BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Ruurd Ochse op 20 January 2010, 23:52:49
-
Goedenavond,
Hier nog een vraag aan jullie.
Mijn TC verbruikt de volgende stroom:
Ruststand 0,32 Amp
Alleen kring 1 0,61 Amp. (Geen rijdende treinen)
Alleen kring 2 0,57 Amp. (Geen rijdende treinen)
Kring 1+2 samen 0,65 Amp. (Geen rijdende treinen)
Ik heb een nieuwe Fleischmann trafo gekocht 18V 70VA en mijn Fleischmann wisseldecoders blijven het als er 3 treinen gaan rijden af en toe zeer slecht doen.
Ik heb jullie advies opgevolgd om een sterkere trafo aan te schaffen, maar mijn probleem blijft.
Nieuw wissels, alles nieuw, alleen mijn wisseldecoders zijn van mijn FMZ set.
Is het stroomverbruik normaal?
Heb ik ergens een lekstroom?
Wat moet ik nu gaan doen,
S.v.p. graag een advies van jullie, ik weet niet hoe ik nu verder moet.
Alvast bedankt,
Groet,
Ruurd Ochse
-
Centrale zelf gebruikt energie.
In rust toestand ben je al 1 Amp kwijt aan kring 1 en 2.
Voor 3 rijdende treinen, gemiddeld en afhankelijk van de leeftijd van de locs en het onderhoud, 0,5 Amp per loc? Lijkt me redelijk
Dat is al ruim 2,5 Amp...van de 3 die dat ding levert. Hou je niet veel over voor je wissels.
mvg,
Sander
-
Je houdt genoeg over om de wissel betrouwbaar te schakelen.
Als de centrale het niet meer zou kunnen leveren dan wordt hij heet en schakelt hij zich uit..
De centrale is het probleem niet. Een moderne H0 lok neemt 100 ~200 mA op ( oudere soms meer, nieuwere soms minder). Je zou makkelijk met 5 à 6 moeten kunnen rijden.
De Fl wissels zouden ongeveer 500 mA opnemen.
Ik heb het voorgaande draadje niet gevolgd maar hoe zit het met je bedrading?
Heb je de dekoders via de rails aangesloten of rechtstreeks op de centrale?
Als een zwaarde trafo, en 18 volt 70 Va is een zware trafo, niet helpt moet er iets anders aan de hand zijn.
De Flmann dekoders ken ik niet precies maar wat voor een vermogen zouden die moeten kunnen schakelen?
groet,
Peter Kramer
-
Hallo,
Elke decoder gebruikt een minimale stroom, ook als de lok slaapt moet de decoder wakker zijn, hij kan tenslotte elk moment een opdracht krijgen dus hij moet altijd luisteren.
Nu is de ruststroom van een decoder minimaal maar als er 20 loks of treinnen op je baan staan kun je het mee gaan tellen.
De gegevens zijn in de manual van je decoder te vinden of op de site van de fabrikant.
groet, Albert.
-
Na snel speurwerk op het net vond ik 10 mA in rust, nu zal er gerust een andere decoder het met de helft af kunnen maar als je 20 loks op de baan hebt staan is dat dus 100 of 200 mA.
Albert.
-
Ruurd, waarom stel je deze vraag nu weer opnieuw?
Hier stel je dezelfde vraag, waar je ook al meerdere antwoorden op hebt mogen ontvangen.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,24750.msg377090.html#msg377090
Klusje voor de DAPOL. (vegen en zuigen maar weer) ::) ;)
Mvg
Wim.
-
Ruurd,
Als ik je andere draadjes (over hetzelfde onderwerp)er op na kijk zie ik iedere keer dat het probleem ligt in je FL* wisseldecoder.
Zou je die niet eens vervangen. Grote kans dat je probleem dan over is.
Gr.
Eric
-
Of de wissel aandrijving ??? ??? Ik zag dat je nieuw zei en heb dus al een paar laatste nw type wisselspoelen (piccolo) gebruikt en terug gestuurd omdat deze inwendig een hele grote mechanische weerstand hadden.
Grtzz Rob
-
Of de wissel aandrijving ??? ???
Misschien moet ik terug naar school, maar een wisselaandrijving in rust trekt geen stroom.
Ruurd, als je een goed antwoord op je vraag wil, dan moet je de situatie ook goed omschrijven.
In het vorige draadje had ik gevraagd waar en hoe je de stroom meet. Je hebt toen wel geantwoord op "waar", maar niet op "hoe".
Meten tussen trafo en centrale is trouwens een beetje tricky, want de stroom is daar verre van sinusvormig, dus het meetresultaat zegt mij niet veel.
-
Misschien moet ik terug naar school, maar een wisselaandrijving in rust trekt geen stroom.
Ruurd, als je een goed antwoord op je vraag wil, dan moet je de situatie ook goed omschrijven.
In het vorige draadje had ik gevraagd waar en hoe je de stroom meet. Je hebt toen wel geantwoord op "waar", maar niet op "hoe".
Klaas,
De basis van al deze metingen en veronderstellingen zijn toch dat de wisseldecoders het slecht doen. Ik heb het niet over ruststanden maar veelmeer waarom gaan de wissels niet om en ligt dat dan aan..
a) te weinig stroom?
b) slechte decoder, kan ik me iets bij voorstellen maar waarom dan alle decoders?
c) Wisselspoel?
d) bekabeling?
Grtzz Rob
-
Wisselspoel mag het probleem niet zijn.
Ik heb zelf ook F* wissels + bijbehorende aandrijving op wisseldecoders (Viessmann 5211) aangesloten gehad, werkte prima.
Dus ik ga er vanuit, als jij zegt dat alle wissels het niet doen, het niet de wissel aandrijvingen zijn.
mvg,
Sander
-
Rob, de basisvraag van dit draadje is volgens mij: wat trekt er allemaal stroom in ruststand.
Ruurd moet gewoon eens beginnen met de zaak systematisch te onderzoeken.
Dus eerst de centrale met niks er aan. Dan alleen maar de kale rails, dus geen treinen er op, en geen wisseldecoders aangesloten. Dat mag niks uitmaken, rails trekken geen stroom. Hoogstens een klein beetje capacitieve stroom, maar dan moet je wel heel veel meters spoor hebben om daarvan wat te zien.
Dan de wisseldecoders stuk voor stuk aansluiten, nog zonder wisselaandrijvingen er aan. Pas dan de wisselaandrijvingen aansluiten (hetgeen ook niks mag uitmaken, want een wisselspoel in ruste gebruikt geen stroom.
En tenslotte de treinen er stuk voor stuk op zetten.