BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Arjan op 25 January 2010, 15:16:57
-
Ik heb een paar jaar terug een fleischmann plan V uit elkaar gehaald en een opgepimpt, maar is toen een beetje in de hoek terecht gekomen zoals wel meer van mijn projecten, maar langzamerhand ben ik alles weer in elkaar aan het zetten. Maar vooralsnog is mijn plan V nog even een mengelmoes van allerlei puzzelstukjes. Ik ben benieuwd of hier mensen foto's hebben van de chassis van hun treinstel, met name de 2 binnenste draaistellen en hun stroomafname. Daar ben ik even letterlijk de draad van kwijt namelijk!
Ik heb hier in de rommeldoos, een stel draaistellen, stroomafname stripjes, schroefjes. alleen ben ik de juiste combinatie en verhoudingen even kwijt ???
-
Misschien heb je wat aan de servicesheets van het treinstel? Is online te vinden bij Hobbyparts.nl
http://www.hobbyparts.nl/service-sheets/fleischmann/pdf-ho/tstl/fleischmann_4472_2005.pdf
Groet, Bessel
-
Dankje.
Hebben alle stellen plan V op de binnenste draaistellen een lipje voor stroomafname zitten? Dan is er eentje zoek geraakt vrees ik.
-
Nee, alleen de motorloze bak heeft stroomafname en geeft die via de stroomgeleidende koppeling door aan de motorbak.
Op de motorbak dus het aangedreven draaistel en een loopdraaistel zonder stroomafname.
In de motorloze bak bij de kop een soort dummy motordraaistel met stroomafnemertjes tegen de vier wielen gemonteerd en een draaistel met stroomafnemertjes tegen de geïsoleerde wielen en nog een losse stroomafnemer op de assen.
-
Misschien heb je wat aan de servicesheets van het treinstel? Is online te vinden bij Hobbyparts.nl
http://www.hobbyparts.nl/service-sheets/fleischmann/pdf-ho/tstl/fleischmann_4472_2005.pdf
Groet, Bessel
Ik heb de oude servicesheet zelf. en als ik deze zie is er wel een hoop aan veranderd.Om bouwen naar digitaal is nu gemakelijk ten opzichten van de oude versie.
zie www.floodland.nl/aim
-
Kijk daar heb ik wat aan Henk, langzaam begint zich weer wat te vormen. Het blijft moeilijk iets te uit te leggen via je toetsenbord, maar ik heb de motorloze bak weer in mekaar. Zoals je op de foto ziet een witte en een gele draad voor de verlichting. En een blauwe draad die vanaf het draaistel komt. Als ik jou uitleg goed mag geloven komen er vanaf dat dummydraaistel zowel een plus als min, is bij mij slechts deze blauwe draad.
Ik moet even zien uit te venten waar of ik die mag solderen.
(http://www1.picturepush.com/photo/a/2834139/640/Picture-Box/26012010084.jpg)
(http://www1.picturepush.com/photo/a/2834144/640/Picture-Box/26012010086.jpg)
(http://www5.picturepush.com/photo/a/2834148/640/Picture-Box/26012010087.jpg)
Zoals je ziet bij de laatste foto loopt er aan het einde van de printplaat rechts 1 draad al naar het middendraaistel voor stroomafname.
Op de motorbak dus het aangedreven draaistel en een loopdraaistel zonder stroomafname.
Op mijn motorbak juist deze situatie met een blauwe draad die naar beneden loopt;
(http://www.floodland.nl/aim/plaatjes/info_planv_le1035_1_3.jpg)
Enfin, ik heb dit treinstel destijds digitaal gekocht. En zal wel door iemand op zijn eigen manier gedaan zijn.
Werkt het chassis trouwens ook als geleider bij dit stel? Als ik naar de bevestiging van de stroomafnemers kijk van de binnenste draaistellen.
Tot besluit nog een kleine vraag, ik heb namelijk het idee dat de decoder opgeblazen is. Als ik zowel 'gewone' spanning als digitale spanning op de rode en zwarte aansluiting van de decoder zet, geeft het stel geen kik. Maar 12v op de motor uiteraard wel. Is mijn vermoeden juist?
-
Ah, deze is later gedigitaliseerd. Dan kan de ombouwer van alles hebben veranderd. Dan moeten we even zoeken.
Die witte en gele draad zullen wel naar het printje voor de lampjes gaan. Het chassis wordt dan als retour gebruikt. Zit die blauwe draad niet aan het chassis?
Normaal is het chassis verbonden met één kant van de stroomafname. Dat gebeurt inderdaad via het achterdraaistel. Er zit een stroomafnemertje op de assen, dat stroomafnemertje zit ook weer op het boutje waarmee het draaistel vast zit in het chassis. Chassis wordt dan dus als geleider gebruikt. De print krijgt de stroom via een boutje waarmee de print in het chassis wordt vastgezet. Ik zie hier echter dat die printbaan vanaf het boutje is onderbroken. Is dat stroomafnemertje er wel?
Verder zitten er op het achterdraaistel stroomafnemertjes tegen de geïsoleerde wielen. Dat zwarte draadje naar de print komt normaal van die stroomafnemertjes. Het is wel gek dat die zwarte draad via de print direct met de gele draad lijtk verbonden. Of zit er in die printbaan een onderbreking?
Normaal zitten er tegen de wielen van het kopdraaistel stroomafnemertjes en gaan er twee draden naar de print. Die zie ik niet.
Heeft de ombouwer soms stroomafname in de motorbak geknutseld?
Misschien fotootjes van alle draaistellen, zodat we de stroomafname kunnen zien? Dat zal veel verhelderen.
-
We blijven puzzelen zo :) Het vervelende is dat het eigenlijk net effe te lang bij me in de kast heeft gereden om te weten of deze bakken misschien wél afzonderlijk kunnen rijden van mekaar. De draaistellen lagen samen in de doos, dus het is even gissen en passen welke bij welke hoort.
Die blauwe draad van de motorloze bak komt idd van het draaistel af, vreemd genoeg is daar echter de andere zijde van de stroomafname niet gebruikt.
Ik ga na het eten eens de soldeerbout opstoken, ik kom er op terug.
-
Haha, hij doet het weer (y)
van het weekend schoot me te binnen dat ik destijds (een jaar of 4) terug misschien wel eens wat foto's zou kunnen hebben gemaakt. Dus vol overgave gezocht in mijn digitale jachtvelden en een oude hardeschijf opgediept, en wat kom ik daar juist op tegen verstopt in een mapje? :) Juist, allemaal foto'tjes van hoe het destijds allemaal in mekaar zat.
Euveltje opgelost, nooit bij stilgestaan en je ziet maar hoe belangrijk !
Henk in ieder geval bedankt voor de moeite.