BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Railhopper op 05 February 2010, 21:08:49
-
Hallo,
mijn vraag is wat is het verschil tussen DDM-1 en DDAR?
aan gezien ik een 1711 (Emmen) heb wil ik hier iets achter plaatsen.
je kunt er dus geen DDM-1 achter zetten schijnt het ??
MVGR Railhoper
-
Daar heeft iemand ooit eens een prima wiki (http://nl.wikipedia.org/wiki/Dubbeldeksmaterieel) over in elkaar gezet.
-
Hoi Railhopper,
Op martijnhaman.nl (http://www.martijnhaman.nl/) staat ook informatie over DDM en DD-AR.
Links in het menu kun je op een van de twee types klikken voor meer info.
Mvg,
Romar
-
Even kort het verschil.
DDM-1 is de eerste serie dubbeldeksrijtuigen. Deze reden in combinatie met een 1600 loc (later 1800). Deze rijtuigen zijn te herkennen aan het dierenlogo en pantograaf op de stuurstand. Ook hebben deze rijtuigen rode banken en hebben geen bestemming aanwijzer. Ook is het zo dat de reclamebanen iets zijn opgeschoven t.o.v het DD-AR.
DD-AR is de 2 en 3e serie dubbeldeksrijtuigen. Deze reden in het begin in combinatie met een 1700 loc ôver het algemeen met 3 of 4 rijtuigen erachter. De stuurstand had geen pantograaf en geen dierenplaatje. Later zijn de locomotieven die de 3-delige DD-ARs trokken/duwen vervangen voor een mDDM motorwagen.
Dus je kan achter een 1700 loc de rijtuigen uit een DD-AR set van Rivarossi inzetten. Alleen deze is wel prijzig aangezien die alleen te koop zijn i.c.m een mDDM. Dat totale setje is behoorlijk zeldzaam....
-
bedankt voor de snelle reactie's (y).
ik had al een aantal punten gevonden :)
ik zal zeker een setje gaan kopen voor mijn 1711, ook al rijd hij niet zo in het echt rond.
want de buurman ziet het verschil toch niet ;D (y)
-
Even kort het verschil.
DDM-1 is de eerste serie dubbeldeksrijtuigen. Deze reden in combinatie met een 1600 loc (later 1800). Deze rijtuigen zijn te herkennen aan het dierenlogo en pantograaf op de stuurstand. Ook hebben deze rijtuigen rode banken en hebben geen bestemming aanwijzer. Ook is het zo dat de reclamebanen iets zijn opgeschoven t.o.v het DD-AR.
DD-AR is de 2 en 3e serie dubbeldeksrijtuigen. Deze reden in het begin in combinatie met een 1700 loc ôver het algemeen met 3 of 4 rijtuigen erachter. De stuurstand had geen pantograaf en geen dierenplaatje. Later zijn de locomotieven die de 3-delige DD-ARs trokken/duwen vervangen voor een mDDM motorwagen.
Dus je kan achter een 1700 loc de rijtuigen uit een DD-AR set van Rivarossi inzetten. Alleen deze is wel prijzig aangezien die alleen te koop zijn i.c.m een mDDM. Dat totale setje is behoorlijk zeldzaam....
Er is nog een verschil : de trappetjes aan de DDM 1 zitten aan de rechter kant van de neus , en bij de DDM 2/3 zitten die links ;)
Met Vriendelijke Groet,
Salvador
-
Dus je kan achter een 1700 loc de rijtuigen uit een DD-AR set van Rivarossi inzetten. Alleen deze is wel prijzig aangezien die alleen te koop zijn i.c.m een mDDM. Dat totale setje is behoorlijk zeldzaam....
Nee, want een mDDM stam heeft een ander nummer dan een stam met een 1700.
Een stam met een 1700 heeft namelijk een 7400 nummer en een mDDM stam een 7800.
7300: Bvk + ABv + Bv + loc, later Bvk + Bv + ABv + loc (komt ook niet meer voor) misschien nog bij 1, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
7400: Bvk + ABv + Bv + Bv + loc
7800: Bvk + ABv + Bv + mABk
7900: Bvk + ABv + Bv + Bv + ABv + Bv + loc (komt niet meer voor)
-
7300: Bvk + ABv + Bv + loc, later Bvk + Bv + ABv + loc (komt ook niet meer voor) misschien nog bij 1, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Nog eentje, ik geloof de 7336, maar weet het niet zeker. Ik kom hem zeldzaam tegen.
De laatste keer was in december in Amsterdam, toen ik hem reed naar hoofdorp.
Raymond.
-
Dus je kan achter een 1700 loc de rijtuigen uit een DD-AR set van Rivarossi inzetten. Alleen deze is wel prijzig aangezien die alleen te koop zijn i.c.m een mDDM. Dat totale setje is behoorlijk zeldzaam....
heb er 1 te koop met motorwagen...setje van rivarossi, PM maar.
-
Even gecheckt op somda, het was de 7365 die in december als 3tjes rond reed ;)
Groetjes Michiel
-
Even kort het verschil.
DDM-1 is de eerste serie dubbeldeksrijtuigen. Deze reden in combinatie met een 1600 loc (later 1800). Deze rijtuigen zijn te herkennen aan het dierenlogo en pantograaf op de stuurstand. Ook hebben deze rijtuigen rode banken en hebben geen bestemming aanwijzer. Ook is het zo dat de reclamebanen iets zijn opgeschoven t.o.v het DD-AR.
DD-AR is de 2 en 3e serie dubbeldeksrijtuigen. Deze reden in het begin in combinatie met een 1700 loc ôver het algemeen met 3 of 4 rijtuigen erachter. De stuurstand had geen pantograaf en geen dierenplaatje. Later zijn de locomotieven die de 3-delige DD-ARs trokken/duwen vervangen voor een mDDM motorwagen.
Dus je kan achter een 1700 loc de rijtuigen uit een DD-AR set van Rivarossi inzetten. Alleen deze is wel prijzig aangezien die alleen te koop zijn i.c.m een mDDM. Dat totale setje is behoorlijk zeldzaam....
Op Marktplaats staat er momenteel zo'n setje te koop, met de kwalificatie NIEUW. Volgens mij moet dat zijn Z.G.A.N.
En inderdaad behoorlijk prijzig, van een verkoper die daar volgens mij hier ook wel iets bekend om staat: https://www.marktplaats.nl/v/hobby-en-vrije-tijd/modeltreinen-h0/m1952213510-h0-dc-rivarosssi-ns-dubbeldekker-dd-ar-incl-mddm
Ik wacht tot "echt nieuw" en mijn hoop is gericht op PBModels...
-
In 2012 is er een korte periode geweest dat DDM-1 met Loc 1700 gereden heeft.
Daartooe moesten er wel een aantal constructie wijzigingen aan de 1700 worden uitgevoerd.
Dus zo'n samenstelling is niet echt onrealistisch.
De 26-115 had trouwens een groen interieur. Deze was opgeknapt na een botsschade te Zaandam.
Verder waren er nog technische verschillen. Bijvoorbeeld de draaistellen van de DDAR hadden een PMG. Verder had DDAR ATB fase 4 en DDM-1 Fase 3.