BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Modelauto's => Topic gestart door: Ruud K op 21 January 2010, 17:10:25
-
Van historische foto's ken ik alleen opleggers die één kist of bak op de oplegger vervoerden. Bestonden er in de jaren vijftig/zestig ook vrachtwagencombinaties die twee kisten of bakken vervoerden, zoals op bijgaande foto? Ik heb dit modelletje provisorisch gemaakt op basis van een heel oude containerwagen van Wiking.
Het oogt niet verkeerd, maar kán het ook?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_3739.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_3739.jpg)
-
Heb ff gezocht maar heb zo guaw geen foto kunenn vinden.
Ik denk dat het wel mogelijk is, gezien het feit dat de grotere vuilnis containers nu ook zo vervoerd worden.
Heb je toevallig het merk van de vrachtwagen zelf? Misschien kan ik dan iets meer.
Mvg Nigel
-
Van historische foto's ken ik alleen opleggers die één kist of bak op de oplegger vervoerden. Bestonden er in de jaren vijftig/zestig ook vrachtwagencombinaties die twee kisten of bakken vervoerden, zoals op bijgaande foto? Ik heb dit modelletje provisorisch gemaakt op basis van een heel oude containerwagen van Wiking.
Het oogt niet verkeerd, maar kán het ook?
Als je daarmee bedoelt de autolaadkisten van NS: nee dat kon niet. Daar waren speciale opleggers voor, en daar kon maar 1 kist op.
GG
-
Dat vermoedde ik al een beetje. Ik rij wel DB tijdperk 3, maar daar zal het niet anders zijn geweest. Ik heb een foto gevonden van een fijnstofcontainer die op een vrachtwagen wordt geladen en met die kisten zal de laadmethode hetzelfde zijn geweest. Daar zie je maar één container worden overgeladen, hoewel de 'slee' lang genoeg lijkt voor twee stuks:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Fijnstofcontainer_1_27_juli_2009_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Fijnstofcontainer_1_27_juli_2009_1.jpg)
-
Maar die trailer die jij hebt is veel langer en en heeft 2 assen, dus niet direct uitsluiten.
Bovendien waren die van de NS/vgl van een ander type, en die waren ook niet draaibaar.
Bas
-
De open laadbakken op mijn fantasiemodelletje hebben wel hijsogen, zoals Flmtreintjes mij berichtte. In principe zouden ze dus met een kraan erop gezet of eraf getakeld kunnen worden. Maar de vraag blijft: gebeurde dit ook in werkelijkheid?
In werkelijkheid en in model ken ik alleen deze manier van Behälter(minicontainer)vervoer:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/twee_vrachtwagens_20_april_2009_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/twee_vrachtwagens_20_april_2009_1.jpg)
Groet,
Ruud
-
In Duitsland weet ik het niet zeker, maar in Nederland ging er maar een (1) kist, tank of openbak op een wagen. de slee van de DAF was net lang genoeg om hem uit te kunnen schuiven bij laden en lossen. Ik heb wat plaatjes,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/01_163218.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/01_163218.jpg)
Net als bij de laadkisten van de RTM werden/konden ook de NS laadkisten getakeld worden
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2335_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2335_1.jpg)
met 2PK tractie
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/laadkist.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/laadkist.jpg)
en in model.
SK
-
Heeeel mooie plaatjes, SK!
Groet,
Ruud
-
In Duitsland weet ik het niet zeker, maar in Nederland ging er maar een (1) kist, tank of openbak op een wagen. de slee van de DAF was net lang genoeg om hem uit te kunnen schuiven bij laden en lossen. Ik heb wat plaatjes,
SK
Maar die op de bovenste plaatjes zijn helemaal geen autolaadkisten! Er waren overigens wel autolaadkisten met hijsogen, maar dat was voor overladen in schepen.
Wat betreft het onderste plaatje: bij NS werd altijd één soort laadkist per wagen vervoerd. Er bestaan foto's van iets anders, maar dat was alleen t.b.v. een tentoonstellingen o.i.d. (maar daar gaat jouw wagen vast naartoe... ;) )
GG
-
Probeer de site van Oude daf (http://www.oudedaf.nl/) eens.
Daar staat een massa aan oude plaatjes van Daf vrachtwagens op en ook diverse links naar andere merken plus een forum.
Misschien kun je daar je vraag kwijt.
Verder is het een mooie inspiratiebron. ;)
-
Interessante vraag, dit vroeg ik me ook al af bij de volgende vrachtwagen uit het CXonrad assortiment: http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=248731 Deze komt me niet echt "geloofwaardig" over, terwijl dat bij Brekina modellen toch meestal is.
Gr, Marc
-
Mmm, inderdaad een heel apart model. Nog nooit op foto's uit de werkelijkheid van gezien. Trouwens ook niet van het volgende Brekina-modelletje, dat ik vanavond op de Duitse eBay vond. Lijkt me ook een fantasie-uitvoering:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Brekina_Von_Haus_nr_42501.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Brekina_Von_Haus_nr_42501.jpg)
Groet,
Ruud
-
Maar die trailer die jij hebt is veel langer en en heeft 2 assen, dus niet direct uitsluiten.
Bovendien waren die van de NS/vgl van een ander type, en die waren ook niet draaibaar.
Bas
@Bas,
Deze oplegger heeft ook twee assen, alleen naast elkaar 8) i.p.v. achter elkaar (pendelassen werden die genoemd geloof ik).
NS/vgl waren (voor zover mij bekent) DAF-opleggers en konden niet draaien.
Als je de constructie van die oplegger met de "bollen" bekijkt in verhouding met de "bollen", dan lijkt het me duidelijk dat daar geen twee "bollen" op kunnen. Overbelading bestond toen ook al.
@Ruud,
De oplegger van je begin plaatje is wat aan de moderne kant voor dit soort vervoer.
@Marc,
Dat model van Conrad is echt niet zo vreemd. Als een transporteur vracht aangeboden krijgt waarvoor hij eigenlijk geen passend voertuig heeft, zal hij wel gek zijn :-X als hij niet gaat improviseren. Nadeel was dat deze oplegger alleen met behulp van een kraan geladen en gelost kan worden maar dat nadeel had de 1pk-versie van SK ook.