BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Back to the Eighties op 25 January 2010, 19:30:13
-
Beste forumleden,
Na weer aangestoken te zijn door het modeltreinvirus hier mijn eerste vragen.
Misschien zijn het domme vragen, maar heb op het forum (nog) geen antwoorden kunnen vinden.
Even wat informatie van mijn ervaring met modelbanen.
Ben vanaf mijn oude baan gewend om seinen en wissels met de hand te sturen, de loc gedroeg zich hiernaar.
Wissels waren zelfdenkend.
Ik ben nooit zover gekomen dat er automatisch in blokken gereden werd.
Heb sinds twee weken een digitale startset van Roco (1100 met 4 plan D rijtuigen en een extra 2400 digitale loc).
Natuurlijk ben ik al aan het experimenteren gegaan met het digitaal rijden en het is een geweldige manier van aansturen.
Echter mijn vraag is nu: hoe wordt er een relatie gelegd tussen seinen en het gedrag van loc's.
Een rood sein betekende vroeger een stuk spanningsvrije rails voor het sein, de loc stopt.
Als ik het digitale rijden goed begrijp is het spanningsvrij maken van stukken rails niet meer van toepassing.
M.a.w. een rood sein moet een signaal aan de locdecoder van de naderende loc trein geven dat er geremd moet worden.
Hebben jullie voor mij advies hoe ik dit in een digitale omgeving moet gaan configureren?
Let wel, heb nog geen ambities om dit via koploper te gaan doen. Wil nog lekker actief zelf gaan sturen.
Ik heb zo'n vermoeden dat ik anders moet gaan denken in het digitaal aansturen van een modelbaan.
Ben benieuwd naar jullie adviezen.
Groeten,
Rob.
-
Inderdaad, je zal anders moeten gaan denken... De decoder reageert op commando's. Je kan een commando "stoppen" geven waardoor de lok gaat stoppen. Doordat er overal signalen op de baan staan, ook de stopsecties, zal de lok pas stoppen bij het commando "stoppen", de lok zal afremmen met de ingestelde remvertraging en uiteindelijk stoppen. Lenz heeft voor digitaal een rem en stop-systeem ontwikkeld met met een aantal modules: http://www.lenz.com/techinfo/index.htm Daarvoor moet je wel decoders inbouwen die met dit systeem overweg kunnen.
Voor de rest zijn seinen in een digitaal-systeem voor de mooi langs de baan, in de meeste digitale systemen hebben ze geen werkende functie, de centrale of de computer regelt waar de lok stopt. De seinen worden via een seindecoder vanuit de centrale aangestuurd. De wissels worden via een wisseldecoder aangesloten op de centrale.
Groet Ronald K.
-
Zoals Ronald al schrijft is het mogelijk om zonder computer automatisch te rijden en je seinen aan te sturen.
Je zult dan met de in de link genoemde modules BM1, BM2 en BM3 aan de slag moeten om een bloksysteem te maken. Maar als je kijkt naar de prijzen van de modules, resp. ca 10, 40 en 50 euro wordt dat een dure grap.
Wil je voorlopig met de hand blijven rijden dan kan je natuurlijk met schakelaars de seinen handmatig schakelen en de loks met je handregelaar zelf op de juiste plek laten stoppen.
Ga je automatisch rijden dan staan de seinen er puur voor de sier en reageren de locs op commando's van het besturingsporgramma.
Gr.
Eric
-
naast de lenz mogelijkheden zijn er natuurlijk ook en juist voor de Nederlandse seinen (zie VeVg van en voor gebruikers rubriek) de Littfinski NS seindecoders + een beinvloedingsmodule ZBM.
Via je besturing bedien je de seinen en daarmee weer de ZBM en dus de loks.
Later zijn de modules ook weer inzetbaar bij bv pc besturing via Koploper of een ander programma als Itrain etc.
-
Even in de handleiding van de LDT ZBM gekeken...
De treinbeïnvloedingsmodule heeft 4 relais met ieder één
omschakelcontact. De relais worden aangestuurd over de
schakelversterker van de licht-seindecoder LS-DEC. Daarmee
is het mogelijk, het baanvak voor het betreffende sein
stroomloos te schakelen.
http://www.ldt-infocenter.com/netherland/downloads/zbm_20_nl.zip
Lijkt erop dat het een relais die geschakeld wordt en zo de boel stroomloos te schakelen... Schiet dus eigenlijk ook nog niet op :) Hoe het rijgedrag wordt van de lok bij het stoppen vertellen ze er niet bij... Ze worden dus overbodig bij het gebruik van besturing via de PC of een centrale die automatisch rijden ondersteund... Dan hoef je geen stukken meer stroomloos te maken.
Groeten Ronald K.
-
Klopt op zich
maar
uit dezelfde (duitse) handleiding
Damit ältere Lokdecoder während der Wartezeit vor dem
Signal nicht ihre Fahrtrichtungsinformationen verlieren,
wird das Gleis über den 1,5 kOhm Widerstand weiter mit
einem kleinen Strom versorgt.
Betekent dat je lok de juiste richting op blijft gaan zodra eea groen wordt. Overigens weet ik niet ofdat ook met soundlocs werkt.
-
Hallo Han,
Dat las ik ook al in de nederlandse handleiding... Voor oude loks moet die er tussen gezet worden om de decoder de richting te laten onthouden... Met deze modules ben je dan wel een deel van het voordeel van digitaal rijden kwijt. De complete trein moet gewoon stroomloos gezet worden. De verlichting gaat uit, het geluid zal ook wel uitgaan, de lok zal wel direct stoppen. De zal het stroomloze stuk zo groot moeten maken als de langste trein. Tja, wat blijft er dan nog over van het digitale rijden??
Groet Ronald K.
-
Klopt, blijft weinig over maar naar een baantje kijken wat allemaal vanzelf gaat en de pc grotendeels de baas is ook niet leuk, geef mij maar cab control rijden maar da's persoonlijk hoor.
-
Okeej,
Allemaal bedankt voor jullie reacties. (y)
Ik zal eens gaan beginnen om digitaal te gaan denken.
Heb nog eens heel goed nagedacht over het automatiseren van de baan en zie toch wel leuke mogelijkheden.
Meteen maar de daad bij het woord (gedachte) gevoegd en bij Wim Ros een bestelling geplaatst voor een XPres88NetLi en een S88SD16-N.
Het zijn de zelfbouwkitjes, lekker wat solderen en prullen met electronica.
Ga toch maar eens wat experimenteren met een ovaaltje met inhaalspoor met koploper.
Ondanks dat ik eerder aangegeven heb dat ik nog geen ambitie heb vindt ik het toch wel heel interesant om een PC aan de centrale te knopen. Ik ben niet voor niets zo'n 17 jaar werkzaam in de ICT. Kan ik meteen wat ervaring opdoen om digitaal te gaan denken. ;)
Grtz.
Rob.