BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: AB 7216 op 22 December 2009, 16:57:32
-
@janW,
Er zijn verscheidene boeken over deze locomotieven verschenen.
in Allied military locomotives of the second world war worden ze technisch en de levensloop beschreven, en in de TSP uitgave Les Locomotives type230-231 staan naast de technische gegevens ook meerdere foto's van deze locs tijdens hun inzet in België.
Het eerste boek is verkrijgbaar bij de NVBS, de tweede is verkrijgbaar bij jocadis.
Hier een scan van de tekening:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_521.jpg)
Wil je de loc zelf gaan bouwen op basis van een roco 600 ?
De maten komen niet overeen, ook de huif is geheel anders.
Van de loc is wel een messing model 1:87 verkrijgbaar bij Paul Bellon (PB models).
Hij staat vaak te houten.
De kit is compleet en lijkt me goed te bouwen, ik moet er zelf nog wel aan beginnen.
Hierbij nog enkele foto's
https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_521_als_NMBS_230002_Brussel_1952.jpg
https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_521_nmbs_230003.jpg
Groeten Arjen
-
Waar zouden we blijven zonder dit forum? Arjen en Gerrit bedankt! Arjens tekening en foto's beantwoorden al de meeste van mijn vragen. Ik ga even achter die titels aan.
Trawos zit hier inderdaad tussen: op de laatste beurs in Houten zag ik in zijn stand een geknutseld modelletje van een stuk (half) onderstel van een Roco Krokodil (vermoed ik) met een kap van een Roco 600 d'r op. Ik vond ook zo'n brok onderstel voor bijna niks, dus wil het eens gaan proberen. Met een motortje heb ik dit onderstel inmiddels bijna lopend gekregen. Bij bestudering van de gegevens in NJvWJ blijkt al meteen dat de kap van de Roco 600 sowieso te kort is, en ook verder is het verschil eigenlijk te groot. Beter nieuw bouwen dus (is waarschijnlijk ook niet meer werk van de Roco kap aanpassen). Dat gaan we heel simpel in styreen houden, dit is meer een grappig extraatje veroorzaakt door het vinden van dat stuk onderstel. Ik ga er dus niet teveel tijd in stoppen. Met de maatschets van hierboven kom ik denk ik al een heel eind; de foto's leveren het meeste van de rest. Welke kleur zouden deze locs in Nederland gehad hebben? Nog de LMS kleuren? Of het zelfde groen dat op de Longmoor zit? Legergroen?
-
@JanW,
De WD loc van het spoorwegmuseum (508) is achter zijn nummerplaat grijs geschilderd.
Hier komt ook gedeeltelijk het WD nummer achter terug.
De juiste kleurtint is mij nog niet duidelijk, dit moet ik nog eens uitzoeken.
Op de site van het utrechts archief (foto 162228) staat de 70217 afgebeeld.
Groeten Arjen
-
Volgens mij zijn deze loks al snel geruild met de NMBS.
Zie "andere locomotieven van de nederlandse spoorwegen".
In 1935 10 stuks geleverd aan de LMS, 7059-7068
In 1942 4 stuks en en 1944 de rest verkocht aan het War Department, WD 70019-70022, 70213-70218
In huur bij de NS de 70214 en 70217, NS nummers 521 en 522
In april 1946 geruild tegen de 70262 en 70263, die latere NS 510 en 511
In huur bij de NMBS, later NMBS 230.02 en 230.03; samen met de 230.01 en 230.04, die direct bij de NMBS kwamen, vormden zij een serie.
Kortom, zoek bij de NMBS, daar vind je deze loks terug.
http://www.pfttsp.be/index.php?option=com_content&task=view&id=184&Itemid=102
http://www.ho-modelspoorwegen-grootspoor.be/nmbsT230.htm
-
Dank! PB kon ik via Google niet (meer?) vinden. Heeft blijkbaar toch nog een site.
-
Was ook al even op zoek geweest naar Paul Bellon en heb gisteren een mail naar Jocadis gestuurd met de vraag of zij nog weten waar deze kits te koop zijn.
Als de reactie binnen is, zal ik die hier plaatsen.
Het boek "Allied Military Locomotives" is nog gewoon te bestellen en inmiddels naar me onderweg.
-
http://www.pb-messingmodelbouw.com Hoor net, en constateer zelf dat dit niet werkt.
Jammer maar helaas. :-\
-
Die doet het niet....
-
Weet iemand wat de prijs van een messing kitje bij pb is?
Gerrit,
Waar heb je het boek besteld?
Wat mag zo`n boek kosten?
Grts
-
Het boek heb ik per mail besteld bij: http://www.nvbs.com/Winkel/
Boek staat niet in de boekenlijst.
Hier een kopie van de retour mail:
"Het boek Allied Military Locomotives (uitgave Tourret) is nog leverbaar en volgens mijn voorraadadministratie ook op voorraad. In dat geval kan ik u het boek rond de jaarwisseling toesturen, anders duurt het enkele weken om een exemplaar bij de leverancier in Engeland te bestellen en het boek toe te sturen. Het boek kost Euro 33 plus portokosten Euro 6,75."
-
Ik heb even op internet gezocht naar het boek van Rowledge, J.W.P., Diesel Locomotives of the LMS, Oakwood Press 1975 en heb er een paar gevonden:
http://www.amazon.co.uk/Locomotives-Midland-Scottish-Railway-Locomotion/dp/0853611696/ref=sr_1_7?ie=UTF8&s=books&qid=1261599233&sr=1-7
voor GBP 5,99
en
http://www.alibris.com/search/books/qwork/1711571/used/Diesel%20locomotives%20of%20the%20L.M.S.
voor €19,27
beide excl. verzendkosten en ik weet ook niet of ze naar het buitenland verzenden.
Ik heb ook het boek "LMS DIESEL LOCOMOTIVES AND RAILCARS" van E.V. Richards gevonden:
http://www.transportdiversions.com/publicationshow.asp?pubid=3290
voor GBP 19,95.
Misschien heb je er wat aan.
Leen.
-
Over dit model kwam ik pas het volgende tegen.
http://www.pagenumberone.co.uk/locos/index.htm (http://www.pagenumberone.co.uk/locos/index.htm)
(http://www.pagenumberone.co.uk/locos/holocoside.jpg)
gelijk even verder gezocht.
http://www.modelrailways.tv/standard_gauge/diesels.htm (http://www.modelrailways.tv/standard_gauge/diesels.htm)
Groeten Jeroen
-
Leuk om het verschil in schaalgrote eens naast elkaar te zien:
Plaatje (http://www.pagenumberone.co.uk/locos/pairoflocos.jpg).
In de tekst staat te lezen, dat het hier bij beide loco's om een Model Etched kit handeld en die hadden we eerder in dit, al draadje gevonden ;)
Apart is wel, dat Phil Parker in de tekst vermeld, dat het H0 model ontworpen is voor de Belgische markt.
Nu maar even afwachten of iemand Paul Bellon te pakken krijgt. Op mijn mail naar Jocadis heb ik nog geen reactie mogen ontvangen. Wat natuurlijk rond deze tijd op zich zelf niet vreemd is.
-
Misschien dat je op deze adressen info over Paul kan krijgen?
loksound Belgie
E-mailadres(sen):
loksound@tsdbvba.be
Smets Danny
E-mailadres(sen):
info@euromodelbouw.be
-
@ Sobat,
Dank voor deze twee opties.
Mocht het via Jocadis niets opleveren,ga ik het daar eens proberen.
-
Is dit (http://cgi.benl.ebay.be/RARE-LIMA-loco-HLD-231-001-de-la-SNCB_W0QQitemZ330388646160QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_23?hash=item4cecb2a910#ht_500wt_1182) misschien wat?
-
Wel een grappig ding.
Is een V 36 DRG Wehrmacht loc ( volgens Lima)
-
Klopt. Waren ontwikkeld om middelzwaar spoorweggeschut te verplaatsen. Zij deden dat meestal in tandemopstelling met de Mch. tegen elkaar.
Moet ergens nog een plaatje heben, maar het is nu vrede op aarden ;D
SK
-
Net even naar de radstanden gekeken.
V 36: 2600 mm. en 1350 mm.
521 : 2810 mm. en 1591 mm.
Dus niet echt geschikt voor een eenvoudig ombouw projectje :-\
-
@Arjen: die opname in het HUA is heel bijzonder, dank: de enige foto van een deze locs in Nederlandse dienst?
-
ik zou toch eerder zo'n ouwe duitse eloc als basis voor t onderstel nemen dan een V36, de plaatsing van de blinde as is totaal anders dan bij zo'n lms-hok.
-
Floris,
Aan welke loc zit je te denken?
-
@JanW,
De foto uit Hua, is de enigste die ik ken.
Als er meer zijn in de NS periode hou ik mij aanbevolen.
Met vriendelijke groeten
Arjen
-
uh, een E91 ofzo, das al een oud röwa-ding wat later door roco is overgenomen, dus dr zijn er zat van gemaakt...
-
Floris,
Dank voor de tip.
Met 1 zo'n E 91 (http://www.bahnwahn.de/rocodb191/Modelldetails/modelldetails.html) kan je er dus gelijk 2 bouwen.
heb je in één keer beide uitvoeringen van de NS op de baan. ;D
Nu nog maar eens kijken of de radstanden een beetje overeen komen.
Edit;
Hier (http://www.bahn.hfkern.de/Vorbild/E191.html) een tekening met maten.
Radstanden:
NS 521 2810 en 1591 mm.
DB E91 3200 en 1500 mm.
Komt al mooi in de buurt. ;)
-
En Floris wint alweer de prijs voor het goede antwoord: dit moet inderdaad de herkomst zijn van het brokstuk onderstel dat ik gebruik. De achterste as staat iets te ver naar achteren, maar niet dat het opvalt.
Heet van de naald (misschien moeten we nu verder gaan in 'wat zijn we aan het bouwen'):
Gisteravond:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg2200.jpg)
Vanavond, linkerzijde (blinde as aangepast)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg2201.jpg)
rechts (blinde as als van Roco):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg2202.jpg)
-
kijk, dat zijn de bekende taferelen. ;D
succes! de rest is niet al te moeilijk meer, als de motor dun genoeg is voor in de huif enzo.
-
De rest is onderweg. Fotootje volgt: ik heb inderdaad een kleinere motor genomen.
-
Eh...Jan W,
Dat ding heeft toch twee van die draaistellen....
Gaat er misschien één daarvan in de verkoop?
-
Ik heb dat stuk onderstel in Houten uit de bak van de man met de Trawos-kappen gevist. De andere heb ik dus niet. Geen idee of hij 'm nog heeft. Anders misschien als Roco-onderdeel via Erwin Prummel?
-
Voortgang.
De smallere motor, uit een CD-rom speler
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg2239.jpg)
Opbouw in stukken. Het grootste probleem wordt waarschijnlijk hoe het geheel voldoende gewicht te geven. De motorhuif is erg smal.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg2255.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg2254.jpg)
-
tja, gewicht... gewoon een baal daklood nemen en dan overal waar je maar kan plaatjes in en tussen prutten.
-
Aha! dat wordt wel wat zo te zien! (y)
Maarten
-
Of een nog smallere motor nemen, de as plus worm bovenin omdraaien en de motor aan de huif-uiteinde plaatsen. Gevolg; machinistenhuis vrij en plenty ruimte bovenop de aangereven assen om lood neer te kwakken. Beste oplossing is 'gewoon' een blokje lood van het juiste formaat gieten en dat met een likje Bisonkit vastzetten.
Jawel; gaspit van het fornuis gebruiken, kartonnen matrijs bouwen, gietlepel vullen met schrootlood, neus erbovenweg en gieten maar, neem alleen niet de juslepel uit de cassette; je brandt je fikken en de lepel is niet meer toonbaar.
Veel lijm bij het lood wil nog wel eens tot vervormen van de styreenkap leiden.
-
In 1945 en '46 heeft de NS enige tijd twee ex-War Department en ex-LMS 3-assige diesellocs voor rangeerdiensten in dienst gehad, die uiterlijk lijken de serie 500-600, maar iets langer zijn en een andere drijfstangoverbrenging hebben, met een derde as. Bij NS hadden deze locs de nummers 521-522; later dienden ze bij de NMBS eerst onder hun WD-nummers en later als 230.02 en 230.03.
Ze waren oorspronkelijk gebouwd voor de LMS, in 1935-36, als deel van de serie 7059-7068. DE LMS verkocht ze in 1942 aan het ministerie.
In N.J. van Wijck Jurriaanse, Andere locomotieven van de NS, p. 28-29 een korte bespreking en een foto.
Heeft iemand mee informatie over deze locs? IK zoek met name een maatschetsje, een foto van de achterzijde en een van de rechterzijde (die afwijkt van de linkerzijkant).
Een titel met informatie zou zijn:
Rowledge, J.W.P., Diesel Locomotives of the LMS, Oakwood Press 1975
Heeft iemand dit boek toevallig?
Twee fotos van 7063 in de LMS-tijd op:
http://www.derbysulzers.com/aw.html
Heeft Roco deze loc niet uigebracht? Zag het namelijk staan bij de Neuheiten van 2009.
-
@ Ivan,
De gezochte loc heb ik er niet in kunnen vinden maar als je de Roco's 62803, 62804, 62806 of de 62807 bedoeld, deze hebben wel een blinde as maar niet nog die extra aandrijfstang.
Dus niet goed.
De 62665 en 62666 komen dan wel weer dicht in de buurt.
Plaatje van Roco geleend:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco_62665.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco_62665.jpg)
Model 62665 - Roco Ee 3/3 electric locomotive, SBB
Qua onderstel dan wel te verstaan, niet wat de rest aangaat. ;)
Zal eens kijken of ik er wat meer gegevens van kan vinden met betrekking tot de radstanden en zo.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg2256.jpg)
De zijwanden van de huif wijken nog naar binnen.
-
qua gewicht moet t nu wel goedkomen. Vooraan in de smalle huis past een beetje gewicht, onderin het machinistenhuis ook (gewoon vullen met lood tot vlak onder de ramen, afgezaagd machinistje erop, klaar), dat is gunstig want dan is de loc mooi in evenwicht wat erg gunstig is voor de rijeigenschappen en de trekkracht.
-
Na wat speurwerk heb ik het e-mail adres van Paul Belon kunnen achterhalen.
Zijn site is helaas van het internet verdwenen en er wordt overwogen om een nieuwe versie op het net te gaan zetten.
Hij heeft nog diverse messing kitjes van de loc liggen, waaronder nog één in schaal nul.
Kostprijs van een h0 kit, compleet met wielen en aandrijving bedraagt € 268,10
Hier nog een plaatje van de NMBS uitvoering.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Paul_Belon_NMBS_23002_NS_521.jpg)groter (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Paul_Belon_NMBS_23002_NS_521.jpg)
Hij zoekt momenteel nog naar een afbeelding van een ongespoten exemplaar.
Ik heb van hem nog geen toestemming gekregen, om zijn e-mail adres hier te mogen plaatsen.
Zodra deze toestemming binnen is, kom ik daar op terug.
Dus nog even verdere berichten afwachten ;)
-
Ik heb net vanmiddag een bericht van Paul Belon binnengekregen en de site is voor een deel weer actief. http://www.pb-messingmodelbouw.com (http://www.pb-messingmodelbouw.com)
Niet alles is nog direct terug te vinden, dus hier en daar moeten nog even geduld hebben.
In ieder geval is de contact pagina weer helemaal in orde en kunnen we daar weer met onze vragen terecht. (y)
NOG EVEN EEN MEDEDELING:
Paul liet net weten dat de contactpagina op de site nog niet goed werkt!
Bij een eventuele mailing gelieve te gebruiken:
pbmessingmodelbouw apenverlengstuk skynet.be
Dan wel even het apenverlengstuk vervangen voor @ en geen spaties toepassen ;)
-
Heb je hier miss wat aan?? Zijn allemaal in de oorlog of erna in dienst gekomen
Engeland
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Class_11_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Class_11_001.jpg)
DSB
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSB_MLS_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSB_MLS_001.jpg)
Geen idee meer, geheugen is moe ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/VR_class_F_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/VR_class_F_001.jpg)
Steef
-
Is ook mooi, maar dat zijn de evenknieën van de NS 500/600 reeks. ;)
-
Hier maar weer even wat van van mijn voortgang. Omdat er zoveel foto's verdwenen zijn bij het overplaatsen van dit draadje (samen met het begin van het draadje), begin ik weer even een stukje terug. Het bouwmateriaal is vooral styreen, in de diktes 1mm, 0,5mm en 0,3mm.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg2239.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg2240.jpg)
Het plaatje dat de motor en de aanhechtpunten van de stroomafnemers draagt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg2259.jpg)
De buitenste laag van het machinistenhuis is van 0,3mm styreen om een kleine zichtbare wanddikte bij de ramen te krijgen. Van binnen is dit daarna verstevigd met 0,5 en 1 mm.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg2303.jpg)
Losse delen van onderplaat en kap en aanbouw.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg2360.jpg)
Om voldoende gewicht te krijgen worden machinsitenhuis en motorhuif van binnen zoveel mogelijk met dak-zink(?) gevuld. De motor (een 9v motortje uit een gesloopte CD-rom speler) past nog net tussen een laagje metaal aan beide kanten. Voor in de huif en bij de machinist, en tussen de 'verlengde' frameplaten voor en achter past nog meer metaal.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg2306.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg2364.jpg)
-
Dat begint al mooi vorm te krijgen. (y)
Vandaag nog op jacht naar een onderstelletje geweest maar helaas niets kunnen scoren. :-\
-
Hier nog een goede foto gevonden:
http://britishdieselandelectriclocomotives.fotopic.net/p65910419.html