BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: HSB op 24 January 2010, 17:27:33
-
Vorige week zaterdag gestart met de bouw. Tijd om de vorderingen tot nu toe te laten zien.
Eerst nog even wat vooraf ging.
Aanleiding om na te gaan denken over dit plan was de aanschaf van een Amerikaaks locje, een Alco HH660 van Atlas, waar ik als een blok voor viel. Nu heb ik maar weinig ruimte en ook geen zin om jaaaaren bezig te zijn aan één baan. Dat noopt tot een bescheiden opzet. De maximale ruimte die ik heb is 218 cm met aan een kant maximaal 30 cm breedte, aan de andere zijde kan het wat ruimer.
Eisen:
- stedelijke industriële omgeving.
- rangeren moet ook wat te puzzelen opleveren.
- fiddle yard aan de linker kant om eventueel wat materieel te stallen.
- gemakkelijk te vervoeren modules, frieslijst, achtergrond, verlichting, tentoonstellingswaardig.
Het oorspronkelijke ontwerp ging uit van een baan van 170x35 cm, met links een fiddleyard van 48x30 cm.
Dit heb ik wat moeten wijzigen, omdat ik was vergeten rekening te houden met de bijna 5 cm dikke betimmering die vanaf 150 cm hoogte op de buitenmuur is aangebracht. Het is een huurhuis, dus laat ik dat maar zitten.
Als je al zo weinig ruimte hebt, is 5 cm toch wel veel. De baan laten zakken tot onder die betimmering was geen optie, want dan komen de sporen op slechts 99 cm hoogte. Dat is te laag.
Dus de fiddleyard maar ingekort tot 43 cm. Daardoor noodgedwongen het sporenplan iets moeten aanpassen. De 5 cm die ik links moet missen, compenseer ik rechts, door de rails buiten de modulebak nog 5 cm te laten doorlopen.
Bij het uitleggen van de wissels, bleek ook dat op 1 plek wel erg weinig ruimte was voor een achtergrondgebouw. Door het oorspronkelijke rechter wissel te vervangen door een Y-wissel kan ik net een paar cm extra winnen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Amerikaanse_rangeerbaan_H0_micro_layout_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Amerikaanse_rangeerbaan_H0_micro_layout_1.jpg)
Dit is nu het definitieve plan.
Daarna begonnen met de modules. Gebruik gemaakt van 8 mm berkentriplex. Het is een lichte constructie. De bakken zijn niet symetrisch i.v.m. de ligging van de wissels. Een bak is 80 cm breed, de andere 90 cm.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/001_Modulebak.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/001_Modulebak.jpg)
De frieslijst is nog niet vast gelijmd. Die breng ik pas veel later definitief aan, omdat het gemakkelijker is om te bouwen zonder dat ding.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/002_Modulebak.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/002_Modulebak.jpg)
De bakken zijn onderling met 2 houten paspennen gepositioneerd en met 2 M8 bouten aan elkaar vastgezet. Aan de bovenzijde, bij de frieslijst zet ik ze ook vast met 2 bouten.
Volgende fase: schuren, gronden en schilderen.
Herman
-
Mooi Herman, ik ben benieuwd wat het gaat worden! Bekende bouwwijze zo te zien.... ;D ;D ;)
-
Mooi werk!
Wissels/rails welk merk?
-
Herman,
geeft dat 8mm dikte wel genoeg stevigheid?
Ik wil van de week ook met de bouw van modules beginnen maar 8 mm lijkt me toch iets aan de flexibele kant.
mvg,
Sander
edit: spelfout aangepast
-
Sander, 8 mm is meer dan genoeg, zeker voor dit soort kleine bakjes. Wat moet het dragen dan? Niets toch?
Nee hoor, geen zorgen. Herman's bakjes blijven wel heel hoor! (y) ;)
-
Framewerk maakt alles goed, zelfs al is die 8mm, ik doe het niet anders (y)
Klaas Zondervan heeft zelfs bakken gebouwd van 3,6mm triplex, en die functioneren nog immer binnen de vooraf vastgestelde parameters ;D
-
word gevolgd :)
-
Netjes... Ziet er goed uit... 8mm moet voldoende zijn voor kleine bakken, zelf zou ik wat dikker kiezen... Succes met bouwen!
-
Rails en wissels: Peco streamline, code 75 met electrofrog wissels.
8 mm is echt genoeg dikte voor deze modules. De constructie geeft het ruim voldoende stijheid. Bovenaan de achterwand komt nog een regel, maar het hout was op.
@ Ronald
Inderdaad bekende constructie. Wat ik van je heb afgekeken is de grotere breedte bij de fries, zodat het licht meer van voren de bak in schijnt. Gouden idee. (y)
Herman
-
@ Ronald
Inderdaad bekende constructie. Wat ik van je heb afgekeken is de grotere breedte bij de fries, zodat het licht meer van voren de bak in schijnt. Gouden idee. (y)
Herman
Dank je, Herman. Waarbij jij net iets meer ruimte naar voren (= meer diepte op de fries hoogte) gemaakt hebt als dat ik dat gedaan heb en daardoor maximaal voordeel met het licht kunt halen.
Ziet er goed uit :) (y)
-
Kleine update.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/004_Modulebak_L_in_grondverf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/004_Modulebak_L_in_grondverf.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/004_Modulebak_R_in_grondverf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/004_Modulebak_R_in_grondverf.jpg)
Beide bakken in de grondverf gezet. Had ergens nog een pot grijze grondverf staan en geen zin om nieuwe te halen: vandaar grijs.
Heb het ook echt grondig gedaan, inclusief de onderkant in de grondverf gezet. Waarom ook de onderkant? Beste manier om krom trekken van het materiaal tegen te gaan en de onderkant kan nu gelijk als testvlak dienen voor de kleur van de achtergrond.
Van de week nog even wat plamuren en vervolgens alle zichtbare delen even licht opschuren. Dan de afwerkingslaag. Maar dan moet ik eerst weten wat de achtergrondkleur moet worden. Ik wil een regenachtig sfeertje creëeren, maar ben er nog niet uit of ik een egaal grijze achtegrond wil, of een dreigende lucht of wellicht met wat blauwe stukken. Misschien eerst maar eens verlichting aanbrengen.
Oh ja, de grondverf is op oplosmiddelenbasis en voor de afwerking wil ik watergedragen lak of misschien wel latex gebruiken. Kan dat?
Tot zover en een groet.
Herman
-
De volgorde Acryl [watergedragen] op Alkyd [oplosmiddel] gaat inderdaad, andersom werkt niet.
Wel eerste laag met oplosmiddel goed laten drogen.
Veel plezier verder,
Erich
-
Maar weer eens een update-je.
Achtergrond is geschilderd, evenals de omlijsting, hoewel de kleur daarvan vermoedelijk nog niet definitief is.
Ook de verlichting is in principe klaar, maar nog niet definitief op de bakken gemonteerd want dat zit dan toch maar in de weg.
Railbedding van kurk op maat gemaakt. Het voorraadje kurk wat ik nog had liggen was niet toerijkend, dus naar het plaatselijke kurkvloerenbedrijf getogen om enkele reststukjes te ritselen. De hoeveelheid die ik gratis mee kreeg is ruim voldoende voor nog 2 van deze projecten en nog van uitstekende kwaliteit ook. (y)
Ik weet het, er zijn materialen die beter dempen, maar het rijdt bij mij straks stapvoets dus veel herrie zal dat niet geven.
De railbedding ligt trouwens nog los en moet dus nog worden vastgeplakt. Het achterste spoor komt iets hoger te liggen en daar wil ik ook een ontkoppelmagneet aanbrengen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/005_Modulebak_L.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/005_Modulebak_L.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/005_Modulebak_R.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/005_Modulebak_R.jpg)
En tot slot een fotootje met een nieuwe aanwinst.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/005_Modulebak_R_met_nieuwste_aanwinst.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/005_Modulebak_R_met_nieuwste_aanwinst.jpg)
Groet, Herman
-
Mooi! Kadee kar?
-
Leuk ontwerp zeg!
Gaat alles analoog of digitaal worden en dan automatisch of manueel?
Kees-Jan
-
@ Ronald,
De boxcar is van Intermountain. Een ribside, gebouwd ergens midden jaren 40, qua opdruk eind jaren 50.
Qua detaillering benadert Intermountain met veel boxcars de kwaliteit van Kadee. Zo is deze erg fraai en fijn gedetailleerd. De eindcontrole is wel voor verbetering vatbaar. Deze stond b.v. te laag op de pootjes, opvulringen bij de draaistellen vergeten.
Maar goed, ze zijn doorgaans ook 7-8 $ goedkoper dan kadee. Maar de volgende boxcar wordt er beslist een van Kadee.
@ Kees-Jan,
Bediening van wissels wordt manueel. Met trekstangen die via dubbelpolige schuifschakelaars de wissels bedienen. De hartstukken worden gepolariseerd en er komt een vorm van terugmelding van de wisselstand. Het mechaniek van Peco laat ik wel zitten.
Rijden wordt zeer waarschijnlijk digitaal. Op zo'n baantje rij je stapvoets en dat gaat digitaal volgens mij het mooiste. Ik twijfel nog over geluid.
Herman
-
Dank je, Herman. Ja, Intermountain wagons zijn erg mooi. Een maatje van mij verzamelt zo'n beetje alle graanbakken van hun. Mooi gedetailleerd.
Rijden wordt zeer waarschijnlijk digitaal. Op zo'n baantje rij je stapvoets en dat gaat digitaal volgens mij het mooiste. Ik twijfel nog over geluid.
Digitaal; ja! Geluid: Ja! Da's nou net de extra dimensie op dit soort baantjes (y)
-
Het motorgeluid van dit Alcootje http://www.youtube.com/watch?v=GtQhbRHhIwg is wel te gek en realistisch (Micro Tsunami). Maar die bel en toetert klinken zo iel en schel?
Wellicht verschilt dat per merk decoder en gaat een b.v. Quantum me wat dat betreft minder hoofdpijn bezorgen, maar als ik daar in de lijst beschikbare dieselgeluiden kijk, dan zie ík alleen turbo diesels. En mijn HH660 heeft geen turbo aan boord.
Op Ontrax zal er vast wel iets Amerikaans met geluid rijden. Daar mijn licht nog maar eens opsteken.
Herman
-
Op Ontrax zal er vast wel iets Amerikaans met geluid rijden. Daar mijn licht nog maar eens opsteken.
Herman,
Ik heb inmiddels twee 0n30 Climax locs met een ingebouwde Tsunami decoder uit de States laten komen en dat is werkelijk de top qua sound. Het is wel veel klooien om alle instellingen te maken. Niet omdat het zo moeilijk is maar de ongelofelijke uitgebreidheid aan mogelijkheden om aan te passen naar jou smaak. Je blijft proberen.
Maar om terug te komen op jou vraag. Op On TraXS! staat Evan Daes bij de "Nitinat River Railway". Die heeft veel ervaring met de Tsunami decoders. En anders kan Ronald Halma je nog het nodige over de Quantum Sound en ESU Loksound decoders vertellen. Ook hij zal je waarschijnlijk doorverwijzen naar de Tsunami's... ;D
Mvg,
Henk
-
Dank je voor de tip Henk.
Kun je overigens al die instellingen in de Tsunami ook met een simpele Multimaus programmeren?
Herman
-
Wat een ongelofelijk fraaie achtergrond zeg (y)
-
Kun je overigens al die instellingen in de Tsunami ook met een simpele Multimaus programmeren?
Dacht ´t niet..... Lenz gaat wel. Mocht je zover komen en het lukt niet mag je altijd een beroep op mij doen ;)
n anders kan Ronald Halma je nog het nodige over de Quantum Sound en ESU Loksound decoders vertellen. Ook hij zal je waarschijnlijk doorverwijzen naar de Tsunami's...
;D ;D
De Tsunami´s zijn wel zo´n beetje state to the art op dit moment. De QSI zijn echt niet slecht, maar qua geluid leggen ze het in mijn ogen net af tegen Soundtraxx. Waar QSI meestal wat " computer-achtig" en gemaakt klinkt hoort de Soundtraxx veel echter. De firma probeert ook altijd van een echt rijdend exemplaar de geluiden op te nemen.
Duur? Ja en nee. Als je ze rechtstreeks in de states besteld valt het nog mee.
ESU? Prachtig om zelf helemaal aan te passen, maar toch minder fut als de Soundtraxx en QSI.
Het motorgeluid van dit Alcootje http://www.youtube.com/watch?v=GtQhbRHhIwg is wel te gek en realistisch (Micro Tsunami). Maar die bel en toetert klinken zo iel en schel?
Mhoah.... het motorgeluid is precies Alco... die bel en horn zijn meestal bij Soundtraxx rechtstreeks gehaald bij het grote voorbeeld. Je kunt de verschillende volumes aanpassen van al die geluiden, dus je hebt nog diverse mogelijkheden.
De Alco in het filmpje kan zeker qua rijden nog een stuk beter afgeregeld worden. Dat is nog niet echt fraai.
-
Dacht ´t niet..... Lenz gaat wel. Mocht je zover komen en het lukt niet mag je altijd een beroep op mij doen
Graag.
Als ik er een aanschaf, dan is de prijs van een sounddecoder voor mij ondergeschikt aan de geluidskwaliteit. Als je voor wat minder geld geluid in huis haalt dat gaat irriteren, dan heb je er ook weinig aan, want geluid is toch vrij dominant aanwezig.
Geluid was voor mij eigenlijk no go, tot ik die prettig pruttelende Alco van het Youtube filmpje hoorde. Daar is het motorgeluid een aanwinst en geeft een extra dimensie bij het rangeren. De twijfel ontstond bij het horen van de bel en horn. Ik hoop dat de twijfel op Ontraxs wordt weggenomen door wat diesels live te horen en me te informeren. Wellicht kunnen we elkaar daar treffen Ronald? Ik ben er vrijwel zeker op vrijdag.
Herman
-
Herman, ik zal je per PB mijn mobiel nummer geven.
Als ik er een aanschaf, dan is de prijs van een sounddecoder voor mij ondergeschikt aan de geluidskwaliteit. Als je voor wat minder geld geluid in huis haalt dat gaat irriteren, dan heb je er ook weinig aan, want geluid is toch vrij dominant aanwezig.
Verstandig. Goedkoop kan dan echt wel duurkoop worden.
-
Maar weer eens wat vordering laten zien.
De meeste rails liggen inmiddels op hun plaats, vastgelijmd met boekbinderslijm. De wissels zijn voorbereid voor digitaal bedrijf. Alle wissels en stukken rails hebben hun eigen aansluiting. Een beproefd concept dat ik op eerdere baantjes heb gebruikt, waarmee contactproblemen zo goed mogelijk worden voorkomen.
Een deel van de rails op de module overgangen heb ik gefixeerd met messing schroefjes, waar de rails op worden vastgesoldeerd. Maar dat vind ik toch wat te grof. Voor het resterende deel gebruik ik 1,2 mm messing draad in een omgekeerde L dat onder de rails wordt gesoldeerd en met 2 componentenlijm in de modules is vastgezet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/006_Overgangen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/006_Overgangen.jpg)
Het voorste spoor wordt met messing schroefjes gefixeerd. De aansluitdraden zijn onder de rails gesoldeerd, dus na het balasten vrijwel onzichtbaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/007_Overzicht_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/007_Overzicht_1.jpg)
Hier een overzicht. De 2 meest linkse kopsporen liggen nog los. Die kan ik pas definitief vastleggen als ik weet wat ik met de aangrenzende gebouwen ga doen. Het kopspoor rechts achter moet nog worden verlengd, maar de flexrails zijn op.
Tot zover.
Herman
-
Ziet er goed uit, Herman. Leuk sporenplan en met de hard noodzakelijke omloop. Je oplossing voor het vastmaken van de sporen bij de bakovergangen is er ook een om te onthouden. Ofschoon ik de schroefjes zelf niet storend vind (je ziet ze niet terug) vind ik jou oplossing een erg mooie (y).
Grtz, Ronald.
-
Dank je Ronald.
Volgende stap is het maken van de mechanieken voor het omzetten van de wissels. Niet het leukste werk, want teveel herhaling (9 stuks). Daar heb ik een aantal schuifschakelaars voor besteld.
In de tussentijd me maar eens gebogen over de opstelling van de gebouwen aan de rechter kant.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/008_Brainstorm_over_plaatsing_gebouwen_1.jpg)
Optie 1
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/008_Brainstorm_over_plaatsing_gebouwen_2.jpg)
Optie 2
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/008_Brainstorm_over_plaatsing_gebouwen_3.jpg)
Optie 3
Bij de silo's moet een losbunker onder het spoor komen met een afdak er boven. Optie 1 geeft daar de meeste ruimte voor en vind ik ook visueel het meest aantrekkelijk, dus die zal het worden. Het torenachtige gebouw krijgt overigens blinde zijmuren.
Na het voegen en weatheren zal het er een stuk minder spetterend rood uit zien, hoop ik.
Herman
-
Optie 1...beter zo... (y)
eric
-
Goedemiddag Herman,
Dat ziet er mooi uit! En inderdaad zou ik ook voor optie 1 gekozen hebben. De silo's op de voorgrond. Ik blijf je draadje volgen!
Groeten Ronald K.
-
mooi baantje
-
errug mooi en wat een tempo :o
wat is je doorkijk hoogte tussen onderkant bak en frieslijst ?
-
Hoi MB6400.
Op de foto ligt de frieslijst met verlichting bovenop de bak, vandaar de grote doorkijkhoogte. Deze hoort eigenlijk tegen de voorkant geschroefd en dan is de doorkijkhoogte 41 cm. Maar zo heb ik er geen last van met bouwen en wel het gemak van de verlichting.
Herman
-
Ben gelijktijdig met verschillende dingen bezig.
De brouwerij van Heljan. Voegen van de muren en de kolommen, die ik al aan elkaar had gelijmd. Maar Heljan is "vergeten" aan de zijkanten van de kolommen het steenmotief aan te brengen. Lui als ik in wezen ben dacht ik: ach dat valt waarschijnlijk toch niet op. Mispoes, ben dus nu voegen aan het inkrassen. Monikkenwerk.
Verder begonnen uit een schuifschakelaar, fietsspaak, alu hoekprofieltje, stukkie plastic en verenstaal handbediende wisselomzetters te maken. Techniek die ik al vaker heb gebruikt, maar dan met een gitaarsnaar i.p.v. gekocht verenstaal. Saai ook om te maken, ik heb er 8 nodig.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/010_onderdelen_wisselaandrijving_1.jpg)
De onderdelen en een aandrijving die klaar is.
Functioneert zoals verwacht prima op het proefplankje met wissel.
Op de modules, die 5 mm dikker zijn vanwege een laag kurk, gaat het echter niet. De 0,5 mm verenstalen draad is dan te lang en veert te ver door om het wissel om te leggen. Had ik ook maar die 0,8 mm dikke verenstalen draad meegenomen. Helaas, ik dacht dat het hiermee zou gaan, dus er totaal niet bij stil gestaan dat de aanschaf van een dikker alternatief handig zou zijn.
Als de aandrijving functioneert is dit voor een klein baantje als dit een goedkoop, bedrijfszeker en prettig alternatief. De kosten? Nog geen 2 euro per stuk. Maar bovenal voelt het wel oké om op deze manier een wissel om te leggen.
Wordt vervolgd.
Herman
-
Stand van zaken nu, alle wisselaandrijvingen aangebracht, draadjes gesoldeerd en vanavond even kort analoog proefgereden. Het werkt feilloos. :)
De wissels zijn handbediend, met gepolariseerd puntstuk en geschikt gemaakt voor digitaal bedrijf zoals beschreven in het Cornfield Yard draadje van Ronald Halma.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/011_Tijd_om_te_gaan_solderen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/011_Tijd_om_te_gaan_solderen.jpg)
Zover was het afgelopen vrijdag.
Toen ik eergisteren de laatste paar verbindingen had gemaakt en met de multimeter de zaak teste stuitte ik op ................. een kortsluiting :-\. De boosdoener toch vrij snel kunnen vinden. Een wissel waarbij ik twee draadbrugjes was vergeten weg te halen. :-[
Dan blijkt weer het voordeel van boekbinderslijm om je rails te bevestigen. Goed vochtig maken met warm water. Even laten intrekken en je wipt het wissel zo los. Wat achter blijft is een nog steeds kleverig laagje. Na het herstellen van het probleem leg je het wissel weer op zijn plaats. Aandrukken met een gewicht en een paar uur later ligt het weer vast alsof er niets is gebeurd.
Er moeten nu nog drie doodlopende sporen op maat worden gemaakt. Eén daarvan wordt voorzien van een losput. Die moet eerst af. Pas daarna kan ik het doodlopende spoor dat daar achter ligt op lengte maken.
Wordt vervolgd.
Herman
-
Hallo Herman.
Ik heb zelf ook al meerdere rangeerbaantjes gebouwd en heb er enorm veel plezier van. Ken je deze (http://www.lancemindheim.com/east_rail.htm) al? De bouwer ervan is ook met een grotere versie (http://www.lancemindheim.com/downtown_spur2.htm) bezig en maakt veel gebruik van kopieëertechnieken van foto's. Ziet er enorm gelikt uit.
Mijn banen waren op basis van de inglenook (http://www.wymann.info/ShuntingPuzzles/sw-inglenook.html) of timesaver (http://www.wymann.info/ShuntingPuzzles/Timesaver/timesaver-trackplan.html) puzzels, maar de jouwe heeft ook een pak mogelijkheden.
Hoe ga je het verloop regelen? Heb je een carcard/ waybill systeem of wordt het dobbelen?
Ik maak op mijn Bregenzer waldbahn (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,23219.0.html) gebruik van het waybill systeem en kom gewoon niet meer aan bouwen toe. Moet me echt dwingen de treinen uit te zetten om te gaan bouwen..
Mooie opstelling ook met de lichtkappen erboven, is echt een must op een rangeerbaan!
Groet daan.
-
Hoi Daan,
Bedankt voor de links, prachtige banen.
Mijn layout bestaat eigenlijk uit 2 in elkaar verstrengelde 2-2-3 inglenooks voor 40' wagons, met 1 gemeenschappelijk spoor. Althans, zo was het op papier bedoeld, maar 1 industriespoor zal in de praktijk waarschijnlijk net wat korter uitpakken. Geen ramp. De fiddleyard heeft ook slechts ruimte voor 2 wagons.
Ik heb me eigenlijk nog helemaal niet verdiept in het verloop of het systeem wat ik daar voor wil gebruiken. Moet vooral veel en onvoorspelbaar rangeerwerk geven.
Je baan is erg fraai. Geen sporenbrij maar een zinnig sporenverloop, veel ruimte voor landschap en een prachtige achtergrond. (y) Wel door blijven bouwen natuurlijk, anders ben je er straks misschien op uit gekeken/gereden zonder dat hij af is. ;)
Herman
-
... Wel door blijven bouwen natuurlijk, anders ben je er straks misschien op uit gekeken/gereden zonder dat hij af is...
hallo Herman,
Als je rangeersysteem een beetje klopt verveelt de baan nooit meer. Dat is de reden ook dat ik er nu zoveel tijd, geld en ruimte in stop. De vorige rangeerbaan heeft me meer dan 2 jaar bijna elke dag plezier bezorgd met rijden en ik was daar nog lang niet klaar met landschap.
Bij deze baan moet er meer landschap komen, maar het rangeren blijft. Het blijft erg leuk om telkens te kijken hoe zo efficient mogelijk de opdrachten kunnen worden vervuld, telkens is de trein anders qua samenstelling. Er moet verschillende lading komen die bij de desbetreffende opdrachten hoort en geplaatst moet worden etc..
Als je voor elke "spot" een kleur kiest en voor elke wagon een cijfer (bijvoorbeeld groen-geel-paars-zwart-wit-rood en 1t/m6) dan kun je met 2 dobbelstenen telkens een wagon en een bestemming volledig op basis van toeval kiezen. Doe je dit met meerdere wagons door elkaar heen is het managen van alle rangeerbewegingen een mooie uitdaging waar je jaren speelplezier uit kan halen!
Daan.
-
Weer een stukje verder.
Losput gebouwd voor de gesloten hopper wagons en het bijbehorende spoor aangebracht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/012_Onderdelen_losput_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/012_Onderdelen_losput_1.jpg)
De losse onderdelen. Een stukje "board and batten" (houten wand structuur in schaal 0) kan doorgaan als lopende band. In het echt zou die waarschijnlijk van rubber zijn en dus zwart van kleur. Maar dan zou de diepte wegvallen. Daarom de bruinzwarte kleur gekozen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/014_Losput.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/014_Losput.jpg)
Rond de losput komt nog het nodige aan betonplaten en aan de voorkant komt nog een uitbouw afgedekt met traanplaat. Uiteraard komt er ook nog een ruim bemeten dak boven.
Tot zover.
Herman
-
Mooi! Dit idee'tje ga ik jatten...... ;D ;)
-
Ronald wat ik me nou afvraag.... je hebt daar mooie bruggen met seinen eraan, maar hoe heb je die bruggen gemaakt..??? met heel dun messing of iets anders? ik ben ook zoiets van plan
-
Bedoel je mij? ::)
-
ja :D
-
Mathyn,
Als je iemand wat wil vragen, kun je dat doen via een persoonlijk bericht (y)
Nu vraag je in het draadje van Herman ( en zijn baan ) aan Ronald iets. Daarmee verliest het draadje
zijn overzichtelijkheid :)
Gr. Remco.
-
Inderdaad een erg leuk idee. (en jatten, zou ik nou nooit doen ::) ;D )
Ik ben erg benieuwd naar de volgende stap met de afkapping !
-
Hallo Herman,
Het ziet er allemaal netjes uit... echt netjes... Leuk zo'n losplaats. Leuk idee maar ik ga het niet gebruiken :) Dat past niet in mijn modelbaan :) :) Blijf het gewoon mooi volgen...
Groeten Ronald K.
-
Marthyn heeft al netjes ge-PB't. Dadelijk krijgt hij een mooi antwoord. ;)
-
Weer een stukje verder.
Losput gebouwd voor de gesloten hopper wagons en het bijbehorende spoor aangebracht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/012_Onderdelen_losput_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/012_Onderdelen_losput_1.jpg)
De losse onderdelen. Een stukje "board and batten" (houten wand structuur in schaal 0) kan doorgaan als lopende band. In het echt zou die waarschijnlijk van rubber zijn en dus zwart van kleur. Maar dan zou de diepte wegvallen. Daarom de bruinzwarte kleur gekozen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/014_Losput.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/014_Losput.jpg)
Rond de losput komt nog het nodige aan betonplaten en aan de voorkant komt nog een uitbouw afgedekt met traanplaat. Uiteraard komt er ook nog een ruim bemeten dak boven.
Tot zover.
Herman
Is er een tekeningkje van deze losput beschikbaar?
-
PB idd gedaan, sorry dat ik zo door de topic heen aan het jassen was, maar ik moet zeggen mooie put!!! de baan beloofd wat ;D
-
@ Ronald, beetje lenen bij een ander kan nooit kwaad :)
De overkapping laat waarschijnlijk nog wel eventjes op zich wachten. Dit moest af om het spoor over de put te kunnen leggen. Dat is bepalend voor de plek van de bebouwing achter het spoor en dat moet ik weten om de lengte van een ander stukkie spoor te bepalen. 'T is erg krap qua ruimte en daardoor soms wat gepuzzel ???, maar dat is leuk werk. :)
Nog 1 stuk spoor incl. module overgangen te gaan. Daarna rails verven. Dan kan ik mij storten op straatspoor, zelf te bouwen silo's en de overkapping. Moet nog uitzoeken hoe het spul (graan) vanuit de losput de silo in wordt getransporteerd.
@ Han, ik heb geen tekeningetje gemaakt. Ik zal kijken of ik een eenvoudig schetsje kan maken.
Herman
-
Bij deze een snelle schets. Ik hoop dat het duidelijk genoeg is.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schets_losput_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/schets_losput_1.jpg)
Ik zie nu dat op het schetsje sprake is van een rooster van 5 mm messing, maar dat moet dus 0,5 mm zijn :P.
De messing roosterstaven lopen onder de rails door. Vandaar de noodzaak van het dunne laagje van 0,25 mm styreen om kortsluiting te voorkomen. Ik heb gleufjes gezaagd met zo'n fijn zaagje van 0,3 mm breed en de 0,5 mm dikke messingdraadjes vervolgens met een soldeerbout vast gesmolten.
Groet, Herman
-
Moet nog uitzoeken hoe het spul (graan) vanuit de losput de silo in wordt getransporteerd.
Met een gewone elevator, zoals http://www.walthers.com/exec/productinfo/628-407
Gr, Marc
-
Of deze: http://www.walthers.com/exec/productinfo/933-2936 Is van Walthers zelf.
-
Ik zat aanvankelijk meer aan zelfbouw te denken, maar die aanbiedingen zijn toch wel interessant.
Die van Rix (linkje van Marc) past me wellicht het best, maar wat is de kwaliteit die dat merk doorgaans levert? Wil bij voorkeur geen grof uitgevoerde trappen, hekwerk etc. En hoe is dat naar verhouding van Walthers?
Herman
-
Rix is denk ik iets grover. Kijk op http://www.rixproducts.com/6280407.htm. De nieuwe Walthers kits schijnen wat fijner te zijn, ook hebben die detailkits in de vorm van etswerk als extra aanvulling te koop.
-
Helaas zal Herman het nieuwe diorama niet meer voltooien. Op 3 april overleed hij onverwacht aan een hartstilstand. Hij werd slechts 54 jaar oud.
Marco Steenbergen,
Herman's broer
-
Marco, gedondoleerd met het verlies van jouw broer.
-
Mijn condoleances aan de naaste familie en vrienden.
Robbert Jan.
-
Familie en vrienden gecondoleerd met dit verschrikkelijke verlies.
Christiaan
-
Och nee toch, Marco. Mijn oprechte deelneming. Met Herman heb ik op On traXS! eind Februari nog even lekker gebabbeld met een bakkie koffie over zijn baantje en wat technisch nog mogelijk zou zijn. Met een " tot ziens" afscheid genomen met de hoop uiteraard dat dat ook zou gaan gebeuren. Helaas dus niet.
Dit raakt mij behoorlijk, en ik wens de familie Steenbergen dan ook veel sterkte met dit zware verlies. Wat ik weet is dat dit forum een begenadigd modelbouwer en goed mens verloren heeft.....Hij zal zeker gemist worden.
Met vriendelijke groeten,
Ronald Halma, Aalten.
-
Dit is inderdaad schokkend nieuws. Ik heb hem kort ontmoet als mede-deelnemer aan de minidioramawedstrijd op Eurospoor afgelopen jaar. Verder zie ik nu dat zijn laatste bijdrage op dit forum een goede tip voor mijn Trambaantje was, nog maar een paar weken geleden.
Mijn oprechte deelneming aan de familie.
Marc de Bruin
-
Voor die mensen die graag hun medeleven tonen aan de nabestaanden, is er een draadje geopend.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,27557.msg421727.html#new