BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Basilicum op 09 February 2010, 19:58:28
-
Ik ben van plan om twee bedrijven op mijn baan (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,15353.0.html) een spooraansluiting te geven volgens dit schematische plannetje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Raccordementen_BSM.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Raccordementen_BSM.jpg)
[plaatje klikbaar]
Het is de bedoeling, dat er alleen gerangeerd gaat worden op deze sporen. Elke rangeerloc is in principe inzetbaar. De lengte van sporen 11, 12, 21, 22 en 31 is ongeveer één meter. Die van spoor 32 rond de veertig centimeter inclusief een loods. Om de wagens te kunnen wegen en hun omvang te kunnen bepalen heb ik een weegbrug en laadmal gekocht. Waar zouden deze het beste geplaatst kunnen worden? Mogen (zware) locomotieven over de weegbrug rijden? Om de locatie aan te geven, kun je de spoornummers gebruiken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Faller_B_134.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Faller_B_134.jpg)
Alvast dank voor de informatie. :)
Met vriendelijke groet,
Basilicum
-
Indien voor beide bedrijven op spoor 10, anders op spoor 12 of 21. Afhankelijk van welk bedrijf het gaar gebruiken.
-
Ik heb er niet heel veel vestand van hoor, maar praktische gezien zou ik gaan voor 11 of 21 (maar liever 21).
Omdat de wagens van bedrijf 1 toch moeten kopmaken op spoor 12 of 22,
Als je ze daarna terug naar het station duwt kun je dat doen via de weegbrug.
Komen er wagens aan kan dat via spoor 11.
Puur mijn visie hoor
Bas
-
Tot aan de eerste decennia van de vorige eeuw kon je bij ieder station, emplacement en/of laad-en losplaats een weegbrug aantreffen. Deze weegbrug was over het algemeen in eigendom van de NS en kon door de expediteur aangevraagd worden voor het wegen van de lading. Daar de meeste bedrijven overgegaan zijn op het wegtransport hebben de spoorwegen de meeste van deze laad-en losplaatsen gesloten en opgegeven. Hierdoor zijn ook de weegbrug en ladingmal overbodig geworden. Bij bedrijven die nu nog steeds een spooraansluiting hebben waar stort en/of stukgoed behandeld word, kan men in de regel een weegbrug (met ladingmal) aantreffen zoals hierboven reeds gemeld. Het oudste type weegbrug was die met houten dek en ononderbroken railstaven en ingebouwd in het wegdek zodat ook het overige verkeer er gebruik van kon maken.. Bij dit type brug rusten de dwarsliggers waarop de rails bevestigd zijn,direct op de balansen. Zo kan de maximale belasting van het spoor bepaald worden. Voor weging moet de wagen absoluut stilstaan.
Het meest voorkomende type dat we nu nog tegen kunnen komen is dat met de doorlopende spoorstaven en stalen dek. Dit spoor mag, mits de brug in rust is als rangeerspoor gebruikt worden. Van dit laatste type weegbrug zijn weer twee uitvoeringen mogelijk: de gewone weegbrug,waar de wagen stil moet staan om gewogen te worden, en de snelweegbrug die om te wegen met een snelheid van maximaal 4 km/h gepasseerd mag worden. De eerste brug is uitgerust met een schuifbalansmeter en de tweede brug met een ronde klok met aangesloten printapperatuur. De bruggen varieerde in lengte van 6,5 tot 24 meter voor de gewone brug, en 8 meter voor de snelweegbrug. Op sommige emplacementen, zoals in Vlaardingen-Centrum, kan je, zij het in zwaar verwaarloosde staat, nog een weegbrug tegen komen. Op een modelbaan waar enkele fabriekssporen zijn gesitueerd, zoals een suikerfabriek of een co-op zal een weegbrug zeker niet misstaan. Bij enkele raffinaderijen in Pernis kon je tot voor kort ook deze bruggen aantreffen voor het wegen van de geladen ketelwagens-SK.
-
Hartelijk dank voor de uitgebreide informatie. (y)
Groet,
Basilicum
-
Hallo Basilicum,
als je toch zo'n ding gaat bouwen is dit misschien wel leuk.
Deze bouwer heeft een werkende weegbrug.klik (http://www.bf-vln.de/projekte/waage/index.php)
-
Leuk idee, zo'n echt functionerende weegbrug, maar dat gaat me net te ver... ;)
Groet,
Basilicum
-
10 (dan is ie het bereikbaarst) (y)
word een leuk rangeerterrein ;D ;)