BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Albert Bas op 27 January 2010, 21:17:54
-
Hallo,
Pas een GATX lpg tank van Piko besteld, ik had al een Ermewa en een Aretz.
Beiden hebben witte tanks met een wit hitteschild. Op de site's van Piko en Conrad stond de GATX ook wit/wit afgebeeld, maar wat schetst mijn verbazing bij het uitpakken. De GATX heeft een mooie beige kleur met een zilver hitteschild. Dat ziet er heel mooi uit en het maakt de trein wat realistischer.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010680.jpg)
De wagens van Piko zijn van hoge kwaliteit en detaillering en ze wegen ook flink. De draaistellen zijn mooi matzwart gespoten.
Ik was eerst tamelijk gecharmeerd van de Roco maar deze Piko is nog beter.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010681.jpg)
De oude VTG van Roco is ook een heel mooie wagen maar de laatste tijd brengt Roco vage varianten uit, wel voor een scherpe prijs maar ze kunnen niet meer tippen aan de VTG of de Westfalen Gas van weleer. Weinig opschriften en glanzende draaistellen. Wel leuk als je een lange gastrein op de baan wil maar niet voor de vitrine. Zo zie je hoe een 2e keus merk zich op kan werken tot een topmerk. Viva Piko.
Groet, Albert.
-
Misschien kun je het Piko-bestelnummer ook vermelden?
Lijkt me handig voor wie dit model ook wil kopen.
mvg,
Gert
-
@Sorry Gert, :-[
Piko Gatx 54652
Nu bij Conrad voor 39,99, op de site van Piko 43,xx.
De Ermewa 54650 niet bij Conrad
De Aretz 54651 niet bij Conrad
Er komt ook een VTG van Piko maar die is nog niet leverbaar.
Albert.
-
Bedankt Albert!
Als ik het begrijp zijn het dus geen exclusief voor Conrad gemaakte modellen.
Goed gevonden hoor.
mvg,
Gert
-
De Aretz en de Ermewa bij ANW voor 39,45, niet bekent of op voorraad.
-
Een paar plaatjes van de grote Zags.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/GATX_vloeibaar_gas_wagons.jpg)
Het zilveren dak is in het echt niet lang zilver, hier is de tweede wagen nog zilver maar de anderen zijn al zwart.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100909TZ6_011.jpg)
Dit zijn grote tanks van 119 m3 en 19 meter lang.
De kleinere tanks heten Zagkks en zijn 103 m3 en 17 meter lang. De Roco modellen zijn van dit kortere type.
Op Sloe zie je ze door elkaar in een trein.
Albert.
-
Hallo, nog wat verder onderzoek gedaan met de weegschaal.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010686.jpg)
Drie Roco's en 1 Piko (GATX).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010687.jpg)
De Roco,s; VTG, WestfalenGas en PetroChem200 wegen alle 80 gram.
De Piko weegt meer dan het dubbele en wel 165 gram. Dat geeft in een lange trein wel betere rijeigenschappen maar als je veel rijdt is smeren denk ik geen overbodige luxe.
Hou deze Piko in de gaten want Piko komt ook met een Westfalengas en een VTG en wie weet wat ze de komende tijd nog uit brengen.
De Roco's zijn de 17 m uitvoering en de Piko de 19 m. Het Piko model is dus ook c.a. 2 cm langer.
Groet, Albert.
-
Zijn er alleen maar +punten?
ALs ik de foto bekijk vind ik het hekje op het bordes wat grof en is het bord met vervoersinfo aan de grote kant of ligt dat aan mij?
En die rode buffers... die zijn toch binnen 2 ritten zwart.. ::)
-
Er zijn ook min punten, zo bestaan de kop en kont van de tank uit een los deel en dat is er los ingedrukt, dat wil wel eens iets wijken maar je kunt het ook zo terug drukken.
De hekjes zijn iets grover dan de Roco maar zeker niet storend.
Qua detaillering doet de Piko niet voor de Roco onder. De opdrukken zijn ook perfect, het onderstel is mooi matzwart integenstelling tot de glanzend zwarte Roco onderstellen. Zelfs op het frame onder de tank heeft de Piko nog opdrukken welke de Roco moet ontberen.
Die buffers keek ik ook van op maar de grote hebben ze echt en ze zijn inderdaad snel zwart.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rocoP1010694.jpg)
de Roco glimmende onderstellen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/pikoP1010695.jpg)
en de Piko onderstellen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco1010693.jpg)
de Roco hekjes.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Piko1010692_1.jpg)
en de Piko hekjes.
Ik ga voor de Piko maar de Roco's blijven ook.
groet, Albert.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/150909FZ7_015.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010459.jpg)
De buffers zijn echt rood maar ook weer niet op alle wagens.
De nummerplaten zijn groot, ook op de echte.
Vergeet niet dat Roco de Zagkks heeft gemaakt en Piko de Zags.
In het groot rijden ze door elkaar dus op de modelbaan is een combinatie van Roco en Piko's juist heel mooi.
Albert.
-
@Remarkeble,
Een fotootje voor jouw.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0659_1.jpg)
Zag ik vandaag staan, ze zullen inderdaad niet zolang zo blijven maar het is dus wel realistisch, een beetje vuil maken op het model is dus ook niet zo moeilijk.
Groet, Albert.
-
Tankwagens van Piko zijn zeker geen miskoop! Heb zelf een sliert van Wascosa knik-ketelwagens (wel een ander type dan de Zags), maar zeker goede kwaliteit! Had zelfs een keer ter aanvulling een zelfde type van Trix gekocht en snel weer terug gebracht naar de winkel. Bij thuiskomst bleek de Trix ongeveer een centimeter korter! Echt geen gezicht tussen de Piko's!
Gideon
-
Ook ik ben zeer tevreden over de knikketelwagens van Piko. Zien er netjes uit voor dat geld en vind ze ook vrij stevig van bouw.
-
heb ook een sleep knikketelwagens en bloktrein met staalwagens van piko, ze liggen als een blok op de rail nooit problemen mee gehad.Ook de hobby uitvoeringen verdienen een duim (y), heb ook liliput ketelwagens dat nooit meer,lopen continu uit de rail vooral bij het rangeren. dus piko ga zo door.
mvgr Evert
-
@Gideon: Het grote voorbeeld van de wagen van Trix is wel een compleet ander type dan de uitvoering van Piko.
Heb deze ook staan, omdat ik bijna alleen maar met bonte treinen rijd past hij heel behoorlijk bij een knikketel van Piko en die van Sachsenmodelle.
-
Hallo,
Ik wil even wat recht zetten nl: heb op 27 februari een reactie geplaatst over liliput ketelwagons die zouden ontsporen, dit is een persoonlijke ervaring met de ketelwagenset L240021 VTG set 2 EP4. Heb van het zelfde type de AKZO en DSM ketelwagons die nieuwer zijn en die ontsporen niet, dus het is onterecht van mij om liliput wagons af te kraken.
Nogmaals mijn excuus Evert Masselink.
-
@Gideon: Het grote voorbeeld van de wagen van Trix is wel een compleet ander type dan de uitvoering van Piko.
Heb deze ook staan, omdat ik bijna alleen maar met bonte treinen rijd past hij heel behoorlijk bij een knikketel van Piko en die van Sachsenmodelle.
Ik heb het over de Wascosa euro tank car, die donker blauwe, voor Chemie en Mineraalolie producten! Deze hebben volgens de gegevens van Wascosa een Lob van 17,00 meter. Omgezet naar 1:87 = 19,5 cm. Piko is Lob 19,0 cm. Een halve cm tekort dus.
Edit: net even opgezocht! De trix uitvoering heeft een Lob van 18,0 cm, 1,5 cm te kort dus t.o.v de schaal omzetting en 1 cm t.o.v. de Piko!
Gideon
-
Kan er iemand een foto plaatsen van een Piko gekoppeld aan een Roco?
-
Gisteren in Houten een Piko ketelwagen aangeschaft.
Twee plaatjes:
links Piko rechts Marklin
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00466_1.jpg)
links Roco rechts Piko
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00467.jpg)
-
De Piko Zags (160 gram) waren te zwaar voor m'n Roco Zagkks met RP25-wielen, hierdoor ontspoorden laaststgenoemde wagens.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240303-095833-65e49df932511.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240303-095833-65e49df932511.jpg)
Het Piko gewicht heb ik er uit gehaald.
Verzwaard met daklood, wegen de Piko Zags nu 100 gram.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240303-095845-65e49e213b877.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240303-095845-65e49e213b877.jpg)
-
Weet iemand op welke manier de ketels van de Roco ketelwagens, het best te demonteren zijn?
-
Is het een 4-assige gasketel dan is dat an sich wel gemakkelijk, de ketel bestaat uit 3 delen. De oranje band is namelijk al een apart deel.
Ketel en frame zijn makkelijk van elkaar te halen, daarna zou ik me storten op het op een goede manier in 3 hakken van de ketel ;)
-
Dat idee had ik ook, ik ben benieuwd hoe zonder beschadigingen, de ketel uit elkaar te halen.
-
Zal mijn broer eens vragen, die heeft destijds dat setje Roco 44073 omgespoten naar EVA-wagens.
-
Nou, het is al even geleden dat ik die ketels omgespoten heb; maar volgens mij heb ik toen op de kopse kant van de ketels (die dus uit 3 delen bestaat) een stanleymesje ertussen gezet en voorzichtig wat gewrikt. Dan ontstaat er wat meer ruimte en mbv wat cocktail prikkers de delen verder vanelkaar wrikken totdat ze losspringen.
Wat is je plan? Ook de ketel omspuiten?
-
De ketelwagens verzwaren met daklood.
Ik rijd met RP25-wielen, ondanks ruime boogstralen van 100 cm. ontsporen ze regelmatig.
-
Je zou ook eens kunnen kijken of de nem schacht niet blijft haken, dat probleem had ik bij dat soort wagens.
-
Bedankt voor de tip, ga ik doen.
De wagens zijn vrij licht, dus ik ga ze sowieso verzwaren.
-
Van de Roco's heb ik het binnenwerk van het draaistel er uit gehaald, dan blokkeert de NEM-schacht ook niet. Als je het draaistel verwijdert zichtbaar aan de 4 nokjes.
Gold niet voor al mijn Roco-ketels trouwens.
-
Maar dan mis je de remblokken toch?
-
Bij een LHB-draaistel valt dat nauwelijks op. Heb beetje drukke week, zal komend weekend proberen een plaatje te maken, trek aan de bel als het lang duurt want dan ben ik het waarschijnlijk vergeten.
-
Het is mij gelukt: voorzichtig de bovenkant (boven de oranje band) van de ketel indrukken en omhoog trekken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240311-153939-65ef184236c23.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240311-153939-65ef184236c23.jpg)
En ik heb jouw advies opgevolgd, maar ik mis toch de remblokken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240311-152336-65ef1480ca9e2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240311-152336-65ef1480ca9e2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240311-152158-65ef1480c31f4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240311-152158-65ef1480c31f4.jpg)
-
Ik kijk niet zo vaak op die hoogte naar mijn wagens ;)
Kunt eventueel de 4 nokjes wat bijvijlen als je het idee hebt dat de schacht daar achter blijft haken.
-
Afvijlen... ;D
-
Toch nog een aantal ontsporing gehad, daarom jouw raad opgevolgd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240603-092035-665d70f29d940.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240603-092035-665d70f29d940.jpg)
De nokjes aan de binnenzijde van de draaistellen weggeknipt.
Nu kunnen de draaistellen helemaal vrij bewegen.