BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: dutchy op 24 January 2010, 15:19:44

Titel: reedcontact plaatsen
Bericht door: dutchy op 24 January 2010, 15:19:44
hoi ik ben bezig een baan te maken deze baan moet via de computer gestuurd worden.
ik werk met roco ik ik ga met reedcontacten werken naar de terugmelder om een trein netjes te laten stoppen heb 2 contacten nodig 1 om te stoppen en 1 om de remweg in werking te laten komen.
wie kan mij adviseren wat voor afstand er tussen deze 2 contacten moet zitten.
b.v.b dank willem
Titel: Re:reedcontact plaatsen
Bericht door: Sander op 24 January 2010, 16:19:48
Willem,

maak een testovaaltje en ga het uitvogelen. Een veel beter antwoord kan ik op jou vraag niet geven.

mvg,
 Sander
Titel: Re:reedcontact plaatsen
Bericht door: p.heinst op 24 January 2010, 16:26:33
Hallo Willem,

Ik heb even een algemeen verhaaltje gemaakt.

Hallo:Wilem

De plaats van de reedscontacten kun je niet zo 1,2,3 zeggen, er zijn wel wat algemene aanduidingen.

Een blok zit meestal tussen twee wissels.
De lengte van een blok is zo lang dat er de langste trein waarme je rijdt inpast.
Als de lengte tussen twee wissel erg lang is dan zouden er mogelijk ook wel twee blokken in passen, dus bv 2 maal de lengte van de trein.

Waar het reedscontact plaatsen?
Stel dat je 5cm voor de wissel een seinpaal plaats, dan wil je de trein daarvoor laten stoppen.
De lok is bv 20 cm lang en je plaats in het midden onder de lok een magneetje (10 cm van de voorkant).
Dan moet het reedscontact minstens 15 cm voor de wissel zitten, maar dit is wel allemaal het minimale en moet de lok abrupt stoppen.
Mooier is dat het wat soepeler gaat bv.
Bij het binnen rijden van een blok (eerste reedscontact) moet de lok afremmen naar een ingestelde snelheid, dit kun je instellen per blok, neem aan hij remd af naar 30 km/uur en rijdt door naar het tweede reedscontact en dan gaat hij stoppen, dit kan abrupt of ook langzaam zodat hij bv nog 5 cm doorrijd en langzaam stopt, Dan heb je al minimaal 20 cm nodig en dan staat hij gelijk met de seinpaal en de machinist kan het sein niet zien. Dus beter is nog 5 cm extra te nemen, dan zijn we al op 25 cm voor het wissel.
Minimale en maximale snelheid en afremvertraging optreksnelheid zijn allemaal per blok in te stellen.
De maximale en minimale snelheid is wel afhankelijk van welke waarde als CV in de decoder is ingeteld, bv als de cv waarde voor de maximale snelheid ingesteld is wat overeenkomt 80 km/uur dan zal de maximum snelheid in een blok ook nooit hoger kunnen ook al kan de regelaar in het blok naar 120, dit geld ook voor de minimale snelheid en eventueel nog andere instellingen, eventueel moet je de Cv waarde van de decoder aanpasen.
Bij het instellen van het reedscontact in blok zie je op het scherm een klein wit en rood blokje, meestal twee regels boven elkaar. Als je in leesvolgorde eerst het witte blokje ziet en dan het rode, dan betekend dit dat je het blok van links naar rechts binnen rijd en als je eerst het rode ziet dan is dat het reedscontact dat rechts in het blok zit, dus de witte is het eerste reedscontact, je kunt een blok in twee richtingen berijden. Als je in een richting rijd dan heb je maar een regel nodig.

Ik hoop dat het weer een klein beetje duidelijker is geworden, vragen mag altijd nog eventueel met een Pb.

Groetjes Piet


Titel: Re:reedcontact plaatsen
Bericht door: dutchy op 24 January 2010, 17:29:14
bedankt  Sander en Piet.
een test baan ging toch wel maken om te testen.
maar nu weet ongeveer waar ik rekening mee moet houden wat de afstand moet wezen.
willem.