BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Dirkske op 13 December 2006, 20:51:52
-
Hoi modelspoorders,
Na een uitgebreid bezoek op de "Groterdam"-site zag ik bij de rubriek treinstellen een nmbs AM806 (varkensneus).
Is het geen schatje van een model. :P
Waar kan ik die in hemelsnaam nog vinden ???
Groeten groeten groeten
Dirk
Ps:als de Groterdamvideo's er maar vlug terug op staan :(
-
;D
Ze krijgt binnenkort extra aandacht, want ik ga het model binnenkort superen.
(niet verbouwen)
Ik heb deze vorig jaar nog gewoon gevonden op Marktplaats voor 125 euro.
Dus het kan nog wel.
Af en toe op Houten, maar dan leest het prijskaartje al snel 225 euro.....
Wie weet, komt ze ook wel terug onder de rivarossi vlag namens reyne en Zn.
-
Op de Duitse eBay komen ze ook regelmatig langs. Wel is het bijna altijd de oranje/grijze versie, de rode lijkt een stuk zeldzamer.
Overigens hebben veel Duitse verkopers geen idee wat ze in handen hebben en slaan er maar een slag naar, om er eentje te vinden kun je het beste alle aanbiedingen van niet-gedefinieerde Lima-treinstellen even nalopen...
Arjen.
-
hip hip hoera,
Ik heb op ebay de AM800 grijs-oranje voor een schappelijke prijs kunnen kopen. :D
Alleen maar hopen dat hij de verzending overleeft. :-|
-
Hallo allemaal
Voor de liefhebber:
Er staat er nog één te koop op de website van Wentink occasions. Het is een oranje/grijze van Lima en hij kost 89 euri.
Groet,
Har
-
Twee zelfs :D
-
Vraagje,
hebben de varkensneuzen ook met a-seinen gereden, tenslotte kwamen ze ook in nederland, al was het in ieder geval maar tot Roosendaal.
Remco
-
Kort en krachtig: neen ;D.
-
En heeft iemand een idee wat het bouwjaar van deze stellen zijn?
Groeten,
Dennis
-
zie alhier alle info die u wenst:
http://www.railfoto.nl/dossier_AM_08.htm
ook de derde kleurvariant is hier te zien! ;)
-
En heeft iemand een idee wat het bouwjaar van deze stellen zijn?
Euh ja...t heet AM 75, dus het komt uit 1975 ;D.
-
Vraagje,
hebben de varkensneuzen ook met a-seinen gereden, tenslotte kwamen ze ook in nederland, al was het in ieder geval maar tot Roosendaal.
Remco
Op de site waarnaar de link van Remco (ahum, Tedo dus) verwees (http://www.railfoto.nl/dossier_AM_08.htm) staat het volgende:
De stellen serie 800 zijn al jarenlang te zien tot in Roosendaal, eerst als doorgaande dienst vanaf Oostende en later vanaf Jambes. Tegenwoordig is de IR-dienst beperkt tot Essen.
Groeten,
Marco
-
Nou, ze komen er nog steeds hoor. ;)
2 pitjes.
-
verschil in kleur heeft waarschijnlijk met leeftijd te maken. Tot wanneer waren ze oranje grijs? Ik ga er van uit dat de bordeaux kleur de huidige is, omdat de laatste keer dat ik er een zag het deze kleur was.
Remco
-
Klopt.
-
Op de site waar ik naar verwees (en niet Remco) staat ook de in reclamekleed voor TVM gehulde varkensneus 808. De treinstellen kwamen in dienst in grijs-oranje (nadat deze kleurstelling eerst was getest op twee M2 AB rijtuigen), en die hebben ze vanaf midden jaren '80 verloren ten gunste van de bordeaux schildering zoals wij die nog steeds kennen. Nu zijn er slechts enkele uiterlijke verschillen, zoals afwijkingen in koplampen.
Die van Lima heeft overigens dezelfde "fout" als hun aloude hondekop IV; om te besparen op mallen, zijn er slechts twee verschillende bakken gemaakt, daar waar in het echt elke bak van dit treinstel verschillend is. Omdat hiervoor geen Mastica wandjes bestaan, zal je zelf aan de slag moeten voor een kloppend treinstel... ;D
-
Er is een ombouwset van PB messing modelbouw ;D
-
Bij MTE in het station van blankenberge kun je een kap van het 1e klasse koprijtuig kopen. De ramen worden erbij geleverd. De kwaliteit van de kap is prima en stukken goedkoper dan de set van PB... :P
De AM75 rijd nog dagelijks naar Roosendaal als stoptrein vanuit antwerpen :D De IR verbinding loopt tegenwoordig inderdaad maar tot Essen :-[
Marc
-
Heb je ervaring met de kap van MTE? Ik vind de foto's op de site nogal onduidelijk.
-
Ja, de kap in de zomer gehaald :D Ook nog gezellig gebabbeld met de uitbater over de treintjes ;D De foto's op de site kunnen beter maar als je de beste man even belt weet je gelijk of hij ze nog op voorraad heeft ;)
Ik had het geluk dat ze voor mij uitverkocht waren en er nieuwe gegoten moesten worden, Kon ik degene kiezen die het beste uitzag ;D ;D
Binnenkant van de kap zal iets dunner gemaakt moeten worden om de limabodemplaat passend te krijgen. Voor foto's stuur je maar een PM ;) Ga eerst de pistes onveilig maken :P En de perrons van de ÖBB :P ;D :P
Marc
-
vanaf welk jaar reden deze treinen op Roosendaal?
Groeten,
Dennis
-
Vanaf 1 juni 1980, volgens het boek van Marius Broos over de geschiedenis van station Roosendaal. Voor zover ik me herinner werd de dienst naar Oostende altijd gereden met één varkensneusje. Vertrek ongeveer 6 minuten voor het hele uur vanaf het noordelijke (!) deel van spoor 3.
Vanaf 1994 keerde de trein in Essen in plaats van in Roosendaal, officieel omdat de verbouwing van Antwerpen Centraal begonnen was en ze op het beperkte aantal sporen daar geen vertragingen konden gebruiken. De keertijd in Roosendaal was maar een minuut of drie en er hoefde niets te gebeuren of de trein ging te laat terug, met alle gevolgen van dien.
Arjen.
-
Dat is een behoorlijke duidelijke en gedetaileerde uitleg Arjen.
Dank daarvoor.
Op Eurospoor hadden we het er ook al over en toen wist je het niet precies, je hebt het dus opgezocht.
Dan weet ik genoeg, ik koop er geen.
Hij valt net buiten mijn tijdperk, heb al een aantal rand gevallen en wil me toch bij mijn tijdperk houden.
Hoe leuk een model ook is ;D
Groeten,
Dennis
-
Let wel, de uitleg van Arjen gaat ALLEEN over de IR-trein naar Oostende, de stoptrein naar Antwerpen heeft veel langer naar Rsd gereden met AM75 (rijdt wellicht nog steeds ???).
-
Om eerlijk te zijn maakt mij dat niet zoveel uit.
Mijn vraag was vanaf wanneer ze reden ;D
mijn tijdperk gaat tot 1979/80, vandaar.
Groeten,
Dennis
-
Tja, je kunt "langer" ook naar voren toe uitbreiden natuurlijk ;D. De term 'vanaf' was me inderdaad opgevallen, het zou echter goed kunnen dat AM75 in de stoppertjes al vóór 1980 ingezet werd (al heb ik er geen idee van).
Maar leuk, station Roosendaal tot 1980 in model. Kost wel een boel ruimte ;D :P.
-
het zou echter goed kunnen dat AM75 in de stoppertjes al vóór 1980 ingezet werd (al heb ik er geen idee van).
Denk het niet. Marius Broos vertelt in zijn boek ook dat ze in 1980 een aantal perronranden in Roosendaal hebben moeten afslijpen omdat de treeplanken van AM75 te ver uitstaken.
Ik kan in het boek niet vinden of de stopper vóór 1980 überhaupt van Essen naar Roosendaal doorreed (staat me bij van niet, maar ja). Maar als hij doorreed, dan was het waarschijnlijk een tweetje type 1950.
Arjen.
-
@Arjen, ik vind je argument van de perronranden sterk genoeg ;D. Ik heb geen flauw idee van de inzet van NMBS-materieel naar Rsd toentertijd, maar wilde even aangeven dat de inzet in stopdiensten niet per se gelinkt was aan inzet in IR-treinen (al heetten die toen nog niet zo).
-
hip hip hoera,
Ik heb op ebay de AM800 grijs-oranje voor een schappelijke prijs kunnen kopen. :D
Alleen maar hopen dat hij de verzending overleeft. :-|
En hij heeft de verzending overleeft. Hij wou in het begin niet goed rijden maar na het nodige poetswerk doet hij het nu.
In de toekomst moet er nog een andere motor in, front en sluitseinen en een decoder maar Rome is ook niet in één dag gebouwd.
Al bij al ben ik in m'n nopjes met dit model.
Groetjes Dirk.
-
Hallo,
Ik wil de varkenskop ook hebben.
IK wil graag de rode, maar ik zie alleen maar de grijs-oranje versie.
Kun je die ook omschilderen/spuiten?
Willem
-
Beetje duidelijker in je vraag Willem,
Alle treintjes zijn te spuiten namelijk ;D
Maar ik denk dat je vraag moet zijn:
Is de grijs/oranje versie precies hetzelfde van bouw zodat je deze makkelijk kunt spuiten naar een rode versie?
Zoniet, dan even je vraag wat duidelijker stellen zodat we weten wat je bedoeld.
Nu komt je vraag een "beetje dom" over terwijl je het zo niet bedoeld ;)
-
Ik bedoel dat ik niks meer hoef te veranderen.
Dus: hebben de grijs-oranje precies dezelfde bouw zodat je deze makkelijk kunt spuiten naar een rode versie?
Willem
-
Op het moment dat de NMBS de grijs/oranje stellen rood/wit overschilderde, is er verder niets verbouwd. Dus een rood overgespoten oranje/grijze Lima zit niet verder van de werkelijkheid af dan een niet-overgespoten originele Lima.
Arjen.