BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: RobbertJan op 24 January 2010, 12:26:49
-
Nu ik mijn eerste Philotrain locomotief heb gekocht moeten daar
natuurlijk op termijn ook een aantal rijtuigen bij verschijnen
zodat ik een trein kan samenstellen.
Nu ben ik wel een beetje bekend met wat er zoal te krijgen is
in kitvorm van philotrain en MK.
NU wil ik een treinsamenstelling maken die ook in mijn regio zou
hebben gereden, dus van en naar Groningen.
Niet percé richting Zwolle, de lijn naar Leeuwarden mag ook,
hoewel ik twijfel of daar regulier NS 2100 locomotieven kwamen.
Via de site seinarm.nl heb ik wel een samenstelling gevonden, maar die
is wel een beetje lang;
Gn-Zl-Ut: loc - DIV - AB8c - BC9c - C10c - C10c - C10c - AB7c - C10c - AB7c
Nu kan ik natuurlijk een andere samenstelling gebruiken, zoals deze;
Std-Hrl: loc - DIV - C10c - C10c - BC9c - AB7c
De rijtuigen zijn allemaal als kit leverbaar, de DIV komt dacht ik van LS models eind dit jaar.
Ik kan wel een beetje hulp gebruiken indeze, dit is toch een iet wat onbekender
terrein dan het latere NS materieel.
M.vr.gr
Robbert Jan.
-
Wat ook een leuke combinatie is, is een trein met c12 rijtuigen in combinatie met een AB7521.
B.v.
loc-D(4ass,hsm buik)-C12c-C12c-C12c-AB7521
Als ik vanmiddag tijd heb dan probeer ik wel wat foto`s te maken van wat stammen.
Grts
-
Robert Jan,
Welke periode wil je uitbeelden, vooroorlogs of naoorlogs.
De sneltreinen vanuit de randstad naar Zwolle waren inderdaad lang. Maar daarna werden ze gesplitst in een deel voor Groningen en een deel voor Leeuwarden. Meestal werden daar 3700en of 3900en voor gebruikt.
Gerard
-
Wat betreft de periode, zal ik toch gaan voor de na oorlogse treinsamenstellingen.
Gezien deze meer richting het tijdperk IIIa liggen en dus ook nog te combineren
zijn met het na oorlogse "nieuwe" diesel en elektrische materieel.
Gr.
Robbert Jan.
-
Heb je het Utrechts Archief (http://www.hetutrechtsarchief.nl/) al geprobeerd?
Zet daar maar eens NS 2100 in het zoekvenstertje, optie beeldmateriaal....... ;D
Diverse plaatjes in: Leeuwarden, Zwolle, Winschoten en Steenwijk.
-
Naoorlogs, begin jaren vijftig.
Toen reden er turkooize plan D's achter een stoomloc naar het Noorden.
Maar de stoomloc werd na korte tijd al vervangen door elektrische jongens in turkooize of bruine uitmonstering.
Gerard
-
Dan moet de periode waarin ik de trein wil positioneren toch ergens vlak na de
oorlog liggen, ten tijde dat er nog gereden werd met houten coupérijtuigen.
Ik heb uiteraard wel een complete stam turqoise Plan D rijtuigen van Roco
die dus ook heel best achter deze loc zouden kunnen hangen.
Ik wacht eerst nog wel even meerdere reacties af, dan kan ik daarop mijn
beslissing maken waarmee ik verder kan gaan.
In ieder geval al bedankt voor de voorzetjes.
Gr.
Robbert Jan.
-
@Robbert Jan,
De 2100 is een mooie locomotief, maar meer dan 3 á 4 rijtuigen zal hij niet trekken.
Zeker met de zwaare messing rijtuigen slaat de loc al heel snel door.
Zorg ook dat de tandwielkast goed gesmeerd is, bij mij draaiden de tandwielen in puin.
er zijn geen reservedelen meer voor deze loc, dus dan heb je een vitrinemodel.
Groeten Arjen
-
Dan moet ik toch gaan denken aan een kortere trein, iets in de orde
van een D (buikje) - C10c -C10c? (heeft 2 witte ramen),
uit het Utrechts Archief, foto in Winschoten.
Ik wil de loc ook niet kapot laten lopen door te zware treinen er achter te hangen.
Om de loc nu ook meteen maar uit elkaar te halen zie ik niet zo zitten, daarvoor ben
ik ook niet bekend met de construcie, hiervoor neem ik d'r liever mee naar
een expert. Bijvoorbeeld in Houten o.i.d.
Gr.
Robbert Jan.
-
Aan mijn eerste Philotrain modellen durfde ik ook niet te sleutelen.
Maar gaan de weg leer je wel over de angst heen te stappen ;D
Wil je de rijtuigen als kit kopen of als gebouwd model?
Het aanbod is natuurlijk wel een beetje beperkt.
Maar bij de juiste adressen is nog wel het e.e.a. te koop.
Grts,
Dennis
-
Dan moet ik toch gaan denken aan een kortere trein, iets in de orde
van een D (buikje) - C10c -C10c? (heeft 2 witte ramen),
uit het Utrechts Archief, foto in Winschoten.
Robbert Jan.
Misschien heb je het 2100 boek? Anders kun je het mogelijk nog wel in een bibliotheek vinden. Daar vind je vast nog meer inspiratie. Ik zie dat je in je laatste post al van een D (buikje) praat. In je eerste post verwar je denk ik de DIV van Seinarm met de DIV van LS models. De eerste is een 4 as HSM buik en de laatste een 4-deurs stalen D. De stalen D was er in de jaren '30 natuurlijk wel, maar reed volgens mij niet echt vaak met houten coupé rijtuigen.
Mijn idee voor een trein achter de 2100 is altijd de Etoile du Nord, Amsterdam - Parijs, die reed met CIWL rijtuigen. In kunststof van Rivarossi zijn die een minder zware last dan de messing bakken van Philotrain.
Succes met zoeken,
Ivo
-
Was dat hele boek vergeten... :-[
Stoomlocomotieven serie HSM 501-535 (NS-serie 2100)
Even snel doorgekeken op samenstellingen in het Noorden:
Blz. 24; "Loc 2133 komt met trein 203 uit Zwolle Leeuwarden binnen, 14 augustus 1936".
Blz. 66; "Station Leeuwarden gezien vanaf de seinbrug nabij post B, 19 juli 1938. Een 2100 brengt zonder zichtbare inspanning een trein op gang richting Zwolle".
Blz. 72; "Station Stavoren eind jaren dertig. Links staat loc 3798 met een sneltrein uit Groningen; rechts is de stoptrein uit Leeuwarden te zien met loc 2134".
Blz. 74; "Het oude station Steenwijk omstreeks 1947 met een trein richting Zwolle".
Blz. 75; "Loc 2123 (?) vertrekt uit Winschoten met een trein richting Groningen, circa 1948. Bij deze machine ontbreekt een fabrieksplaat".
Scans uitsluitend per mail...
Stuur me maar een bp met je e-mail adres, als je deze selectie wilt hebben.
-
Ik ben net even de boekenkast in gedoken voor wat lectuur en heb het boek
ook tevoorschijn gehaald. Ik zal eens een blik werpen naar wat treinsamenstellingen
die te realiseren zijn.
Ik ben er nog niet helemaal over uit of het nu kits worden of kant en klare modellen.
Een kit is in mijn optiek gewoon leuker omdat het dan echt iets is wat
je zelf hebt inelkaar gezet. Dan moet ik eerst maar eens kijken naar wat instructie
in het solderen van messing modellen want dat doe ik niet de eerste keer op eigen houtje.
Gr.
Robbert Jan.
-
de 2126 bij het vertrekken van Leeuwarden in 1936. Na de oorlog waren het toch hoofdzakelijk de 3700'en en 3900'en die op de lijn naar Zwolle werden ingezet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Vellekoop20Leeuwarden20193620NS20lok20212620trein1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Vellekoop20Leeuwarden20193620NS20lok20212620trein1.jpg)
Achter deze 'Blikken Tinus' zie je weer een stalen C12c. Voor een betaalbaar model daarvan moeten we nog eventjes geduld hebben...
Dan volgen 2 houten coupérijtuigen en een 'buikje'. Leuk treintje in model, om over de Staatsspoorseinbruggen nog maar te zwijgen.
-
Een 2100 met een drie- of vierassige buik en tweemaal een houten C10c is prima te doen, maar er was ook altijd een AB-rijtuig bij. Dat kan een houten AB zijn, maar alle houten personenrijtuigen raakten langzamerhand in onbruik, beter is een stalen rijtuig uit de serie AB7521. (Ook door Philotrain geleverd).
Na de oorlog werd vaker een stalen C12c in plaats van een C10c toegepast.
Gerard
-
Ik heb het boek even doorgespit voor wat inspiratie, dan kan ik ook alleen maar tot
de conclusie komen dan inderdaad een 3 of 4 assige buik met 2x C10c of C12c en een
eventuele AB 7521 een goede combinatie is die ook nog tot begin '50 inzetbaar is.
Gaan we op de volgende beurs maar eens kijken naar een kitje van 1 van bovenstaande
rijtuigen.
Gr.
Robbert Jan.
-
Ik kan je melden dat als je een philotrain rijtuig met de kunststof fleischmann draaistellen neemt en daarin de juiste assen plaatst (kwa aslengte) deze "zware bakken" echt niet zwaar om te trekken zijn. Je moet deze combinatie natuurlijk niet door een railspiraal proberen te proppen, dat gaat niet lukken...
Een C12 kan je evt. nog uit styreen bouwen. De plot is daarvoor wel bij Gerco opvraagbaar. En SK kennende zal hij hier wel binnen een paar minuten een plaatje van het bouwsel van Thonis neerzetten schat ik zo in... ;D
-
Dat is ook een goede tip voor het bouwen van C12 rijtuigen, styreen, daarvan heb ik nog
wel het één en ander liggen en anders haal ik dat wel bij de lokale modelbouwhandel.
Draaistellen daar moet ik nog wel aan kunnen komen, dat vergt wat graafwerk op de club
in de oude rommeldoos ;D
Ik neem aan dat Gerco wel via de PM bereikbaar is voor het aanvragen van een plot van
een C12? Ik ga het in ieder geval proberen.
Bedankt voor de tip!
Gr.
Robbert Jan.
-
Kijk hier eens.
http://www.sleutelspoor.nl/projecten/6400.html
-
Ik heb al een emailwisseling gehad en had inderdaad het stukje op
de site van sleutelspoor gelezen.
Dat ziet er allemaal strak en goed te doen uit dus wanneer het één en ander
leverbaar is zal ik me daar eens mee gaan bezighouden.
Bedankt voor de tips!
Gr.
Robbert Jan.