BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Overlast op 25 January 2010, 18:53:05
-
Wie heeft er een duidelijke foto van het dak van een mP, en dan met name het gedeelte waar de remweerstanden op staan?
Maarten
-
Het zijn geen remweerstanden maar rijweerstanden ;)
-
Misschien weet iemand ook in welk magazine van ongeveer 20 jaar geleden (meen te herinneren railhobby) een artikel in stond om de M* motorpost te pimpen. Met name het dak werdt geheel voorzien van nieuwe opgezette leidingen....
Kan iemand zich dit nog voor de geest halen?
-
Dit is wat ik nog heb:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5729.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5729.jpg)
Manuel
-
Overlast is dit wat je zoekt.
gr Ed
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1020936_1.jpg)
oeps zijn dat die dingen op die andere foto's ?
-
Helaas, althans voor deze vraag, heb ik de moeite genomen voor het staatsieplaatje naar beneden te gaan om de laatste bruine mP (3035) te Arnhem op de foto te zetten (01-08-1985).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img354_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img354_3.jpg)
Ja, ik weet niet wat het nummer van de 2200 op de achtergrond is...
-
Wat doet die rijweerstand precies?
-
Als ik het goed heb worden die weerstanden in serie geschakeld met de motorwikkelingen, om zo langzaam aan te zetten: vol aanzetten kan niet, omdat dan de motor verbrand door een te hoge spanning, en daarmee te hoge stroom.
-
Rijweerstanden zitten bij het aanzetten in serie met de motor; op die manier word de snelheid geregeld en schiet je niet met een ruk maar mooi vloeiend weg.
Er zijn X weerstanden/weerstandscombinaties die worden afgeschakeld. Uiteindelijk ben je "uit de weerstanden" en staat de volle 1500V alleen nog maar over 4 (of zelfs 2) motoren.
Aangezien weerstanden de energie echter omzetten in warmte (wat ook verlies is) is het zaak zo snel als verantwoord mogelijk is door te schakelen om uit de weerstanden te komen.
-
Kleine aanvulling, de weerstanden worden als het goed is ook gebruikt om de aanloopstroom van de motor te beperken, anders zou er wel eens een bovenleiding weg kunnen fikken door de piekstroom.
Na het aanlopen van de motor worden deze weerstanden overbrugt door een maakcontact.
Klassieke schakeling in de electro 8)
Hans
-
Waarom zitten die bij een MP op het dak ?? ivm koeling ?
-
Omdat een mP een stuk kleiner is dan een Mat 64 waar deze onder de trein hangen. Er moest dus een oplossing voor komen en dan maar op het dak. Wat meteen ook weer een voordeel had i.v.m. de koeling. Hoe harder je gaat rijden des te meer worden de weerstanden gekoeld door de luchtstroom. Bij Mat 64 plan V heb je twee keer zo veel ruimte onder de trein. ;)
-
Waarom zitten die bij een MP op het dak ?? ivm koeling ?
Omdat bij een motorpost alles wat normaal onder twee bakken van een Plan V hangt in één bak gepropt moet worden. Voeg daarbij dat je zoveel mogelijk vrije vloer wilt hebben en je ontkomt er niet aan sommige zaken "op het dak te plakken"
Door deze eigenschappen (compact plan Vtje) reden de mP's dan ook als de brandweer (of konden serieuze lasten trekken)
-
Sterker nog: een lege mP (zonder ´aanhang´) trok sneller op dan een Sprinter!
Maarten
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/voor_overlast.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/voor_overlast.jpg)
een stuk van een plaatje uit 2009 van mij...
-
Ik heb deze foto's nog van de mP 3031 uit het NSM. Mocht je ze groter willen, stuur dan ff een PB.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mP_3031_15_8_20083.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Remweerstanden_op_mP_3031_15_8_2008.jpg)