BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: RobbertJan op 01 February 2010, 10:23:42
-
Vandaag begonnen met de bouw van een Model Loco NS 5500.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_5500_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_5500_1.jpg)
Gisteravond alle onderdelen uitgezocht op nummer en alle gesealde zakjes van
een stickertje voorzien, dat werkt lekker makkelijk.
Tevens de handleiding gescand en opnieuw afgedrukt zodat alle vouwen er uit zijn
en er geen dubbelzijdige ellende aanwezig is.
Als eerste ga ik het frame assembleren, om zo de bovenbouw netjes passend te
kunnen maken als ik daar aan ga beginnen.
Ik zal hier waarschijnlijk nog wel een hoop vragen neerleggen, het is mijn eerste kit en
eigenlijk wil je dan wel het zekere voor het onzekere, wat betreft boren/lijmen/solderen.
Alvast een impressie van het gedane werk:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1030863.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1030863.jpg)
Meer volgt uiteraard vandaag.
Gr.
Robbert Jan.
-
Leuk!
hoop dat jij hem wel afbouwd,
een tijd terug zijn meerdere mensen met een Model Loco begonnen,
maar tot nu toe heeft niemand hem ( zover ik weet ) hem afgebouwd.
Dus uit met die computer en doorbouwen! ;D
Succes
MVG Dave
-
De Pc moet wel aan blijven staan, een beetje muziek onder het bouwen is echt een must ;D
En zo kan ik ook alle tips en trucs terplekke blijven volgen, daarvan is zojuist één geleverd,
afbouwen!
Gr.
Robbert Jan.
-
Je zult bij deze kit niet snel in de problemen komen voor wat betreft de passing tussen onder en bovenbouw, want die is gewoon goed te noemen.
Een belangrijke tip is het verwijderen van extra materiaal van de witmetalenbodemplaat bij de drijfwielen. De krukken kunnen de plaat raken, dus daar moet nog iets weg. Maar je hebt al zo weinig vlees daar, dus voorzichtigheid is geboden.
Ga je het witmetaal lijmen of solderen?
-
hoop dat jij hem wel afbouwd,
een tijd terug zijn meerdere mensen met een Model Loco begonnen,
maar tot nu toe heeft niemand hem ( zover ik weet ) hem afgebouwd.
Zie https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_5555_2.jpg
Heb ik jaren geleden al gebouwd.
Koos Jabaaij.
-
Ja er lopen hier heel wat draadjes over zelfbouw/bouwdoos stoomloks
die je helaas nooit afziet
ik vind het het leukste om hier over te lezen
mooiste bouwwerk vind ik de de 7100 van eenop87
ben er zelf ook schuldig aan
heb hier nog een 5000 en 6000 modelloko en een philo 7700 liggen die nog af moeten
de 3300 ,3700 ,3900,6100,6300 heb ik wel af en 9500 bijna af
al moet de 3300 weer in de thinner ivm beroerde rijeigenschappen
gr jan
-
99,5% af. (http://www.belderok.net/benelux/P1093.JPG) ;D
-
Goed afgebouwd of niet, een project heeft soms tijd nodig, en iedereen
heeft wel eens een periode van "nu even niet" (van die reclame 8) )
De bedoeling is om de witmetalen onderdelen en wat daar aan wordt bevestigd
te verlijmen (welke soort, ik las bison "automatic pen"),
gezien het solderen mij toch een extra hindernis zal bezorgen.
Het frame daarintegen wil ik wel solderen, met name de dwarsverbindingen en
de veerophanging voor de achterste as.
Goed om te vernemen dat de passingen goed zijn, dat scheeld een hoop kopzorgen
Ook wel handig om te vermelden, het wordt een NS versie, heeft deze ook zonder
de verhoogde kolenbak gereden? Met de verhoging vind ik de loc namelijk niet
veel mooier.
Gr.
Robbert Jan.
-
Ik vind 't prachtig en geniet van de bouwverslagen.
Maar dan hoor je niks meer....
Dus kom op de laatste 0.5 % ook nog ;D
MVG DAve
-
Kijk eens hier
alle uitvoeringen staan er bij
http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://home.hccnet.nl/pj.klarenbeek/nl/ns/stoomloc/ns-8500a.gif&imgrefurl=http://home.hccnet.nl/pj.klarenbeek/nl/ns/stoomloc/stoomloc.html&usg=__oaMSNg7Opv2uDe9jlS9QDrIthDU=&h=58&w=95&sz=3&hl=nl&start=4&tbnid=bAEG7FknnmasrM:&tbnh=49&tbnw=80&prev=/images%3Fq%3Dns%2B8500%26gbv%3D2%26hl%3Dnl%26sa%3DG
Gr Jan
-
Volgens Waldorp "Onze Nederlandse Locomotieven in woord en beeld", 7e druk 1986, blz. 28; "In 1932 werd de kolenbak achter het machinistenhuis verhoogd, waardoor de kolenruimte juist twee maal zo groot werd, nl. 4 ton i.p.v. 2 ton."
-
Dan valt er dus weinig te kiezen als ik de machine in de late jaren '40 en begin '50 wil inzetten.
Nu kan ik er natuurlijk wel een vreemde eend van maken, maar dat is dan niet meer volgens voorbeeld.
Ik ben nog niet zover dat ik met de opbouw aan de slag ga, dus ik ga er over nadenken.
Bedankt voor de handige link en het citaat.
Gr.
Robbert Jan.
-
Vreemde eend?echt wel!
Uit het zelfde boek en van de dezelfde pagina; "De watervoorraad bleef echter gelijk. Deze bleek voor sommige diensten te gering te zijn zodat tijdens de Duitse bezetting enkele locomotieven een losse ''tender" kregen in de vorm van een NS-waterwagen, die met een waterslang verbonden was met het waterreservoir van de locomotief".
-
Ik ga de boekenkast van Pa eens plunderen op zoek naar het genoemde boek, daar moet ik
meer van weten! (y)
Gr.
Robbert Jan.
-
Bouw anders een 5700 ervan. Dus ketel verhogen en dan issie beter in balans met z'n kontje.
-
Dat is een ook een optie, maar om dat bij een eerste kit die ik bouw
direct maar te doen, is toch even de lat iets te hoog leggen.
Goed, voordat ik verder ga, het frame.
De tussenschotten, nummers: 102/103 en 105, en de vering van de achteras 104.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bouwtekening_4_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bouwtekening_4_4.jpg)
(c) Model Loco tekening 4/4
Als deze onderdelen straks geklemd zitten in het frame door de blokjes No 100 is het dan
verstandig deze vast te solderen, of gewoon los laten zitten?
Gr.
Robbert Jan.
-
in eerste instantie los
veelvuldig testen ,lok zonder motor moet je kunnen wegblazen
evt compensatie maken
Daarna alles pas definitief vastzetten
oja je wil het gaan lijmen ipv solderen las ik
ik pak dan de sec lijm eventueel aan de binnenzijde versterkt met 2 componenten
Gr Jan
-
Duidelijk verhaal!
Gr.
Robbert Jan.
-
Om Dave en Roadster326 verder te enthousiasmeren in plaats van te griepen:
hoop dat jij hem wel afbouwd,
een tijd terug zijn meerdere mensen met een Model Loco begonnen,
maar tot nu toe heeft niemand hem ( zover ik weet ) hem afgebouwd.
Ja er lopen hier heel wat draadjes over zelfbouw/bouwdoos stoomloks
die je helaas nooit afziet
Handen uit de mouwen heren, en aan de slag!
Hier wat locs, welke twee jaar geleden in het Spoorwegmuseum op de Bollenspoor modulebaan te zien waren.
De NS 5500 staat hier ook, helemaal links samen met een 7000 (ook DJH), helemaal rechts staat een platluis 8200 van MK met daarnaast een 8400 van Fleischmann/Philotrain.
In de locloods zelf staan ondermeer een 6000, 6200, 3700 en 3900.
Gerard
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/locloods4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/locloods4.jpg)
-
Wauw, meer foto's!! ;D Dat ziet er prachtig uit (y) Welke locloods diende als voorbeeld?
Robbert Jan, ik ben benieuwd naar de vorderingen. Ik wil zelf ook gaan bouwen dus hou ons op de hoogte.
Mvgr Jan Wiebrand
-
Even een update van de bouw, het frame zit inelkaar, en ik moet
zeggen, dat ging eigenlijk best wel makkelijk.
De etsplaat is ook lekker duidelijk met aanwijzingen geetst in de onderdelen (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Frame1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Frame1.jpg)
Het frame, met de as van de aandrijving er al in, een proefpassing want het loopt
op een haar na nog net niet helemaal soepeltjes, nog maar een stukje van één van de busjes
afvijlen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Frame2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Frame2.jpg)
En de andere kant (achterzijde loc) ik heb het uiteinde even met schilderstape omwikkeld.
Anders vallen iedere keer de frameplaatjes er tussen uit.
Meer volgt!
Gr.
Robbert Jan.
-
@ jwtreinen
Dit is een Vollmer locloods.
Gerard
-
Als je modelschroefkoppelingen wil toepassen (wat ik niet vermoed ;D) dan moet je dat achterste plaatje weglaten. Die zit dan in de weg.
Het kan inderdaad zijn dat je die busjes een beetje moet afronden of zelfs korter vijlen.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kopie_van_HANSDEPT.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kopie_van_HANSDEPT.jpg)
Gerard was er nog een paar vergeten ;D
SK
-
Ze moeten inderdaad korter worden, ik ben begonnen met de langste van de 2 omdat daardoor
het tandwiel tenminste niet dichter bij het tandwiel op de aangedreven as kan komen
Goed: We Have Got A Rolling Chassis! (volgens mij zeggen ze dat ook wel eens bij van die motorbouwprogramma's)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rollend_Chassis.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rollend_Chassis.jpg)
Wel een heel gefídel om alles netjes op de assen te krijgen maar alles past precies.
Nu nog wel even een vraag, de lagerblokken, worden die vast gezet in het frame?
Het is niet zo dat deze op en neer kunnen schuiven heb ik wel door, omdat de
uitsparing in het lagerblok rond is draaid deze gewoon mee met de as.
Tevens zit het lagerblok bij de aangedreven as netjes helemaal boven in de uitsparing
in het frame zodat de aandrijving ook goed funtioneerd.
Gr.
Robbert Jan.
-
Die lagers lat je lekker los opgesloten zitten. Dus niet vastlijmen ofzo.
-
Ik zie nu ook wel waarom, de bodemplaat van de loc die zorgt
voor het niet rond kunnen draaien van de lagerblokken en houd ze
netjes op de plek.
Weer wat ontdekt ;D
Gr.
Robbert Jan.
-
in eerste instantie los
veelvuldig testen ,lok zonder motor moet je kunnen wegblazen
Gr Jan
Alles zit er nu op en aan, en ik kan de loc (met drijfstangen er al op) gewoon wegblazen.
Tevens zie ik nu ook dat mijn bureau niet waterpas is wat de loc rolt gewoon weg ;D
Alle bewegende delen een klein filmpje Fleischmann olie gegeven, loopt als de spreekwoordelijke trein (y)
Kan bijna niet beter ;D
Gr.
Robbert Jan.
-
Alles Netjes op de plek gezet, de bodemplaat zorgde nog wel voor wat hoofdbrekens
want die druktje 1 van de lagers net even omhoog waardoor de as iets scheef stond en
de as niet lekker draaide.
Probleem opgelost en daarna de motor maar eens geinstalleerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rollend_Chassis_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rollend_Chassis_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rollend_Chassis_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rollend_Chassis_2.jpg)
Een close up van de aandrijving, heerlijk simpel en begrijpelijk :D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Onderzijde_Chassis.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Onderzijde_Chassis.jpg)
Voorlopig even met 2 schroefjes vast in de messing framedelen.
Tevens is goed te zien dat de Remwerk-imitatie al compleet gebogen is, het past allemaal precies
op de plek als je het goed doet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Aangepaste_schroevendraaier.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Aangepaste_schroevendraaier.jpg)
En wat maak je als je een opsluitbusje kwijt bent??
Een gemodificeerde schroevendraaier, en het busje heb ik ook al weer gevonden, die lag ergens langs de baan :-X
Al doende leert men!
Gr.
Robbert Jan.
En Ja!
Ze Rijdt!
http://www.youtube.com/watch?v=uefxOKMQ2f8 (http://www.youtube.com/watch?v=uefxOKMQ2f8)
(y) (y)
-
Ik zie dat de achteras star gemonteerd is. Geeft dat straks geen problemen in krappe bogen? Ziet er verder goed uit (y) Ga zo door.
Mvgr Jan Wiebrand
-
Ja de achteras zit inderdaad star gemonteerd, dat levert inderdaad bij een boog van rond de R1 (365)
wel problemen op, dan loopt de flens zo over de bovenkant spoorstaaf heen.
Bij grotere bogen, geen problemen tot zover, zelfs wissels van Flm geen last.
Gr.
Robbert Jan.
-
Krappe bogen zijn sowieso stom. Vermijden dus. Verder zit er wel een beetje zijdelingse speling op, dus zal wel los lopen. Loopt mooi dat korte stukje. Maar nu met stroomafname via de rail. ;D
Zo'n schroevendraaier moest ik ook fabriceren inderdaad. Welkom bij de kitbouwers!
Is dit een recent gefabriceerde kit, of heeft deze al lang ergens op de plank gelegen? Mijn wielen waren niet blank.
Heb je bij het monteren van de motor op het tandwiel een vloeipapiertje tussen de tandwielen gehouden om "afstand" tussen de delen te bewaren? Een draadje om het worm wikkelen werkt ook.
-
Ja de stroomafname via de rail moet nog even gefabriceerd worden, daarnaast
was het even testen van de motor op de trafo niet alleen om het rijden te beproeven maar
ook om op de rails te meten of er ook stroom vanaf de motorcontacten op het frame staat.
Gelukkig is dit niet het geval en kan ik het locje eventueel ook digitaal maken.
De kit is denk ik al van een eerdere serie, gezien er ook geen DJH Model Loco op staat maar alleen
Model Loco. de beschrijving bevat wel een aanknopingspunt, 1991 staat er in.
De motor heb ik zo ingebouwd, naderhand de speling tussen worm en tandwiel bekeken, dat
is voldoende, het tandwiel kan iets verdraaien ten opzichte van de worm dus daar zit
redelijke speling op.
Morgen even naar de winkel voor een tube lijm, aanraders misschien?
Gr.
Robbert Jan.
-
Morgen even naar de winkel voor een tube lijm, aanraders misschien?
Ja, solderen! Nee, geen idee. Ik heb voor de details gewoon superlijm van m'n werk gebruikt. Van Locktite geloof ik.
-
hoop dat jij hem wel afbouwd,
een tijd terug zijn meerdere mensen met een Model Loco begonnen,
maar tot nu toe heeft niemand hem ( zover ik weet ) hem afgebouwd.
Uhm..........
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P2010252_Medium.jpg)
3700, 6000, 5500, 6200, 9500, 5300, 7000, 8200
Doe je best maar eens.......
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P2010253_Medium.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P2010254_Medium.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P2010257_Medium.jpg)
We horen het wel wanneer je klaar bent ;D ;D
Dit forum bestaat nog niet lang genoeg om veel modellen af te bouwen.
@Robert-Jan,
Solderen kun je al, want je wilt ook het chassis solderen. Als je twijfelt over witmetaal, bel snel GM&S 023-5333105 en bestel het boekje solderologie en een pijpje witmetaal soldeer en fosforzuur. Een simpele Weller 40 a`60 Watt soldeerbout en een dimmer en solderen maar. Grote voordeel: model is als een huis, naden kun je vlekkeloos weg solderen en je wilt noooooooooooit meer lijmen.
Je maakt hele goede vorderingen aan het chassis (y) , dus de volgende stap is de voetplaat met waterkasten solderen en je hebt ineens een lok. Details lijmen? Welnee, goed kijken en je vindt altijd een mogelijkheid om die ook te solderen.
Succes,
Ivo
-
Ivo, toch wel. Jij brengt toch ook wel eens onderdelen aan nadat je het grote geheel in de lak hebt gezet? Tuurlijk, luchtpomp (philo-messing) loclantarens (philo-messing) etc. gesoldeerd. Eerst messing voorvertinnen, daarna met witmetaalsoldeer aan de loc solderen. Lockrikken gewoon gelijmd. Beetje zinloos om die te solderen. Maakt alleen het lakken moeilijker. (y)
-
Klopt, maar toch echt het minimum ivm spuiten of soms dat je er echt niet bij kan. Krikken soldeer ik ook, alleen leidingen zet ik er later op. En natuurlijk de messing dom en veiligheid. Van de leidingen soldeer ik de handrailhouders wel vast alleen de leidingen gaan er voor het spuiten weer uit. Maar het wisselt per lok en constructie. Omdat de ketel meestal een los onderdeel is met spuiten kun je de voetplaat lekker vol zetten met onderdelen en dat geheel wordt toch zwart behalve de bekleding van de voorwarmer, de luchtpomp en de Knorr pomp, maar dat is nog wel af te plakken. Bij de 5500 zit de ketel volgens mij wel vast.
Sommige loks zijn nog niet af, omdat ik ergens niet uit ben. Bijvoorbeeld een oude DJH 6300 met binnenliggend funtionerend (!) drijfwerk en schuifbeweging. Hoe te spuiten? En door welke boog gaat deze nog. Vorige week begreep ik van Maykel dat hij waarschijnlijk een ets met een nieuw chassis gaat uitbrengen, waarbij het hele chassis scharnierend onder de lok zit, waardoor deze ook door wat kleinere bogen kan (diameter 80cm). Of de aandrijving bevalt me nog niet.
mvg,
Ivo
-
Uhm..........
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P2010252_Medium.jpg)
3700, 6000, 5500, 6200, 9500, 5300, 7000, 8200
Wauw :o toch wel een fraaie collectie..... dan heb je ineens niet meer zo'n behoefte aan de laatste nieuwe plastic doos uit China. Solderen moet het zijn!
-
Vorige week begreep ik van Maykel dat hij waarschijnlijk een ets met een nieuw chassis gaat uitbrengen, waarbij het hele chassis scharnierend onder de lok zit, waardoor deze ook door wat kleinere bogen kan (diameter 80cm).
Ja, dat zegt ie van de 5500 inmiddels ook al een paar jaar... ;D Ik heb er nog niks van gezien...
-
Prachtvol!
MVG Dave
-
Solderen, dat moet het dan gaan worden!
Ik ga wel eens even achter een boekje aan met de practische tips en trucs.
En witmetaalsoldeer met het fosforzuur.
Het frame zal, als ik er morgen aan toe kom ook gesoldeerd worden, alles past nu goed
en de onderdelen zitten op hun plek.
Ondertussen een beginnetje gemaakt met de voetplaat, en dat is me toch een
partij werk, er zaten ongeveer 6 voetjes van de gietmal op die allemaal
weggevijlt/sneden moestten worden. goed het past nu allemaal en ook het drijfwerk
heeft ruimte genoeg zodat het niet aanloopt.
Overigens @ Ivo Tb te ketel zit inderdaad met een schroefje vast op een zeer
waardeloos te bereiken plek, preces naast de schroef van het draaipunt van de bogie.
Zojuist even de ketel er op gezet, en de overige delen van de opbouw gepast, en geconcludeerd
dat ook daar nog wel wat werk op mij ligt te wachten. Goed de zijwanden zijn niet geheel recht
en moeten rechtgezet worden.
Morgen verder!
Gr.
Robbert Jan.
-
Volhouden, we zijn heel benieuwd naar je resultaten! (y)
@ Ivo, nu moét je eigenlijk die 3300 wel even afmaken.... ;)
Bessel
-
Ja euh, als het makkelijk was geweest, zouden meisjes het ook doen... ;D Ik heb het ze nog niet zien doen, dus... (y) Maarre, bewaar dat stuk afval uit de voetplaat, daarop kun je fijn de temperatuur van je bout regelen. Daar is niks verloren aan. En de 5500 is nog een van de makkelijkste kits. ;)
-
@ Ivo, nu moét je eigenlijk die 3300 wel even afmaken.... ;)
Jaha, en de 6300 en Tommy en de Blokkendozen en de Beneluxhondekop en een Backertje en de Sik en de 1300 en... en........ dan nog een fors aantal waarvan jullie niets weten.
Kortom ik ben van de straat.
mvg,
Ivo
-
nou ja ivo je schreef al eens dat je alle philobouwsets had liggen dusssss
ik heb alleen Bello liggen maar daar zie ik als een berg tegen op :(
overigens gaan bij mij alle losse pompen ,voorverwarmers ,leidingen en lantaarns er met sec lijm op
vind ik veel makkelijker spuiten
overigens is dit geleuter zo aanstekelijk ,ben ook weer aan prutsen geslagen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/6000_2.jpg)
sorry voor de slechte foto
gr jan
-
En deze ligt er ook nog
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/9500.jpg)
gr jan
-
Pfff, inderdaad aanstekelijk! Heb al tijden diverse kits liggen, waarvan de 3300 me aan ligt te staren en 's nachts roept "bouw me, bouw me!". Heb er slapeloze nachten van, maar als ik dan weer lees dat ik niet alles zomaar klakkeloos er op kan solderen ivm het suiten (wat natuurlijk logisch is), dan is die drempel om te beginnen weer eens een paar meter verhoogd! ;D
Nou ben ik altijd ervan geweest dat goed gereedschap je een aantal dingen stukken gemakkelijker laat verwerken, dus ik ben nog steeds stapje voor stapje bezig om dit allemaal goed voor elkaar te krijgen. En daarnaast ben ik een pietlut, wil dat het meteen goed is of anders niet. Dan maar heel langzaam en secuur werken met de juiste gereedschappen, dan zo'n ding in elkaar flansen en me er de hele tijd aan te ergeren...
Hoe dan ook, allemaal excuses om het ding nog steeds in de kast te hebben liggen :P
-
Tja iedereen heeft zo wel een excuses ;D
Ik zit ook wel eens tegen dingen aan te hikken en achteraf blijkt het dan helemaal niet
zo'n probleem te zijn als dat ik wel dacht.
Goed, vandaag in iedergeval verder met de 5500, ik zal de stroomafnamestrips eens onder
het locframe zetten, deze lijm ik wel gezien daar zo'n plasic isolatortje bij zit die
geklemd zit op de bodemplaat. (lijm: Bison automatic pen secondelijm)
Tevens vandaag het frame solderen zodat het geheel lekker stevig is, daarbij heb ik nog wel
een vraag met betrekking tot het asje van de aandrijving.
Blijft deze los in het frame zitten? Ik ben bang dat wanneer ik deze soldeer het tandwiel smelt.
Of kan ik het asje beter aan bijvoorbeeld 1 kant lijmen?
Ik zet in ieder geval wat foto's online van soldeerwerk vandaag.
Solderen van het frame doe ik gewoon met de bout en een rolletje harskernsoldeer.
Dat voldoet mij uitstekend.
Gr.
Robbert Jan.
-
Je moet de aandrijving weer demonteren voor je de boel gaat solderen natuurlijk. Als het frame gesoldeerd is, kun je de aandrijving weer opbouwen.
-
De aandrijving demonteren :-X
Helemaal vergeten 8)
Die is er al netjes uit, het frame is al geheel gesoldeerd en ik heb ook direct de vering van
de achteras afgemaakt. Daar moesten nog 2 stukjes 0,4 mm messing draad in.
Verder alle soldeerrestjes aan de buitenzijde van het frame weggevijlt.
Nu de motor vast voorzien van bedrading en deze weer inbouwen alvorens de aandrijving
weer de assembleren, andersom geeft problemen met het vast zetten van de motor.
Foto's gemaakt, nu nog uploaden!
Gr.
Robbert Jan.
-
En nu de plaatjes!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Soldeerwerk_onderstel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Soldeerwerk_onderstel.jpg)
Het onderstel, gesoldeerd, dat is goed te zien, maar omdat het de binnenzijde is die alleen voor de bouwer
zichtbaar is, lekker laten zitten. Wegvijlen is ook verzwakken van het frame, en kans dat bij het vijlen een
soldering kapot gaat.
Tevens te zien dat de remwerkimitaties op de vouwen ook gesoldeerd zijn, gezien dat erg zwakke puntjes zijn
en ik liever niet wil dat ze na 2 keer buigen in duigen liggen ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Soldeerwerk_onderstel1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Soldeerwerk_onderstel1.jpg)
Achterste loopas, met veerring van 0,4 mm messing.
De draadjes zijn voor de motor en stroomafname, zojuist getest, grijs van de losse geisoleerde stroomafnemer
naar de motor en oranje vanaf het frame, en het werkt!
Gr.
Robbert Jan.
-
Die achteras heb ik nooit goed verend gekregen op de manier die DJH bedacht heeft, maar ik heb er ook nooit goed naar gekeken om het anders te doen eigenlijk. Het voorloopdraaistel heb ik niet op de gebruikelijke manier gemaakt, maar met een "boom" verbonden aan het frame. Nu loopt ie veel beter door wissels enzo.
Die remwerk imitaties kunnen best wat hebben omdat het frame van nieuwzilver is. Ik heb ze niet verstevigd in iedergeval. Het zijn ook best lijvige dingen, in vergelijking met een opstaptrede van een philotrain rijtuig... bijvoorbeeld.
Als de wielen draaien, let dan op dat de stroomafnemers niet een stukje meegenomen worden en dan tegen het frame aandrukken. Evt. anders met iets isoleren.
Maar het ziet er goed uit tot zover. (y)
-
Opzich is de achteras niet eens echt lastig verend te krijgen, ik heb het onderdeel in het frame
met de gaatjes voor de stukjes 0,4 mm messingdraad van te voren geboord en pas nadat alles
van de aandrijving en dergelijke goed paste de messingdraad veren ingezet.
Met de voetplaat er op, waardoor iets meer gewicht op de loc komt te staan veert de achteras
al iets in en komt ook de achterste aangedreven as netjes op het spoor.
Deze hangt nu heel lichtjes in de lucht en doet niet echt mee.
Met de stroomafname zit het wel goed, ik heb de standaard stroomafnemer strip gebruikt en bevestigd
zoals aangegeven in de handleiding, maar wel een beetje verbouwd zodat echt alleen de
uiteinden de wielband raken, ik zal nog even een duidelijke foto maken.
Het past allemaal precies en het frame wordt ook niet geraakt als ik de assen zijdelings beweeg.
Het idee om de bogie middels een boom aan het frame te bevestigen bevalt mij wel, dat levert een
loc op met een compeet gescheiden bovenbouw en frame, wel zo makkelijk!
Ik ga deze optie ook bekijken, misschien dat er een foto van deze constructie geplaatst kan worden?
Zojuist alle onderdelen voor de bovenbouw schoongemaakt en ontdaan van bramen etc.
Nu alle gaten voorboren, lekker makkelijk met een boorhoudertje en een 0,5 mm boor.
Dat is als je de draaddikte bekijkt 0,1 mm te groot maar als je een stukje draad van 0,4
mm afknipt is het draadje altijd iets plat aan het uiteinde waardoor deze niet door een gaatje
van 0,4 heen wil, en nu wel. Het verschil is later toch niet meer zichtbaar en het vergemakkelijkt het
werk aanzienlijk.
Foto's volgens wederom.
Gr.
Robbert Jan.
-
Vorige week begreep ik van Maykel dat hij waarschijnlijk een ets met een nieuw chassis gaat uitbrengen, waarbij het hele chassis scharnierend onder de lok zit, waardoor deze ook door wat kleinere bogen kan (diameter 80cm).
Ja, dat zegt ie van de 5500 inmiddels ook al een paar jaar... ;D Ik heb er nog niks van gezien...
Oke, de proefets ligt al een tijdje hier om eens in elkaar in knutselen. ::)
Een eerdere proefets is al jaren geleden gebouwd en rijd goed.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1090273.jpg)
Dit is een kompleet frame voor een 5500.
Het draaistel is gekompenseerd met de voorste drijfas, de achterste drijfas is star.
Hierop is ook de motor aangebracht. De achterste as is schuifbaar en word afgeveerd.
Groeten Arjen
-
ah, tis ook gelijk min of meer een superset zo te zien, leuk! (y)
-
Mijn 5500 reed redelijk, maar de afstelling van het draaistel en de drijfassen was een probleem.
Wil je trekkracht stel je het draaistel zacht afgeveerd in, maar dan loopt de voorste as uit de rails. Andersom verlies je trekkracht.
Mijn lokken moeten kunnen rijden op een modulebaan op een beurs, waar de aansluitingen niet altijd goed liggen.
Daarom de constructie, om het draaistel te compenseren op de eerste aandrijfas. hierdoor staan de wielen ten alle tijden op de rails, en is de trekkracht gewaarborgd.
Ook een voordeel van een frame. ik had de ketel los gehouden voor het spuiten.
Door de zwakte van de witmetalen voetplaat boog de lok net na de waterkasten door en veroorzaakte kortsluiting. Nu zit er bij mij een geheel messing bodemplaat onder.
Met dit onderstel zou dit ook goed moeten gaan.
foto van het eerste proefets frame met compensatie op het draaistel
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1090276.jpg)
foto van de achterste as, schuifbaar en afgeveerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1090277.jpg)
Groeten Arjen
-
Dit is een kompleet frame voor een 5500.
Ik zal hem nog maar eens benaderen dan, kan er wel 2 of 3 gebruiken...
-
Ja een nieuw frame is natuurijk helemaal mooi werk, maar goed, mijn frame voldoet voorlopig.
Straks even testen met de bogie er voor en kijken wat of ze doet op mijn Flm baan.
Ik heb nog even een foto gemaakt van de stroomafname, dan is dat ook een duidelijk verhaal.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Onderzijde_Chassis1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Onderzijde_Chassis1.jpg)
Zolang de koperen strip niks raakt (en dat heb ik getest) moet het gewoon goed werken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Testpassen_Bovenbouw.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Testpassen_Bovenbouw.jpg)
En ik kon het niet laten om even alles los in elkaar te zetten voor een statiefoto ;D
(en ja de drijfstangen zitten verkeerd om ::) )
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Testpassen_Bovenbouw1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Testpassen_Bovenbouw1.jpg)
En nog een plaatje iets meer vanaf de achterzijde genomen, het is toch wel een strakke
loc als je haar zo bekijkt.
@7216
Zeer nette set door MK en zeker toepasbaar als vervanging van.
Ik verkies het gebruiken van het originele onderstel en zal eens kijken wat deze allemaal doet
bij het gebruik op de baan. Kan ik later altijd nog wel een aanpassing doen.
Gr.
Robbert Jan.
-
Oke, de proefets ligt al een tijdje hier om eens in elkaar in knutselen. ::)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1090273.jpg)
Ik wil ook een proefets ;) En een proefje van het 6300 chassis mag ook wel.
Belangrijk detail voor de kenner: frame en koppelstangen zitten in dezelfde ets, waardoor de afstemming van de koppelstangen op het frame tenminste goed is. Zo hoort een chassis ets te zijn (zie de boeken van Iain Rice verkrijgbaar bij GM&S)
mvg,
Ivo
-
Wanneer is dat mooie etsplaatje leverbaar (y) (y) (y)
Grts
-
Jammer is alleen dat het messing is, dus je moet de koppelstangen (het zijn geen drijfstangen) een kleurtje geven. Het nieuwzilver is aardig correct, met een kleine washing van zwart. Maar inderdaad wel netjes zo.
-
Gewoon de koppelstangen van DJH gebruiken ;D Even de gaten opruimen en gaan!
Mvgr Jan Wiebrand
-
En toch ben ik heel erg blij met dit setje....(als het ooit komt?)
Grts
-
Zo om even terug te komen op de bouw van de NS 5500
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Statieportret.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Statieportret.jpg)
tot zover vanavond (y)
Gr.
Robbert Jan.
-
je gaat als en speer ;D
heb je de lokopbouw nou gesoldeerd of gelijmd ?
gr jan
-
Zit wel vol kogelgaten zeg... ;D
-
Gaat dat zo snel joh :o
Zijn wel erg goede kitjes als dat zo snel kan (y)
Gr. Remco.
-
Ow zeker, als je een weekje vrij neemt en alleen maar dit gaat doen, heb je hem af... Maar het is zo leuk om een beetje te tutten... 8)
-
Ha !
Ja, tot zover heb je ze in 3 a 4 avonden ( of 1 dagje lekker doorbouwen ) maar dan...
Dan moet ie gaan rijden, komen er trapjes aan etc. etc.
En dan... gaat het wat langzamer ( als je temnimste geen vitrine-only model wilt ;)
Grtzz,
Karst
P.S. Maar zeker zeer goed te bouwen kitjes (y)
-
Ja ik heb jouw verslag gelezen met de aandrijving van zo'n model :)
Dat is wel even andere koek ja ;D
Gr. Remco.
-
Maar... loopt het eenmaal, is het ook perfect !
Loopeigenschappen doen niet onder voor b.v. een Roco stomer (y)
En zijn ronduit beter dan b.v. Fleischmann met rondmotor. ( om van alle andere rondmotoren maar te zwijgen ;) )
Grtzz,
Karst
-
Zamboni weer langsgeweest ???
waar staat dat verslag dan
Gr Jan
-
Zamboni niet ;)
Hier het verslag van een DJH-ModelLoco 6000 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,19665.msg292738.html#msg292738)
Grtzz,
Karst
-
owwwwww
ja je weet het onderhand niet meer he ;D
is het ding nou al eens gespoten?
bedankt Jan
-
Nope,
wacht op het Atelier ;)
Grtzz,
Karst
-
Mieters wat weer een gesprekken worden er zo gevoerd als je ook maar even niet kijkt.
Overigens, de loc is nog compleet in stukjes, maar alles past nu zo mooi inelkaar dat het
lijkt als of ze al volledig gelijmt/gesoldeerd is.
Op de foto kan je zien dat de rookkastdeur iets naar voren hangt en de brilplaat boven de ketel
iets scheef staat, en dat verraad dat het model zomaar even los inelkaar is gezet.
En ja wat die kogelgaten betreft, dat komt er van als het een naoorlogs locje wordt 8)
En dan komt ik op het puntje dat klopt niet, inderdaad, de verhoogde kolenbunker.
Die komt er niet op, ik heb met en zonder gepast en bekeken en vind de loc net even iets
gestroomlijnder overkomen. Het wordt dus een beetje een vreemde eend, maar dat vind ik
dan wel weer kunnen, zal wel een hoop commentaar op komen maar dat nemen we voor lief. ;D
Rijeigenschappen, gewoon goed, zelfs zonder een vliegwiel, waar overigens best wel een plekje voor
is voor de worm van de aandrijving dus daar wil ik nog naar kijken. (en dan klemmen met een imbus)
Ik ben nu sinds afgelopen zaterdag bezig, het vorderd gestaag en onder het bouwen doe je steeds
meer ontdekkingen en vind je ook dingen om te verbeteren.
Ik ben nu wel in het stadium beland dat ik eigenlijk de opbouw moet gaan vastzetten om verder te kunnen
en ik neig toch wel heel erg naar het lijmen, niet om het makkelijk te maken, maar puur omdat ik dan
ook verder kan met de rest van de loc.
Gr.
Robbert Jan.
-
Zo vandaag weer verder gegaan met de NS 5500, de opbouw zit grotendeels helemaal vast op de plek
met lijm, en dat werk opzich helemaal niet gek, het heeft alleen wanneer er een beetje overdadig wordt
gelijmt wel droogtijd nodig. Overigens alle onderdelen wel eerst met spiritus vervrij gemaakt, dat werkt wel
zo lekker.
Zodoende heeft het frame nu ook stevigheid en kan het ook niet meer doorzakken.
Nu is helaas wel het schroefdraad voor de bevestiging van de ketel gesneuveld, niet echt een probleem
t.z.t. gewoon vastlijmen op de plek.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Statieportret1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Statieportret1.jpg)
Even een plaatje van de vorderingen, ik heb tevens al een paar onderdelen van de gietboom
aangebracht, bij het spuiten even afplakken of daarna gewoon even verven in de gewenste kleur.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Statieportret2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Statieportret2.jpg)
Bufferbalken zitten er ook op, de buffers zitten los en klemmen een beetje dus die vallen er
niet uit zodat ik ze vastlijm.
Nu heb ik voor het testen en rijden van de loc nog wel een vraagje, de raduis waar ik deze loc voor geschikt
wil maken is 420 mm, ik ben van plan mijn nieuwe baan met Tillig Elite te gaan bouwen dus daarvan wil
ik een aantal stukken aanschaffen op een testbaan aan te leggen.
Welke wissels kan ik het beste gebruiken, ze hebben een variant van 224mm (85341 15graden) lang
en één van 284mm (85351 12graden).
Tevens wil ik testen op een engelsman van 224mm (85390, dubbele engelsman 15 graden), een langere variant is er niet.
Gr.
Robbert Jan.
-
Hoi RJ,
Ik denk dat 425 wat krap wordt... ik heb hier de PIKO tegenhanger van 422mm op m'n testbaan liggen. Daar gaat de 6000 ternauwernood door heen ( na aanpassingen ! )
Ik ga op de Atelierbaan voor minimaal 484mm, bijvoorkeur 545.
Overigens zijn alle wissels die je noemde 484 of ruimer ;)
Grtzz,
Karst
-
Dan ga ik voor een totale radius van 484, daar moet ze dan wel doorheen willen komen.
Ik heb ook nog een 6000 liggen en die moet toch wel mooie bochten hebben om
te kunnen rijden.
Bedankt voor de tips!
Gr.
Robbert Jan.
-
Gister de loc digitaal gemaakt, een printplaatje voor in de loc gefabriceerd
met een decoderaansluiting en een aansluiting voor de stroomafname en motor.
Hier een filmpje van het testen op de decoder:
http://www.youtube.com/watch?v=rRNwVt6OW3I (http://www.youtube.com/watch?v=rRNwVt6OW3I)
En nog een filmpje van het rijden met 2 rijtuigen, en dat verloopt soepeltjes.
Geen problemen wat trekkracht betreft en ook rechtdoor over een
Flm wissel wil aardig, geen bogen voorlopig omdat dan de achterste loopas
tegen de gereedschapskist aankomt en dus kortsluiting maakt op het frame.
http://www.youtube.com/watch?v=zE1qm93YorU
Vanmiddag meer over de printplaat en decoderaansluiting (gezien in een draadje met een '46)
Gr.
Robbert Jan.
-
nice (y)
jij gaat als een speer.
Mvg, Mark
-
Het loopt zo allemaal lekker door, testen en daar weer aanpassen om weer te gaan testen.
Ik ben er al wel achter dat een LoPi V3.0 gewoon nergens past, zonder in het zicht te zitten.
Ik heb een Kuehn No25 met 8p stekker besteld, die past als het meezit in een waterbak en anders wel
achterin de kolenbunker, lekker uit het zicht (y)
Ik wil de doorkijk van de voetplaat wel houden, dat is wel zo netjes.
Verder een pakketje rails besteld, Tillig Elite code 83 H0 rails, diverse wissels en een aantal
recht - en bocht stukken om een testbaan uit te kunnen leggen.
Tevens ga ik deze railzen op termijn ook gebruiken voor mijn nieuwe modulebaan dus dan kan'
ik de aanschaf van materiaal ook mooi spreiden.
Gr.
Robbert Jan
-
Jammerlijk weer, mijn bericht klaar en dan net de server down :-\
Goed, de printplaat in de loc is ook zover af dat er nu digitaal en analoog mee gereden kan worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Printplaat_in_de_Loc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Printplaat_in_de_Loc.jpg)
Past allemaal precies ;D
De stekkers boven en onder zijn voor de railspanning en de motor, zo is het mogelijk de bovenbouw
te scheiden van het onderstel zonder solderen, slechts 2 schroefjes zijn nu een vaste verbinding.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Printplaatje_met_Nemconnector1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Printplaatje_met_Nemconnector1.jpg)
Het printplaatje, met Nem connector en de twee stopcontactjes voor de railspanning en motor.
De Nem connector is naar het voorbeeld van de Mat '46 van Karst Drenth, gezien in een topic.
Het is een IC voet, doormidden geknipt en daarna met de buitenzijde tegenelkaar op de print gezet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Printplaatje_met_Nemconnector2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Printplaatje_met_Nemconnector2.jpg)
En de achterzijde met de verbindingen, motor en railspanning zijn aangesloten, verlichting e.d.
moet nog, maar daarvoor moet ik eerst eens gaan bedenken hoe ik een frontsein ga versieren.
Gr.
Robbert Jan.
-
Die moet je niet versieren, maar uitboren... en rijstkorrellampjes in doen... 8)
Komt ie weer met die foto. Ja, sorry.
(http://www.belderok.net/mitropa/5366-5500.jpg) (http://www.belderok.net/mitropa/5366-5500.jpg)
-
Blijft leuk die foto. Als je nu ook nog vertelt hoe je de lantaarns vasthoudt als je die van onderen doorboort. Bij mij gaan altijd mijn vingers heel erg zeer doen, ook al omdat dat messing niet echt lekker boort. En in de bankschroef klemmen gaat wel, maar dan druk je allerlei details plat. Ik zag trouwens deze zomer in het Spoorwegmuseum dat de voorste rand waar het glas in is gevat van koper is en niet van messing. Dus je kunt de hele lantaarn gewoon zwart spuiten en daarna van binnen zilver maken met een koperen rand.
In de bovenste lantaarn hoeft geen lampje, want deze brandde niet bij het rijden.
mvg,
Ivo
-
Dan heb ik echt een leuke uitdaging, de bijgeleverde lantaarns zijn namelijk ook van witmetaal en niet
zoals de andere kit van de NS 6000 uit messing.
Die rijstekorrel lampjes, waar zijn die te verkrijgen?
Ik kan er wel een aantal gebruiken t.z.t.
Zojuist de stroomafname nog even verder afgewerkt, ook de bogie neemt nu stroom af
en is ook middels een stekkerverbinding aangesloten op de printplaat.
Daarna heb ik de ketel en het dak van het machinistenhuis er even weer opgezet.
Geen draadje te zien en een strakke vrije doorkijk (y)
En het rijdt ook nog eens voortreffelijk, ben echt zeer tevreden over het resultaat tot nu toe.
Gr.
Robbert Jan.
-
@RobbertJan,
Je kunt ook gewoon smd leds gebruiken.
Ik gebruik gele smd leds, bij conrad is de gele smd type 805 met draad te bestellen. (conrad 156614)
Deze is 1x2 mm dus klein genoeg om in de olielamp te krijgen.
Het voordeel, deze is kleiner dan een rijstkorrellampje en word ook niet warm.
volgens mij waren de olielampen ook gelig van kleur en niet wit.
Wel een weerstand van 1000-1500 Ohm in serie opnemen, anders werkt het heel kort.
Groeten Arjen
-
Ja uiteraard wel een weerstandje van 1 of 1,2K ervoor
Ik zal eens kijken want volgens mij heb ik nog wel SMD ledjes liggen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Verlichting1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Verlichting1_1.jpg)
Jawel, nog ongeveer 40 stuks van deze jongens dus daarmee moet het wel lukken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Verlichting2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Verlichting2_1.jpg)
En inderdaad, het past ook nog, nu eens een stukje lakdraad er aan versieren en de
loclantaarns uitboren, wat nog het leukste klusje wordt.
Gr.
Robbert Jan.
-
En na een hoop boorwerk met steeds in diameter groter wordende boren een
lantaarn uitgeboord, daarna maar eens een paar gaatjes voor de stroom
geboord.
Ik had nog lakdraad, en ja dat is iets dunner dan 0,5 mm dus dat past precies door
de gaatjes onder in de voet van de lantaarn.
SMD ledje er aan solderen en daarna even doormeten of er geen spanning op het witmetaal
staat, dat zou weer een probleem betekenen bij het installeren op de loc.
Resultaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Frontsein.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Frontsein.jpg)
Een werkend frontsein, met een 2x1,5 mm SMD ledje en 2 stukjes lakdraad (verschillende kleuren, lekker makkelijk).
Nu nummer 2 en dan eens kijken of het ook op de loc wil passen.
[edit] het vastzetten van de ledjes, kan dat ook met kristal klear? dan heb ik een glaasje en bevestiging in 1.
Gr.
Robbert Jan.
-
Slik :o Ik begin nu een beetje de tel kwijt te raken. Met de bouw snap ik het nog wel maar het digitaal maken met de printplaat enzo? Er zijn toch ook decoders leverbaar zonder stekkers waar je toch ook dan draadjes aan kan solderen voor stroomafname en dergelijke?
Ik ben een leek in digitaal en ik moet eerst maar eens uitvinden hoe mijn multimaus werkt die ik pas gekocht heb.
Maar het ziet er verder goed uit Robbert Jan. Petje af (y) Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat. Kan de loc eigenlijk ook flink wat goederenwagens trekken? Ik bedoel zeg maar iets van een stuk of 8 groentewagens?
Ik hou je topic in de gaten.
Mvgr Jan Wiebrand
-
Of de loc wat kan trekken, zeker wel want ik kwam er achter dat toen ik test heb gereden
op de baan beide piko coupé rijtuigen aanliepen tegen de perronrand, en dus gewoon zwaar liepen.
Maar de loc kwam er zonder enige problemen mee weg.
Maar ik heb wel een paar goederen/groentewagens die ik wel even er achter kan hangen als proef.
vanavond misschien wel even een filmpje ;D
[Edit] frontseintje 2 is ook al klaar en functionerend, als je het eenmaal weet is er geen kunst aan ::)
Gr.
Robbert Jan.
-
Ivo, ik heb ze met een brede pincet vast gehouden. Ja, het deed pijn aan mijn handen, het heeft me een paar avonden gekost... Dat verhaal heeft hier ook wel eens online gestaan, compleet met gat in mijn duim... Daar kon het rijstkorrellampje zo in... ;D
Trekken doet de 5500 best. De mijne weegt 300gr en trekt een veelvoud ook een hellinkje op.
-
Hier dus:
(http://www.belderok.net/mitropa/5355-auw.jpg) ;D
(http://www.belderok.net/mitropa/5381-5500.jpg)
Je moet het doen met de draadjes die er standaard aan zitten, en die zijn bij elkaar bijna dikker dan het lampje. De twee onderste lantaarns hebben 1 draadje direct aan het (witmetalen) frame gesoldeerd, dus ik hoefde nog maar 1 draadje onder de plaat te verstoppen. Die heb ik in de hoek geduwd en zie je straks niet meer. Zie je nu ook niet op de foto.
:P
-
Ziet er lekker uit, een stuk draad compleet onder je vinger :-X
Overigens heb ik 2 draden getrokken voor de verlichting, omdat de loc digitaal wordt
is het wel zo makkelijk dat de verlichting ook uit kan ;)
Nu alleen de nieuwe decoder even afwachten, maar het testen met een
Lopi 3.0 verloopt in ieder geval goed.
De printplaat heb ik ook weer aangepast en compleet gemaakt, nu kan straks alles zo aangesloten worden. (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Printplaatje_met_Nemconnector3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Printplaatje_met_Nemconnector3.jpg)
Nu met de aansluitpunten voor de verlichting, inclusief 2x 1K weerstand.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Printplaatje_met_Nemconnector4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Printplaatje_met_Nemconnector4.jpg)
En de achterzijde, lekker rommelig maar het funtioneerd naar behoren ;D
Gr.
Robbert Jan.
-
Ziet er goed uit, Robbert Jan. Kun je voor de geïnteresseerden, onder wie ik-zelf, een schemaatje geven van het printplaatje?
Andries
-
ik heb er ook seuthe rookgenerator ingebouwd
die met smalle pijp en rubber mantel
schoorsteen door boren ,gaatje in de ketel en klaar
ik rij (nog)niet digitaal en heb een klein schakelaartje onder mn loks zitten om ze aan en uit te doen
wel doen voor dat de rookkastdeur vastzit
gr jan
-
Dan ben ik wat de rookgenerator betreft al te laat 8)
De rookkast zit dicht sinds vanavond, goed ik had dan ook niet in de planning
om er een rookgenerator in te bouwen.
Ondertussen de frontseinlantaarns klaar (3 stuks voorop waarvan de onderste 2 funtionerend met F0)
Ze zijn nu aan het drogen na een behandeling met Micro Kristal Klear eens kijken of dat morgen
vroeg een beetje helder is geworden, anders ben ik diep teleurgesteld ::)
Een schema kan ik wel maken, maar wordt bijna net als alle andere schema's.
Ik zal het t.z.t. even hier neerzetten, dat wordt vandaag/morgen denk ik niet meer.
Gr.
Robbert Jan.
-
jammer ;D
-
Robbert Jan,
Ik kan je vast verklappen: het gaat prima met Kristal Klear!
Je zult wel zien dat het behoorlijk is ingedroogd, dus je zal het nog een aantal keer moeten opbrengen.
Gr, Bert
-
Rij jij uitsluitend in het donker? In de tijd van de 5500 gebruikte men alleen maar petroleumlantaarns en die branden overdag niet! Dus waarom al die moeite voor iets wat je toch niet gebruikt?
SK
-
Omdat het leuk is om wel verlichting te hebben? Of ben je nu jaloers omdat jij het niet hebt ingebouwd 100 jaar geleden? :-*
-
Nee ik rij historisch verantwoord! Lantaarns laten branden op klaarlichte was een verspilling van petroleum en het kousje of lont, en daar was de spoorwegdirectie niet blij mee!
Sterker nog, dit kon de Meester en zijn leerling hun premie kosten, en daar hadden ook zij geen zin in.
SK
-
En als we nou wel in het donker rijden, dan is jouw loc in overtreding, dus... Wat is de straf daarvoor? Stokslagen? Oneervol ontslag? ;D
-
Als je toch in het donker wil rijden kan je dat net zo goed op een plankie met wielen doen waarop twee gloeiende spijkers zitten. Je ziet er toch niet van. :P
-
Tja een beetje verlichting kan geen kwaad, en om eerlijk te wezen, een locje met
een beetje frontsein valt toch al gauw op wanneer ze bijvoorbeeld op een beurs
haar rondjes draaid.
Goed, los daarvan vind ik het gewoon leuk om verlichting op de loccen te hebben en
zo te laten zien wat er zoal mogelijk is, en dat het dan functioneerd en passend is
is alleen maar mooi meegenomen.
Overigens is deze onderlinge strijd wel erg lachwekkend ;D ;D
Nu even verder over de frontseinen.
Gister alle 3 de lantaarns in de Kristal Klear gezet, dat is nu netjes transparant opgedroogd
en de leds zitten nu gefixeerd.
Nu alles testen of er niet ergens nog een sluiting zit, duimen van niet ::)
Gr.
Robbert Jan.
-
frontsein in je duim :)
Mvg, mark
-
thumbs up stig (y)
eric
-
Ach, je ziet er niks meer van... Da's het mooie, je hoeft alleen maar even te wachten... (y)
-
als je een schok krijgt (ooit) dan moet je even naar je vinger kijken misschien brandt ie dan ;D
Mvg, Mark
alias: Meneer Ballorig
-
Zo is dat, die schade hersteld zich zelf wel weer (y)
Zojuist weer een boortje vernield, dat was nummer 2 van 0,5 mm
Direct maar nieuwe besteld bij de locloods, samen met wat andere
dingetjes die ik nog nodig had, hebben we dat maar weer geregeld.
Straks eens het 3e frontsein op de ketel monteren :D
[Edit] En toen was er licht! "in het donker"
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Verlichting3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Verlichting3.jpg)
Gr.
Robbert Jan.
-
Je weet neem ik aan dat het 3e frontsein normaal gesproken in tpIII niet gevoerd werd.
Het wordt een fraai locje hoor! (y)
Sander
-
Zeker, dus die is wel voorzien van een ledje maar niet aangesloten ;D
Misschien dat ik bij een verandering van decoder het 3e frontsein nog wel aansluit op
een funtieuitgang, ook wel grappig, kan ze nog ingezet worden als museumlocomotief
op een nieuwerwetse baan ;D
Gr.
Robbert Jan.
-
Als je toch in het donker wil rijden kan je dat net zo goed op een plankie met wielen doen waarop twee gloeiende spijkers zitten. Je ziet er toch niet van. :P
En ik dacht nog wel dat ik slechte ogen had. Dan zijn die van jou nóg beroerder, SK.
-
Klopt
-
een goeie modeltrein heeft lampjes. Jammer dat t hok dat ik nu maak in 1980 al geen enkele lamp meer had... stom ding.
-
En wat voor een hok mag dat dan wel niet wezen?
Vandaag even het onderstel weer onder de loc gezet om het frame
netjes in model te houden, ik ben er wel achter dat de bovenbouw
makkelijk knikt ten hoogte van het einde van de waterbakken.
Heeft ook geleid tot het demonteren van de bovenbouw omdat een
lijmnaad was gesprongen.
Goed alles zit nu weer op zijn plek, en staat nu te drogen op een afgeschermd
plekje met een lading elastiekjes er om, fingers crossed dat het strakkies allemaal
goed zit, het lijkt voorlopig goed 8)
Gr.
Robbert Jan.
-
Zo de loclantaarns zitten er op, wel even werk om alles geisoleerd te krijgen maar
het is gelukt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Verlichting4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Verlichting4.jpg)
Zoals te zien is, de bovenste lantaarn heeft ook een ledje ingebouwd, en deze kan via een functie
uitgang aangestuurd worden. Het lijkt overigens op de foto dat de waterbak naast de ketel iets scheef staat.
Die staat iets uit het lood en ik krijg het niet beter gezien dat betekend dat ik nog meer moet
bewerken op de zwakke delen van het frame.
Waardoor de kans op breken van het witmetaal alleen maar groter wordt.
Nu eens de lantaarns aan de achterzijde van de loc klaarmaken, dan kan ze twee kanten op dienst doen (y)
Gr.
Robbert Jan.
-
Robbert Jan,
Bij mijn weten hadden stoomloks niet tegelijkertijd lantaarns aan de voorkant en aan de achterkant. Dwz als de lok de andere kant uit moest, werden de lantaarns verhangen van de voor- naar de achterkant en omgekeerd. Sluitlantaarns kan wel (te bestellen bij Philotrain, maar die branden denk ik alleen bij een losse lok.
Dus je kunt je misschien wat werk besparen. Zo is het al heel mooi.
mvg,
Ivo
-
Ja daar zit dan wel weer wat in.
Maar het lijkt mij dat een locomotief ook wel achteruit een trein reed.
En dan heb ik toch een probeem want de voorste 2 lantaarns zijn niet door
een preisertje los te halen en te verplaatsen.
Misschien zet ik slechts 1 lantaarn achterop, in het midden van de kolenbunker zodat ze
achteruit wel een rangeerlicht kan tonen.
Gr.
Robbert Jan.
-
Hoi RobbertJan,
De toplantaarn werd alleen gebruikt voor speciale seinen, zoals extra treinen.
Bij rangeren werd aan beide zijden een witte lamp geplaatst, meestal werd hier de rechter gebruikt. De bovenste lantaarn was te veel tillen, dus dit kwam bijna niet voor.
Groeten Arjen
-
Arjan dit is al de tweeentachtigstekeer dat hem dat verteld wordt ::) ::)
SK
-
Affijn, de toplantaarn op de voorzijde blijft lekker zitten, en ik ga een enkele op de
achterzijde van de loc bevestigen, rechtsonder en die sluit ik aan op de uitgang voor
het achteruit rijden.
Goed, ik ben eerst het motorische gedeelte eens lekker aan het laten inlopen.
Ze heeft nu bijna een uur 1 zijde opgedraaid, nu een uurtje de andere kant op
op een gelijk toerental. Beetje smering hier en daar en het loopt toch heel lekker
zo'n zelfgebouwd onderstel.
Vanavond nog wel een plaatje van de lantaarn op de achterzijde.
Gr.
Robbert Jan.
-
je wacht tot het donker is ;D
gr jan
-
Dat is in mijn geval makkelijk te regelen, gezien ik overdag nog al
eens moet slapen heb ik een goede verduistering op de kamer (y)
Maar het is nu al donker dus het wordt vanavond geen probleem.
Gr.
Robbert Jan.
-
En dan is het alweer morgen,
Goed de loclantaarn zit er op, en moet nog worden aangesloten:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Verlichting_Achterzijde1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Verlichting_Achterzijde1.jpg)
Gr.
Robbert Jan.
-
Vandaag even test gereden, terug naar het tapijtrijder tijdperk
omdat de eigen baan niet vlak genoeg is en de bogie kortstluit op het frame.
http://www.youtube.com/watch?v=gv_KMCaBcZQ (http://www.youtube.com/watch?v=gv_KMCaBcZQ)
Dit is genoeg voor het locje, er kan wel wat meer achter maar dan ben ik toch eerst
het nieuwe railmateriaal nodig wat ik besteld heb, Tillig Elite code 83.
Ik kan nu geen voorgebogen bochten rijden, slechts alleen wat ik zelf buig van een flex.
En daar ging het eigenlijk snel mis, de middelste as van de aandrijving liep er uit.
Goed, die zit weer en gelukkig geen schade tot gevolg.
Momenteel staat de aandrijving weer lekker in de lopen op de werkbank, goed gesmeerd
aan de decoder voor een gelijkblijvend toerental.
Gr.
Robbert Jan.
-
En zojuist alle elektra aangesloten voor de verlichting, deze werk nu zowel
analoog en digitaal ook perfect.
Ik vond nog een oude brugstekker uit een Piko hondekop die precies deed
wat ik hoopte, daarintegen werkte een roco niet omdat daar geen aparte
verbinding is met de blauwe draad.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Verlichting5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Verlichting5.jpg)
Frontseinen ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Verlichting_Achterzijde2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Verlichting_Achterzijde2.jpg)
En een losse lantaarn voor het rangeren op de achterzijde, funtiemappen moet er nog voor gaan
zorgen dat deze bij digitaal gebruik gaat branden als de rangeergang wordt ingeschakeld.
Maar dan moet eerst de nieuwe decoder arriveren.
Overigens, de buffers zitten op alle foto's los dus die hangen een beetje af.
De Nemschacht op de achterzijde van de loc is een Roco omdat ik de bijgeleverde
witmetalen Nemschacht geen kijk vond.
Tot zover vandaag!
Gr.
Robbert Jan.
-
Ziet er allemaal keurig uit hoor! Je ziet meteen het voordeel van solderen, namelijk dat je de naden zoals aan de kolenbak meteen wegwerkt. Jij hebt hem dus gelijmd... ;D
-
Ja de gehele loc is gelijmd, en dat is bij elke naad te zien, voordat er dan ook een likje
verf op gaat worden eerst alle naden afgewerkt met een fijne plamuur.
Daarna alles lekker glad opschuren en dan een laagje primer er op.
Gr.
Robbert Jan.
-
Beter! ;)
-
Ziet er al goed uit, Robbert Jan!
Vraagje: branden de smd's op volle sterkte op de foto's? Ikzelf heb rijstkorrellampjes ingebouwd in Philotrain-lantaarns (zie mijn avatar voor het effect hiervan). Als ik de twee varianten vergelijk, vind ik de rijstkorrellampjes een wat mooier, voller licht geven.
Verder nog de tip om je loc goed te testen in de bogen om zoveel mogelijk punten van kortsluiting vOOr het spuitwerk op te lossen. Meest waarschijnlijke punten: voorste koppelschacht <-> onderkant bufferbalk; wielen van de achterste as uit het draaistel <-> zandkastjes en achterste loopas <-> cilinder + gereedschapskistje (die laatste was je al tegen gekomen, geloof ik).
Denk er ook aan dat verf isoleert! Punten die nu goed geleiden (waardoor je loc nu prima loopt) laten straks geen stroom meer door als er een verflaag over heen zit. Kan het verschil zijn tussen een goed lopende loc en eentje waar je je ergert aan het onregelmatig rijden en stil vallen. Bekijk goed hoe de stroompjes nu lopen en zorg er voor dat die nog steeds lopen als je klaar bent met verven!
Gr,
Hans.
-
De SMD-verlichting staat volledig gedimd op decoder standje 0, op standje 15 zijn het overigens nog geen
schijnwerpers maar zijn ze wel wat aan de felle kant.
De puntjes die kortsluiting veroorzaakten heb ik zo ongeveer wel gevonden.
De zandkasten hebben er nog niet opgezeten maar de cilinder en gereedschapskist wel en die maakten bij
een bocht al direct contact met de achterste as, kortsluiting.
Deze onderdelen liggen nu ook aan de kant en ik zal t.z.t. proberen om ze geisoleerd op te hangen.
De bogie had een probleem met het voorste loopwiel, deze liep net met de flens tegen het messing
frame wat achter tegen de bufferbalk aan zit, deze heb ik er eerst weer afgehaald en moet ik
nog bijwerken.
Dat de verf inderdaad gaat isoleren moet hopelijk geen probleem zijn.
Voor de stroomafname zijn het messing frame en de sleper aan de binnenzijde van de drijfwielen
met bedrading naar een printplaatje gevoerd.
Ik vertrouw niet op een geleiding van bijvoorbeeld het messing frame naar de witmetalen bovenbouw.
De verlichting is dan ook tot aan de printplaat met 2 draden per zijde van de loc uitgevoerd om zo
een geisoleerde stroomkring te creëren.
Gr.
Robbert Jan.
-
Vandaag eens alle trapjes en buffers klaargemaakt, binnenkort maar eens allemaal bevestigen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Losse_onderdelen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Losse_onderdelen.jpg)
En een pakketje van de Locloods met allerlij gereedschapjes om het werk makkelijk te maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gereedschapjes.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gereedschapjes.jpg)
Diverse boortjes, oplopend van 0,4mm tot 0,9mm
Tappensetje M1,6 om de bogie aan te passen, daar komt een andere bevestiging van de assen onder.
Zo kan ik eerst weer voorruit.
Gr.
Robbert Jan.
-
De puntjes die kortsluiting veroorzaakten heb ik zo ongeveer wel gevonden.
De zandkasten hebben er nog niet opgezeten
Je zult er achter komen dat deze twee zinnen in tegenspraak zijn met elkaar...
De zandkasten hebben er nog niet opgezeten maar de cilinder en gereedschapskist wel en die maakten bij
een bocht al direct contact met de achterste as, kortsluiting.
Deze onderdelen liggen nu ook aan de kant en ik zal t.z.t. proberen om ze geisoleerd op te hangen.
Heeft het geisoleerd ophangen zin als de achterste as er tegen aan loopt? De achteras loopt tegen de onderdelen aan, loopt hierdoor waarschijnlijk stroef en heeft blijkbaar niet genoeg ruimte om te bewegen (met mogelijk ontsporen tot gevolg). Ik denk dat je er verstandiger aan doet de onderdelen aan de binnenzijde dusdanig in te korten dat de achteras ze niet meer raakt. Hoef je ze niet te isoleren + je loc rijdt er beter door.
Gr,
Hans
-
Ik zie dat ik twee dingen loop te verkondigen die nog al in tegenspraak zijn tot elkaar.
Affijn, de zandkasten zijn nog niet op de loc geweest dus die zal ik ook eerst moeten passen.
Daarna kan ik kijken of ik daar een stukje uit moet halen om zo de achterste aangedreven as
vrije zijdelingse ruimte te geven.
De gereedschapskist en het luchtreservoir zal ik ook bij gaan werken zodat de as daar niet meer
tegenaan loopt en dus geen kortsluiting meer gaat geven.
Nu alleen de bestelling bochten afwachten, die verwacht ik morgen dan kan ik het gaan testen.
Het wordt een minimale radius van R31 (484mm) Tillig Elite. Helaas is deze rails lastig
te verkrijgen in nederland en waar leverbaar hebben ze maar 1 doosje bochten, dat zijn er 8 waar ik
12 stuks nodig ben voor een volle ronde.
Gister nog even 2 gaten geboord in de bogie, draad getapt M 1,6 en 2 boutjes opgezocht.
Nu eens van messing een mooie bevestiging gaan maken voor de bogieassen dan kan ik ze
makkelijk verwijderen indien nodig en loop ik niet het risico dat ik de assen vastplak. :-X
Straks maar eens even een mooi dun plaatje messing opzoeken.
Gr.
Robbert Jan.
-
Als ik je nog een tip mag geven.
Gooi die smerige engelse witmetalen buffers op de schroothoop bij het depot, en bestel bij Philotrain de goede werkende H.S.M. locomotiefbuffers.
Verder ben je ontzettend goed bezig.
-
Ik mag aannemen dat het dit artikelnummer is?
870/10101 Verende buffers tbv NS locomotieven, vier stuks
Die zouden opzich best wel passen, is dit het type dat je bedoeld?
Gr.
Robbert Jan.
-
Dit zijn niet de buffers die ik eigenlijk bedoelde.
de 870/10101 zouden wel te gebruiken zijn in de latere N.S. tijd, maar Philotrain heeft ook speciale H.S.M. buffers gehad.
Ik dacht de 870/10103.
Deze staan niet meer in de onderdelen lijst zie ik.
Ik wil nog wel voor je kijken in mijn onderdelendoos uit de H0 periode of ik ze nog voor je heb.
Tom
-
Als je nog een setje buffers hebt voor een complete loc dan is dat natuurlijk helemaal
mooi meegenomen, ik hou me van harte aanbevolen.
Gr.
Robbert Jan.
-
Aangezien de meeste locs in de jaren '30 al met NS buffers reden en Robbert-Jan, een na-oorlogse periode uitbeeld, zijn de buffers 10101 uitstekend geschikt. Aangezien ik destijds geen specifieke HSM buffers kon krijgen heb ik mij neergelegd bij het NS type. (zie foto eerder in dit draadje van m'n HSMmertje) En mocht Tom dus een 2e setje vinden, dan houd ik mij zeer warm van harte aanbevolen enzo... :) Extra reden de 5700 als HSM machine te bouwen.
-
Begin af en toe wel te twijfelen of ik nu met de goeie kit begonnen ben, want dit ziet er ook erg mooi uit. Ach, heb ik straks wat om af te kijken bij jou en Ewout...
-
Ohja, Tom, nog hartelijk dank! Tom bracht de HSM buffers langs op Ontraxs.
-
Ik heb momenteel ook een setje HSM buffers liggen (y)
Ik moet alleen de gaten in de bufferbalk nog ietsje meer pasmaken (lees bijna vierkant) met
een naaldvijltje. Daar ga ik a.s. weekend eens even lekker voor zitten.
Nu de ruwbouw van de modulebak eindelijk klaar is heb ik weer even tijd voor
de NS 5500, enfin het is gewoon een hoop werk en ik ben er ook wel achter gekomen
nadat ik topics heb lopen vergelijken, dit model inderdaad niet één van de moeilijkste is om te bouwen.
Helemaal als je dan bedenkt dat dit mijn eerste DJH is, laat staan dat de 2e mij al vanuit de doos
loopt aan te kijken, die wil ook zo graag eens spoor onder z'n wielen hebben. (moet nog even wachten ;D )
@Tomasso, ik zou zeggen ga met de tips/trucs van de collega modelbouwers gewoon door, zolang je niet
te snel wilt en het op deze manier benaderd, vragen is beter dan het zelf maar direct verknallen.
Zie ik het wel goed komen met je 3900.
Gr.
Robbert Jan.
-
Zo we gaan weer verder met de 5500, nu dat ze 4 dagen heeft ingelopen en daarbij
geen problemen zijn geconstateerd is het tijd voor de "losse onderdeeltjes".
Het gros van de handgreephouders zit er al op alsmede de voedingspomp en de
luchtpomp, de laatste is een Philotrain, de eerste de DJH uitvoering omdat
de Philotrain niet goed pastte. Deze stak boven de rookkast uit als ik
de onderzijde vrij wou houden van de voorverwarmer, niet echt fraai.
Deze bewaren we wel voor de toekomst.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leidingwerk1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leidingwerk1.jpg)
Hier en daar moeten de leidingen nog licht gebogen worden of een subtiele knik krijgen zodat
alles netjes recht langs de ketel loopt. Daarvoor heb ook nieuwe gaten geboord in de voorzijde
van het machinistenhuis zodat daar de leidingen ook netjes zitten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leidingwerk2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leidingwerk2.jpg)
Het leidingwerk op de voedingspomp, deze mooet voor het grootste gedeelte nog aangebracht worden.
Tevens moet ik zoals ik nu pas zie het braampje van de pomp nog verwijderen. ::)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leidingwerk3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leidingwerk3.jpg)
De achterzijde van de loc, ik heb ook kans gezien de al lang klaarliggende trapjes op
het onderstel te lijmen, alsmede de gereedschapskist en aan de andere zijde te tank.
Gezien dit eerst met secondelijm niet bleef zitten heb ik deze na het goed droogpassen gelijmd met
OLBA en nu valt het er tenmiste niet meer af ;D
De buffers zitten al even op de loc en zijn nog buffers van de HSM, erg mooi van vorm en ze blijven dan ook
lekker zitten i.p.v. ze te vervangen door een NS uitvoering.
Tot zover!
Gr.
Robbert Jan.
-
Onder het machinistenhuis moet je nog de waterbakverbindignspijpen aanbrengen?
-
Klopt, die liggen nog los op de werkbank, ik heb ze gister al proef gepast maar
ze zijn nog niet helemaal ontdaan van gietrestjes.
Evenals de vulopeningen op de voorste waterbakken, die wouden niet helemaal
lekker op de plek vallen en hebben nog wat aandacht nodig.
Gr.
Robbert Jan
-
Die vulopeningen zijn niet zo geweldig inderdaad. Als je ze monteert, kun je bijna niet meer gebruik maken van het feit dat de ketel een losneembaar deel blijft. Althans, bij mij was dat niet zo. Misschien dat ik het verkeerd heb gedaan... ::)
-
Het klopt inderdaad, ik probeer de ketel ook los te houden van de rest van de loc
zodat ik ten alle tijde ook makkelijk bij de aandrijving kan komen zonder dat
het onderstel direct verwijderd moet worden.
Het geeft wel een hoop nadenk werk wat betreft de overige appendage's en leidingen
want ook die zitten in het machinistenhuis, de waterbakken en de voorverwarmer.
Nu heb ik voor een paar van deze dingen al een oplossing en daar maak ik nog even
een paar plaatjes van voor de duidelijkheid.
Overigens zitten de leidingen in de voedingspomp niet geheel op de juiste plek, daar waar
nodig heb ik voor de bevestiging een extra gaatje geboord zodat het geheel toch een
fraaie look heeft.
Foto's post ik zometeen, die moet ik nog even schieten.
Gr.
Robbert Jan.
-
Floortje had ooit eens een fraai plaatje voor me gemaakt met de loop van de leidingen van en naar de voorwarmer. Ik zal eens kijken of ik die nog van vinden.
-
Het zou een welkome aanvulling zijn zodat ik het leidingen zo goed als mogelijk kan
aanbrengen. de handleiding is daarin niet geheel duidelijk.
Ik heb de plaatjes even geschoten;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leidingwerk4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leidingwerk4.jpg)
Van de onderste 2 leidingen, komende vanaf de voorverwarmer weet ik wel zeker dat
ze op de juiste plek zijn beland.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leidingwerk5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leidingwerk5.jpg)
De kleine leiding die de rookkast inloopt is al weer verwijderd want die hoort daar niet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leidingwerk7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leidingwerk7.jpg)
De luchtpomp aan de andere zijde van de rookkast.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leidingwerk8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leidingwerk8.jpg)
De losse voorverwarmer met leidingen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leidingwerk9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leidingwerk9.jpg)
De complete ketel, uitneembaar met alle leidingwerk tot zover.
Gr.
Robbert Jan.
-
Robert Jan,
Mijn interpretatie van de leidingen op basis van de vele foto's in de boeken. Afwijkingen kunnen er altijd zijn, want er zijn nogal wat verschillen tussen loks onderling en tussen de verschillende perioden. Deze moet nog een messing dom, want een koperen schoorsteenkroon met een stalen dom is volgens mij geen goede combinatie. Ook niet kloppend is het nummer 5555 met de gesloten voorwarmer. De 5555 had een open voorwarmer.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5180501_Medium.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5180501_Medium.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5180502_Medium.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5180502_Medium.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5180503_Medium.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5180503_Medium.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5180504_Medium.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5180504_Medium.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5180505_Medium.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5180505_Medium.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5180506_Medium.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5180506_Medium.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5180508_Medium.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5180508_Medium.jpg)
Succes,
Ivo
-
@ RJ
Wordt mooi die loc! Ik vind het locje steeds leuker om te zien, heel sierlijk en volgens mij kan het ontzettend goed lopen...
@ Ivo
Mooie foto's zeg...
-
Heerlijk, duidelijke foto's daar kan ik echt wat mee.
Ik werd per PB al getipt dat de voedingspomp op de kop zat, en inderdaad die zit
volgens tekening op de kop.......
Deze is al weer verwijderd, helaas voor de messing leidingen, die maak ik wel weer overnieuw.
Tevens heb ik toch nog weer de kleine voedingspomp van Philotrain er naast gehouden
en die is toch wel zo veel mooier, dus die heeft zijn plekje gekregen, dit scheelt ook
weer met het aanbrengen van de leidingen. (en het lijkt toch wel chic zo'n messing pomp)
De Philotrain pomp heeft duidelijk een paar aansluitpunten voor leidingwerk dus daar kom ik wel uit.
Foto's volgen.
Gr.
Robbert Jan.
-
En een paar plaatjes;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leidingwerk10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leidingwerk10.jpg)
Alle leidingen zitten er nu op, het is nog even wachten op de klepkasten die ik
bij Philotrain heb besteld, dan kan ook het laatste gaatje gedicht worden.
De verbindingsleiding tussen de beide waterbakken zit ook op zijn plek evenals de
vulopening in de achterste waterbak.
Op de aangewezen plekken zitten de handrailtjes ook al op de plek, hier en daar moeten
nog gebogen messing handrailtjes gezet worden en de trapjes moeten nog worden aangebracht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leidingwerk11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leidingwerk11.jpg)
Het ziet er toch wel gaaf uit, een messing voedingspomp, de leidingen zitten ook bijna geheel
recht langs de ketel, dit is zeer goed gelukt.
Nu heb ik vanmiddag ook de zandkasten geplaatst, vooral de vooste 2 vergen nog wat extra bewerking
gezien de 2e as van de bogie daar tegen aan loopt en dat heeft dan weer kortsluiting tot gevolg.
Eventjes vijlen maar en proberen, en weer vijlen en proberen.......
Het is nog niet perfect dus het zal nog even gaan duren ::)
Overigens zijn de leidingen al wel aangebracht aan de achterste 2 zandkasten, keurig boven de rails geeindigd
en hopelijk hoog genoeg om niet met diezelfde rails in aanraking te komen, wat wederom kortsluiting geeft.
Vanavond even naar de club, morgen verder.
Gr.
Robbert Jan.
-
Die zandkist bij het draaistel, daar moet een hoop vanaf inderdaad. (y)
Ik vind het nog steeds geen porem dat draaistel met dat rare veerpakket. Bekijk de echte plaatjes maar eens. Misschien dat we met z'n allen Dido eens kunnen porren een vervangend ding te maken... Hij heeft laten zien het met een 3700 ook te kunnen...
-
Als ik naar 5500 foto`s kijk bij Nico Spilt zie ik geen verenpakket ;D
wel een soort dwarsbalk
-
Dat bedoel ik. ;) Daarom zittie er bij mij niet op. Maar ja, zo'n plaatje witmetaal is ook maar zozo...
-
Ik heb de zandkasten inderdaad bijna geheel schuin weggevijlt en de kortsluiting aldaar
is opgelost, de de kleine luchttank nog bewerken, die zat er nog niet definitief op en
maakt uiteraard weer kortsluiting met de achterste loopas, evenals de gereedschapskist.
Daar moet dus nog een stukje afgehaald worden.
Maar goed dat ik een nieuw setje vijltjes heb gekocht, die lopen ook niet zo snel meer vol
met vijlsel van witmetaal.
Het verenpakket onder de bogie, tja het is eigenlijk geen kijk, ik heb deze er ook niet vast/vast
onder zitten maar slechts met een druppeltje plasiclijm zodat ik ze er nog af kan halen.
Misschien is het inderdaad wel een idee om een mooi geetst setje te laten maken, misschien wel
een hele messing bogie, dat is natuurlijk nog mooier..... ;D
Gr.
Robbert Jan.
-
Zo bekijk je je eigen model weer eens opnieuw. Ik kan me niet herinneren problemen gehad te hebben met de voorste zandkist en de bogie. Hij zit er wel, want ik zie op de bovenste foto de zandleiding tot bijna onder het voorste aandrijfwiel lopen. Wat ik wel herken is de kortsluiting met de luchtketel achter onder het chassis met de achterste loopas.
mvg,
Ivo
-
Opzich is het probleem niet zo ernstig, het is verholpen en nu is het even kijken wat de
leidingen van de zandstrooiers doen, die zitten vrij dicht boven het spoor en nu hoop ik maar
dat deze niet bij iets van oneffenheid de spoorstaaf raken,
en anders maar even bewerken met een vijltje zodat ze vrij hangen.
Voorlopig heeft ze op de Fiddle Yard de eerste metertjes al gereden, ik zal vanmiddag de
test eens herhalen buiten op één van de module's om te kijken of het echt goed zit.
Gr.
Robbert Jan.
-
Zo de loc heeft de wisselstraten overleefd, geen problemen meer geconstateerd met kostsluiting
en dat soort rare dingen.
Vandaag lag er ook een enveloppe van Philotrain op de mat met de losse onderdelen die ik had besteld.
Zojuist de klepkast op de loc gemonteerd, nu de leiding nog netjes in model zetten.
Daar gaan we later mee verder, eerst nog wat andere dingetjes regelen.
Gr.
Robbert Jan.
-
RJ, ik kan het plaatje van de aansluitingen van een Knorr voedingspomp niet vinden. Floris' oude website is offline en ik heb het bestand helaas (kennelijk) niet lokaal opgeslagen... Misschien dat Floor het nog op z;n bamischijf heeft staan?
http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/blaat/schema%20knorrvoedingspomp.GIF Dit was de locatie.
-
Ik ben nog even aan het graven geweest, en door een beetje te zoeken in
het duits, op "Knorr Speisepumpe" kom je een gedetailleerde tekening tegen van
het geheel inclusief voorverwarmer en als ik alles een beetje vergelijk kom ik
tot de conclusie dat het geheel best wel eens kon kloppen zover ik het inelkaar
het zitten.
http://www.zeno.org/Roell-1912/A/Speisewasservorw%C3%A4rmung (http://www.zeno.org/Roell-1912/A/Speisewasservorw%C3%A4rmung)
Als extra zou ik nog een leiding onder uit de pomp kunnen laten komen die samenkomt
met de "uitlaatstoom" van de cilinders dan zou het plaatje wel eens kunnen kloppen.
Ik kan natuurlijk wat over het hoofd zien, mocht dat zo wezen hoor ik dat graag.
Gr.
Robbert Jan.
-
ik hebt t plaatje niet meer gelooft ik.
-
je bedoelt zoiets als plaatje??
(http://www.fotopocket.nl/fpimages/2010/05/22/af0fc70bae7a4a2c00aaa20b1c0e895a/2.jpg)
(http://www.fotopocket.nl/fpimages/2010/05/22/477eaf3ec39c926d052f5d9d559e97e8/blad1.jpg)
(http://www.fotopocket.nl/fpimages/2010/05/22/864f76a25aaf2d7fb9068a7f39f62387/blad%25IIa.jpg)
Edwin
-
Ja, maar dan in de styl van Floris en paint... ;D
Dit is ook handig. (y)
-
Zeker een zeer handige tekening, dit heeft geleid tot een extra leiding vanaf de onderzijde van de pomp de
voorverwarmer in, de waardering is groot (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5500_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5500_2.jpg)
De leiding is te zien, deze gaat aan de achterzijde de voorverwarmer in.
Volgens de tekening zou deze nog samen komen met de gebruikte stoom van de
luchtpomp, deze heeft al een leiding de rookkast in dus daar verander ik niks meer aan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5500_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5500_4.jpg)
De andere zijde van de loc met luchtpomp, ook de zandleidingen zijn nu goed te zien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5500_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5500_1.jpg)
En nog een totaalplaatje in het schitterende zonlicht van vandaag, op een echte spoorbiels genomen
in de achtertuin ;D
Gr.
Robbert Jan.
-
het word een plaatje hoor (y)
gr jan
-
En vandaag weer een stapje verder, de opstaptreden op
de waterbakken aan de achterzijde van de loc zijn ook gemonteerd, evenals
de opstaptrede op de voorzijde van de voorste waterbakken.
Tevens heb ik daar de handgrepen ook gemonteerd dus daar is ook alles in
zoverre klaar.
nu de luchttank onder de achterzijde van de loc nog verbouwen, lees:
plakjes er van zagen zodat deze optisch aanwezig is.
Het wordt anders wel erg lastig om nog een koppeling onder de achterzijde
te monteren.
Ik plak de buitenzijde van deze tank gewoon met OLBA tegen het frame.
Gr.
Robbert Jan.
-
Hallo Robbert Jan,
Heb het draadje van voor tot achter doorgelezen, het wordt een plaatje.
Ben je er ondertussen nog verder mee gegaan?
Ben ongeduldig om te lezen hoe het verder gaat.
Gr. Ed
-
Ummm, het is hier een graadje of 30+, al die styreen jongens zien hun modellen bijna vanzelf vervormen en de messingbouwers zien de soldeer bijna spontaan smelten ;) ;D . Dat dan de hobby in de zomermaanden even in de koelkast gaat is niet echt verwonderlijk.
-
Zo is het maar net, het is gewoon net even te warm om er lekker voor te gaan zitten.
Daarnaast gaat men uiteraard ook nog wel eens lekker weg op vakantie, achter de treinen aan in
mijn geval. Hoewel het daar ook 35 + (Zuid Frankrijk) was ...... ::)
Het locje staat momenteel in de vitrine te wachten op wat komen gaat, wanneer ik daadwerkelijk verder
ga daar heb ik nu nog geen idee van.
Gr.
Robbert Jan.
-
OK, ik wacht maar geduldig af, ik heb goed geoefend met de bestelling van mijn DE-1
Gr. Ed
-
Sinds er verschillende kits en modelloco's het leven hebben gezien op het forum
begint het toch weer te kriebelen om verder te gaan met mijn NS 5500.
De afgelopen maanden is er weinig aan gebeurt, het meeste is toch de losse details.
De trapjes op de voorzijde van de waterkasten zijn aangezet,
de trapjes op de kolenbunker hebben ook hun plekje gekregen en het leidingwerk
is nu toch eindelijk wel compleet en zou volgens de gekregen informatie moeten kloppen.
Wat nog rest is de vulopeningen op de waterkasten te zetten en een krik op
de omloop te plaatsen, hoewel, ik heb er 2 maar die passen maar aan 1 kant i.v.m
de voorverwarmer.
Tevens heeft het locje een goede workout gehad en rijdt ze nu digitaal hardstikke netjes.
Er zit maar 1 euveltje in de overbrenging en dat is de middelste overbrenging waarvan het
asje na zoveel tijd het tandwielkaste aan 1 kant verlaat en de loc stil valt.
Daar moet ik nog mee aan de gang.
5 maart gaat ze mee naar Emmen en daar gaat ze met een C11 aan de haal haar baantjes trekken.
Gr.
Robbert Jan.
(En ze is nog niet geverft ;) )
-
Ha, gelukkig, hij gaat 'm afmaken. Eindelijk! ;D
Die krik staat ook aan de linkerzijde vlak naast de rookkast, kijk maar (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/161376)
-
Dat is een mooie foto, en nog van mijn eigen standplaats ook (1:1 dan wel te verstaan)
Ik zie trouwens beide krikken staan, achter de luchtpomp staat er nog één verdekt opgesteld.
Dan weet ik genoeg, beide krikken komen op de loc te staan.
Gr.
Robbert Jan.
-
Vraagje,
Waar werden die krikken voor gebruikt ?
Grtzz,
Karst
-
Waar ik meestal direct aan denk is na een ontsporing het ondersteunen (borgen)
van de loc tot dat de hersporingsploeg aanwezig is, een loc met 2 krikken
hersporen lijkt mij uit den boze. (maar dat kan ik natuurlijk mishebben)
Gr.
Robbert Jan.
-
Is toch duidelijk? Krikken zijn voor het verwisselen van een lekke band. :P
-
Beide krikken zitten er nu op:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5500_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5500_5.jpg)
In een meer passende omgeving op de plaat gezet, samen met een nog om te bouwen Pw3i en
een Philotrain C11 zonder toilet. (anno 2011 heel gewoon ;D )
Gr.
Robbert Jan.
-
En omdat we nu vrijwel 11 jaar verder zijn de vraag: Heb je het motortje geisoleerd van het frame voor je de boel digitaliseerde?
Ik heb inmiddels ook begrepen dat er verschillende motoren werden geleverd. Mijn meest recente heeft een klein mashima motortje. Kan die gewoon aan het frame worden geschroefd zonder dat ik bij digitalisering voor rare verrassingen kom te staan?
Groet
Huup, die donders benieuwd is naar de missende tien jaar in het leven van je 5500......;)
-
Misschien dat ik hier een antwoord op kan geven.
Ik heb ook een 5500 gebouwd, met dat kleine Mashima motortje. Dat heb ik gewoon aan het frame geschroefd (net als bij de 3737 van DJH). In tegenstelling met de oude Anchoridge motoren, zijn beide koolborstels geisoleerd van het frame. Ik heb beide (5500 & 3700) de stroomopname via het frame in stand gehouden en dat heeft tot nu toe geen problemen gegeven. Ik heb een Uhlenbrock decoder gebruikt, die ik in isolatie tape heb gewikkeld en in de ketel gefrommeld.
Groet Meino
-
Kiek, da's goed nieuws. Hoef ik daar verder niks mee. Heerlijk. ;D