BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: RobbertJan op 30 January 2010, 17:37:38
-
Hallo,
Ik ben ook in de positie gekomen om eventueel een NS 3300 Kit te kopen.
Nu ben ik benieuwd wat te prijs voor zo'n kit zou moeten wezen.
Gezien de kit niet meer in de handel is (en zeldzaam) kan ik mij voorstellen dat er
zomaar 300+ euro voor neergeteld kan worden.
Kan iemand met de kennis ongeveer zeggen wat zo'n kit heden ten dage moet doen.
N.b. de kit is nieuw, compleet, nooit aan gewerkt. En in o.v.p.
Gr.
Robbert Jan.
-
joh ik zou zeggen :wat hij jou waard is
ik heb hem ook ,maar zo uit de doos gebouwd rijd het voor geen meter
dus enige kosten aan andere overbrenging e.d moet je mee calculeren
gr Jan
-
Robert Jan,
Je bericht zag ik vanmiddag al staan en ik heb er even over nagedacht.
Het is een zeldzaam model in kitvorm. Het is tegelijkertijd geen supermodel. Je zult er andere wielen onder moeten zetten en een andere aandrijving.
Ik heb er ook een 2e hands als ongebouwde kit gekocht en ik weet eerlijk gezegd niet meer wat ik ervoor betaald heb. Maar als ik naar de prijzen van DJH modellen kijk, die nu nog worden geleverd, dan is een prijs van 200 Britse ponden heel redelijk. Dat is in euros iets meer, maar 300 + euro lijkt mij echt teveel. Dat is dan meer een handelaarsprijs, die speculeert dat er iemand uit verzamelwoede deze heel erg graag wil hebben. Maar dat is deze niet waard.
Groeten,
Ivo
-
Ik had inderdaad ook al hier en daar wat vernomen, helemaal om te weten dat het niet
een beste kit is en daar nog een hoop extra werk bij komt kijken.
Maar goed, de kit is al verkocht en achteraf, ben ik blij dat ik hem niet heb.
De 5500 en 6000 die ik nu wel heb zullen nog wel werk genoeg meebrengen.
1 van deze loccen ga ik binnenkort mee aanvangen, daarover ga ik ook een nieuw
topic in "wat zijn we aan het bouwen" openen.
Bedankt voor de informatie.
Gr.
Robbert Jan.
-
jeuh, dat is weer wat anders dan modelbanen bouwen.
ben benieuwd.
Mvg, Mark
-
een erg ingewikkeld model is het niet. Koop een mehano-mogul, maak je een paar weekendjes boos met wat lappen styreen en je hebt er ook een... desnoods met wat reserveonderdelen van de 5500 die je los bestelt ofzo.
-
ik zoek al tijden naar een mogul voor mn 3300
ik heb het al eens eerder gevraagd
Wie heeft er een voor mij
Ivo welke wielen zou jij er onder zetten ?
de mijne is aan een grote revisie toe (bak met thinner)
Gr Jan
-
Jan,
Daarvoor moet ik even zoeken. Ik heb het destijds met Piet Peetoom overlegd.
mvg,
Ivo
-
@Jan: gewoon wat zoeken in houten...
-
N.a.v. bovenstaande vragen heb ik de kit eens opgezocht. Ik moet hem ook nog bouwen. Zo te zien zijn de wielen(een kleine 18 mm) en aandrijving van de soort die toendertijd altijd in de kits geleverd werden. Wil je een soepel lopende loc hebben, dan kun je die beter vervangen (aandrijving en eventueel de wielen). Het is wel aardig te weten of er mensen zijn die een bestaande aandrijving (loc - of tenderaandrijving) gebruikt hebben. Iemand?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ns_3300_30_januari_2010_003.jpg)
Andries
-
Mijn wielen die ik nu heb gebruikt zijn gewoon moderne Romfords. Ik weet weer dat GM&S geen alternatief had met de juiste diameter en het aantal spaken van Alan Gibson. Je kunt natuurlijk het nog gekker maken door hele mooie wielen te laten maken, maar dat is de rest van het model eigenlijk niet waard.
In deze toestand is mijn 3300 naar mijn inschatting al 10 jaar:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1310249_Medium.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1310250_Medium.jpg)
Je kunt zien dat ik een aantal onderdelen door Philotrain onderdelen heb vervangen. De stoomfluit, de lantaarns, de buffers, de grendel op de rookkastdeur, de bediening van de blazer, alle handrailhouders, de sluitseinijzers en de lantaarnhouders zijn allemaal van Philotrain.
Er moet ook nog een achterwand in het machinistenhuis worden gemaakt en nieuwe schuiframen. De witmetalen versie heb ik eruit gevijld, want dat gaf een foute indruk van veel te dikke wand en frames.
Er zit een Branchlines 1:60 vertraging in, maar ik heb wel de originele motor gebruikt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1310251_Medium.jpg)
Het tandwielkastje heeft een eigen frame dat tussen het frame past en zit los op de as en niet vast in het chassis. Je kunt de motor van achteren in de ketel schuiven en daarmee zit deze voldoende vast.
Ik ga op de voorste 2 assen nog compensatie aanbrengen en vervolgens ook nieuwe koppelassen en daarna kan het geheel worden gespoten.
Dus voor de wielen zou ik gewoon met de oude wielen in de hand een praatje met Piet Peetoom gaan maken. Ik heb ook de tenderwielen vervangen door veel fijnere exemplaren en deze zitten met een puntas gelagerd in aparte messing lagers, die in het frame zijn gesoldeerd.
mvg,
Ivo
-
Het is wel aardig te weten of er mensen zijn die een bestaande aandrijving (loc - of tenderaandrijving) gebruikt hebben. Iemand?
Een kennis van mij heeft een jaar of 10,15 geleden een DJH 3900 gebouwd, en daarvan de meegeleverde Romford overbrenging en (waarschijnlijk Mashima of Anchoridge) open-frame motor gebruikt. Hij zei dat het een hoop herrie maakte en niet mooi liep.
Ik denk dat het door de overbrenging komt, dat dit het geval was. Ik weet niet zeker welk type motor er toen meegeleverd was.
In mijn 3900 kit van het oude type zit een Mashima openframe type D11 motor. Dat is op zich een goede motor, die vroeger vaak gebruikt werd door Engelse kitbouwers. Het is zeker geen koffiemolen.
Voor de kleinere DS10 en de grotere D11 en D13 motoren met de Romford overbrenging is een geëtste gearbox te koop bij South Eastern Finecast Models. Hiermee zou het allemaal wat beter kunnen lopen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF5418_1024x768.jpg)
De link van de prijslijst van SEF:
http://www.sefinecast.co.uk/PriceList.pdf (http://www.sefinecast.co.uk/PriceList.pdf)
(Scroll naar pag. 3 en dan staat er rechts bovenaan een motor mount voor een DS 10 en een D13 voor weinig).
Ik heb het even gecheckt, en voor de D11 en een D13 gebruik je dezelfde motor mount type FE 002.
Dave Ellis van SEF staat in Engeland bekend om zijn goede service.
Ik heb een tijdje geleden zelf zo'n ding in elkaar gezet:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF5417_1024x768.jpg)
Die van mij loopt goed (zonder lok). Ik ga hem ooit nog een keer inbouwen in een van de oude kitgebouwde Engelse loks die ik nog heb liggen.
De wielen zijn waarschijnlijk Romfords van het oude type. Die hebben grotere flenzen dan de moderne Romford wielen van Markits. De oude zijn zeer zeldzaam aan het worden, de nieuwe zijn stevig aan de prijs. Zelf gebruik ik Alan Gibson wielen (5 GBP per set incl. assen maar excl. crankpins) met de GW quartering tool, om ze in een seconde gelijk goed met 90 graden verschil op de lok gemonteerd te krijgen.
Vroeger (ja, de goeie ouwe tijd) waren er ook nog Sharman wielen. Die hadden honderden typen, en je kon dus vrijwel altijd het juiste type wiel voor je lok vinden. Helaas zijn die (bijna) niet meer te krijgen, en dus moet je nu vaak gewoon de minst slechte keuze maken. De nieuwe eigenaren van Alan Gibson hebben aangekondigd om met een ander type wielen op de markt te komen, waarbij het quarteren volgens hetzelfde principe gaat als bij Romford.
Om je keuze gemakkelijker te maken heeft Alan Gibson een complete lijst op internet staan, maar dat wist je waarschijnlijk al:
http://www.alangibsonworkshop.com/ (http://www.alangibsonworkshop.com/)
Pas op voor de maten in foots en inches, want die zijn op schaal 1:76,2, dus 4mm voor een voet. De maat in mm staat er ook bij. Dit is de maat gemeten op het loopvlak van het wiel.
Leen.
-
Ik heb de loc ook al een jaar of 15 geleden gebouwd, en kwam tot de conclusie dat de meegeleverde aandrijving gewoon bagger was.
De loc was gebouwd volgens de bouwbeschrijving en in staat om 2 goederenwagens te trekken. >:(
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1090265.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1090266.jpg)
Hierop heb ik met hulp van een kennis en de boeken van Ian Rice (gekompenseerde frame's)
een geheel nieuw frame gebouwd.
De voorste assen gelagerd in hornblocks en zijn gecompenseerd met een kompensatieboom, de achterste as is vast. Op de achterste as is een masimamotor met 1:50 tandwielkast gemonteerd. De wielen zijn van Gibson, een spaak minder vond ik geen probleem.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1090267.jpg)
het oude frame ligt nog in de kast, als voorbeeld hoe het niet moet :(
Het lokje trekt nu zonder problemen een kolentrein van 25 2 assige kolenwagens rond.
Groeten Arjen
-
Mooie lok, Arjen.
Leen.
-
@ Leen,
Het was de eerste lok van model loco/DJH welke ik gebouwd heb.
Nu zou ik hem anders bouwen, maar hij kan nog steeds meekomen.
Ps alle andere door mij gebouwde model loco loks hebben ook gewijzigde aandrijvingen
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,13710.msg210040.html#msg210040
Groeten arjen
-
Ik begrijp welke aandrijving je bedoelt, want ik heb ook de boeken van Iain Rice en Mike Sharman gelezen. Ik ben zelf druk aan het oefenen om ook een goed chassis te kunnen bouwen, en heb er nu 2 zonder compensatie gebouwd en ben met een derde bezig met compensatie. het zijn allemaal Engelse loks.
Ik vind je lok echt een juweel en kan me levendig voorstellen dat je er veel plezier aan beleeft vooral nu hij zo mooi loopt.
Op de foto ziet hij er strak uit, ook de belijning en de wielkastranden, en dat is geen sinecure.
Leen.
-
Vandaag mijn zooi weer eens van zolder gehaald.
zo ligt die van mij er bij.
jaren geleden eens 2e hands gekocht, reed idd voor geen meter.
uitelkaar gehaald om eens in de thinner te gooien ;D Hij was volgens mij met een blokkwast geschilderd ???
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-ECVZJBBW-D.jpg)
iemand nog ideeen voor en goede aandrijving?
Jan
-
Chris Gibbon (http://chrisgibbon.com/webftp/Pages/index.htm) aandrijving in de loc, motor in de tender.
-
ziet er idd goed uit maar wat moet je dan hebben voor de 3300?
zie wel een gelijkend chassis maar die heeft de motor recht op staan
da ga nie passe nie ;D
gr Jan
-
Oef !! :o
Kan ik me voorstellen, dat dat niet loopt...
Heb een tijdje geleden ook naar die aandrijvingen zitten kijken, maar ook geen tenderaandrijving gevonden Stig.. ???
Overigens wel een goed voorstel, de philo 3400 heeft het ook op die manier (y)
Grtzz,
Karst
-
Karst heeft het dan maar gemakkelijk, die freest ff een blokje die aan de motor bevestiging past en waarin je een cardanlagering plaatst. Zoek op de beurs een afbraak loc met cardanaandrijving. Meestal zit er wel een bronzen of nylon lager. Die zet je over. Motor in tender, cardan as zelf fabrieken op juiste lengte.
-
Yep, Exact ;D ;D
Goed gereedschap, halve werk ;)
Grtzz,
Karst ;D
P.S. Cardan 'as' gebruikt Philo gewoon 0.5mm verenstaal voor, werkt prima en je ziet er bijna niets van.
-
Klopt, en zeker met de 3400 en 2100 die hebben overgangsdeuren. De 1700 helaas niet. Maar het stoort niet echt nee. Feit is dat je een lekker dikke motor in de tender kunt leggen. Die Canon die Philo gebruikt is een fijne motor.
-
Mooi Karst , wanneer is het bouwverslag klaar ;D
-
Karst als het echt zo`n fluitje is frees er dan twee (y)
;D ;D ;D
Jan
-
Maar ik heb helemaal geen 3300 ... ??? :-* ( en zal er ook wel niet snel komen )
Ik heb inmiddels 3 locs onderdoor, en allemaal wachtten ze wel ergens op. De 6000 in de verf en dan is dat in ieder geval klaar. ;)
Grtzz,
Karst
-
Ha jij dacht dat je de enigste was?
bij mij liggen de 3300 en de grote sik ooit gebouwd nu gesloopt in onderdelen.
De 9500 en de philo ombouw 8800 wachten op de spuiter.
Bouwset 7700 en 5500 en c10 liggen onaangeroerd in hun doosjes.
Jan
-
Ga ja die C10 nog bouwen? Ow kut, geld is op... :-[
-
yep ;D
-
Ow gelukkig, anders had ik hem van je overgenomen... ;D