BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Overlast op 25 January 2010, 18:53:05

Titel: Foto dak motorpost
Bericht door: Overlast op 25 January 2010, 18:53:05
Wie heeft er een duidelijke foto van het dak van een mP, en dan met name het gedeelte waar de remweerstanden op staan?

Maarten
Titel: Re:Foto dak motorpost
Bericht door: Maarten.T op 25 January 2010, 20:22:41
Het zijn geen remweerstanden maar rijweerstanden  ;)
Titel: Re:Foto dak motorpost
Bericht door: Northlander1983 op 25 January 2010, 20:35:34
Misschien weet iemand ook in welk magazine van ongeveer 20 jaar geleden (meen te herinneren railhobby) een artikel in stond om de M* motorpost te pimpen. Met name het dak werdt geheel voorzien van nieuwe opgezette leidingen....
Kan iemand zich dit nog voor de geest halen?
Titel: Re:Foto dak motorpost
Bericht door: manuelspot op 25 January 2010, 21:08:53
Dit is wat ik nog heb:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5729.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5729.jpg)

Manuel
Titel: Re:Foto dak motorpost
Bericht door: EdvK op 25 January 2010, 21:09:29
Overlast is dit wat je zoekt.

gr Ed

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1020936_1.jpg)

oeps zijn dat die dingen op die andere foto's ?
Titel: Re:Foto dak motorpost
Bericht door: Mispoes op 25 January 2010, 21:15:40
Helaas, althans voor deze vraag, heb ik de moeite genomen voor het staatsieplaatje naar beneden te gaan om de laatste bruine mP (3035) te Arnhem op de foto te zetten (01-08-1985).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img354_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img354_3.jpg)

Ja, ik weet niet wat het nummer van de 2200 op de achtergrond is...

 
Titel: Re:Foto dak motorpost
Bericht door: MopperSmurfje op 25 January 2010, 22:07:07
Wat doet die rijweerstand precies?
Titel: Re:Foto dak motorpost
Bericht door: Menno op 25 January 2010, 22:17:51
Als ik het goed heb worden die weerstanden in serie geschakeld met de motorwikkelingen, om zo langzaam aan te zetten: vol aanzetten kan niet, omdat dan de motor verbrand door een te hoge spanning, en daarmee te hoge stroom.
Titel: Re:Foto dak motorpost
Bericht door: JAB van Ree op 25 January 2010, 22:19:27
Rijweerstanden zitten bij  het aanzetten in serie met de motor; op die manier word de snelheid geregeld en schiet je niet met een ruk maar mooi vloeiend weg.

Er zijn X weerstanden/weerstandscombinaties die worden afgeschakeld. Uiteindelijk ben je "uit de weerstanden" en staat de volle 1500V alleen nog maar over 4 (of zelfs 2) motoren.

Aangezien weerstanden de energie echter omzetten in warmte (wat ook verlies is) is het zaak zo snel als verantwoord mogelijk is door te schakelen om uit de weerstanden te komen.
Titel: Re:Foto dak motorpost
Bericht door: Hans sprinter op 25 January 2010, 22:22:43
Kleine aanvulling, de weerstanden worden als het goed is ook gebruikt om de aanloopstroom van de motor te beperken, anders zou er wel eens een bovenleiding weg kunnen fikken door de piekstroom.
Na het aanlopen van de motor worden deze weerstanden overbrugt door een maakcontact.
Klassieke schakeling in de electro 8)
Hans
Titel: Re:Foto dak motorpost
Bericht door: basdouma op 25 January 2010, 22:24:12
Waarom zitten die bij een MP op het dak ??   ivm koeling ?
Titel: Re:Foto dak motorpost
Bericht door: Maarten.T op 25 January 2010, 22:40:17
Omdat een mP een stuk kleiner is dan een Mat 64 waar deze onder de trein hangen. Er moest dus een oplossing voor komen en dan maar op het dak. Wat meteen ook weer een voordeel had i.v.m. de koeling. Hoe harder je gaat rijden des te meer worden de weerstanden gekoeld door de luchtstroom. Bij Mat 64 plan V heb je twee keer zo veel ruimte onder de trein.  ;)
Titel: Re:Foto dak motorpost
Bericht door: guest7823 op 26 January 2010, 20:52:05
Waarom zitten die bij een MP op het dak ??   ivm koeling ?

Omdat bij een motorpost alles wat normaal onder twee bakken van een Plan V hangt in één bak gepropt moet worden. Voeg daarbij dat je zoveel mogelijk vrije vloer wilt hebben en je ontkomt er niet aan sommige zaken "op het dak te plakken"

Door deze eigenschappen (compact plan Vtje) reden de mP's dan ook als de brandweer (of konden serieuze lasten trekken)
Titel: Re:Foto dak motorpost
Bericht door: Overlast op 26 January 2010, 21:58:41
Sterker nog: een lege mP (zonder ´aanhang´) trok sneller op dan een Sprinter!

Maarten
Titel: Re:Foto dak motorpost
Bericht door: fissy op 26 January 2010, 22:03:15
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/voor_overlast.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/voor_overlast.jpg)
een stuk van een plaatje uit 2009 van mij...
Titel: Re:Foto dak motorpost
Bericht door: Taigagaai op 27 January 2010, 12:22:00
Ik heb deze foto's nog van de mP 3031 uit het NSM. Mocht je ze groter willen, stuur dan ff een PB.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mP_3031_15_8_20083.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Remweerstanden_op_mP_3031_15_8_2008.jpg)