BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Fred Eikelboom op 02 February 2010, 17:28:29
-
Hoi,
Ben met de rangeerverlichting bezig van de DE1.
Nu is mijn vraag: hoe was dit met het grote voorbeeld geregeld.
Zaten de rangeerseinen bijvoorbeeld links-voor en links-achter, of werden ze diagonaal ingeschakeld?
Ook is het mogelijk dat er geen vaste instelling(of voorschrift) was, en dat de Wagenmeester dit zelf kon bepalen.
Gaarne informatie hierover, dan kan ik de rangeerseinen "natuurgetrouw" aanbrengen.
mvg,
Fred.
-
Fred,
Het voorschrift luidt: een wit (geel) licht aan elke kant.
In principe -volgens het boekje- is het de bedoeling het licht rechtsvoor te gebruiken. Maar in de praktijk wordt ook regelmatig het licht linksvoor gebruikt. 't Hangt gewoon af van de desbetreffende machinist.
Bijgevoegd een scan uit het boek"Dieseltreinen in Nederland".
Op bladzijde 64 staat een foto van Luud Albers van enkele DE5'en in de dieselloods in Utrecht.
Weliswaar een ander type dieseltrein, maar ook voor de DE1 geldt dezelfde rangeerlichtregel.
Gerard
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DE5loodsUtrecht.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DE5loodsUtrecht.jpg)
-
Hoi Gerard,
Bedankt voor je snelle reactie, en voor de gescande foto.
Eén licht aan elke (kopse)kant was me reeds duidelijk. :)
Als het officieel rechts-voor was, dan zat het volgens mij aan de andere zijde ook rechts-voor. Dus de rangeerseinen zaten diagonaal.
Kan ze dus op twee manieren aansluiten: rechts-voor(cabine 1) en rechts-voor(cabine 2), of links-voor(cabine 1) en links-voor(cabine 2).
Ik ga even bekijken wat schakeltechnisch de gemakkelijkste oplossing is.
mvg,
Fred.
Reden wijziging: last van te dikke vingers. Er stond een letter te veel.
-
Klopt Fred.
Het is de bedoeling dat de lichten in ieder geval diagonaal branden.
Gerard
-
Hoi Gerard,
Dan is het nu helemaal duid en luidelijk.
Bedankt. (y)
mvg,
Fred.
-
Het is de bedoeling dat de lichten in ieder geval diagonaal branden.
Helaas, maar diagonaal maakt totaal niet uit. Hoe wil je overigens bij huidig mat een diagionaal geschakeld rangeersein krijgen als je beide middenpitten aan hebt?? ;)
Daarbij hangt het natuurlijk af of het de zelfde machinist is welke het rangeersein heeft ingeschakeld. Het is daarbij ook mogelijk om een enkel frontsein voor te hebben branden, en achter twee rode sluitseinen, aangezien de meeste niet eerst achter (betekend veel lopen ;) ) ook een rangeersein inschakelen alvorens weg te rijden. Ook maakt het niet uit of je links of rechts (of midden bij huidig mat) aan hebt staan als rangeersein, zolang je maar een brandend frontsein hebt, en officiëel gezien dus ook achter.
Overigens is het ook nog eens zo dat bij de DE-I de electrische cabinekachel alleen werkt indien het linker fronsein (van binnenuit gezien) aan staat. Als de machinist dus op de trein zit bij een rangeerbeweging zal altijd het linker fronsein in staan, aangezien hij het toch wel warm in de cabine wil hebben, en dat vooral in de wintermaanden.
mvg,
Robin
-
Hoi Robin,
Het is alweer een stukje duid en luidelijker geworden.
Meest voor de hand liggend bij de DE1 is dus links-voor aan beide zijden.
Bedankt.
mvg,
Fred.