BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: fleischmann1 op 24 January 2010, 12:39:35

Titel: Valse bezetmeldingen
Bericht door: fleischmann1 op 24 January 2010, 12:39:35
Hallo allemaal,

Tijdens mijn testrondjes ondervind ik veel valse bezetmeldingen.
Dit los ik op door een andere ader in de kabel te gebruiken of zelf een heel andere kabel.
De kabel die ik gebruik is 2x2x0.75 getwist, de bezetmelder is van LDT: RM-DEC-88 en is gewijzigd volgens het schema in "perrongeluk" van rosoft, verder gebruik ik de Intellibox en Koploper. Is het mogelijk om b.v. de gevoeligheid te verminderen?

Groeten
Gerard
Titel: Re:Valse bezetmeldingen
Bericht door: Wim Ros op 24 January 2010, 13:12:24
Gerard, wat bedoel je met valse bezetmeldingen? Zijn dit meldingen van melders die totaal niet bezet zijn, of zijn dat meldingen binnen het bereik van de trein?
En heb je de eventuele delen zonder detectie aangesloten via een diodes?
Mvg
Wim.
Titel: Re:Valse bezetmeldingen
Bericht door: fleischmann1 op 24 January 2010, 16:18:57
Beste Wim,

Bedankt voor je reactie.
Met valse meldingen bedoel ik waar geen trein staat, er toch op de intellibox een melding wordt weergegeven in de S88 modus en in koploper. Ik heb geen baandelen aangesloten zonder diodes.

Groeten
Gerard
Titel: Re:Valse bezetmeldingen
Bericht door: Wim Ros op 24 January 2010, 16:37:59
Gerard,

S88 verbindingskabel nakijken, waarschijnlijk een slecht contact daarin. Of een probleem met de s88 aansluiting op de print van de IB.
Of op de RM-DEC-88, en ik neem aan dat je de RM-DEC-88-Opto bedoeld die je aangepast heb.

Mvg
Wim.
Titel: Re:Valse bezetmeldingen
Bericht door: Theo Maassen op 24 January 2010, 16:53:36
Gerard,

In MIBA Modellbahn digital nr. 10 op bladzijde 79 (rechtsboven in het kader) staat soortgelijk probleem beschreven en daarbij de mogelijke oplossing. Dit is op te lossen door een diode (1N4003) tussen een van de aansluitdraden (rode) op te nemen. (probleem doet zich met name voor bij 3-rail en wordt veroorzaakt door overspraak, volgens de auteur van het artikel)

De geplaatste tekening is een deeluitsnede van een tekening van Littfinski welke op de site gedownload kan worden.

- RM-DEC-88 (3-rail) : http://www.ldt-infocenter.com/page/pdf/page_034.pdf (http://www.ldt-infocenter.com/page/pdf/page_034.pdf)
- RM-DEC-88-O (3-rail) : http://www.ldt-infocenter.com/page/pdf/page_042.pdf (http://www.ldt-infocenter.com/page/pdf/page_042.pdf)

Groet,

Theo.
Titel: Re:Valse bezetmeldingen
Bericht door: Marc M op 24 January 2010, 20:34:27
Gerard,

Ik had enkele weken geleden hetzelfde probleem. Bleek een slechte verbinding in een S88 aansluiting te zijn.

Stekker los en stekker opnieuw vast en probleem was over. Zo simpel kan het dus zijn.

Marc
Titel: Re:Valse bezetmeldingen
Bericht door: Wim Ros op 24 January 2010, 20:59:05
Hi Marc, dat is wat ik al schreef!!
En anders is er ook nog een andere oplossing.

Mvg
Wim.
Titel: Re:Valse bezetmeldingen
Bericht door: fleischmann1 op 21 November 2010, 14:13:40
Hallo,

Misschien kan iemand mij helpen met het volgende:

Ik heb al eerder dit probleem voorgelegd en alle berichten hierover gelezen maar heb nog steeds last van bezetmeldingen op een vrij spoor.

Mijn systeemopbouw is als volgt:
IB > RM-DEC88 > koploper.
In de test op de IB (s88 mode) heb ik regelmatig valse bezetmeldingen die ik gedeeltelijk oplos door andere draden op de baan aan de sluiten. Als ik een andere S88 print aansluit op dezelfde draden heb ik weer valse meldingen maar dan op andere secties, ook knipperende meldingen komen voor.
Voor dat ik de hele zaak los gaat knippen om mijn bedrading te gaan aanbrengen buiten storingsgevoelige invloeden zou ik willen weten of de gevoeligheid van de ingangen beinvloed kunnen worden, want het kan wel eens niet anders dan dat de bedrading langs b.v. magnetische artikelen moet lopen.
Ik heb de RM-DEC op een eurokaart zitten waar alle 1N5400 op zitten van daar uit pas ik een 31 polige male connector toe die middels female connector met de baan is verbonden. Het geheel is in een 19" rek geplaatst, ook in deze opstelling heb ik mijn suf gezocht naar eventuele "fouten" .Ook de data verloopt via deze connectoren en zijn achter op de connectoren verbonden naar de volgende "kaarten".
Ik heb ook al geprobeert de data direct aan te sluiten maar dat maakte niets uit.

Graag advies.
Groeten
Gerard Bouwman
 

 
Titel: Re:Valse bezetmeldingen
Bericht door: Ronaldk op 21 November 2010, 14:20:33
Denk dat je in de oplossing moet zoeken die Karst in dit draadje aangeeft:  het antenne-effect (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,13971.msg213548.html#msg213548). Met een weerstand parallel aan de ingangen kan je de gevoeligheid verkleinen.... Maar lees even een deel van het draadje door, dan wordt denk ik al wel duidelijk.

Groeten Ronald.
Titel: Re:Valse bezetmeldingen
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 November 2010, 14:36:17
De Karst-truc gaat volgens mij in dit geval niet op. Karst heeft het over een s88 module met stroomdetectors er voor. Maar de RM-DEC88 is een directe s88 terugmeldmodule, zonder stroomdetectors. En daar moet je geen weerstand parallel aan de ingang zeten, want dan spreekt hij juist aan.
Beter is dan om een condensatortje op de ingang te zetten, b.v. van 0,1uF.
Titel: Re:Valse bezetmeldingen
Bericht door: Overlord op 21 November 2010, 16:27:57
Ik ben het met Klaas eens,
Ik zou een ontkoppel condensator gebruiken. Dan wordt de piek die opgevangen wordt afgevlakt en zou de valse meldingen minder of verdwenen moeten zijn!
Titel: Re:Valse bezetmeldingen
Bericht door: Sander op 21 November 2010, 17:22:42
Citaat
In de test op de IB (s88 mode) heb ik regelmatig valse bezetmeldingen die ik gedeeltelijk oplos door andere draden op de baan aan de sluiten.


Is absoluut niet de juiste oplossing, ook niet mee door experimenteren is mijn advies. Je lost de bron van het probleem niet op.

mvg,
 Sander
Titel: Re:Valse bezetmeldingen
Bericht door: Huib op 21 November 2010, 17:30:45
Beste Gerard,

Ondanks dat je nick 'Fleischmann' is, klinkt het alsof je 3-rail rijdt? Klopt dat? Lees dan even verder..

Wat nog wel eens voor storingen wil zorgen is het gebruik van soldeervloeistof bij het solderen van K-rail. Resten vloeistof blijven nog maanden na het solderen zorgen voor een minimaal contact tussen detectierail en middenrail met als gevolg foutieve bezetmeldingen. De meeste storingen bij 3-rail blijken hiernaar te herleiden.

Een zogenaamd antenne effect is er in de praktijk maar nauwelijks. De ingangen van de meeste S88 decoders zijn ook al voorzien van 0,1 uF condensatoren. Overigens hoeft de storing niet te liggen aan de verbinding tussen decoder en rails. als je standaard s88 kabels gebruikt, kan het probleem vaak opgelost worden door S88-N bekabeling te gebruiken.

Als je 2-rail rijdt, kun je beter decoders met stroomdetectie gebruiken voor je terugmelding. Dat is veel betrouwbaarder dan bijvoorbeeld losse contactrails aansluiten op een standaard S88 decoder.

Lees anders even dit als je het verschil niet kent: http://www.floodland.nl/aim/info_terugmelding_1.htm

Succes!

Huib
Titel: Re:Valse bezetmeldingen
Bericht door: fleischmann1 op 22 November 2010, 19:28:41
Bedankt voor jullie bijdrage.
Volgens mij ben ik niet helemaal duidelijk geweest in mijn verhaal, maar ik rij 2 rail en maak gebruik van stroomdetectie dus geen reedcontacten.

Ik heb even genoeg "huiswerk" en ga starten met de opmerking van Huib, n.l. de s88 kabels vervangen voor orginele. Verder heb ik de info van de site floodland gehaald.
Als ik zover ben kom ik weer in de lucht.

Groeten
Gerard

Titel: Re:Valse bezetmeldingen
Bericht door: Ronaldk op 22 November 2010, 19:54:28
Hoi!

Heb je dan wel het juiste type van bezetmelder in gebruik? Dit is wat Klaas al aangeeft in zijn antwoord: Geen stroomdetectie met terugmelding... Even gekeken in de handleiding en daar staat het ook in vermeld... De mogelijkheid van stroomdetectie komt niet voor...

De website van LDT geeft daarvoor een andere print de RM-GB-8-N dat is een terugmeldmodule met stroomdetectie.

Wil je de huidige printen gebruiken moet je een stroomdetectiegedeelte tussen bouwen... bijvoorbeeld de hulpprint die beschreven staat op de website van Huib, zie  Terugmelding 2-rail (http://www.floodland.nl/aim/info_terugmelding_3.htm)

Groeten Ronald.

 
Titel: Re:Valse bezetmeldingen
Bericht door: Sander op 22 November 2010, 21:41:22
RM = RuckmeldeModule,

Op de manier zoals jij, Gerard, het nu toepast werkt het alleen op 3-rail banen.
Je dient inderdaad bezetmelders tussen de rails en de RM-DEC 88 te plaatsen.

mvg,
 Sander
Titel: Re:Valse bezetmeldingen
Bericht door: Karst Drenth op 22 November 2010, 21:58:08
Citaat van: fleischmann1
...Ik heb de RM-DEC op een eurokaart zitten waar alle 1N5400 op zitten...

...maar ik rij 2 rail en maak gebruik van stroomdetectie dus geen reedcontacten....

Gerard, die 1N5400 in je eerste post intrigeert mij. Heb je daarmee de strromdetectie die je in je tweede post meld gerealiseerd ? Zo ja, wat voor componenten zitten daar nog meer bij ?

Grtzz,

Karst
Titel: Re:Valse bezetmeldingen
Bericht door: Huib op 22 November 2010, 22:15:53
Hmmmm. Als je stroomdetectie toepast en de schakeling van je stroomdetectie klopt dan zou het uitgesloten moeten zijn dat je valse meldingen binnen krijgt. Ik heb nog niet echt een goed beeld hoe je nu alles aan elkaar geknoopt hebt. Hoe heb je nu precies alles aangesloten? Kun je misschien anders even een schemaatje plaatsen? Ik denk dat er dan wel wat meer duidelijk wordt.

Groetjes,

Huib
Titel: Re:Valse bezetmeldingen
Bericht door: Peter Giling op 24 November 2010, 12:27:54
Als ik al die problemen en antwoorden bekijk, dan bekruipt me het gevoel dat aan een ding geen aandacht wordt geschonken:
En dat is de bedrading zelf.

In de electronica is het al een heel oud belend feit, dat je moet zorgen dat heen terugweg van signalen altijd zopveel mogelijk moeten worden samengebracht.
Dit houdt in dat oom bij stroomdetektie storingen kunnen ontstaan, als de heen en weer gaande stroom (dus van en naar de rails) niet smen lopen.
Dit moet dan wel worden gezien VAN HET BEGIN TOT HET EIND.

Misschien dat daar resultaat te behalen valt?

Groet,

Peter Giling
Titel: Re:Valse bezetmeldingen
Bericht door: Huib op 24 November 2010, 19:27:44
Beste Peter,

Ik denk dat dat hier echt aan de orde is. We meten niet het signaal of de kwaliteit ervan, alleen simpelweg of er een stroom door de stroomkring loopt. Daar is niet echt invloed van buitenaf op mogelijk, lijkt mij. Als er ergens invloed op de bekabeling is, dan zou dat bij de S88 kabels zijn.

Groeten,

Huib

Titel: Re:Valse bezetmeldingen
Bericht door: Peter Giling op 25 November 2010, 16:19:28
Hallo Huib,

Het zal je verbazen hoeveel storing dat toch kan opleveren.
Vergeet niet dat een stroomdetektie ingang doorgaans slecht 1,2 Volt nodig heeft bij een stroom van plm 1mA, en dat is met een beetje inductie op de draden zo bereikt.
Temeer daar we het hier niet hebben over 50 Hz maar 16-18 KHz.
En de S88 ingang zelf is snel genoeg on die korte piekjes op te pakken!
 

Groet,

Titel: Re:Valse bezetmeldingen
Bericht door: Huib op 25 November 2010, 16:26:18
Beste Peter,

Bij stroomdetectie zal er toch eerst een stroom moeten gaan lopen voor je iets kunt detecteren. Als de stroomkring niet gesloten is, gaat dat nooit gebeuren.

Groeten,

Huib
Titel: Re:Valse bezetmeldingen
Bericht door: Peter Giling op 25 November 2010, 16:54:47
Hallo Huub,

Jij noemt het stroomdetectie, maat als je het schema van zoiets bekijkt, dan is het niet meer als een ingang van een opto-coupler, die bij 1,2Volt wordt geactiveerd.
Eigenlijk dus een spanningsdetector waarbij de spanning nooit hoger kan worden dan de doorslagspanning van de diodes of brug.
En die 1,2 Volt wordt veroorzaakt door de stroom die door  de diodes of brugcel loopt. Die stroom zal de spanning over de brug (of diodes) doen toenemen van 0 tot maximaal 1,2Volt, waarna de brug volledig in geleiding komt. Dus tot 1,2 Volt is er niets dat een signaal tegenhoudt!
Natuurlijk zijn er ook andere oplossingen, ook met lagere spanningen, maar het resultaat is altijd hetzelfde.

Ik blijf bij mijn standpunt, dat met parallel lopende draden van en naar de stroomdetektie-plek veel narigheid kan worden voorkomen.

Groet,

Peter Giling
Titel: Re:Valse bezetmeldingen
Bericht door: Klaas Zondervan op 25 November 2010, 17:02:01
Als de draad naar een railsectie en/of de railsectie zelf lang genoeg zijn, en er staat geen trein op, dan fungeert het geheel inderdaad als antenne die soms genoeg zooi uit de omgeving oppikt om de detectiediodes in geleiding te krijgen. Dat is dan ook de reden waarom ik zelf parallel aan de detectiediodes altijd een klein C'tje aanbreng, om deze HF storingen kort te sluiten. Waarde van de C is niet kritisch, alles tussen 10nF en 100nF werkt. Is tot nu toe altijd afdoende gebleken.