BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Acid op 25 January 2010, 00:38:52
-
Hallo allemaal.
Weer een newbe die zich meld.
Ik ben Ivo, 27 jaar en heb zoals velen als kind een starterkit gehad. Nu ik op mijn eigen zit wil ik alles weer op gaan zetten maar mijn oude set is versleten en ga de loc in de nieuwe baan dan ook alleen als decoratie gebruiken.
Ik heb op zolder een tafel gemaakt van 350 bij 100 cm waarop een baanplan komt in H0.
Ik ga analoog beginnen met digitaal voorbereid materieel. Tijdvak en keuze voor omgeving ben ik nog niet helemaal zeker van maar vind ik ook nog niet belangrijk. Ik heb al wel een baanplan gemaakt in waar ik wel redelijk tevreden over ben.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/track4b_plan.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/track4b_plan.jpg)
- Ik heb met verschillende layers gewerkt om de verschillen duidelijk te maken. De baan bestaat uit een dubbel doorlopend spoor dat in hoogte omhoog en omlaag komt.
- het buitenste spoor gaat tegen de klok in met een stijgingspercentage van 3% tot 10cm. de dalende kant (links) heeft een sterker dalingspercentage om weer op gelijke hoogte met het station te komen. (hoogtes zijn overal in mm aangegeven)
- Het 2de spoor heeft een gelijk stijgings en dalingspercentage van 3% tot 7 cm om allebei de richtingen op te rijden.
- Het 3de spoor blijft vlak en heeft alleen een stijging en daling om bij het station aan te komen.
- Het station is vastgesteld op een hoogte van 1 cm. dit om de verschillen in landschap in contrast te brengen tussen het station en het rangeer terrein.
Alleen het rangeer terrein heb ik nog mijn bedenkeningen over. ik weet nog niet helemaal of het in en uit rangeren goed genoeg gaat.
Graag zou ik enige feedback willen hebben over mijn baanplan en voor vragen ben ik ook altijd in.
Dank jullie wel alvast.
-
Owh ja ik ga terug rijden met Piko (2rail)
-
Welkom Ivo,
Leuk baanplannetje dat ge voorsteld en is zeker bruikbaar, een vraagje? komt deze baan achteraan tegen een muur te staan? of is deze aan bijde zijden bereikbaar.
Een breedte van 1 meter is nogal onhandig om scenery aan de achterzijde aan te brengen, tenzij je goed met een hand kunt werken of uw baan op wieltjes plaatst.
U spreekt ook van analoog te starten en later naar digitaal te gaan, wanneer ik een goede raad mag geven, geef een paar tiendjes direct meer uit en vang direct aan met digitaal.
Bij Roco is al een goede starterset met multimuis te koop waar u al een heel eind mee verder kunt. Zo kan je al een van de ovalen reeds aanleggen en beginnen rijden en alzo ervaring op te doen met digitaal rijden. PS bij rangeren sluit u telkens de loc op, beter van links aanrijden.
Zelf rijdt ik ook nog analoog en de zin om over te gaan op digitaal is aanwezig, enkel het feit dat ik veel loc's dien om te bouwen houd mij nog tegen.
Veel succes.
Matheus
-
Hoi Ivo,
Welkom Ivo. Je baanplan ziet er bruikbaar uit. Welke radius wil je gebruiken voor je sporen 1 en 2?
Je zou aan de rechter kant van je rangeerterrein een omloop spoor aan kunnen leggen zodat je de trein niet opsluit. Daarnaast zou ik proberen om de rangeersporen wat vloeiender te leggen zodat het minder statisch oogt. Het rechter spoor een stukje mee in de bocht en aan de linker kant diagonaal de baan over laten steken.
Succes met plannen en bouwen.
Groet,
Ivo vS
-
Welkom Ivo,
Nu ik op mijn eigen zit
Kom jij uit Den Bosch of zo? :)
Het is sowieso leuker voor ons allemaal als jij je profiel even invult.
Groet, Enrico
-
@ emanje: Nee kom uit OUDENbosch. de andere kant van Brabant. maar zal zo mijn profiel verder invullen
@ Ivo vS: spoor 1 heeft een radius1 met in het midden 1 recht stuk. Spoor 2 is r2 en spoor 3 is r2 met 1 stukje r1.
Ik zal straks eens proberen om het rangeren iet wat anders te leggen luisterend naar je raad.
@ Martheus 18: de tafel staat tegen de muur. hij is 110 cm hoog omdat ik er nog kasten en uitsparingen onder moet maken. Ik ben aan het kijken geweest en het valt mee met plaatsen en ruimte. Ik ben gelukkig lenig maar kan er goed bij.
Ik wilde eerst een piko startset halen om weer wat te rijden en dan later een digitale startset erbij te nemen om verder uit te breiden. Zo kan ik inderdaad mijn eerste ovaal al leggen en wat dingen langzaam opbouwen. Althans dat was mijn idee.
Ik wil de treinen digitaal besturen en de wissels eerst analoog en dan elektrisch. Dus niet via de digitale weg.
-
Ik raad je aan om nog eens goed naar je bochtradius te kijken.
Bij alle startsets wordt tegenwoordig al R2 aangeboden, en dat is niet voor niets.
R1 is vaak, zo niet altijd, te krap om mooi te rijden.
Geef trouwens even aan welk tijdperk en thema je wil gaan rijden.
Dit kan nog meer bruikbare tips geven.
-
in hoeverre is het verschil in "mooi rijden"dan?
-
Nu komt de rails helemaal onder de bakken uit, zover steken de bakken uit over de rails.
Daarbij kunnen meerdere rijtuigen op R1 niet eens meer rijden, al dan niet door de onderlinge koppeling.
-
Waarom geen engelse kruiswissel ipv kruising in het rangeergebied?
Dat bespaart twee wissels en kostbare ruimte die de opstelsporen ten goede komen.
Dat bochtje kan dan vervallen.
Groet, Enrico
-
Hoi Ivo,
Behalve dat het niet mooi staat kun je problemen krijgen met ontsporingen in deze krappe bochten die ook nog op een sterk hellend vlak liggen. Deze zou ik vooraf zeker uitvoerig testen alvorens definitief te leggen.
Misschien een hele andere optie om niet twee stijgende en dalende sporen te proberen maar 1 spoor (het buitenste) naar een passeerspoor/schaduwstation onder en/of naast je rangeerterrein:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_2_1.jpg)
Met hoger naastliggend rangeerterrein: (passeerspoor even weg gelaten)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/station23.jpg)
Totaal plaatje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/station22.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/station22.jpg)
Je moet maar kijken of je met de plaatjes iets kunt of wil doen.
Ik zou zelf dan de stijgende en dalende bochten een zo groot mogelijke radius geven en met flexrails leggen zonder stukjes recht ertussen.
groet,
Ivo vS
-
ik ga weer tekenen
-
goed ik heb het plan aangepast.
Ik heb de radius van de bochten vergroot en de hele baan 50mm verhoogd. Daardoor kan ik de buitenste 2 bochten 50 mm laten zakken en het derde spoor met een grotere radius 50 mm verhogen waardoor ze over elkaar kunnen lopen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/track5plan14.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/track5plan14.jpg)
Doordat het derde spoor omhoog loopt komt het rangeerterrein hoger te liggen en ik denk dat ik nu het opsluiten van de locs opgelost heb (met dank aan Ivo vS).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/track5plan.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/track5plan.jpg)
Ik denk dat deze versie beter kan lopen. Wat denken jullie?
-
Waarom geen engelse kruiswissel ipv kruising in het rangeergebied?
Enrico,
Ik ken Engelse wissels (http://nl.wikipedia.org/wiki/Engels_wissel)en kruiswissels (http://nl.wikipedia.org/wiki/Kruiswissel) en er kunnen zelfs Engelse wissels in een kruiswissel voorkomen maar een Engelse kruiswissel daar ben ik toch wel benieuwd naar hoe dat eruit ziet. 8)
Gr.
Eric
-
Typisch gevalletje van 'n contaminatie.
-
Ben je gebonden aan de breedte van de baan of is er een mogelikheid om het geheel iets breeder te gaan maken?
-
nee ik zit echt aan mijn limiet met deze oppervlakte. En smaller kan ook niet omdat ik onder de tafel opbergruimtes en kasten moet timmeren
-
En smaller kan ook niet omdat ik onder de tafel opbergruimtes en kasten moet timmeren
Hoezo niet.
Niemand zegt dat je je gehele tafel moet gebruiken. Je kunt altijd met een achtergrond werken.
-
dat klopt maar in het nieuwe plan is dat nagenoeg niet echt mogelijk in verband met de verdieping van het eerste en tweede spoor en het derde wat daar overheen loopt.Althans in mijn beeld. Heb al wel gekeken naar een stukje heuvel in het plan in de hoeken.
-
we zijn inmiddels een half jaar verder en ik heb het plan opnieuw moeten maken. Harde schijf kapot dus alles opnieuw. De tafel is klaar om te gaan opbouwen maar heb er nog een eventueel extra spoor in verwerkt doordat qua hoogte alles zo goed uitkomt dat ik vanaf het rangeerterrein naar een apart spoor kan dat in mijn vensterbank uitkomt. Hier kan ik eventueel een 2 sporig kopstation inmaken dat een haven thema kan krijgen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/boschspoor.gif)
Geel: basis laag op 10 cm boven de tafel.
Grijs: doorlopend spoor dat rond de tafel gaat en aan de achterkant is gezakt tot 3 cm
Blauw: gaat naar rangeerterrein. hoogte boven de tafel van rangeerterrein is 15 cm ten opzichte van tafel. Hierdoor geen belemmering met niveau grijs
Groen: brug van niveau blauw naar vensterbank voor klein kopstation. Dit is een eventuele uitbreiding. hoogte vensterbank is 18 cm ten opzichte van tafel en daardoor 3 cm hoger dan niveau blauw.
Tafel is 100x360 cm
Vensterbank is 40x220 cm maar gebruik hier maximaal 40x120 cm voor.
Grijs blijft open omdat de achterkant van de tafel anders niet bereikbaar is. Blauw niveau is dus deels een brug omdat deze boven grijs loopt. Rangeerterrein in blauw is vast.