BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Rob Bogers op 09 February 2010, 09:58:49
-
Om toch eens te kijken wat mijn baan aan stroom opneemt heb ik tussen mijn Twin-center en de baan een Amperemeter aangesloten. Het bereik van de stroommeter is 3 Ampere. Als ik mijn Twin-center inschakel beweegt de wijzer iets naar de 1 Amp, maar komt beslist niet verder dan 100 mA. Als ik met 3 locs tegelijkertijd rijd dan komt de wijzer nauwelijks "los van de pen" zoals wel eens wordt gezegd. De wijzer schiet wel omhoog als ik even kortsluiting maak. Ik was toch in de veronderstelling dat een loc met een aantal getrokken verlichte rijtuigen toch wel wat aan zou moeten wijzen. Ik heb de wijzer nooit hoger zien komen bij normaal bedrijf dan voorbij de 100 mA. Hoe ken dit?
-
Blijkbaar heb je een "ouderwetse" meter met een wijzer, maar ook daar zijn variaties in.
Dus de eerste vraag is: wat voor soort meter is het?
Tweede vraag: op welk meetbereik werk je?
Dan een mogelijke verklaring: de gangbare meetinstrumenten voor amateurgebruik zijn bedoeld om wisselspanningen/-stromen van 50Hz te meten.
De digitale stroom heeft een veel hogere frequentie, meer dan 5kHz, en het zou kunnen dat het meetsysteem dat gewoon niet bij kan houden.
-
Ja Klaas, ik heb een meter met wijzer met een meetbereik van 3 Ampere. De uitvoering is een paneelmeter, dus zeker geen amateurmetertje. Is er een andere optie om de stroomopname op een juiste manier te meten?
-
Volgens mij is het volgende aan de hand: Een paneel-ampere-meter is bedoeld voor gelijkstroom.
Het DCC signaal is een complex soort wisselspanning vanuit zo'n amperemeter gezien.
Aangezien je met zo'n (draaispoel) paneelmeter geen wisselspanning kunt meten, krijg je het beschreven effect.
Uit je verhaal meen ik op te maken dat het een mechanische draaispoel meter betreft.
Die zijn te traag om de pulswisselingen van tussen de 10 en 100 microseconden dus 100 a 10 kHz bij te houden en zal dus ergens in het midden/begin gaan staan.
Helaas... :-\
Misschien kun je iets fabrieken met een gecombineerde weerstand- en diode-brug, maar dan zul je je 3 Ampere paneelmeter niet kunnen gebruiken.
Andere suggestie is niet de uitgang van je TwinCenter te meten maar de stroom van de voeding die erin gaat, dat geeft een hele aardige indicatie van het stroomverbuik van de baan lijkt me.
Dat moet dan natuurlijk wel weer gelijkstroom zijn, dus eventueel eerst gelijkrichten?
-
Als het een professionele paneelmeter is voor 3A, dan is het hoogstwaarschijnlijk een weekijzermeter. Kijk eens op deze pagina:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Weekijzermeter (http://nl.wikipedia.org/wiki/Weekijzermeter)
Staat er op de schaal een symbool zoals rechts onder de foto?
Dan is het een weekijzermeter, en die is beslist niet geschikt voor de hoogfrequente wisseling van de digitale stroom. M.a.w., hij kan het gewoon niet bijbenen.
-
@Klaas:
Het moet mogelijk zijn om met een flinke shunt weerstand en/of een paar diodes een voor de totale stroom representatieve meting te doen van de digitale spanning, heb jij suggesties hoe precies?
-
Zet het metertje tussen trafo en TC. Desnoods meet je eerst wat het TC zelf verbruikt.
-
Gaat dit werken (aan de TwinCenter uitgang)? Geeft dan als het goed is de helft van de werkelijke DCC stroom weer...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DCCpaneelmeter.jpg)
-
Hans,
Een shunt zou een oplossing kunnen zijn, maar dan blijf je nog met die hoge frequentie zitten. Dan moet je over de shunt een spanningsmeter zetten die in staat is om die frequentie te kunnen bijhouden.
Je oplossing met het meten van de halve stroom gaat ook niet werken, ook hier heb je te maken met de snelle wisseling die het meetinstrument niet kan bijbenen.
De beste oplossing (als het om een weekijzermeter gaat) is om de meter op te nemen in een brugschakeling van diodes, zodat de meter echte gelijkstroom te verwerken krijgt. Maar dat heeft weer als nadeel dat je over de diodes ongeveer 1,2V aan spanning verliest.
De oplossing van Henk is misschien wel de meest bruikbare, gewoon meten in het 50Hz circuit vóór de TC, daar is zo'n meter namelijk voor gemaakt.
Maar nog beter is om even te wachten tot Rob terugkomt met info over het type meter, want het kan best zijn dat het iets heel anders is dan ik nu veronderstel.
-
Ja Klaas het is een meter zoals je aangeeft met de verwijzing naar Wikipadia.
-
Dan zal hij op het digitaal signaal dus niet correct kunnen aanwijzen.
Zet hem eens in de draad van de trafo naar TC, dan zul je vast reëlere waarden zien.
-
Ga ik doen. Ik kan hem natuurlijk ook plaatsen in de fase van het lichtnet naar de trafo toe maar ik probeer eerst jouw optie.
-
In de fase van het lichtnet zou ik niet doen, om twee redenen:
1.veiligheid.
2.in de lichtnetaansluiting is de stroom veel kleiner, dus heb je een minder nauwkeurige meting.
-
Als we mogen stemmen?
Henk zijn oplossing is simpel en geeft het beste resultaat, de GELIJKSTROOM van de trafo naar het stuurapparaat meten dit geeft een redelijk resultaat.
Stroommeting van een complex HF hoog energetisch signaal is gewoon moeilijk ...
Rob
-
In de lichtnet fase stroom voor de trafo gaat ook niet werken met een (gelijkstroom) draaispoelmeter, dus inderdaad, tussen de (gelijkgerichte) trafo en de TwinCenter lijkt mij inderdaad ook de meest eenvoudige oplossing.
-
Toch even wat verwarring rechtzetten.
Tussen de trafo en het stuurapparaat loopt geen gelijkstroom, maar wisselstroom.
De meter die Rob heeft is een weekijzermeter. Die is geschikt voor zowel gelijk- als wisselstroom.
Maar hij is niet geschikt voor hoge frequenties, dus kan Rob het beste meten in de verbinding tussen trafo en TC.
Verder heeft een weekijzermeter als nadeel dat het zo ongeveer het minst nauwkeurige meetprincipe is.
Maar het zijn relatief goedkope metertjes, en als indicatie-instrument goed genoeg. Vandaar dat de panelen in elektriciteitsverdeelstations vol zitten met die dingen.
-
Aha, weer wat geleerd! Dus geen problemen met wisselstroom. Wat natuurlijk wel een probleem blijft bij het plaatsen in de lichtnet aanvoer naar de trafo is dat de stroom daar weliswaar in verhouding maar veel kleiner dan aan de ingangen en uitgangen van de TwinCenter...
-
Klaas,
Is er een (betaalbare) amperemeter die wel geschikt is om de HF-stroom te meten? En zo ja, kun je aangeven hoe je die kunt herkennen (is er een symbool op de meter waar aan je het herkent?
Gr, Bert
-
wacht ff, vraag niet goed gelezen... laat maar! ::)
-
Bert,
Een meter die rechtstreeks HF meet bestaat bij mijn weten niet.
Ik heb even gegoogeld op de kreet hoogfrequent stroom meten, en dan kom je op sites van zendamateurs. De meters die ik daar zie gaan allemaal uit van hulpschakelingen waar een gewone gelijkstroom/gelijkspanningsmeter achter is geschakeld.
De simpelste manier die ik in dit geval zie heb ik al aangegeven, een gelijkstroommeter achter een gelijkrichtbrug schakelen.
Een optie is misschien om een universeelmeter te gebruiken die z.g. true-RMS kan meten. Maar dan moet je toch even in de specificaties kijken of die een voldoende groot frequentiebereik heeft. En of hij in staat is om dat ook met stromen te doen. Spanningen is in het algemeen niet zo'n groot probleem, maar bij stromen boven een paar honderd mA laten de meeste amateurmetertjes het afweten.
-
Hallo Klaas,
Bedankt voor je antwoord!
In hoeverre is dan de gelijkstroommeter die jij bedoelt anders dan een weekijzermeter? Ik heb gegoogeld en gewiki'd, maar kwam er niet achter hoe ik deze kan herkennen.
En anders ga ik ook gewoon jullie truc toepassen: tussen trafo en Ecos aansluiten (maar dan moet ik eigenlijk het eigen verbruik van de Ecos er af halen om te zien hoeveel de baan nu echt verbruikt)
Met vriendelijke groet,
Bert
-
als de Ecos altijd in gebruik is, en dat zou de centrale zijn, dan kun je de nullpunt correctie gebruiken denk ik.
Als de Ecos allen aan is, kan je de wijzer op Null stellen en later word alles wat meer word verbruikt gemeten zonder de Ecos.
Groet
Bernd
-
Bert, de ECoS heeft toch een ingebouwde stroommeting, die je op je display zichtbaar kunt maken, waarom dan nog een externe meter?
Je hebt een duur ding met allerlei gadgets en je gebruikt ze niet.
Mvg
Wim.
-
Weet ik Wim, en ik gebruik ze ook!
Maar het is zoals met zoveel zaken, je wilt ze graag alle zien. En dan moet je regelmatig schakelen tussen de schermen: van wissel(straten)-scherm, naar lokscherm, naar overige, en dan naar de Booster. Het is handiger het apart zichtbaar te maken.
Maar overigens gebruik ik het (nu nog) voornamelijk in een testopstelling op een testbank. Dus ook waar ik de Multimaus op aansluit.
Grappig dat jij, als fervent Multimaus aanhanger, ook de data van de Ecos kent.. :)
@ Bernd, het zijn jouw meters, dus ik heb zojuist gekeken welk type het is. Het is niet de weekijzermeter, maar een (waarschijnlijk) draaistroommeter. Tenminste, daar ga ik van uit als ik het symbooltje "n" zie, met een liggend streepje tussen de pootjes.
Groeten,
Bert
-
In hoeverre is dan de gelijkstroommeter die jij bedoelt anders dan een weekijzermeter? Ik heb gegoogeld en gewiki'd, maar kwam er niet achter hoe ik deze kan herkennen.
De weekijzermeter heeft als symbool een zigzag, war een balkje doorheen loopt. Dat heb ik eerder in dit draadje laten zien via een link naar wiki.
Van de draaispoelmeter kan ik zo gauw geen symbool vinden, maar dat is een hoefijzermagneet, met een rondje tussen de polen.
Tegenwoordig gebruiken we natuurlijk meestal digitale meetinstrumenten, en bij mijn weten bestaan daar geen symbolen voor.
Maar blijkbaar heb je een Ecos, en volgens Wim zit daar al een stroommeter is. Wist ik ook niet, maar dan heb je verder dus niks meer nodig.
-
Grappig dat jij, als fervent Multimaus aanhanger, ook de data van de Ecos kent.. :)
Is niet zo bijzonder. Iemand die zichzelf digitaalspecialist noemt moet natuurlijk alles weten, ook van apparaten die hij zelf niet heeft. En tegenwoordig is dat niet zo moeilijk meer, gewoon de handleiding downloaden en lezen. En daar is Wim een kei in.
-
Hallo Klaas,
Dat van de weekijzermeter heb ik gezien in jouw eerdere post, maar ik kon geen symbooltje vinden van de draaistroommeter. Jij noemt nu een hoefijzer met een rondje, en ik heb een hoefijzer met een streepje gezien (in 2 posts hierboven: een "n" met een liggend streepje onder tussen de pootjes.). Dus dat zal wel overeenkomen.
En wat de Ecos betreft: klopt, maar zoals ik ook al aan Wim meldde, soms is het handiger die info (spanning en stroom) altijd onder ogen te hebben zonder eerst te moeten bladeren, en als 2e, die info heb ik anders niet als ik de Multimaus gebruik. Dus voor een testomgeving vind ik het prettig zichtbaar te hebben. Moet e.e.a. nog aanpassen (middels jouw schakelingetje "meten van digitale spanning").
Met vriendelijke groet,
Bert
-
Vraagje aan de experts hier. De amperemeter uit >deze< (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,25043.msg383130.html#msg383130) advertentie hier op dit forum, kan ik die (evt. met een schakelingetje) gebruiken voor een digitaal signaal?
Koen
-
Koen, de meters die daar getoond worden zijn draaispoelmeters, en die zijn alleen geschikt voor gelijkstroom (te zien aan het liggende streepje onder de V en de A)
Ook daarvoor geldt: de simpelste oplossing is een gelijkrichter er voor zetten, ten koste van wat spanningsverlies.
-
Weet ik Wim, en ik gebruik ze ook!
Grappig dat jij, als fervent Multimaus aanhanger, ook de data van de Ecos kent.. :)
Bert, dan ben je toch niet helemaal goed op de hoogte van mijn voorkeur. En kijk ik gewoon verder om mij heen.
Mvg
Wim.
-
@Klaas: bedankt voor het antwoord. Ik heb er van allebei 1 gekocht bij Bernd/Fissy, ik wil ze tzt in mijn baan of programmeerspoor inbouwen, gewoon voor het gezicht.
Het kan dus wel begrijp ik. Alleen zal ik dan tzt weleens vragen hoe ik ze precies aan moet sluiten, zo'n grote electronica held ben ik ook weer niet.
Koen
-
Het is niet de weekijzermeter, maar een (waarschijnlijk) draaistroommeter.
Nou... tenzij jij vaak in je huis aan driefase-aansluitingen meet, heb je zo'n ding misschien wel eens nodig... maar een draaistroommeter hebben de meeste van ons echt niet nodig... ;)
-
ok dan, draaispoelmeter..
Maar, you are right.. :D
Gr, Bert
-
Op dit draadje wil ik toch een reactie achterlaten, komt dat het mij al enige tijd stoort dat er wat kleine onjuist heden in staan.
Ten eerste, het digitale signaal wat uitgestuurd wordt op de rails is niet hoogfrequent, als dat zo mocht zijn hebben we allemaal zend antennes.
Frequentie definitie:
Laagfrequent - audio 20Hz tot 20Khz en radio 30Khz tot 300Khz
Middenfrequent - radio 300Knz tot 3Mhz
Hoogfrequent - 3Mhz tot 30Mhz
en dan heb je nog VHF (very high frequency) en UHF ( ultra high frequency)
Volgens de Zimo gegevens wordt er een in blok gestuurde signaal van 8,4Khz gesuperponeerd op de rijspanning (gelijkstroom spanning).
Hieruit blijkt dat deze frequentie laag frequent is en niet zoals in de topic wordt genoemd als zijnde hoge frequentie.
-
Al een glaasje teveel uit?
Dit draadje dateerd van 10 Februari 2010. ;D
Johan.
-
Vervolg van de stroom meting.
Daar de groot verbruiker de gelijkstroom verbruiker is kan zeker met een stroom meter tussen de plus van de IB of ander voedings unit en de rail worden gemeten.
Ook een draaispoelmeter (naaldmeter) is hier een perfect geschikte meter hiervoor want men meet niet de data stromen maar de gebruikers stromen en dit allemaal is gelijkstroom voor twee rail rijders.
De draaispoel, kenmerk is een omgekeerde hoefijzer met een rechtstreepje eronder, meet de spanningsval over een shunt, en zal zelf weinig stroom opnemen. Door de shunt gaat uiteraard de grootste stroom, deze ziet er bijna uit als een stukje spoorstaaf van ongeveer 1 a 2 cm, is afhankelijk van het meet apparaat.
Voor de lage frequentie is dit geen obstakel, maar ook heeft de shunt een zeer lage spanningsval tot gevolg van slechts enkele tiende volts.
Voordeel van de naaldmeter is dat deze de gemiddelde stromen weergeeft en je deze dan ook beter uit kan lezen, is moeilijker met een digitalemeter. Wees wel voorzichtig met dit preciesie instrument want tegen stoten kan hij echt niet, laat staan vallen, zo is ook bij mij wel eens een meter in de vroegere jaren gesneuveld.
De data staat gesuperponeerd op de plus van de gelijstroomspanning, betekend dat op de plus er een kleine wisselspanning staat als data stroom. Hieruit ontrekt de decoders weinig belasting, het is alleen de fluktatie van de spanning waarop de decoders dit leest en alleen bij lange toevoer draden bestaat de mogelijkheid van verminking door demping.
Groeten Frans
-
@Johan: het lijkt me in dit geval wel een nuttige topickick.
Ik heb een aanvullende vraag, dit topic gaat met name over de analoge meter, ik heb een digitale, namelijk deze: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=134384
Hoe sluit ik die best aan als ik 'm toch tussen IB en baan wil hebben?
-
Ook een draaispoelmeter (naaldmeter) is hier een perfect geschikte meter hiervoor want men meet niet de data stromen maar de gebruikers stromen en dit allemaal is gelijkstroom voor twee rail rijders.
Jij weet duidelijk niet hoe de digitale spanning er uit ziet. Bij digitaal is de voedingsspanning en de dataspanning hetzelfde, en zeker geen gelijkspannning. (uitzondering: het oude Zimo systeem)
Kijk maar eens op mijn website (http://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html)
-
Hoi Klaas
Yep je hebt gelijk, ben op het verkeerde spoor gezet door de oude Zimo protocol.
Heb gelijk gemeten met de scoop, ben namelijk een gelukkige bezitter en kan ermee omgaan, en inderdaad een wisselspanning.
Stroommeting doe ik met een oude AVO meter (ben er zeer zuinig op), deze heeft een draaispoelmeter maar kan deze in de stand AC en stroommeting zetten.
Een goed nieuwjaar verder toegewenst
-
Ik heb een aanvullende vraag, dit topic gaat met name over de analoge meter, ik heb een digitale, namelijk deze: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=134384
Hoe sluit ik die best aan als ik 'm toch tussen IB en baan wil hebben?
Iemand nog een tip voor me?
-
Peter,
zit er geen gebruiksaanwijzing bij?
Kan je een foto laten zien van de aansluitmogelijkheden?
mvg,
Sander
-
Vreemd, ik zie nu pas dat de productlink leidt naar een uitgeklede pagina :(
Op de volledige pagina staan wel links naar de handleidingen, dit is de complete: http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/125000-149999/134384-an-02-de-LCD_Panelmeter_1_999A_EX2076.pdf
Helaas in het Duits, vandaar dat ik wat hulp nodig heb. M'n standaard Duits is wel ok, maar die technische termen geven wat problemen ;)
-
Peter,
Zo de handleiding lezend en jou vraag erbij halen kom ik tot de conclusie dat je een wisselspanning wilt meten, de IB geeft een blokspanning (=wisselspanning)
De enige manier om die te meten is zoals in onderstaand schema.
Waarbij "verbraucher" je modelbaan is. Je zal dan met een losse trafo de meter moeten voeden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/meter.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/meter.jpg)
Echter zou ik hier ook graag reacties op willen hebben van anderen, ik ben namelijk niet 100% zeker van mijn zaak!
mvg,
Sander
-
Hoi,
Hoewel deze setting doet vermoeden dat je er wisselspanning mee kunt meten ( beide pijlen in de handleiding ), denk ik, dat de meter gaat proberen om 16000 keer per seconde ( DCC ) - stroom en + stroom aan te geven. Wat denk ik resulteert in iets als -+0.000 :)
Wil je wel een aanwijzing krijgen, zul je een diodebrug moeten opnemen in serie met de rode uitgang van de IB.
Daarbij sluit je de ene ~ aansluiting aan op de IB, de andere ~ aansluiting op de rails.
Tussen + en - van de gelijkrichtbrug sluit je dan de meter aan zoals in de handleiding staat met separate voeding ( het plaatje in de handleiding onder dat wat Sander heeft gepost :) ) dan gaat 'Schwarz' aan de + van de gelijkrichter, 'Blau' aan de - van de gelijkrichter.
Grtzz,
Karst
-
Karst,
wordt mijn vermoeden toch bevestigd.
Ik zat te knoeien met het feit dat DCC geen gelijkspanning is, en inderdaad die 2 pijltjes zette mij aan het twijfelen.
mvg,
Sander
-
Maar waarom zo moeilijk :
- Ampere meter tussen de trafo en de IB
- Noteren van de stroom zonder dat er treinen rijden, dit is wat de IB zelf verbruikt en dat zal redelijk constant zijn
- Bij het rijden gewoon de hierboven gemeten waarde aftrekken van wat je afleest om de actuele stroom tussen IB en baan te bepalen (bij een hele luxe meter kun je misschien zelfs dat verschil wegregelen....)
-
Maar nog steeds een brug nodig JAB... ( bij de meter die Peter heeft )
En... daar moet je RMS gaan meten, dus een 'echte' Wisselstroomamperemeter nodig. ;)
Grtzz,
Karst
-
@Peter en de rest: Gaat deze in combinatie met de IB (Max 3A) wel wat aangeven? Is het meetbereik niet te klein? Deze gaat maar tot 1,99A (EX2076) terwijl de modellen EX2077 & EX3077 tot 19,99A gaan... In de sheet op de website van de fabrikant:
Messbereichsüberschreitungen werden
durch Einblenden einer einzelnen 1 oder -1
angezeigt (Überlaufanzeige).
Groeten Ronald.
-
Ronald,
Het is juist zo dat een meter met een lager meetbereik juist eerder (en vaak nauwkeurigere) waarde weergeeft. Echter komt de stroom boven de (in dit geval) 1,99A dan gaat de meter niet verder en weet je dus boven de 1,99A niet meer wat de stroom is. Het is beter om een meter te zoeken die het dichtst bij de maximale waarde licht die je kan verwachten.
Dus kan er 3A lopen neem dan een meter die gelijk of iets groter is dan 3A, bv een meter van 5A als die te krijgen is.
Gideon
-
Dank voor alle reacties zover, ik ga het eerst maar eens proberen met deze meter, als ie te vaak een fout aangeeft kan ik alsnog naar een andere gaan kijken.
@Karst: ik heb jouw aanwijzigingen geprobeerd in een schema te zetten. Naar mijn idee had je geel en blauw in je verhaal verwisseld, mede gezien het schema uit de handleiding.
Dit is wat ik er van heb gemaakt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ampere_meter.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ampere_meter.png)
Komen we zo een beetje in de richting?
-
Yep,
Zou correct moeten zijn. Ik was uitgegaan van een ander type in dezelfde handleiding :-\ :-[
Grtzz,
Karst
-
Ok, ga ik dit uittesten.
-
Werkt als een zonnetje, maar geeft wel een negatieve uitslag. Na omdraaien van geel en blauw/zwart was dat probleem verholpen :)
-
En ook een goede waarde? Of ga je al over het bereik heen?
-
M'n baan is nog niet zo ver dat ik veel treinen kan laten rijden. Met 1 rustig rijdende trein zat ik zo rond 0,33A.
-
Peter,
Kijk je wel uit waar je de voeding (12V) vandaan haalt. Deze kan weer nare bijeffecten geven.
Groeten,
Gerard van der Sel.
-
Ik had deze topic al uitgezet maar nu zie ik bijna een jaar later dat er al 4 pagina's vol zijn geschreven, ga zo door! (Grapje)
Rob
-
@Gerard: iets als dit is toch wel een stabiele voeding? http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=511803
Of kan ik wellicht beter zelf iets fabriceren uit een wisselspanning met een spanningsregelaar en een condensator?
-
Hoi,
Ik denk dat Gerard bedoeld, dat je min of meer een externe spanning op de uitgangstrap van de IB aansluit. De voeding die je aanwijst bij Conrad is op zich prima.
Ik zou zelf kijken of jouw metertje ook met een volledig gescheiden voeding kan werken. Dus meet en voedingslijnen niet met elkaar verbinden zoals nu.
Maar... kennelijk geeft het geen probleem, daar anders de IB wel 'Fremdspannung am Gleisausgang' zou melden ;) Maar (2) ... als er iets fout gaat, is wel je IB eindtrap wijlen :'(
Grtzz,
Karst
-
Theoretisch zou het ook moeten werken als de rode en zwarte aan de 12V spanning hangen en de meting van IB spanning door blauw en geel wordt gedaan. Ik zal dat ook eens uittesten.
-
@Peter
Probeer de voeding (12V) alleen voor deze toepassing te gebruiken. Het is verleidelijk om een 12V voeding te maken en die dan ook in te zetten voor bv seinlamp aansturing. Dit geeft soms de door Karst gegeven effecten op de IB, of als je het erg bont maakt een rookgenerator (nee niet in je stoomlocomotief, maar terhoogte van je IB)
Groeten,
Gerard van der Sel.
-
Ik wil 'm eigenlijk ook nog inzetten voor 4 relais op mijn besturingstableau, maar verder niets.
-
Als de relais geen contact maken met de IB kan het.
Bel anders even tegen die tijd, kom ik als dorpsgenoot wel effe langs fietsen.
Groet,
Gerard van der Sel
-
De relais zijn bedoeld om de baanvoeding door te laten (of niet, op basis van een schakelaar). De relais zelf worden geschakeld met die 12V voeding, de rode draad van de IB (en boosters) loopt wel of niet door het relais.
-
Als ik je goed begrijp gaat de IB spanning door de contacten en wordt niet gebruikt om de spoel te sturen.
Dat geeft dus geen problemen.
Groeten,
Gerard van der Sel.
-
Klopt, mooi zo :)
Uiteraard ben je over een tijdje van harte welkom om het bedieningspaneel te komen bewonderen ;)
-
Theoretisch zou het ook moeten werken als de rode en zwarte aan de 12V spanning hangen en de meting van IB spanning door blauw en geel wordt gedaan. Ik zal dat ook eens uittesten.
En inderdaad, dit werkt als een zonnetje. De voeding van de amperemeter en de railvoeding zijn nu volledig gescheiden (al weet ik natuurlijk niet wat er in die ampermeter zelf gebeurd, maar ik ga er van uit dat die spanningen niet gecombineerd worden).