BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: SesamTrein op 31 January 2010, 12:29:26
-
Beste allemaal,
Heb zojuist een aantal draadjes doorgenomen mbt schaduwstations.
Ik vroeg me nl af wat een *fijne* minimale ruimte is tussen de toplaag en het schaduwstation.
Zat zelf aan een ruimte tussen de 20-30 cm te denken.
En dan vooral aan 30 cm ruimte.
Is dit te ruim of te krap?
Of is er geen *standaard* maat voor.
Grt. Ernie
-
volgens mij is er geen standaard maat voor. Wat mij toendertijd geadviseerd werd is om ervoor te zorgen dat je makkelijk bij je verste spoor kan komen met je hand/arm en er ook nog zicht op hebt.
Richard
-
Ik heb slechts 9cm tussenruimte, en was bezig met een constructie te maken dat het bovenste deel omhoog kon als er calimiteiten waren, of als er gewerkt moest worden. Het gaat alleen niet afkomen ivm verhuizing op korte termijn. Voordeel van deze constructie is dat je minder hoeft te stijgen en te dalen. En een minder stijle helling nodig hebt = beter voor je treinen.
Groeten Jasper
-
Voordeel van deze constructie is dat je minder hoeft te stijgen en te dalen. En een minder stijle helling nodig hebt = beter voor je treinen.
Zeker Jasper. Maar je ziet dat bij grotere hoogteverschillen toch vaker terug gegrepen word op de railspiraal. Ondanks dat je hier fors meer ruimte mee nodig hebt kun je grotere verschillen overbruggen zonder dat je stijgingspercentage te hoog word. Sterker nog, bij een redelijk ruime spiraal kun je rond de 2,5% blijven. En dat is meer dan acceptabel voor je treintjes.
Wat wijsheid is m.b.t. je schadwstation weet ik niet, heb dat nog nooit gebouwd zo. Maar een vorm van bereikbaarheid lijkt mij wel zinvol. Ontsporingen of andere ellende komen meestal op een plaats voor waar je (net) niet meer bij kunt. Murphy's Law zullen we maar zeggen ;D ;)
-
Hoi!
Er is geen standaard maat voor... Ik heb twee verschillende niveau's schaduwstations in mijn baan zitten (zie het wereldbolletje) maar ik weet wel dat het tussen het onderste niveau en het middelste niveau 240mm zit en dat is fijner dan de 140mm tussen het tweede en derde niveau. Mijn advies is inderdaad eerder 200 - 300mm dan 90mm, dit ook omdat je moet denken dat de dikte van de plaat, de dikte van de balken er ook nog afgaan... het profiel van vrije ruimte staat in de nem-normen... en die is toch ook al 60mm. De grotere hoogte kan je makkelijk overwinnen met een voldoende ruime spiraal, daar zijn hele goede oplossingen voor.
Groet Ronald K,
-
Hallo,
Neem de hoogte van je trein, tel daar de dikte van je arm bij op + nog eens 5 centiemeter voor werkruimte en je heb redelijk de ruimte die je minimaal nodig heb. Ik hanteer 20cm.
Sterkte ermee.
-
Ik heb gekozen voor een vrije ruimte van minimaal 25 centimeter. Zo kun je beter de sporen van het schaduwstation bereiken bij calamiteiten of onderhoud. Met dit hoogteverschil kun je ook beter de bedrading van de hoofdbaan bereiken bij storingen of toevoegingen. Denk maar eens aan het achteraf plaatsen van een extra lantaarnpaal.
Groet,
Basilicum
-
De hoogte is ook afhankelijk van wat je in het schaduwstation wilt gaat doen. Bij mij heb ik 2 schaduwstations, 1 voor H0 en 1 voor H0m.
Het schaduwstation voor H0 is 20 cm hoog en is 60 cm breed en bestaat uit 8 sporen. De achterste sporen worden gebruikt door reizigerstreinen en de voorste door goederentreinen, waar ik makkelijk de samenstelling kan wijzigen. Tevens enkele korte sporen voor het opstellen van locomotieven.
Het schaduwstation voor H0m is 30 cm hoog en is 75 cm breed en bestaat uit 11 opstelsporen en 1 doorrijdspoor, waarbij wederom de achterste 4 voor trek- duwtreinen en de voorste voor getrokken treinen en goederentreinen waarbij veel van samenstelling wordt gewijzigd.