BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Rob Bogers op 03 February 2010, 10:04:07
-
Al een tijdje ben ik bezig met het van weerstandlak voorzien van enkele wielstellen voor mijn wagons. Nu viel mij ineens op in de nieuwste catalogus van Roco dat er ook dubbelzijdige wielen te koop zijn. Mijn vraag is waarvoor dienen deze dubbelzijdig geisoleerde wielen, als er al enkelzijdig geisoleerde wielen zijn. Wat is het specifieke voordeel van de dubbelzijdige isolatie? Ik heb er een poosje over nagedacht maar ik heb echt geen flauw idee, wat daar nu het nut van zou kunnen zijn. Ik ben tweerail rijder.
-
Bij dubbelzijdige isolatie kun je de stroomafname via de punten van de as laten lopen, in de lagering zogezegd. Roco past die techniek onder andere op de 4475* en 4474* rijtuigen toe. Hierdoor lopen deze wagons veel soepeler dan wagons met slepers op de as of tegen de wielflens.
-
Dat zou een goede reden kunnen zijn. Bedankt voor de uitleg.
-
Bij dubbelzijdige isolatie kun je de stroomafname via de punten van de as laten lopen, in de lagering zogezegd. Roco past die techniek onder andere op de 4475* en 4474* rijtuigen toe. Hierdoor lopen deze wagons veel soepeler dan wagons met slepers op de as of tegen de wielflens.
JAB, hoe moet ik me dat voorstellen. Als de beide wielen geisoleerd op de as zitten, hoe kun je dan via een metalen as die beide kanten van het wielstel verbind de spanning via de aspotten afnemen?
Mvg
Wim.
-
Je moet hierbij even onderscheid maken tussen dubbelzijdig geïsoleerde wielen en de z.g. split-axle.
Bij dubbelzijdige isolatie zijn beide wielen geïsoleerd van de as, en dat kan van belang zijn als de as gelagerd is in een metalen frame.
Bij split-axle is de as in twee helften verdeeld die met een kunststof mofje van elkaar geïsoleerd zijn. Elk wiel zit ongeïsoleerd op zijn eigen ashelft, en daardoor kun je op de aspunten stroom afnemen. Ik heb een paar Roco blokkendoos rijtuigen waar dit is toegepast, en er zijn ongetwijfeld nog wel meer rijtuigen van Roco die zo zijn uitgevoerd.
-
Veel van de DB rijtuigen van Roco (de Am's , Bm's ed, uit bovengenoemde series) hebben inderdaad die split-axle constructie.
Roco gebruikt voor zover ik weet nergens echte dubbelzijdig geisoleerde assen.
-
Jab, je maakt het er met dit antwoord niet echt duidelijker op.
Mvg
Wim.
-
Ik zit net te bedenken dat ik ook rijtuigen heb van Hobbytrain de "Doppelstock", die zijn ook gelagerd in messing puntlagering voor het aanbrengen van extra functies. Maar ook deze wielen zijn eenzijdig geisoleerd maar nemen toch stroom op via de aspuntlagers. Deze zijn dan weer doorverbonden met geleiders op het wielstel, die op hun beurt weer verbinding maken met geleiders onder op elk rijtuig. Dus dat kan eenzijdig geisoleerd ook.
-
Rob, dat kan alleen maar enkelzijdig. Als het dubbelzijdig is maakt het geen contact met wielframe. Dus wat JAB schreef kan helemaal niet. Wat wel kan is een onderbroken as.
Als de wielen dubbelzijdig geisoleerd op de as zijn aangebracht, dan kan er alleen via slepers (stroomafnemers) op de wielen aan beide zijden van het wielstel stroom worden afgenomen.
Mvg
Wim.
-
Stroomafname via de aspunten kan ook bij eenzijdig geïsoleerde wielen. Het wielstel neemt dan van één wiel stroom af. Om toch van beide spoorstaven stroom te kunnen afnemen zitten dan de assen in het ene draaistel met de ongeïsoleerde wielen links, in het andere draaistel rechts. Ook een constructie die Roco toepast.
-
Nu kan ik het verkeerd begrepen hebben maar wanneer pas je nu dubbelzijdig geisoleerde wielen toe en waarom? Die vraag is volgens mij nog steeds niet beantwoord. Of lees ik nu verkeerd.
-
Rob, je hebt gelijk dat die vraag nog niet echt beantwoord is.
Een mogelijke reden heb ik al genoemd, als de assen in een metalen frame zitten, en ze zitten toevallig verschillend, dan krijg je kortsluiting.
Maar tegenwoordig bestaan er nauwelijks nog metalen frames voor wagens en rijtuigen, dus eerlijk gezegd weet ik ook niet wat het nut is van tweezijdig geïsoleerde assen.
-
Okee, het is mij duidelijk. Tja ik gebruik eigenlijk alleen maar eenzijdig geisoleerde assen maar het viel me juist op dat Roco ze nog steeds verkoopt. Allen hartelijk dank, ook Jab van Ree. je hebt in ieder geval de moeite genomen. Ik neem het je dan ook niet kwalijk dat jouw antwoord niet juist was. Dat kan iedereen overkomen, ja toch?