BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: populier op 19 January 2010, 22:09:25
-
Hedenmiddag twee Athearn locs binnengekregen die zijn omgebouwd voor 3rail en voorzien zijn van de lopi 3.0:
(http://i901.photobucket.com/albums/ac211/soedah/treinbaan/IMG_0025.jpg)
Het gaat om de zwarte Amtrak RS-3 137. Na enige rondjes te hebben gelopen en enige tijd stilstand op de baan begon plotseling de kap te smelten:
(http://i901.photobucket.com/albums/ac211/soedah/javato/IMG_0028.jpg)
Na verwijdering van de kap is onderstaande adaptor board met wire lock te zien:
(http://i901.photobucket.com/albums/ac211/soedah/javato/IMG_0029.jpg)
Het blijkt dat de bovenste middelste zwarte bedrading (+) zo heet werd dat de kap ging smelten.
Er zit volgens mij geen sluiting in, de lichten doen het nog steeds, vooruit en achteruit gaat nog en de decoder is gewoon uit te lezen.
Voor mij nu een raadsel. Als iemand voor dit probleem een oplossing weet dan ben ik daarvoor uiteraard zeer dankbaar. Volgens mij is dit de originele bedrading waaraan niets veranderd is.
Ik heb ter info ook de onderdelen tekening bijgevoegd.
(http://i901.photobucket.com/albums/ac211/soedah/javato/scannen0001.jpg)
Alvast bedankt voor de moeite
groet Hennie Al
-
Wordt de draad zelf heet, of iets op de print?
Ik zie namelijk geen gesmolten isolatie op de foto...
Aan de zwarte aanslag aan de binnenkant van je kap te zien, zou ik zeggen, dat er wel meer heet word op die print...
Groet,
Ronald
-
Ik ken de oorzaak niet. Als ik de foto zo zie dan zit de aanleiding wel in de printplaat van Athearn.
Maakt die amerikaanse printplaat samen met de Lopi nergens sluiting? Los draadje?
Maar ze zijn bij Athearn USA vast meewerkend voor een nieuwe kap.
Drop them a line.
Wellicht dat zij ook geinteresseerd zijn in deze kwestie.
Succes
Jan
-
Er word niets anders heet dan de bedrading(heb even getest: nog net geen soldeerbout) De kap ziet er zo uit is niet beroet of zo, geeft ook niet af.
Die zwarte draad zit wel wat losjes in de stekker maar dat zou toch geen hitte moeten veroorzaken?
groet Hennie
-
Nee, dat komt van de weerstand R6 of dat andere zwarte ding. Die moet kennelijk om de een of andere reden vermogen wegstoken. Draden worden niet zomaar heet.
-
Komt de paarse draad nergens tegen, want die loopt precies losjes weg?
-
@Stig
Dan zou die weerstand warm moeten zijn en niet de draden. Heb geen electrisch schema maar denk dat die weerstand voor de led verlichting is. Omdat de draden heet worden zou ik denken dat daar teveel stroom doorheen gaat, alleen hoe komt dat dan. Ik kan mij niet voorstellen dat Athearn te dunne draden gebruikt.
@Kristof
Die paarse draad is de aux2 van de lopi. Liep gewoon recht naar achteren maar heb ik even opzij geduwd voor de foto. Eerlijk gezegd weet ik niet of daar spanning op staat. Ik dacht dat die eerst geactiveerd moest worden maar kan mij vergissen.
@Jan
De lopi zit helemaal aan de andere kant. Volgens de beschrijving is de loc voorbereid met een stekker. Dat zou dus geen problemen moeten geven. De koppeling is afgeplakt dus niet te zien. De kap kan mij de kop niet kosten maar dan moet eerst het probleem opgelost zijn. Moet ook nog uitzoeken hoe en waar ik zo'n kap kan bestellen
alvast bedankt voor het meedenken.
Hennie
-
Heb je het model al zonder kap laten rijden? Dan weet je snel genoeg wat er heet wordt.
Verder een gevalletje garantie, maar dat had je vermoedelijk zelf ook al bedacht.
-
Die zwarte draad zit wel wat losjes in de stekker maar dat zou toch geen hitte moeten veroorzaken?
Draden horen niet losjes in een stekker te zitten. Kan best dat die is gaan vonken.
Dus daar zit je oorzaak van het probleem.
Zorg eerst eens dat die draad goed vastzit en doe dan nog eens proefrijden.
Wij hebben zo'n akkefietje hier op het werk gehad. Welliswaar met een 380V aansluiting maar daar zat ook een draad niet goed vast in de steker en toen is het daar ook gaan vonken en lekker heet geworden. Gevolg, steker gesmolten.
Gr.
Eric
-
@henk
Garantie: helaas deze loc komt van een medespoorder die er mee gestopt is en die hem voor veel geld heeft laten ombouwen naar 3rail. Heeft weliswaar niet veel gereden maar goed.
@Eric
Inderdaad maar dat is de constructie. Het zijn zwarte schuifjes die over een lipje gaan. Harder aandrukken kan niet. De andere aansluitingen hebben er ook last van.
Heb de loc inderdaad opnieuw op de baan gezet. Wat blijkt: het probleem zit hem in de weerstand voor de led verlichting. De grote licht zwarte vlek net onder de zwarte bedrading code R4 wordt bij ingeschakelde verlichting in no time bloedheet. De vraag is of dit te maken heeft met de ombouw naar 3rail of dat de weerstand kapot is. Ben geen technicus maar kan zo'n weerstand vervangen worden of dient het complete board vervangen te worden?
groet Hennie
-
Inderdaad maar dat is de constructie. Het zijn zwarte schuifjes die over een lipje gaan. Harder aandrukken kan niet. De andere aansluitingen hebben er ook last van.
Nee, geen enkele loc heeft daar last van. Het lijkt losjes te zitten, maar het zit prima. Ik heb 50+ amerikaanse locs, het merendeel met een dergelijke print en nada problemen. De enige keer dat ik een Europese decoder in een loc heb verbouwd, ging ook de voorschakelweerstand voor de LED enorm veel energie verstoken waardoor het dak bijna smolt. Een paar andere locs hebben Amerikaanse decoders en geen problemen. Wil niet zeggen dat het door de LoPi komt, maar er moet iets geks zitten.
Heb de loc inderdaad opnieuw op de baan gezet. Wat blijkt: het probleem zit hem in de weerstand voor de led verlichting. De grote licht zwarte vlek net onder de zwarte bedrading code R4 wordt bij ingeschakelde verlichting in no time bloedheet.
Kon haast niet anders. Zeg, hoe hoog is je digitale baanspanning? Amerikanen hebben over het algemeen een niet zo hoge baanspanning. Het verschil is de weerstand misschien aan het wegstoken. Misschien moet je de waarde van de weerstand een beetje vergroten (ik bedoel eigenlijk dat je een weerstand neemt die meer vermogen kan opnemen zonder heet te worden) of kijken of je de uitgang kunt dimmen.
-
@Stig
Je hebt volkomen gelijk. Ik heb de lichtsterkte verminderd van 15 naar 1 (bijna uit) en de weerstand blijft redelijk koel. Baanspanning: het is de IB basic en kan in de handleiding niets lezen over baanspanning. Met de multimeter meet ik 21,5 V ~ en 5,8 V = Ik dacht dat je bij digitaal de baanspanning niet goed kon meten??
Bij de andere loc staat de verlichting ook op 15 (max) en dat geeft geen problemen (tot nu toe)
Is die weerstand op zo'n board simpel te vervangen?
groet
hennie
update: heb de verlichting achteruit op volle oorlogssterkte staan: geen warmte ontwikkeling. Zal nu de bedrading van de lopi vrijmaken en eens goed gaan bekijken want ik ben bang dat er bij de vooruit stand ergens een sluiting o.i.d. zit
-
Ik dacht dat je bij digitaal de baanspanning niet goed kon meten??
Klopt. Dat is al vele malen op het forum aan de orde gekomen hoe je die wel kunt meten als je het echt precies wilt weten. Als indicatie kloppen die waarden van je wel.
Gr.
Eric
-
Kijk, NMRA (Amerikaanse norm zoals hier NEM) adviseert voor TT, H0, S en schaal O een output van 14,25V (dit is de digitale output van de command station, of hoe je het wilt noemen). Notabene 12V voor schaal N en 18V voor schaal G. Ik weet niet of NEM hier ook een norm voor heeft, maar je zit hier ruim boven lijkt mij. (ik ben niet zo heel erg into digitaal, dus anderen kunnen het misschien aanvullen/verbeteren).
Het dimmen heeft dus al geholpen. Jammer dat je dit niet van te voren kon weten eigenlijk.
-
Hallo,
Op de website van onze Klaas ,dit is http://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html
staat hoe je digitale spanning goed kan meten.
Of dit helpt bij het zoeken van de hitteontwikkeling in de lok denk ik niet, maar toch ... :-\
Sukses, Peter
-
Hallo Peter
Ik had dat al eens gelezen maar ik ga er van uit dat de IB gewoon de juiste spanning op de baan zet. Ik neem aan dat de lokpilot ook een zekere standaardwaarde afgeeft aan de led verlichting. Mijn idee is dat de weerstand in deze loc niet de juiste waarde heeft voor europese normen?? Heb er geen schema van maar door de lopi te bedwingen geeft die weerstand geen "soldeerhitte" meer af. Jammer is alleen dat ik het te laat in de gaten had en de kap gesmolten is. Nu maar weer kijken hoe ik aan een nieuwe kap kom. Als verstokt Märklin rijder heb ik geen ervaring met USA locs en onderdelen.
groet Hennie
edit: heb voor de zekerheid bij de eerste usa loc op de foto de verlichting ook maar drastisch teruggeschroefd.
-
Ik neem aan dat de lokpilot ook een zekere standaardwaarde afgeeft aan de led verlichting.
Volgens mij niet. De functie uitgangen geven eigenlijk gewoon de digitale baanspanning door. Ik dacht dat alleen Zimo een decoder heeft met echt gereguleerde uitgangen. Bij andere decoders is de uitgang natuurlijk wel te dimmen door faseafsnijding oid. toe te passen.
[/quote]
-
Briefje naar athearn met evt het verhaal in het engels en de juiste onderddeels nummers , meestal krijg je dan direct een email met de evt kosten als antwoord terug
-
....maar ik ga er van uit dat de IB gewoon de juiste spanning op de baan zet.
De spanning die de IB aan de baan geeft is rechtstreeks afhankelijk van de spanning die de transformator levert.
-
Klaas, is dat zo? Als ik bijvoorbeeld naar een amerikaanse command station kijk, bijvoorbeeld een van NCE DCC. Die geeft bij een ingangsspanning van ik dacht tussen de 15 en 19VAC (maakt niet uit hoe hoog,a ls het maar hier tussen past) een digtale uitgangsspanning van 14,25V zoals door de NMRA afgesproken. Doet de IB dat ook? Een vaste uitgangsspanning leveren, of levert die rechtstreeks aan de baan de spanning die uit de trafo komt?
-
Ik heb weleens het inwendig schema van de IB gezien en daar kon ik geen spanningsstabilisatie in ontdekken.
Maar als iemand een beter inzicht heeft dan laat ik me graag corrigeren.
Overigens verrast het me dat de NMRA de digitale spanning zo laag heeft gekozen. Europese systemen leveren rond de 20 volt.
-
Mij ook klaas. Maarrrr, het is bij Amerikanen ook de gewoonte dat een loc bij 12VDC zijn prototypische snelheid moet kunnen rijden. Misschien hangt eea. samen, kwa gedachtegang.
-
Mijne Heren
Mijn trafo levert primair 230V 50/60 Hz secundair 70 VA max. 4,38 A 16V ~
Mijn IBbasic mag max. 18V ~ ingangsspanning hebben en geeft een maximale "Strombelastung" van 3A via de railaansluiting. 0,2 A aan de loconet B en 0,5 A aan de loconet T uitgang.
Hoe het komt dat ik 21,5 V ~ op mijn multimeter uitlees weet ik niet. Had toch een vak moeten leren ;D
groet Hennie
-
Hoe het komt dat ik 21,5 V ~ op mijn multimeter uitlees weet ik niet. Had toch een vak moeten leren ;D
Omdat je verkeerd meet. In dit draadje is al aangegeven hoe je digitale spanning kunt meten.
Maar zelfs als je het goed meet zou het me niks verbazen als je 21,5 meet.
-
Zelfs al zou die 18V doorgeven, vind ik nog veel... :) Voordeel van die amerikanen, je hoeft niet meteen voor je bestaande binnenverlichting aanpassingen te doen.