BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Lemland op 09 February 2010, 19:01:35
-
Nadat we ons & onze baan netjes in het voorstel-deel (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,25725.msg392820.html#msg392820) van dit forum hadden voorgesteld, bleek dat forumleden interesse hadden in wat wij aan het bouwen zijn.
Enthousiast geworden van een Duitse tentoonstellingsbaan (http://www.arstecnica.net/home_nl.htm) in de zomer van 2008 besloten we de hobby weer op te pakken (Bart had vroeger ook een N baan). In het najaar van 2008 kon Bart heel veel treinmaterieel van een collega overnemen, dat gaf een duw in de goede richting. Daarbij kocht hij wat meer materiaal, zoals een heus Minitrix-diorama. De bedoeling was heel low-key te beginnen, met op een standaard ondergrond rails te leggen en direct te kunnen starten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/toporama1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/toporama.jpg)
De kwaliteit viel dermate tegen, dat besloten werd een echte baan te maken. De achtergrond van het diorama was mooi genoeg om straks als achtergrond te dienen. Ondertussen kreeg Lem voor zijn verjaardag een boel erg mooie spullen, waaronder een ICE!
WinTrack gekocht en schetsen maar. Wat moest er op?
1. Een hoofdbaan met een paar aftakkingen, inclusief bergspoor. Dat geeft veel spelmogelijkheden voor twee personen.
2. Niet te veel zichtbare rails zodat we ook kunnen knutselen met scenery
3. Maximaal 50 cm hoog, tafel max een meter breed. (vanwege de lengte van Lem en vanwege verhuisbaarheid)
4. Geen schaduwstation vooralsnog.
Gekozen voor een tafel en geen open bouwmethode, domweg omdat dat makkelijker is. We hebben een aantal grote platen van 18mm dik gekocht, reeds vochtwerend geschilderd. Dat scheelt weer. Wel loeizwaar om met z’n tweetjes te tillen! Poten en dwarslatten eronder. In december hadden we de tafel klaar, dat wil zeggen de lange zijde van de L. Links moest nog de kleine zijde komen. Maar we konden al rijden!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20081118_01k.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20081118_02k.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20081118_03.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20081118_04.jpg)
Je ziet hier op de tafel overigens ook een ander wild baanplan wat we ooit hadden....
In het voorjaar verder gegaan met plannen en daar kwam uit: Lemland.
Lemland is het land waar we graag naartoe zouden gaan op vakantie, het is ver weg en je kan er komen per auto (lastig) of trein (makkelijk). Het ligt ergens in het midden van Europa, het is Duitstalig en er zijn bergen. Maar ook een haven(tje).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lemland_2D_scenery.jpg)
1. Lemstad - Grote stad met wat industrie en een overstap station. Er staat een grote kerk en er is een kermis. Er is ook een groot lang spoorviaduct.
2. Davydorp - Klein dorpje in de heuvels met een halte.
3. Juliastein - Bergdorpje met het eindstation van de berglijn.
4. Florienburg - Hoge berg met een burcht en bergmeer. Onderdoor loopt de wegtunnel naar het buitenland. In de berg huist een eenvoudige spiraal met 3 lagen.
5. Haven - een kleine haven langs de rivier.
Spoorweg:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lemland_2D_spoor.jpg)
1. Traject Lemstad- Lemstad, grote ovaal waarbij alleen het station op de voorgrond in het zicht zal liggen. Dit ovaal stelt de verbinding met het buitenland voor. Station Lemstad kent drie sporen. Het doorgaande spoor, spoor 3, heeft een mooi lang perron waar zelfs de ICE mooi langs past.
2. Traject Lemstad - Davydorp. Na het verlaten van Lemstad van spoor 1 of 2, duiken we direct de linker tunnel in en maken een halve bocht naar links. Dan een lang steigend traject eindigend in een ruime boog naar links (onderste deel van de spiraal). Tegen het einde van deze lange bocht komen we uit de tunnel en zien we rechts de stad met dichtbij de Mariadom. We kruisen een beveiligde overweg (de weg naar het buitenland) en met een klein tunneltje of viaduct komen we aan bij het station van Davydorp. Het hele dorp inclusief twee sporen (er is hier een inhaalmogelijkheid) is maar een cm of 15 breed, veel huizen zullen daarom reliefhuizen worden.
3. Traject Davydorp - Juliastein. Direct na verlaten van het station passeren we een onbewaakte overweg, een pad de bergen in. Daana gaan we weer een tunnel in en maken een bocht naar rechts. Als we de tunnel uitkomen, gaan we met een groot lang spoorviaduct over Lemstad heen. Daarna duiken we weer de tunnel in, onder Florienburg dit keer. Met een scherpe bocht naar links steigen we nog twee keer in de rondte in de spiraal. Bij de laatste omwenteling komen we kort even in het daglicht, waarbij we de stad diep onder ons zien liggen. Dan duiken we kort een tunnel in om er vervolgens op 30 cm hoogte uit te komen en na het passeren van een overweg komen we in Juliastein aan. Om bijvoorbeeld vakantie te vieren of een mooie wandeling te maken naar het dichtbij gelegen kasteel of recreatiemeer. Station Juliastein kent twee sporen en een omloopmogelijkheid (nog niet op het kaartje)
4. Havenspoor - van spoor 3 haakt een kort havenspoortje met uiteindelijk twee opstelsporen af. We hadden eerst een wisselstraatje daarvoor naar spoor 2, maar we vinden een lang doorlopend perron belangrijker
5. Industrieaansluiting
6. Zeer eenvoudig emplacement
Toen de zomer kwam en ons bouwseizoen eindigde (buiten is het ook leuk!), hadden we een tafel met een omranding en op de achterwand een achtergrond met een dal erop met op de voorgrond een dorpje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/achtergrond1_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/achtergrond2_1.jpg)
(recente plaatjes maar laten de achtergrond goed zien)
In de herfst hebben we het weer opgepakt. We hebben het plan 1:1 uit WinTrack geprint. Uiteindelijk hadden we een zeer grote bouwtekening. Met cabonpapier (ja, dat wordt nog verkocht...) hebben we het overgetrokken op de tafel, nauwkeurig ook de hoogte in milimeters erbij gezet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/plan1_5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/plan2_2.jpg)
Omdat we niet op een open raamwerk bouwen, hebben we een aantal ruimtes gezaagd uit de tafel, zo kunnen we straks nog overal goed bij. We hebben zo gezaagd, dat bijna het gehele traject Lemstad-Davydorp uit 1 geheel bestaat. Nadeel is dat met name in de spiraal je te maken hebt met een ondergrond van 18 mm dik, dat maakt de vrije ruimte nogal beperkt. Ook al omdat we alles op kurk monteren. Groot voordeel is de naadloze gelijkmatige steiging.
Daarna zijn we van rechts uit begonnen met het zagen van profielen voor de bergen en verborgen trajecten. Waarbij stevigheid (ook al vanwege de gekozen tafel) en bereikbaarheid later belangrijk waren. De hellingen worden erg steil en de overgang naar de tafel niet erg natuurlijk. Maar we vinden steile bergen gewoon mooi en het geeft ons wat ruimte voor de stad.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zwerver01_20091230.jpg)
Van veel rails op het laagste niveau ligt nu kurk. Nu is de eerste spiraal klaar en moet eerst alles onder Davydorp af.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Florienburg01_20100110k.jpg)
De rails voor het hoofdspoor/HSL is gelegd op spoor 3 na. Dit is de gallerij waar we het spoor hebben gelegd (daar volgen ook plaatjes van), je ziet hier ook goed hoe dik de plaat van de helling is...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Davydorp02_20100101.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Davydorp03_20100101.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Davydorp17_20100101.jpg)
De afgelopen weken hebben we hard gesoldeerd en geplakt aan de noodverlichting in de tunnels. We vinden namelijk dat we een eventuele ontsporing niet alleen makkelijk kunnen bereiken, maar ook zien. Daarom hebben we her en der LED-stripjes (eigenlijk wagonverlichting) geplakt en via een ringleidinkje met elkaar verbonden. Nu is er licht in de latere duisternis! Plaatjes volgen als ik weer een fotocamera heb.
De komende week staat verder afmaken van het rondje op het programma, dus leggen van spoor 3 van Lemstad. Daarna beginnen we met het eerste bergtraject.
-
indrukwekkend! dat vindt ik een goed idee, van die noodverlichting!
-
(y) :o :o :o prachtig :o :o :o (y)
-
Kurk aangebracht, maar nog niet geschuurd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20100117_08.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20100117_11.jpg)
-
waar koop je dat ??? :) (y)
en hoe duur is het ongeveer
mvg. kevin
-
Ik denk dat de meeste modelspoorwinkels dat wel hebben, in onze regio Meyer & Blessing of Modeltreinexpress. Oa Faller heeft het, let wel op want ik merk bij verschillende setjes nogal een kleurverschil, een beetje te zien op het bovenste plaatje. Een euro voor 92 cm in N, twee euro in H0, geloof ik. Als je na het lijmen er ff met een schuurpapiertje langs gaat, zijn de hoeken minder scherp en natuurlijker.
Faller artikel 2555, maten in N:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/faller_bedding.jpg)
-
Zo, laatste plaatjes van de voortgang tot zover. Het eerste spoor leggen, verkanting maken, draadjes solderen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/temp1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/temp3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/temp2.jpg)
-
Het ziet er inderdaad veelebelovend uit, maar ook redelijk zwaar.
Hoe dik zijn die platen en hoe zwaar wordt het geheel dan wel niet. Moet het bom-proof worden?
Ik denk dat 6 of 9 mm plaatjes wel voldoende zijn voor die berg constructie.
-
Gewicht is niet zo'n issue hier, bovendien hebben we een belastingtest gedaan om het torderen te controleren en dat viel mee. Maar de bergprofielen zijn allemaal afvalhout en dat weegt (haha) mee in de beslissing. Op sommige plaatsen hebben ze overigens ook nu al een dragende functie omdat het hele middendeel voor de helft los is van de rest van de tafel. Tot slot is een voordeel van de dikte dat het lekker makkelijk gaas nieten wordt straks. Ik zie elders op het forum ook hele dunne spanten, lijkt mij lastig om daar weer iets aan te monteren.
-
Even over het baanplan. Ik vindt het er eigenlijk best leuk uitzien. Eén van de eerste dingen die vaak geroepen worden gaat over de invulling. Je baanplan is leuk, maar wat wil je er mee? Wat vindt je leuk? Is dat rangeren, rijden, passagiers op grote stations of industrie.
1. Lemstad - Grote stad met wat industrie en een overstap station. Er staat een grote kerk en er is een kermis. Er is ook een groot lang spoorviaduct.
2. Davydorp - Klein dorpje in de heuvels met een halte.
3. Juliastein - Bergdorpje met het eindstation van de berglijn.
4. Florienburg - Hoge berg met een burcht en bergmeer. Onderdoor loopt de wegtunnel naar het buitenland. In de berg huist een eenvoudige spiraal met 3 lagen.
5. Haven - een kleine haven langs de rivier.
Die vraag lijkt hier misschien wat minder aan de orde. Je hebt inderdaad ruimte om lekker te variëren en ieder aan zijn eigen stukje / voorkeur te laten werken (scheelt weer een paar familie vetes ;)
Wat ik je nog wel zou willen meegeven is probeer er toch een soort van eenheid in te behouden, laat het op elkaar aansluiten. Een tweede; probeer het net iets speelser neer te leggen. Hier en daar wat flex rail om niet van die strakke rechte stukken en perfect 280 graden bochten neer te leggen.
groet,
Johan
-
Hoi Johan,
Dank je voor je goeie input! Daar kunnen we wat mee. We hebben inderdaad gekozen voor een aantal spelsituaties die we kunnen uitbeelden. Die grote bochten liggen bijna allemaal uit zicht, reden waarom daar is gekozen voor ruime grote bogen, dat scheelt ook aan ruimte voor de scenery. Het bouwen van scenery wordt (is) een nadrukkelijk onderdeel van het speelelement. Samenwerken en creatief zijn. De enige echt rechte stukken zijn bij de stations (ik vind stations in bogen vaak nogal geforceerd ogen vanwege de onnatuurlijke boogstralen). En verder het viaduct, daar zit bij de aanzet nog een klein bochtje in maar is voor de rest recht, ook vanwege een zo natuurlijk mogelijke uitstraling. Wat we gaan doen met je aanbeveling, is meer zichtbaar maken van de bogen die onderdele zijn van de spiraal. En een meer open oplossing bedenken voor de 'noordelijke' aanlanding van het grote viaduct.
Bart
-
O, dit had ik ook nog beloofd: licht in de toekomstige duisternis.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20100211_01.jpg)
Welkom:-)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20100211_02.jpg)
Richting Florienburg in het donker...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20100211_03.jpg)
En in het licht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20100211_04.jpg)
En dat komt hierdoor. Telkens een half rijtuigverlichtingsstripje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20100211_05.jpg)
De andere kant op, vanaf het hoofdspoor gezien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20100211_07.jpg)
En vanaf het bergspoor.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20100211_09.jpg)
En laatste blik de tunnel in,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20100211_10.jpg)
en we gaan er weer vandoor.
-
Hoi,
Leuk bedacht de rijtuigen lichtjes (y)
Verder begint het erg mooi eruit te zien.
Groetjes Bruce
-
En in beweging: http://www.youtube.com/watch?v=SSOdpQq8a0E
Zoals je ziet ligt nog niet alles vast en/of recht.
-
Ziet er al goed uit zeg.
suc6 verder met de bouw en testen.
John
-
oke maar ik heb besloten geen isolerend materiaal aan te brengen (y)
maar succes toppi (y)
-
We gebruiken het kurk ook maar zeer ten dele vanwege geluid, meer om op een makkelijke manier alvast een basis te hebben van aan goed hoog balastbed. Zo spijkeren we de boel gewoon. Twee nadelen van kurk tot nu toe:
1. In de onzichtbare gedeelten wilden we eigenlijk rails schroeven maar een railschroefje is domweg te kort om door de biels en kurk heen te komen.
2. Wissels zijn wel omgekeerd maar nog altijd een bult naast het spoor, als we direct op de tafel hadden gelegd, waren de wisselkastjes netjes weggewerkt.
-
dat rijdt lekker (y)
Mvg, Mark