BeneluxSpoor.net forum
		Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: BAMA op 31 January 2010, 04:26:17
		
			
			- 
				beste forumleden
 Ik ben opzoek naar de dienstregeling van het station Arnhem van de jaren 60 van de vorige eeuw
 Het gaat mij vooral om de treinen van uit Duitsland richting Utrecht/Amsterdam en
 weer terug.Dit is voor mij interesant ivm de locwissel van v200 van de DB naar de 1100 van de NS
 Ik ben benieuwd Wie o Wie
 Groet
 Bart
- 
				Ik wil nog een en ander toevoegen aan mijn vraag
 Ik ben bezig om een spoorbaan te maken met station Arnhem als middelpunt
 Een paar jaar geleden had ik een boek uit de bieb over Nederlandse stations
 Daar in stond ook een hoofdstuk over het station van Arnhem met tekening wat gebouwd is in plusm- 1860
 Ik heb daar copieen van gemaakt en opgeborgen bij mijn modelspoor treinen met de gedachte WIE WEET
 Nu ik met vroeg pensioen ben zijn de tekeningen weer te voorschijn gekomen
 Ik ben nu bezig met de bouw van het station en spoorbaan (start in 2008)
 Op mijn spoortafel van 1,70 m x 3,0 m is het de bedoeling om de stations omgeving na te bouwen
 Aan de linker kant is het Willemsplein met Zypsepoort Aan de rechterkant een stukje Utrechtseweg met de niet meer bestaande Bovenbergstraat
 In het midden  het Nieuweplein en het Stationsplein
 Het straat niveau is bij de zypsepoort is 7cm beneden het spoorbaan niveau
 Richting het stations plein stijgt het straat niveau naar -4cm onder het spoor niveau
 Het stations plein stijgt verder tot aan het spoor niveau
 Voor de bebouwing wil ik zoveel mogelijk gebouwen na bouwen die er nu nog staan
 Voor de gebouwen op het stationsplein maak ik gebruik van oude prentbriefkaarten welke ik van internet haal
 
 Hierbij laat ik het even
 MVG Bart
- 
				Ik kwam als kind vaak in Arnhem. Het leukste was daar stoomlocs kijken. Veel treinen van en naar Duitsland werden met stoom gereden. In 1966 werd het baanvak Arnhem Velperpoort - Zevenaar - Emmerich en was het uit met de pret. Ik kan mij niets meer herinneren van duitse diesellocs. In Nijmegen kwamen zelden stoomlocs maar voornamelijk V100-en. Die trokken ook de D-treinen Amsterdam-Arnhem-Nijmegen-Kleve-Köln. Later heeft de BR 215 dit over genomen.
			
- 
				Hier zijn we weer
 Mijn treinen zijn niet van het zelfde tijdperk
 In mijn fantasie is het station niet verwoest door oorlogsgeweld en staat het er nu nog
 Mijn treinen verzameling bestaat uit een 1100 loc  zonder botsneus en een 1100 met botsneus verder een 1200 loc (alles va Marklin) en een hondekop van piko Als Museumtrein heb ik een T5 loc met passende rijtuigen van de Baden Wurtemburgse spoorwegen
 Deze hebben veel overeenkomst met de treinen van de Rijnspoorweg die voor het begin van de NS naar Arnhem reden
 Toekomst muziek is nog een V200 van de DB die in de jaren 60 van uit Duitsland naar Arnhem reden omdat dat traject nog niet onder de draad was gebracht.
 Met vriendelijke groet
 Bart
- 
				Ik heb de V200 wel veelvuldig in Arnhem gezien
 Helaas is er zelfs een ongeluk mee gebeurd bij Westervoord waar een Nederlandse trein op weg naar Zevenaar en Winterswijk op een Enkelsbaan gedeelte bij de brug over de IJsel frontaal op een V200 is gebotst
 Wie weet ik niet maar een van de machinisten had roodlicht genegeerd'
 
 groet Bart
- 
				Sorry voor de Westervoorters
 Westervoort natuurlijk met een t
 
 Bart
- 
				Dus als ik dit begrijp wil je niet de dienstregeling hebben maar de loc omloop.
 
 MVG Fridzie
- 
				Fridzie
 Het gaat mij wel om de dienstregeling
 Ik wil graag weten hoe vaak er per dag een  V200 uit Duitsland kwam
 Vervolgens wil ik weten hoe lang hij in Arnhem moest wachten voor een terug rit
 
 MVG
 Bart
- 
				Die vragen kun je dus beter beantwoorden aan de hand van een omloop dan van een dienstregeling...  ;)
			
- 
				Fridzie
 Het gaat mij wel om de dienstregeling
 Ik wil graag weten hoe vaak er per dag een  V200 uit Duitsland kwam
 Vervolgens wil ik weten hoe lang hij in Arnhem moest wachten voor een terug rit
 
 MVG
 Bart
 
 
 In het boek Die Baureihe V200 dat is uitgegeven door de Eisenbahn Kurier staat een Umlaufplan van de V200 van Bw Hamm van 27 mei 1962. Vanuit dit Bw reden de loks tussen Arnhem en Oberhausen. Hierin staat alles wat je weten wilt. Treinnumers, aankomst en vertrektijden, overgangen in Arnhem en Oberhausen en hoe lang ze stil stonden in Arnhem. Per dag waren er een stuk of 5 van deze loks actief op deze lijn.
 
 Ik heb helaas geen scanner dus ik kan het hier niet plaatsen, maar je weet nu waar het te vinden is.
 
 Groeten Harry.
 
 
- 
				Hoi Harry
 Bedankt voor je reaktie
 Nu een vraag aan jou en iedereen
 Waar is dat boek te koop
 In een reguliere boekhandel of in een treinen winkel ?
 Wie kan mij helpen
 Ik ga in ieder geval zoeken op internet.
 
 Mvg Bart
- 
				Ik heb het boek een paar jaar geleden gekocht op de Intermodelbau Messe in Dortmund bij de stand van de EK. In Nederland kun je het bij Van de Burg proberen die ook op de beurs in Houten staat en ook EK boeken verkoopt.
 
 Maar om nou een boek van 40 euro te kopen voor een omloopplan van 1 bladzijde lijkt me ook weer niet nodig. Als je hier nou iemand vinden kunt die het boek ook heeft en bladzijde 76 voor je wil scannen ben je er ook.
 
 Buurlandtreinen uit midden jaren 60 via Arnhem waren trouwens wel leuke treinen. Plan E, Plan D en duitse zilverlingen die achter een V200 bij Arnhem de grens over gingen. Plan E kwam toen zelfs tot Keulen en Koblenz. Ergens op dit forum moet er nog een topic zijn van een paar jaar geleden dat daar over gaat. De juiste samenstelling van die treinen is wel terug te vinden in de materieelomlopen in Op De Rails uit die tijd. Die heb ik nog wel ergens liggen.
 
 Groeten Harry.
- 
				Harry
 Wederom bedankt
 beste Forum leden
 Jullie hebben de sugestie van Harrie kunnen lezen
 Wie kan mij helpen
 
 Bvd
 Bart
- 
				Misschien kun je hier nog wat informatie vinden.
 http://shop2.signalsoft.nl/product_info.php?products_id=182 (http://shop2.signalsoft.nl/product_info.php?products_id=182)
 Kun je tijdens de bouw alvast oefenen met het bedieningspaneel.  ;D
 
 In hoeverre dit echt de dienstregeling van 1965 was of een benadering, weet ik niet.
 Maar dat kunnen de mensen achter de website je ongetwijfeld vertellen.
 
 Huub
- 
				Huub
 Bedankt voor je reaktie
 Dit gaat wel heel erg  voor mij het diepe in
 Ik zie dit als een complete opleiding
 Als ik dit met goed gevolg zou kunnen volgen kan ik gaan solliciteren bij de NS als treindienstleider
 Ik ben bang dat ze mij gezien mijn leeftijd (62) niet aannemen
 Maar dit als grap
 
 Praktisch zou ik niet weten hoe ik voor mij hier iets bruikbaars uit zou kunnen halen
 Misschien is er een lezer die er wel iets uit kan halen
 Ik ben benieuwd
 
 MVG Bart
- 
				Hoi Bart,
 
 Vanaf de zomerdienst van 1956 t/m heden heb ik op 2 na alle spoorboekjes in mijn dienstregeling archief.
 De ontbrekende schakels zijn 57/58 winterdienst en 65/66.
 
 Als je even exact dienstregelingjaar (jaren) doorgeeft dan zal ik van de week even kijken of ik iets voor je kan terug vinden.
 
 Groeten,
 Hans
- 
				Buurlandtreinen midden jaren 60?????
 
 De buurlandtreinen die heel lang met zilverlingen gereden hebben, die had je midden jaren 60 niet. Midden jaren 60 werd Amsterdam - Arnhem - Nijmegen voor een belangrijk deel met getrokken materieel gereden. In Arnhem werd de trein gesplitst. Rangeren met twee 1100-en. Uit de richting Amsterdam. Tegelijk werd de voorste 1100 eraf gehaald en vervangen door een duitse lok en aan de achterzijde werd de tweede 1100 er tegenaan gezet. Daarna ging het voorste deel naar Duitsland en het achterste deel naar Nijmegen. Met flink wat goed op elkaar ingespeeld personeel werden die treinen heel snel uit elkaar gehaald. Het kop maken met stroomlijn in Utrecht van Rotterdam/Den Haag - Utrecht - Leeuwarden/Groningen duurt nu beduidend langer.
 
 Het zou mij niets verbazen als de buurlandtreinen een Spoorslag 70 uitvinding zijn. Met Spoorslag 70 werd de half-uurs dienst op Amsterdam - Arnhem ingevoerd met afwisselend een getrokken buurlandtrein naar Duitsland en stroomlijn naar Nijmegen.
 
 Een vergelijkbare situatie met getrokken materieel had je bij Amsterdam - Hengelo - Duitsland/Enschede. Die treinen werden in Hengelo gesplitst.
- 
				Ha die Hans
 Het jaartal maakt mij niet zoveel uit
 Wat voor mij belangrijk is,is een deel van de dag waarin een trein met V200 uit Duitsland kwam en het vervolg tijdstip waar in weer een trein naar Duitsland ging.
 De spoorboekjes van toen waren niet zo groot Misschien kun je een bladzijde scannen en op het forum plaatsen
 Ik ben benieuwd
 MVG
 Bart
 
- 
				Mooi stukje info van .......? Moddemeijer
 Woonde je vlakbij het station of was je een NSer
 
 Bart
- 
				Bart, als kind heb ik heel veel door nederland met de trein gereisd. In die tijd konden gezinsleden van personeel tegen het tarief van het goedkoopste retourtje vrij door heel nederland reizen. Zo een retourtje kostte toen met het voortschrijden van de inflatie van 1,20 tot 1,80. Mijn vader was seinhuiswachter oostzijde van Amsterdam CS. Regelmatig zie je die post op fotos op dit forum
 
 http://www.archiefedwardbary.nl/images/fotos/nederland/ns/elocs/EB19620800-00001.jpg
 
 
- 
				Ha die Hans
 Het jaartal maakt mij niet zoveel uit
 Wat voor mij belangrijk is,is een deel van de dag waarin een trein met V200 uit Duitsland kwam en het vervolg tijdstip waar in weer een trein naar Duitsland ging.
 De spoorboekjes van toen waren niet zo groot Misschien kun je een bladzijde scannen en op het forum plaatsen
 Ik ben benieuwd
 MVG
 Bart
 
 
 
 Bart,
 Had ook al bedacht een scan te maken.
 Zal van de week eerst even kijken of ik mijn scanner weer aan de praat kan krijgen (na herinstallatie nog niet ingebruik genomen).
 
 Hans
- 
				Hoi Hans
 Ik wacht geduldig af
 
 MVG
 Bart
- 
				Mijn scanner praat momenteel wel  (???) en ik kan 1960, 1965 of 1968 inscannen. Laat maar weten of mijn inbreng nog nodig/gewenst is.
 
 Groeten, Jaap
- 
				Bart,
 
 Als het je om de lok-wissel 1100 <=> V200 gaat, dan kun je ook de Rheingold op je baan laten rijden. Ik heb een DVD waarop de gehele reis (sprongsgewijs uiteraard) van Amsterdam naar Basel uit eind jaren 50 / begin jaren 60 wordt getoond. Van Amsterdam tot Arnhme rijdt er een 1100 of 1200 voor de trein. Op Arnhme neemt een V200 de trien over, en brengt deze naar Koln. Vanf daar gaat het elektrisch verder naar Basel. Het betreft dan de blauw-beige uitvoering van de Rheingold. Niet de hele oude, maar de uitvoering die ook voorzien was een uitzichtsrijtuig, en later in rood-beige is overgespoten.
 
 Marco
- 
				Hoi Jaap
 Dat zou geweldig zijn
 Ik kies voor 1965
 
 Hans bedankt voor je aanbod om het spoorboekje te scannen
 
 Mvg
 Bart
- 
				Marco
 Omdat ik met Marklin rij zou ik tussen allebij kunnen kiezen (Oude of nieuwe rheingold)
 Mijn voorkeur zou uitgaan naar de oude van 1928 maar dat klopt natuurlijk niet omdat daar een stoomloc voor moet staan
 
 Die voorkeur voor oud wil ik een balletje voor op gooien
 Toen ik in 1957 begon met de modelspoor hobby vond ik alleen moderne treinen mooi.
 Nu is het omgekeerd
 
 Ik rij nu met materieel uit de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw (NS 1100 en 1200 met plan E rijtuigen en een hondekop van Piko)
 Verder een T5 stoomlok van de Baden Wurttemburgische spoorwegen met passende rijtuigen omdat die zoveel gelijkenis hebben met het materieel van de Rijnspoorweg uit de 19e eeuw. Deze trein gebruik ik als oldtimer trein
 
 Moderne treinen vind ik niets aan
 Op mijn baan geen TGV of ICE
 
 
 Ik ben benieuwd   of meer mensen daar last van hebben
 
 MVG
 Bart
 
 
- 
				Bart,
 
 Ik heb je een berichtje gestuurd, want ik heb hem ingescand.
 
 Groeten, Jaap
- 
				Hoi Jaap
 Geweldig
 Maar ik zie geen bijlage
 Ligt dat aan mij of bedoel je met je bericht dat dit nog moet gebeuren
 
 Bart
- 
				Hoi Jaap
 Geweldig
 Maar ik zie geen bijlage
 Ligt dat aan mij of bedoel je met je bericht dat dit nog moet gebeuren
 
 Bart
 
 
 Precies. Ik heb geen idee hoe ik er een attachment aan moet vastknopen... :-\
- 
				Volgens mij kan dat niet met PB's op deze site. Regel een e-mailadres (ook via PB natuurlijk) en stuur het daar naartoe (y).
			
- 
				Wesley
 Kun je mij uitleggen hoe ik een emailadres via PB kan sturen
 MVG
 Bart
- 
				Je stuurt een PB (persoonlijk bericht), waarin je schrijft: "mijn emailadres is email@adres.com", en de ontvanger leest dat dan :-*.
			
- 
				Bart,
 
 Is al het gelukt ondertussen?
 Heb mijn scanner nog niet aan de praat. Fijn.... Windows 7....
 
 Hans
 
 Hoi Jaap
 Dat zou geweldig zijn
 Ik kies voor 1965
 
 Hans bedankt voor je aanbod om het spoorboekje te scannen
 
 Mvg
 Bart
 
 
- 
				Hans
 Het is inmiddels gelukt
 Ik heb de dienstregeling ontvangen
 Mvg
 Bart
- 
				Wesley
 Kun je mij nog meerdere uitleg geven over een PB
 Graag stap voor stap
 
 MVG
 Bart
- 
				Links van elk bericht in het forum vind je wat informatie over de gebruiker die dat bericht heeft gepost. Daar staat onder andere de forumnaam en de 'avatar', het plaatje dat je ziet onder de naam (in mijn geval Monsieur Alphonse uit 'Allo 'Allo). Dáár weer onder staan een paar icoontjes, een ervan ziet eruit als een spreekwolkje dat je kent uit stripboeken. Als je op dat spreekwolkje klikt, kun je een PB (persoonlijk bericht) sturen naar de betreffende gebruiker. Het scherm waar je dan in terecht komt, lijkt sprekend op - en werkt ook hetzelfde als - het scherm om forumberichten te posten. Als je dan op 'verzenden' klikt, wordt je bericht verzonden.
 
 Om te kijken of je PB's hebt ontvangen, kun je helemaal rechtsbovenaan (onder de tekst "Hallo <NAAM>") zien hoeveel PB's je hebt en hoeveel daarvan nieuw zijn. Je kunt ook de knop 'mijn berichten' in het hoofdmenu gebruiken.