BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: GertB op 30 January 2010, 18:43:44
-
Hallo medespoorders,
Ik heb onderstaande rijtuigen in bezit en ben op zoek naar een goede samenstelling. Ik wil een stammetje van drie maken en deze eventueel uitbreiden naar vijf of zes rijtuigen. Zijn er voorschriften over de volgorde van de rijtuigen en over de verhouding 1e/2e klasse zitplaatsen? Het geheel wordt getrokken door een BR111. Ik kan nauwelijks iets vinden op het www.
Dit zijn ze:
2x 2e klasse
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Roco_45880_1_2_Klasse_nahverkehrswagen_der_DB_AG.jpg)
1x 1/2e klasse
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Roco_45881_2_Klasse_nahverkehrswagen_der_DB_AG.jpg)
1x stuurstandrijtuig
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Roco_64210_nahverkehr_steuerwagen_der_DB_AG.jpg)
Groeten,
Gert
-
AB-AB-B-B-Stuurstand is wel gebruikelijk, kleiner stammetje is AB-B-Stuurstand. Ik weet alleen niet zeker of die stuurstand op basis van een Halberstädter ook met
Silberlingen Rotlingen rijdt of heeft gereden. Een Karlsruher kop is gebruikelijker, al zal een Wittenberger kop niet onmogelijk zijn. Leuk met een 110 Bügelfalte ervoor (y) .
Ernst-Jan
-
Hoi Gert,
De set die jij hier laat zien komt het meest voor in combinatie met een 143 of een 110. Met de 143 zie je ze veelal rijden in Rheinland-Pfalz op de RB's van Koblenz - Wiesbaden of de RB van Koblenz - Cochem - Trier, Tevens ook te vinden op de RB van Siegen naar Frankfurt maar dan met een 110 ervoor/achter de vaak bestaat de combinatie uit een Stuurstand-AB-B-B-lok of lok-B-AB-B-Stuurstand.
Maar er zijn vele combinaties mogelijk, kijk maar eens op bijv. Railfaneurope.net om maar eens een fotosite te noemen.
Groeten Frank
-
T/m 4 rijtuigen kan je het het beste bij 1 AB houden, bij 5 of 6 rijtuigen 2 AB's. Ik zie dat het een lange halberstadter is een Bybdzf482, dan moet je er rekening mee houden dat je geen locs met Klassieke Wendezug Steuerung(KWS) in kan zetten bij trek/duw bedrijf. Een Br110, Br141*( met uitzondering van de paar ZWS loc ex. S-bahn Nürnberg), KWS Br143*, KWS Br111*, Br212, Br215 en KWS Br218*.
*: deze locs zijn er zowel met KWS als ZWS( Zeitmultiplexe Wendezug Steuerung), verschil is alleen zichtbaar aan de bekabeling.
Met bijna alle moderne locs en de Br111, Br141, Br143 en Br218 en vele ex. DR locseries zijn die rijtuigen prima geduwd in te zetten.
Een combi van een Bybdzf482 met "n wagen"( ex. silberlinge) is een heel normale combinatie en kwam heel veel voor en zal in div. regio's nog wel gebruikelijk zijn.
Groetjes Michiel
-
Ik heb nog een gloednieuwe fleischmann H0 br 141 te koop (art. nr. 4325)
PB maar als je interesse hebt
-
Is dus voor deze trein niet aan te raden, technisch gezien kan het( geduwd rijden) met 8 van de 450 locs maar foto's van zo'n combi heb ik nog niet gezien. Een Br111 of Br143 lijkt me een prima keus.
Groetjes Michiel
-
Is dus voor deze trein niet aan te raden, technisch gezien kan het( geduwd rijden) met 8 van de 450 locs maar foto's van zo'n combi heb ik nog niet gezien. Een Br111 of Br143 lijkt me een prima keus.
Groetjes Michiel
Ow wacht dan heb ik het verkeerd begrepen.
Maar ik vind heel veel plaatjes op het www zoals deze:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/141_nahverkehr.jpg)
Zijn dit dezelfde rijtuigen (andere kleur deuren?)
De BR 141 is toch wel inzetbaar icm dosto's?
-
Ja je haalt weer wat dingen door elkaar.
Kijk zolang je getrokken rijd kan je alles achter een loc hangen, wanneer je ook geduwd wil rijden heb je het juiste besturingssysteem nodig. Daarom heb ik het in mijn eerste post ook over het KWS en ZWS systeem dat is ook al in eerdere topic vele malen ter spraken gekomen.
Locs met KWS(zoals bijna alle locs Br141) kunnen bedient worden uit alle ex. stuurstand rijtuigen met een "n" in de type aanduiding die hebben allemaal de 36 aderige stuurstroomkabels en voor de KWS(Klassieke Wendezug Steuerung). Bij die n wagen hebben we het voor 99% over silberlinge en alles wat er uit verbouwd is. Dat hangt er dus ook achter die Br141 op die foto. We kunnen het stuurstadnrijtuig niet zien maar dat zal vast een ander stuurstandrijtuig zijn als die Gert heeft.
Daarnaast heb je bij "n wagen" stuurstandrijtuigen met Karlsruhe kop, dat ouderwetse model en met de Wittenberg kop die een door ontwikkeling van een Br628 kop is. Die "n wagen" met Wittenberg kop zijn ook met het ZWS systeem te besturen.
Niet alle rijtuigen met Wittenberg kop zijn "n wagen", die Gert heeft is een Bybdzf482, die y* geeft al aan dat het een lange Halberstadter is, een ex. DR rijtuig dus. Die rijtuigen hebben wel ZWS maar geen KWS, geduwde inzet met locs met KWS is dus niet mogelijk. Het ZWS systeem werkt heel anders en geeft de commando's met electrische pulsen door via 2 aders van de 13 polige UIC kabel.
Edit: *de losse y zoals bij deze rijtuigen moet je niet verwarren met een yl of yg want dat zijn weer heel andere rijtuigen, namelijk midden instap en umbau rijtuigen van de DB.
Een Br141 met Dubbeldekkers kan op 2 manieren;
1: als puur getrokken trein, daar heb je van mij kort geleden ook een voorbeeld van gezien. Met ex. DR dubbeldeks rijtuigen reed dat op div. verbindingen en dat ook gemixt met "n wagen" voor de eerste klas en langs de Mosel een Bbd499 als fietsrijtuig.
2: De ZWS Br141er zijn nadat ze niet meer voor S-bahn treinen nodig waren naar andere regionale dienst verhuisd. Eind jaren 90 reden ze rond Mannheim met Dubbeldeks treinen bestaande uit 2x DBpz752+DABpbzf762. Die dubbeldeks treinen kunnen alleen met het ZWS systeem bestuurt worden, en dat is dus alleen met het selecte groepje 141ers mogelijk of met andere locs met het ZWS systeem.
Ik hoop dat het je nu een beetje duidelijk is of dat het na een aantal keren lezen duidelijk word. En voor iedereen die het moeilijk te onthouden vind sla de tekst op zodat je het nog eens terug kan lezen als je denkt hoe zat het ook alweer.
Over vragen met dit onderwerp heb ik al vele malen geschreven dus antwoorden moeten met de zoek functie beste te vinden en als dat niet lukt mogen vragen hier over ook altijd via PB gesteld worden.
Groetjes Michiel
-
Hartelijk dank voor al jullie reacties! Ik ben er heel erg mee geholpen! ;D
-
Een br 111 kan ook. Al een paar keer ingezeten tussen Munchen en Innsbruck via Garmisch.
Groeten Dennis
-
...nu op zoek naar een br 143 in H0...!
-
Klein vraagje,
is de verlichting in die rijtuigen 'warm- of koud-wit' ?
-
Uhm ja ik denk dat het onder koud valt maar bekijk de links en oordeel zelf; foto 1 (http://www.bahnbilder.de/bilder/thumbs/tn_352932.jpg), foto 2 (http://www.bahnbilder.de/bilder/regionalverkehr-ohne-steuer--und-dostowagen-154061.jpg), foto 3 (http://www.bahnbilder.de/bilder/regionalverkehr-ohne-steuer--und-dostowagen-32614.jpg)
Groetjes Michiel
-
Die BR 111 is op het moment de standaard lok voor -of achter de stam Garmisch-Partenkirchen_ Innsbruck alleen is deze is 6 wagons lang soms ook langer . (y)
Af en toe is de tractie ook nog wel eens een Bügelfalte,maar dit is een uitzondering voor deze trein.
Effe een aanvulling nadat de gasten weer zijn vertrokken. (y)
-
Rond om Nürnberg hebben ex halberstädter stuurstandrijtuigen met rotlingen gereden zie hier:http://www.bahnbilder.de/name/einzelbild/number/346622/kategorie/Deutschland~Wagen~Steuerwagen+Bauart+Wittenberge.html (http://www.bahnbilder.de/name/einzelbild/number/346622/kategorie/Deutschland~Wagen~Steuerwagen+Bauart+Wittenberge.html)
Ook leuk met zo'n stuurstand is dit: http://www.bahnbilder.de/name/einzelbild/number/346121/kategorie/Deutschland~Wagen~Steuerwagen+Bauart+Wittenberge.html (http://www.bahnbilder.de/name/einzelbild/number/346121/kategorie/Deutschland~Wagen~Steuerwagen+Bauart+Wittenberge.html)
Martijn
-
Die 111 is de standaard lok voor -of achter de stam alleen is deze is 6 wagons lang soms ook langer .
Zoals ik al eerder aangaf is er geen standaard loc voor dit soort treinen, dat verschild per inzet gebied. Lijkt me niet echt handig om iets als standaard aan te duiden als er meerdere mogelijkheden zijn die zeker even vaak voor komen of kwamen. Hiermee zet je mede hobbyisten snel op een dwaalspoor en dat lijkt me nu net niet de bedoeling.
Ook bij de lengte ben je niet handig bezig, ik heb eerder al aangegeven dat dat soort treinen meestal beginnen vanaf 3 rijtuigen, maar 2 rijtuigen kwam ook zeker voor. Lengtes van regionale treinen verschillen ook per lijn of regio. Let ook daar bij een beetje op wat je zegt want zoals het nu over komt is het of je ze alleen maar met 6 rjituigen of meer in kan zetten. Ik ze kan verzekeren dat er meer treinen met die rijtuigen zijn die korter zijn dan 6 rijtuigen als, dat ze er van 6 rijtuigen of langer rond rijden.
Mijn advies verdiep je eerst wat meer in het geen waar je wat over wil zeggen en kijk dan goed hoe je het zegt ;).
Groetjes Michiel
-
Op de Moselstrecke heb ik ze van de zomer regelmatig zien rijden van 3 en 4 rijtuigen lang :)
-
Het hoort niet helemaal thuis in dit topic, maar omdat je er zoveel van weet stel ik de vraag maar hier, blijft de info enigzins bij elkaar.
Kan een Br 218 aangestuurd worden door een IC Steuerwagen?
Ik heb namelijk een Ozean/Beige 218 (klik voor filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=sp0R36_N_TY)) en die smoelt, vind ik, nogal goed bij mijn sleepje IC rijtuigen met grote rode band (en sommige paarse streep eronder).
-
Niet elke 218 kan dat.
Hij moet namelijk over zws besturing beschikken.
martijn
-
Maar er zijn Br 218 die het wel kunnen, dus het is geen ongewone/onmogelijke combinatie? (y)
Mijn loc heeft nummer 218 256, misschien dat dat helpt bij het zeggen of het voor deze loc ook mogelijk is. En als ik het goed begrijp is het dus neit mogelijk dat deze loc, indien hij met IC steuerwagens kan rijden, dat hij ook met Silberlingen rijdt?
-
Deze lok beschikt volgens v160.de over een 36 polige kabel voor wendezugsteuerung.
Misschien weet iemand voor welke stuurstandrijtuigen deze kabel geschikt is.
Overigens heeft deze lok in het echt een sneeuwschuiver, ik zou 1 koppeling opofferen en er een sneeuwschuiver monteren want dat smoelt zo mooi bij deze lok.
http://www.nimoweb.de/modellbau/fleischmann_218_498-4/fleischmann_218_498-4.html (http://www.nimoweb.de/modellbau/fleischmann_218_498-4/fleischmann_218_498-4.html)hier een voorbeeldje.
Er is ook een bedrijfje dat deze dingen maakt ik kom er alleen even niet op.
Martijn
-
Zolang als ik ermee blijf spelen en blijf rangeren zal dat niet gebeuren, alhoewel die sneeuwschuiver wel erg mooi smoelt! :) Als ik me niet vergis is het systeem dus Silberling, het klassieke systeem vanwege de 36 aderige kabel.