BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: ns loc op 18 January 2010, 12:09:09
-
hallo heb van een vriend eeen deel treinen gekregen die hij geerft heeft van zijn opa 1 6494 en 1 6485 de 6485 heeft een locdecoder maar als ik hem op mijn baan zet dat beginnen de lampje te knipperen en geeft mijn trafo aan dat er kortsluiting in mijn baan is heeft iemand wat foto's van hij de decoder aangesloten moet zijn en wat er verwijderd moet zijn mvg robert
-
Robert,
Zou je je vraag ook in leesbaar Nederlands kunnen stellen. Dus met hoofdletters, punten en komma's dan is het voor ons ook duidelijk wat je probeert te vragen.
En om maar een poging te wagen: met wat voor digitaal syteem rijdt jij?
Gr.
Eric
Edit, spelfout
-
Heb je die storing/kortsluiting alleen bij deze locs?
Van welk merk zijn deze locs?
Welk digitaal systeem heb je?
mvg,
Sander
-
fleischmann twin center. en de loc's zijn van liliput mvg ns loc
-
Hoi Robert,
Om zo goed mogelijk antwoord te krijgen op je vraag, is het belangrijk dat je deze zo duidelijk en leesbaar mogelijk opschrijft :)
Let dus goed op het gebruik van leestekens en hoofdletters. Dit komt de duidelijkheid en daarmee de antwoorden ten goede (y)
Bedankt,
Gr. Remco.
-
Hallo,
Ik heb een twin center als aansturing.
En de loc's zijn van liliput.
En de decoder is van ESU.
Heeft iemand hier een tekening van of een plaatje voor, hoe de printplaat eruit moet zien. Alle weerstandjes, dioden, spoelen zijn er al af gehaald.
gr ns loc
-
Misschien kunnen we de vraag omdraaien. Kun je zelf een paar foto's maken van het inwendige van de locs. Wellicht is daar op te zien watr er verkeerd zit.
Een andere mogelijkheid: download de handleiding van de ESU site en controleer draad voor draad of het aangesloten zit zoals het hoort.
-
Volgens mij was de 6485 er eentje uit de latere serie en heeft dus een nem-stekker. Geen idee waarom er dan van alles is uitgesloopt, maar verder kan je het stekkertje hooguit verkeerd inpluggen.
-
Henk, klopt helemaal, tenzij de vorige eigenaar een kapruil of nummerverandering heeft toegepast.
Ook is het belangrijk waar de decoder ligt. Sommigen van ons bouwen hem in de tank, anderen hangen hem boven een daaistel en een derde plaatst hem onder/in de cabine. ::)
Bij in de tank leggen begint isolatie een rol te spelen. Foto's zouden veel meer duidelijkheid bieden in deze.
Hans
-
Ah ja, goede opmerking.
Peuter om te beginnen het stekkertje eens los en kijk of er dan nog kortsluiting is. Zo niet, dan zit het probleem in de decoder of de aansluitdraden.
-
hallo,
Dus als ik het goed begrijp hoeft er helemaal niks uitgesloopt te worden van weerstandjes, diodes, en spoelen. Dus moet alleen de nem stekker er in en rijden maar.
Maar ik heb me laten vertellen dat de diodes, spoeltjes en weerstandjes eruit moesten en alles via de decoder werkt klopt dit?
mvg ns loc
-
Wat eruit moet of mag blijven zitten kan je terugvinden in de handleiding van de decoder.
Even de handleiding downloaden en lezen.
Zie het maar als een leermoment ;D
Gr.
Eric
-
Bij een NEM-stekker in je lok hoef je inderdaad alleen de dummy-stekker eruit te halen en een decoder met stekker erin te steken. De dummy-stekker maakt bij analoog gebruik de juiste verbindingen en zal de lok bijvoorbeeld een lichtwissel hebben. Bij digitaal neemt de decoder die functie over en kan je alles normaal laten zitten en niets te slopen.
Het kan zijn dat je bij het ombouwen van een lok zonder nem-stekker een aantal dingen in de lok moet aanpassen om de boel wel werkend te krijgen. Maar dat staat in de handleiding van de decoder die je in gaat bouwen.
-
Vanan ESU hoeft er helemaal niets uit en dat hoeft meestal niet. Het hele idee van die stekker is pluggen en pleƫen.
Het is me onduidelijk of je zelf aan de ombouw bent begonnen of dat de decoder er al in zat. Maar als je bijvoorbeeld de spoeltjes bij de motor eruit hebt gehaald, dan zal er niet veel gebeuren. Je hebt dan namelijk de electrische verbinding tussen motor en decoder vebroken. Diodes voor de verlichting idem dito.
Toch maar eens een fotootje van het huidige interieur.
-
@ NS lok:Zet je eigenlijk die 6485 en 6494 tegelijk op de baan? dat zou de kortsluiting kunnen verklaren.
-
@ NS lok:Zet je eigenlijk die 6485 en 6494 tegelijk op de baan? dat zou de kortsluiting kunnen verklaren.
Mag ik vragen waar dit antwoord op slaat Han?
Mvg
Wim.
-
@ NS lok: Het begint nu echt onduidelijk te worden wat je vraagt en wat er in de lok zit. Kun je ons een goede probleem omschrijving geven en een paar foto's van het lok interieur ???
@ Han: leg eens uit wat je bedoeld in deze met je opmerking, ik kan hem nu niet plaatsten.
Hans
-
ja wim dat mag je: als je de eerste post van ns lok leest dan staat daar dat er kortsluiting in de trafo optreedt. Er wordt gebruik gemaakt van 2 lok 1 met decoder en zoals verderop beantwoord een zonder decoder.
Merkwaardig is dat ns lok het over een transformator heeft en niet duidelijk is of hij dan het Twincenter bedoelt of een lose regeltrafo. T zou mij niets verbazen als hij/zij twee loks ( 1 digitaal) en 1 met decoder op een regeltrafo probeert te laten rijden.
( eigenlijk had ik vragen hierover van jou wel verwacht)
-
Han, het spijt me zeer, maar de manier waarop de vraag is neergeschreven, heeft me doen besluiten hier verder niet inhoudelijk op in te gaan.
Ik ben dat getrek om ergens voldoende en juiste informatie te krijgen een heel erg klein beetje zat.
Niemand leest de oplossingen, het common-ground verhaal is daar een levensgroot voorbeeld van. Dagelijks komt het ter sprake, en dagelijks wordt het weer vanaf nul uitgelegd.
Mvg
Wim.
-
Prima dat je dat besluit Wim, maar waarom ga je dan toch in de beantwoording weer vragen stellen? Onthoud je dan ook van verder commentaar in zo'n hulp vragend draadje, wees consequent en beantwoord dan alleen de in jouw ogen duidelijke vragen.
Modelbouwvragen beantwoorden is nu eenmaal zendelingen werk, je zal honderden keren dezelfde vragen gesteld krijgen en kunnen beanwoorden.
grt Han
-
Han, ga je gang zou ik zeggen. En bepaal aub niet waar ik wel of niet op zou moeten reageren, dat doe ik zelf als je het niet erg vind.
Mvg
Wim.