BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: nachbar op 19 January 2010, 15:01:20
-
Heren,
We zijn bezig om een nieuwe baan te maken die als thema (zuid) duitsland heeft in periode V. Nu kan ik het niet goed vinden of de treinen rechts of links rijden. Ik heb ergens gelezen dat de treinen rechts rijden in duitsland, maar als ik naar foto's kijk zie ik dat treinen ook links rijden. ???
wij komen er ff niet uit.
groet,
jeroen
-
wij rijden rechts...
-
dank, dan gaan wij hier ook verder van uit.
groet,
Jeroen
ps. je bedoelt wel op de treinbaan toch? ;)
-
op de treinbaan en in real-life ...
-
In Nederland rijden ze inderdaad rechts ;D
In Duitsland ook zover ik weet.
-
Duitsland is inderdaad een rechtsrijdend land.
Maar wereldwijd gezien zijn er meer linksrijdende dan rechtsrijdende landen.
Paar linkse voorbeelden in Europa: Engeland (uiteraard) maar ook België, Frankrijk, Italië. Zwitserland, Zweden.
En zelfs in Nederland wordt er links gereden, op de HSL-zuid vanaf de Belgische grens tot ongeveer bij Barendrecht.
-
Opzich had je natuurlijk ook een willekeurige Duitse site kunnen pakken met foto's. Daar was je na 5 seconde op bijvoorbeeld deze foto klik (http://file1.npage.de/003067/86/bilder/dsc_401eruhingennassachtal.jpg) uitgekomen en had je gezien dat het rechts is.
-
mooie foto ;D
-
Duitsland is inderdaad een rechtsrijdend land.
Maar wereldwijd gezien zijn er meer linksrijdende dan rechtsrijdende landen.
Paar linkse voorbeelden in Europa: Engeland (uiteraard) maar ook België, Frankrijk, Italië. Zwitserland, Zweden.
En zelfs in Nederland wordt er links gereden, op de HSL-zuid vanaf de Belgische grens tot ongeveer bij Barendrecht.
Klopt, maar de auto's weer niet. Heeft dat wat met elkaar te maken?
-
Links of rechts?
Een duitse trein op weg naar Oostenrijk kan gefotografeerd worden op het linkse baanvak,dit heb ik persoonlijk ondervonden op weg van Munchen naar Regensburg.
In Oostenrijk vind men zowel links verkeer als rechtsverkeer,dit hangt af van de regio's waar er gereden wordt.
Rijdt men van Regensburg naar Genua dan is dit meestal rechts,van Regensburg naar Wenen is dit deels rechts en deels links.Vraag mij niet hoe dit komt?hiervoor moet u informatie zoeken op internet. :)
-
Oh hellup, ik voel een stokoude en zeer zinloze discussie opkomen. ;D
Dan maar beter hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,3319.0.html) weer verder.
-
En zelfs in Nederland wordt er links gereden, op de HSL-zuid vanaf de Belgische grens tot ongeveer bij Barendrecht.
Niet alleen daar.
Roosendaal - Essen wordt normal links gereden en onder een spanning van 3000 volt.
Maastricht - Vise wordt ook normaal links gereden en ook onder een spanning van 3000 volt.
Andre
-
Klopt, maar de auto's weer niet. Heeft dat wat met elkaar te maken?
Soms wel, maar meestal niet. Spoorwegen en autoverkeer hebben zich op dit punt apart van elkaar ontwikkeld.
Misschien dat het in Zweden iets met elkaar te maken had. Daar reed vroeger het wegverkeer ook links, maar in de jaren '70 zijn ze omgeschakeld naar rechts.
Veel landen hebben linksrijdende treinen omdat in het begin van het spoorwegtijdperk in de spoorwegen vaak werden aangelegd door Engelse firma's.
-
Oh hellup, ik voel een stokoude en zeer zinloze discussie opkomen. ;D
Henk, tot nu toe is het geen discussie, maar informatieverstrekking aan mensen die de informatie nog niet kennen.
-
Ik zie hier 3000 Volt langs komen.
Is dit de spanning die op de bovenleiding staat?
En zo ja, is deze voor NS materieel of Duits materieel?
En als er verschil in zit, op welke spanningen rijden
de treinen dan in het andere land?
Groet Hans
-
Ik denk de belgen rijden met 3KV, Duitsland is 15 KV
-
Nederland: 1500 V gelijkspanning
België: 3000 V gelijkspanning
Duitsland: 15 kV wisselspanning
Hoewel in Nederland nieuwe spoorlijnen (HSL en Betuweroute) volgens mij 25 kV zijn, net als Franse TGV lijnen volgens mij. Kan zijn dat ik het hier mis heb.
-
Oh hellup, ik voel een stokoude en zeer zinloze discussie opkomen. ;D
Is dat nou geen grote last, zo'n olifantengeheugen. ;D ;D
Gr.
Eric
-
Opzich had je natuurlijk ook een willekeurige Duitse site kunnen pakken met foto's. Daar was je na 5 seconde op bijvoorbeeld deze foto klik (http://file1.npage.de/003067/86/bilder/dsc_401eruhingennassachtal.jpg) uitgekomen en had je gezien dat het rechts is.
heb ik gedaan zoals je ziet in mijn openingsbericht, maar dan kom je ook (o.a.) http://www.ake-eisenbahntouristik.de/ (http://www.ake-eisenbahntouristik.de/) tegen dus vandaar de evrwarring en mijn vraag ;)
maar ik begrijp inmiddels dat er iook hier weer veel uitzonderingen op de regel zijn :D
-
Links of rechts?
Een duitse trein op weg naar Oostenrijk kan gefotografeerd worden op het linkse baanvak,dit heb ik persoonlijk ondervonden op weg van Munchen naar Regensburg.
In Oostenrijk vind men zowel links verkeer als rechtsverkeer,dit hangt af van de regio's waar er gereden wordt.
Rijdt men van Regensburg naar Genua dan is dit meestal rechts,van Regensburg naar Wenen is dit deels rechts en deels links.Vraag mij niet hoe dit komt?hiervoor moet u informatie zoeken op internet. :)
Volgens mij worden nieuwe Oostenrijkse baanvakken en baanvakken die groot onderhoud krijgen tegenwoordig omgebouwd naar rechts verkeer. Maar er is inderdaad ook nog een aantal trajecten waar men links rijdt.
Dat Oostenrijk ombouwt, kun je het beste merken aan het feit dat hun moderne materieel (Taurus, Hercules, moderne stuurstanden, enz.0 allemaal een rechtse stuurstand heeft.
Enigste uitzondering zijn de ÖBB Talent treinstellen waar de Mcn in het midden zit.
Overigens zijn er in Zweden ook trajecten waar rechts wordt gereden, o.a. de Oresund naar Denemarken.
Groet Peter,
-
maar als ik me 180 graden om draai...rijdt de trein rechts, dus...vanuit welk gezichtspunt rijdt hij nu links??
eric
-
Je moet er vanuit gaan dat je als Mcn achter de stuurstand zit en naar het voorraam kijkt.
Zeg maar net als dat links en rechts bij een auto wordt bepaald vanuit de plaats achter het stuurwiel.
Groet Peter,
-
heb ik gedaan zoals je ziet in mijn openingsbericht, maar dan kom je ook (o.a.) http://www.ake-eisenbahntouristik.de/ (http://www.ake-eisenbahntouristik.de/) tegen dus vandaar de evrwarring en mijn vraag ;)
maar ik begrijp inmiddels dat er iook hier weer veel uitzonderingen op de regel zijn :D
Dit denk ik persoonlijk niet, ik denk het kan
a) een getrokken BR 103 zijn, van een museumstrein. Was ook bij de trein van onze "Kanzlerin Frau.Merkel" zo, toen was het een BR 103 sandwich met enkele Rheingold rijtuigen tussen
b) het plaatje is gespiegeld voor op de website
-
Dit denk ik persoonlijk niet, ik denk het kan
a) een getrokken BR 103 zijn, van een museumstrein. Was ook bij de trein van onze "Kanzlerin Frau.Merkel" zo, toen was het een BR 103 sandwich met enkele Rheingold rijtuigen tussen
b) het plaatje is gespiegeld voor op de website
Ik denk ook a, want op het plaatje van de begin pagina zijn (hoogstwaarschijnlijk) Zwitserse bovenleidingsportalen te zien, en daar rijden ze ook links.
Roland
-
fissy,
ook in Duitsland worden de treinen wel eens op links spoor gereden om bijvoorbeeld een andere (goderen)trein in te halen, of er zijn werkzaamheden. Volgens mij is het plaatje niet gespiegeld namelijk. Het nummer op de loc lijkt gewoon met 103 te beginnen. Mocht het gespiegeld zijn, dan zou eindigen op 103 gespiegeld ;)
punt a is natuurlijk wel mogelijk we zien de front/sluitseinen niet.
Alex
-
maar als ik me 180 graden om draai...rijdt de trein rechts, dus...vanuit welk gezichtspunt rijdt hij nu links??
eric
Horizontaal of vertikaal?
Matheus
-
@alex, goederen trein op de linke spoor inhalen heb ik zelfs nog nooit gezien, en ik rij 10 keer per week met de trein... Maar het kan natuurlijk zo zijn..
Ik kan de nummer niet lezen, sorry...
Groet
Bernd
-
@Eric zoals iedereen op de planeet bijna zal weten of door logisch nadenken kan beredeneren zijn 3 frontseinen de voor en 2 achterlichten de achterkant.
-
Wat hebben frontlicht seinen met deze rubriek te maken?
Matheus.
-
Nou op de reactie van Eric die opmerkt over het gezichtspunt.
-
Soms wel, maar meestal niet. Spoorwegen en autoverkeer hebben zich op dit punt apart van elkaar ontwikkeld.
Misschien dat het in Zweden iets met elkaar te maken had. Daar reed vroeger het wegverkeer ook links, maar in de jaren '70 zijn ze omgeschakeld naar rechts.
Veel landen hebben linksrijdende treinen omdat in het begin van het spoorwegtijdperk in de spoorwegen vaak werden aangelegd door Engelse firma's.
In de U.K. start er binnenkort ook een proefproject met rechts rijden.
Eerst het vrachtverkeer, en als dat goed loopt, mogen de auto's binnen een half jaar ook rechts rijden ;D
-
Hmm klinkt als de "oplossing" voor het file probleem ::)
-
Ik heb met de trein een aantal jaren Nederland - Duitsland op en neer gereist en daar werd toen gewoon rechts gereden. In de tussentijd zal er wel niets veranderd zijn... ;)