BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Mediatheek => Topic gestart door: Maasdam op 19 January 2010, 00:01:56
-
Op de geweldige site British Pathé http://www.britishpathe.com/ (http://www.britishpathe.com/) vond ik dit zeer leuke filmpje uit de oude doos.
In 1888 werd tussen de stadjes (dorpjes?) Listowel and Ballybunion Ierland een monorail geopend en na zware beschadeging in de Ierse oorlog in 1924 gesloten. Het filmpje met als jaar 1931 wat niet klopt met de opheffing in 1924 laat deze lijn zien in volledige dienst.
Video, http://www.britishpathe.com/record.php?id=11629 (http://www.britishpathe.com/record.php?id=11629)
In 2003 werd er een 1km lang herbouwd traject geopend als museum lijn.
http://www.lartiguemonorail.com/Index.htm (http://www.lartiguemonorail.com/Index.htm)
Meer, http://en.wikipedia.org/wiki/Lartigue_Monorail (http://en.wikipedia.org/wiki/Lartigue_Monorail)
Groetjes Ben.
-
Prachtig om te zien!
Koen
-
Wie bouwt hem als eerste na,laat de foto´s maar komen. ;D (y)
-
Leuk model is weer eens wat anders.
Blijft leuk om te zien die oude beelden, en vooral leuk dat ze alles nu weer laten herleven... ;D
-
Eigenlijk is het geen monorail, want ik zie drie railzen.
mvg peter
-
Leuke draaischijf :o
^#^#&$*! wat is dat ding zwaar#*# ;D ;D
Nigel
-
ik zou de wissels wel eens willen zien....apart hoor ;)
eric
-
Gaaf (y). Ik heb op vakantie in 2007 een exemplaar gekocht van de Narrow Gauge & Industrial Railway Modelling Review. Daarin staat een tekening van de lok en een beschrijving van de lijn. Het was een monorail volgens het systeem Lartigue. Gezien de steunwieltjes links en rechts kun je terecht de vraag stellen of dit een echte monorail is. Er waren drie van dergelijke locomotieven van Hunslet. Bij de bouw schijnt er een nog een Belgische lok (Tubize) met twee verticale ketels te zijn geweest. De "spoorlijn" was 9,25 mijl lang en is in 1924 gesloten. Deze gegevens komen uit de archieven van Hunslet, afgebeeld in het artikel.
Groeten,
Gerard
-
Maar wat een vreselijk onhandig ding, zeg. Als je als boer een koe naar de markt wilde sturen, dan moest je een koe en twee kalveren sturen. De kalveren wegen ongeveer evenveel als de koe en houden de wagen in evenwicht. Op de terugweg moest je vervolgens de kalveren ieder aan één kant zetten, zodat het evenwicht bewaard bleef.
Geen wonder dat het geen doorslaand succes is geworden.
- Peter
-
Of je verkocht meteen twee koeien (danwel 1 koe en 2 kalveren) ;D.