kun je op deze manier toch nog met elkaar koppelen. Met die speciale roco kortkoppeling met het haakje is dat dus onmogelijk.
Groet uit Zwitserland
Bas
-
Bij mij alles met profi koppelingen uitgerust.
Al het materieel rijdt er prima mee door zonder dat er halfweg wagens blijven staan.
mvg,
Sander
-
Bas:
Kun je die Roco kortkoppelingen nog ergens krijgen? Ik zoek nog 2 pakjes van 50....
Dus -> ikke ook die graag. Fleischmann profi rijdt goed inderdaad, maar ze koppelen alleen met gebruik van teveel kracht. Maerklin kan ook, maar de Roco's koppelen nog beter... De 'staartjes' van Roco zijn in principe wel goed, maar ik vind ze in ontkoppelde staat gewoon niet mooi...
Eddy
-
Ik heb jaren geleden, toen ik nog een analoge baan had alles al op Fleischman omgezet en tot op de dag van vandaag nog steeds naar tevredenheid.
Ernest
-
Op de website van het nieuwe ROCO staan de kort koppelingen gewoon vermeld onder erzatzteile artnr 40271.
Probleem is in ned helaas dat er geen importeur meer is, maar de modelwinkel kan ze volgens mij direct bij Roco bestellen
-
Bij Conrad staan ze gewoon op voorraad.
-
Op de website van het nieuwe ROCO staan de kort koppelingen gewoon vermeld onder erzatzteile artnr 40271.
40271 zijn de 'oude' kortkoppelingen met onderhangend boogje voor de voorontkoppeling. De nieuwe versie met beugel, die ook met gewone beugelkoppelingen was te gebruiken, staat niet meer in de catalogus. Staat me bij dat dat iets met octrooien te maken heeft.
(Even voor de zekerheid: Roco heeft 3 soorten kortkoppeling gemaakt, de eerste versie zonder voorontkoppeling is al heel lang van de markt verdwenen)
Arjen.
-
Hoewel geen echte kortkoppeling, gebruik ik naar alle tevredenheid de Roco universeelkoppeling (haak). De wagens worden nog redelijk kortgekoppeld. Deze koppelingen werken ook samen met de Marklinkoppeling.
HenkN
-
Voors en tegens van koppelingen is een verhaal op zich en ook een beetje een kwestie van smaak. Ik heb er verschillende gebruikt, even mijn plussen en minnen per soort op een rijtje:
Fleischmann-Profi:
+ koppelafstand
- zeer moeilijk in de schacht te krijgen (in bedrijf niet zo boeiend)
- heel veel snelheid nodig om te koppelen, daarmee wel weer + dat opduwen zonder koppelen mogelijk moet zijn
Roco-KK ("die met het boogje", verbeterde versie van de oude uitvoering)
+ koppelafstand
+ zacht aankoppelen
+ goed te monteren
0 af en toe last van ontkoppelen (veelal bij hoogteverschillen tussen rijtuigen onderling, is op te lossen door de verstelbare uitvoering goed in te stellen)
- geeft bij mij problemen met sommige goederenwagens, of dat meer zegt over de koppelingen, over de wagens of over mijn wellicht ietwat te steile helling laat ik even in het midden
Roco Universeel (wordt hierboven ook wel "nieuwe KK" genoemd)
+ redelijk zacht aankoppelen, niet zoals de Roco KK, maar beter dan de profi
+ redelijk vast, trein breekt niet
+ functioneert goed bij goederenwagens, koppelafstand nog aanvaardbaar
- naar mijn mening niet bruikbaar bij rijtuigen vanwege grote afstand
- niet meer eenvoudig te verkrijgen
Beugelkoppeling (de klassieker)
+ overbufferen zal het nooit :P
- grooooooooooooot gat tussen de bakken
- bij duwen vaak ontsporingen
- verschillende typen werken niet altijd lekker samen
Dan ken ik ook nog een andere klassieker, de Fleischmann haakkoppeling, maar die is inmiddels zo verouderd dat ik daaraan verder geen aandacht meer besteed. Kadee-koppelingen vindt de een geweldig en de ander niet, ik heb er totaal geen ervaring mee maar ben er puur vanwege de grove uitstraling niet zo weg van.
Concreet terug naar je vraag zou ik inderdaad de Roco kortkoppeling met het boogje preferen boven de Fleischmann-variant. Voor de volledigheid: zelf heb ik na veel experimenten die mij niet brachten wat ik wilde mijn park in tweeën verdeeld: reizigers met Roco kortkoppeling, cargo met de (niet meer verkrijgbare) Universeelkoppeling waarvan ik gelukkig nog een stapeltje heb liggen tbv nieuwe wagens.
Groet, Julius
-
Ik heb ook lopen dubben tussen fleischmann en roco kk, en na wat testen en proberen heb ik voor die van roco (met het boogje) gekozen.
Vanwege het zacht aankoppelen en ook omdat bleek dat als er bij fleischmann iets hoogteverschil tussen de koppelingen zit ze heel slecht ontkoppelen, bij roco maakt dat niet zoveel uit. Nadeel is wel dat ze op hellingen (door hoogteverschil tussen de kk) soms ontkoppelen, dit gebeurd gelukkig maar zelden.
Ik heb hierop gelet omdat blijkt dat bij sommige piko rijtuigen de koppeling iets hoger zit dan bij rijtuigen van fleischmann.
mvg. Stephan.
-
....
Roco Universeel (wordt hierboven ook wel "nieuwe KK" genoemd)
- naar mijn mening niet bruikbaar bij rijtuigen vanwege grote afstand
....
Groet, Julius
Julius,
Deze - is niet waar. Ik gebruik de Roco Universeel bij 36 cm rijtuigen en dat werkt wel in tegenstelling tot Marklin. De Marklin koppelingen gaan gekoppeld niet onder de buffers door, terwijl die van Roco zodanig zijn ontwikkeld (patent!) dat ze onder de buffer doorgaan als ze gekoppeld zijn. Dus prima te gebruiken voor alle rijdend materieel...
Bij Conrad staan ze gewoon op voorraad.
hmm. 'k zal 'ns kijken, bedankt voor de tip!
Eddy
-
36cm rijtuigen?????
Wowwww...... :D
-
oops, tikfoutje... 30.4 cm. ok :P
Even op Conrad gekeken trouwens: dode mus. de koppeling die daar staat is de 40271 en dus de verkeerde....
Eddy
-
Op ebay,de staan er vaak maar die gaan voor vaak meer dan €1,00 per stuk weg .
Jos
-
Ik rust mijn rijtuigen uit met Roco kortkoppelingen en de goederenwagens met Fleischmann Profi's. De lokomotieven zijn voorzien van Roco kortkoppelingen, omdat die lekker zacht aankoppelen.
Waarom?
Rijtuigen moeten m.i. lekker dicht op elkaar gekoppeld zijn, daar is de Roco koppeling het meest ideale voor. De Fleischmann Profi heeft een net wat grotere koppelafstand dan de Roco. Bij goederenwagens wilde zich wel eens het probleem voordoen dat er wagens zich overbufferden met de Roco's, vooral de Tds van Roco had hier last van. Daarom gebruik ik voor de goederenwagens de Profi-Koppelingen. Van los schietende koppelingen heb ik geen last, daar ik geen rare hellingen in mijn baan heb zitten en bijna al het materieel dezelfde koppelhoogte heeft.
-
Ze horen ook allemaal op dezelfde hoogte te zitten, ook hier is een normblad voor NEM362, geeft de positie van de normschacht aan.
Groet Gerrit
-
Deze - is niet waar. Ik gebruik de Roco Universeel bij 36 cm rijtuigen en dat werkt wel in tegenstelling tot Marklin. De Marklin koppelingen gaan gekoppeld niet onder de buffers door, terwijl die van Roco zodanig zijn ontwikkeld (patent!) dat ze onder de buffer doorgaan als ze gekoppeld zijn. Dus prima te gebruiken voor alle rijdend materieel...
Mijn opmerking was ook niet gebaseerd op het wel of niet functioneren van deze koppeling met reizigersmaterieel, maar erop dat de afstand tussen twee rijtuigen met deze koppeling zichtbaar groter wordt vergeleken met de Roco kortkoppeling. Een puur optische kwestie dus, waarbij ik de Roco kortkoppeling meer geschikt vind voor reizigersmaterieel dan de Universeelkoppeling en bij goederenwagens andersom (zie de problematiek die Erwin "NS1100" beschrijft).
Groet, Julius
-
Julius,
ok, dank voor de uitleg, die kan ik volgen!
Eddy
-
Ze horen ook allemaal op dezelfde hoogte te zitten, ook hier is een normblad voor NEM362, geeft de positie van de normschacht aan.
Groet Gerrit
In de praktijk blijkt dit niet altijd zo te zijn helaas.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/PICT0100.jpg)
-
Kun je die Roco kortkoppelingen nog ergens krijgen? Ik zoek nog 2 pakjes van 50....
Eddy
Deze zijn gewoonweg goud waard. Nergens meer te krijgen tenzij met een duizendste geluk bij een winkeltje in een godvergeten achterhoek. Ben sinds zomer verleden jaar ook op jacht gegaan en nog ongeveer 450 suks kunnen scoren om mijn wagenpark mee om te rusten. Prijzen varierend van euro 28.50 tot 45 Euro voor een doosje van 50 stuks.
Op E-bay worden ze nu te koop aangeboden voor gemiddeld 28 - 30 euro voor 20 stuks + verzendkosten en heb prijzen zien bieden tot 80 /90 Euro voor een doosje van 50 stuks.
Oh.... ik verkoop de mijne niet ;D
Voor de meeste personenrijtuigen ROCO/Heris /Lima schaal 1/87 is de koppelafstand aanvaardbaar. Is inderdaad iets meer uit elkaar dan de Fleischmann Profi maar daartegenover 100 % betrouwbaar, waar de Fl Profi bij mij wel nog eens durfde loskomen op de meest ongepaste momenten .
Voor mijn goederenwagen park ga ik de Roco Universeel afhalen ( en vervangen door Märklin kortkoppelingen. Deze koppelen perfect en zelf iets korter dan de ROCo Universeel MAAR zijn niet te gebruiken met 1/87 ROCO personenrijtuigen want die ontsporen gegarandeerd in de bochten met deze Marklins. De Recuperatie Universeels kan ik dan gebruiken voor mijn personenrijtuigen en ze zijn trouwens perfect onderling te koppelen met de Marklins
Peter