BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: FredH op 17 January 2010, 20:40:28

Titel: Ongevallenwagen 157210
Bericht door: FredH op 17 January 2010, 20:40:28
Onlangs heb ik een halfgebouwde Philotrain kit van een snelgoedwagen gekocht. De wagen bak is niet 'standaard' gebouwd, maar heeft schuine verstevigingsprofielen. Tot nu toe heb ik alleen een foto op de site van Nico Spilt gevonden van ongevallenwagen 157210, die deze verstevigingen heeft.
Wie kan mij vertellen wanneer deze verstevigingen zijn aangebracht? Kan ik er alleen een ongevallenwagen van maken, of had ook de uitvoering als Dg al deze verstevigingen? Heeft iemand aanvullende foto's? Had de wagen nog dakluchters (op de foto van Nico Spilt kan ik die nietr herkennen), en weet iemand welke opschriften er op horen?
Kortom, wie weet er meer van deze versie van de snelgoedwagen? In 'De erfenis' staan geen foto's van deze uitvoering.

Groeten,
Fred
Titel: Re:Ongevallenwagen 157210
Bericht door: Ivo tB op 17 January 2010, 21:32:51
Fred,

Kun je een foto plaatsen? De snelgoedwagen (E neem ik aan) heeft gereden met en zonder verstevigingen. Nu is er een Philotrainversie met schuin ingeetste verstevigingen, maar jij hebt het over ingebouwde verstevigingsprofielen? In elk geval staat er een foto van een met ingeetste verstevigingen in het boek NS Locomotieven depot Heerlen. Volgens mij hebben ze met deze verstevigingen vanaf het begin gereden.

Maar een foto kan veel ophelderen.

mvg,
Ivo
Titel: Re:Ongevallenwagen 157210
Bericht door: Gert Arkema op 17 January 2010, 22:10:33
Fred bedoelt niet de standaard schoren die alle materieel had (hetzij versterkte hoeken, hertzij diagionalen aan de binnenzijde van de bakken) maar de korte schuine schoren uit U profiel in het eerste en laatste vak, aan de kopeinden van de bak. Ook het derde vak (vanaf de kioppen gerekend) had zo'n versteviging maar dan de andere kant op; diagonaal van het onderstel tot halverwege de stijlen. Die zijn niet alleen op de E's gezet, maar ook op ongevallen 4as D's en alle goederenmaterieel wat al oud was, waarvan de bak nogal aan het bewegen ging en die nog een poosje meemoest, in welke functie dan ook.
Titel: Re:Ongevallenwagen 157210
Bericht door: FredH op 17 January 2010, 22:12:39
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dia2379.jpg)

Philotrain heeft 2 versies gemaakt, een met kopdeuren en ingeetste verstevigingen, en een standaard versie in SS en NS kleuren.
Dit is niet de versie met geetste verstevigingen, maar er zijn U-profielen ter versteviging op aangebracht.
De foto komt van de site van Nico Spilt, ik hoop dat ik die hier mag gebruiken.

Fred
Titel: Re:Ongevallenwagen 157210
Bericht door: AB 7216 op 18 January 2010, 19:32:22
@FredH,

Ik kan geen foto's vinden van de wagen zoals je beschrijft.
maar ik vind wel een foto uit 1955 van een snelgoederenwagen als D met deze schuine U profielen. eerder kom ik geen foto's tegen van wagens met deze versterkingen.

ik denk dat de verlichting niet is aangepast, dus zaten er drie gaslampen in het dak.
Deze zaten midden boven de deuren en midden in de afdeling.
Als D zal deze wagen een kachel hebben gehad, dus tegen de kop zat een T schoorsteen.

Voor de opschriften kun je kijken of jophispoor nog opschriften heeft, of anders opschriften van een nood D van Mk aanpassen.

Groeten Arjen
Titel: Re:Ongevallenwagen 157210
Bericht door: nscargo op 18 January 2010, 19:47:41
.....De foto komt van de site van Nico Spilt, ik hoop dat ik die hier mag gebruiken......
Fred
Ach, vraag het hem even, hij doet niet zo moeilijk en je weet meteen of het mag of niet
Harm
Titel: Re:Ongevallenwagen 157210
Bericht door: FredH op 18 January 2010, 21:36:35
Arjen,

Zou je de foto van de uitvoering als D kunnen inscannen? Dat vind ik namelijk een interessantere uitvoering dan als ongevallenwagen die denk ik een beetje buiten mijn tijdperk valt. Moet dan een bruine Dg geweest zijn neem ik aan?

Fred
Titel: Re:Ongevallenwagen 157210
Bericht door: o_grenier op 19 January 2010, 13:34:05
Arjen,

Zou je de foto van de uitvoering als D kunnen inscannen? Dat vind ik namelijk een interessantere uitvoering dan als ongevallenwagen die denk ik een beetje buiten mijn tijdperk valt. Moet dan een bruine Dg geweest zijn neem ik aan?

Fred
Wat is jouw tijdperk? Die Dg 4478 werd midden 1958 dienstwagen 157210 (met nog vijf wagens van deze serie, samen de 157207 - 157212). Geen echte ongevallenwagen, maar een "houtwagen", dus zeg maar een materiaalwagen waarin ook allerhande maten stophout werd vervoerd. Ze werden toen pas bruin. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat er nog bruine Dg's zijn geweest. Toen de oorspronkelijke E-wagens overbodig werden, werden ze in 1949 aangewezen als Dg i.v.m. het grote tekort daaraan. Er is altijd van uitgegaan dat dat min of meer tijdelijk was, en toen de stalen Dg's kwamen mochten er ook dan geen kosten meer aan gemaakt worden. Dat was nèt na de invoering van het roodbruin. In 1958 waren ze op een enkeling na dan ook allemaal buiten (Dg-)dienst. Mocht een van de wagens al roodbruin zijn geweest, dan was het een heel bijzondere uitzondering. Maar er is al meermalen gebleken dat niet alles volgend de logische paden verliep.....
Ben trouwens benieuwd naar een plaatje van die wagen!

GG
Titel: Re:Ongevallenwagen 157210
Bericht door: FredH op 19 January 2010, 19:52:59
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01549_1.jpg)

Voila, een foto.
Mijn tijdperk was naoorlogs tot ongeveer 1960, maar ik neig steeds meer naar vooroorlogs. Al kan ik het niet altijd laten een uitstapje vroeger of later te maken. Hoe dan ook is het niet alledaags model.
Titel: Re:Ongevallenwagen 157210
Bericht door: o_grenier op 19 January 2010, 22:38:39
Mijn tijdperk was naoorlogs tot ongeveer 1960, maar ik neig steeds meer naar vooroorlogs. Al kan ik het niet altijd laten een uitstapje vroeger of later te maken. Hoe dan ook is het niet alledaags model.

Tja, dan zitten die versterkingen op de bak hoe dan ook in de weg... :-\  Maar je hoeft in elk geval niet te gokken voor wat betreft de kleur, want over roodbruin werd toen nog helemaal niet gedacht!
Overigens stond in "van Stoom tot Stroom" op blz. 119 ook een foto van een Blokkendoosstam met zo´n wagen, nog als E en zonder versterkingen. Er waren 2 wagens uit deze serie (en nog enkele uit een andere serie) geschikt gemaakt voor het rijden tussen blokkendozen, omdat er te weinig materieel met bagageruimte was. Die wagens heetten weliswaar nog steeds E, maar in feite waren het D's, en ingericht voor begeleid vervoer. Ook deze hadden in 1948 kachels gekregen. Die E's tussen de blokkendozen heeft geduurd tot winterdienst 1955 (zie vStS blz. 126 onderaan), maar de beide wagens van "jouw" type waren al in maart 1955 wegens hun slechte staat uit de blokkendozendienst gehaald en naar het Dg-park overgegaan. Een foto van zo'n oorspronkelijke electrische E staat trouwens ook in "De Erfenis" op blz. 102 onderaan. Die geeft aardig weer hoe de wagens er als E/Dg hebben uitgezien. En als je het weet zie je de schoorsteen (waar Arjen/AB7216 al over schreef) links op de foto. Ook de foto op blz 92 geeft wellicht nog wat goede tips. Dat is weliswaar een van E naar Dg vernummerde wagen uit een andere serie (HSM ipv SS), maar hun geschiedenis bij NS was verder zo'n beetje gelijk. Je ziet rechts op het dak dan ook nog net de schoorsteen.
In elk geval succes bij het maken van de keuze..... ;)
GG
Titel: Re:Ongevallenwagen 157210
Bericht door: Floris Dilz op 19 January 2010, 22:54:56
verziek ik jullie feestje door te zeggen dat er in de erfenis staat dat snelgoedwagens op een gegeven moment (vanaf half jaren 30? het staat er totaal niet duidelijk) steenrood werden geschilderd, om het verschil met normale goederenwagens beter zichtbaar te maken.
Titel: Re:Ongevallenwagen 157210
Bericht door: o_grenier op 20 January 2010, 15:13:29
verziek ik jullie feestje door te zeggen dat er in de erfenis staat dat snelgoedwagens op een gegeven moment (vanaf half jaren 30? het staat er totaal niet duidelijk) steenrood werden geschilderd, om het verschil met normale goederenwagens beter zichtbaar te maken.
Die zin in "de Erfenis" is inderdaad niet duidelijk. Voor zover ik me herinner (van wat ik gelezen heb, niet van wat ik gezien heb... :) ) waren alleen de E-wagens van de HSM rood. Bij NS hoorden ze "gewoon" bij het personenmaterieel en waren ze groen. De opgegeven reden zou bij NS ook niet nodig zijn: daar was al verschil tussen goederenwagens (grijs) en personenmaterieel (groen). En met die kennis is ook het fotobijschrift onderaan blz. 101 ook logischer: zouden die wagens rood zijn geweest, dan zou er toch geen reclametekst op de wagens hoeven om ze opvallender te maken t.o.v. de grijze goederenwagens...
GG
Titel: Re:Ongevallenwagen 157210
Bericht door: stig op 20 January 2010, 16:34:46
Let op, er staat niet dat de wagens halverwege de jaren dertig steenrood werden geschilderd. Er staat dat de wagens, die halverwege de jaren dertig snelgoedwagen gingen heten, steenrood werden geschilderd om beter het onderscheid te maken met een goederenwagen. Hij praat nog over de HSM tijd.

Lijkt me raar dat uitgerekend in de NS tijd men bonte kleuren gaat toepassen, omdat alles groen en grijs was.
Titel: Re:Ongevallenwagen 157210
Bericht door: FredH op 22 January 2010, 19:33:40
Alles overwegende denk ik dat het een na-oorlogse nood-Dg gaat worden. De kap kan dan ongewijzigd blijven. Wel moet ik nog op zoek naar een onderstel, want dat zit er, behalve de bodemplaat niet bij. Heeft iemand ervaring met de drieassige onderstellen die MK aanbiedt? Die lijken me de eenvoudigste oplossing. Met NS veeerpakketten en aspotten? Ik heb ook nog wel een drie-assig Fleischmann onderstelletje liggen, maar die is weer iets te kort.

Fred
Titel: Re:Ongevallenwagen 157210
Bericht door: stig op 22 January 2010, 19:39:24
Fred, die kun je toch wel verlengen? Ik zat daar zelf ook aan te denken want ik heb een onvolledige snelgoedwagenetsplaatding liggen. Passen de asbalansen uberhaupt? tussen de stelbalken? Ik zie dat je wel de bodem als etsdeel hebt.
Titel: Re:Ongevallenwagen 157210
Bericht door: FredH op 24 January 2010, 22:21:03
De asafstanden van het Fleischman onderstel kloppen wel ongeveer en de middelste as is al netjes schuifbaar, dus dat is verreweg de makkelijkste optie. Ik zal eens nameten wat het onderstel in de lengte te kort komt, maar daar zal wel een mouw aan te passen zijn. Een bodemplaat heb ik inderdaad wel en als ik de beschrijving van Philotrain mag geloven is die bedoeld om er Roco wielstellen onder te zetten. Maar welke wielstellen dart zijn en hoe die er onder gezet moeten worden is me een raadsel.
Titel: Re:Ongevallenwagen 157210
Bericht door: stig op 24 January 2010, 22:24:08
Ok, dan is het voor mij handiger om meteen een roco dingus te zoeken.
Titel: Re:Ongevallenwagen 157210
Bericht door: FredH op 01 February 2010, 22:05:10
Ik heb even een ander 3-assertje van Philotrain bekeken, daar zitten inderdaad kant en klare wielstellen in. Waarschijnlijk van Roco, de schuifbare middenassen van hun DR 3-assertjes. Maar of die na te bestellen zijn...
Zelf zet ik er een verlengd Fleischmann onderstel onder dat ik nog heb liggen. Dat levert meteen de volgende vraag op; moet er een gastank onder, en zo ja waar en hoe groot? Op foto's van Philotrain-modellen van de snelgoedwagen in de Philosofie lijkt er niets onder te hangen en ook uit de bouwtekening blijkt geen gastank. Het Fleischman onderstel heeft 2 kleine gastanks.

Fred
Titel: Re:Ongevallenwagen 157210
Bericht door: stig op 01 February 2010, 22:24:39
Als het origineel gasverlichting heeft, wel. Is daar niet achter te komen?

Ik heb inmiddels een Fleischmann 3-as bagagewagen en het onderstel daarvan komt in zijn geheel bijna overeen met de snelgoedwagen van philo.