BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Baslerli op 16 January 2010, 12:21:04

Titel: peco code 55 rails monteren
Bericht door: Baslerli op 16 January 2010, 12:21:04
Besten,

Onder jullie zijn ongetwijfeld heel veel modelspoorders met uitgebreid ervaring met het monteren van peco code 55 rails (n-spoor). Hebben jullie tips en trics waar ik absoluut op moet letten bij het monteren van zowel de flexrails als de wissels en aandrijvingen.
Ik sta aan het begin van de bouw van een middelgrote baan en twijfel of peco voor een beginner de beste optie is (alternatief zou zijn minitrix). Heb al eerder gevraagd naar storingsgevoeligheid bij n-spoor, maar daar komt peco er toch wel beter vanaf. Daarnaast zijn ze ook nog eens veel mooier en goedkoper.
Echter..... als ik zo op het net neus lijkt de installatie hiervan mij nu niet zo heel eenvoudig.

Hoe denken jullie daarover?
Ieder tip of reply is welkom.

Dank en groet,

Baslerli
Titel: Re:peco code 55 rails monteren
Bericht door: Ronald Halma op 16 January 2010, 12:39:38
Hallo ...?

Citaat
Echter..... als ik zo op het net neus lijkt de installatie hiervan mij nu niet zo heel eenvoudig.

Vertel? Hoe kom je aan die wijsheid? :)

Ik denk dat, als je gewoon netjes en zorgvuldig werkt, het niet uitmaakt welke soort rail je legt. Oke, in H0 finscale gaan leggen vraagt een hoge mate van zorgvuldigheid, maar het Peco materiaal is zeker "fool-proof" genoeg om tegen een stootje te kunnen.

Ofschoon ik H0'er ben kan ik je Peco van harte aanbevelen. Ook in N ;)
Titel: Re:peco code 55 rails monteren
Bericht door: Baslerli op 16 January 2010, 12:46:03
Dank je Ronald voor de reactie.

Ik zie nog al eens wat problemen van knikken met flexrails en ingewikkelde schema's bij wisselaansluitingen etc. voorbij komen. Vandaar.
Heb jij nog tips voor de installatie?
Titel: Re:peco code 55 rails monteren
Bericht door: Klaas Zondervan op 16 January 2010, 13:09:05
Ik zie nog al eens wat problemen van knikken met flexrails en ingewikkelde schema's bij wisselaansluitingen etc. voorbij komen.
Knikken in flexrail kun je voorkomen door zorgvuldig te werken, en vooral niet te haasten. Er zijn mensen die kans zien om in een moordend tempo rails te leggen. Maar als ik flexrail leg dan doe ik soms een hele avond over 1 lengte.
Titel: Re:peco code 55 rails monteren
Bericht door: Ronald Halma op 16 January 2010, 13:10:00
Oke, Klaas heeft al een flex tip ;) Voor Peco bedrading: www.wiringfordcc.com. Daar is een hele sectie puur voor Peco.
Titel: Re:peco code 55 rails monteren
Bericht door: JaJo op 16 January 2010, 13:18:29
(http://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads/bw-27e.jpg)

Peco flex-75 niet geknikt wel gebogen. :)

Ook ik werk de laatste tijd met Peco flexrails-75 en ben er zeer happy mee! Van knikken is geen sprake als je nauwkeurig werkt zoals Klaas al schreef.

Groet Jaap
Titel: Re:peco code 55 rails monteren
Bericht door: Baslerli op 16 January 2010, 13:38:44
Allen,

Dank! voor deze reacties. Is misschien een soort van onterechte onzekerheid of het volledig leggen van de pecorails niet te lastig is voor een starter like me. Hoort waarschijnlijk gewoon bij 't proces van beginnen' ;-)
Die 26,6 mm hartafstand bijv. die bij peco 55 mogelijk is. Levert dat in bochten nog problemen op. Ik ken de NEM normen wel maar wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Dank
Titel: Re:peco code 55 rails monteren
Bericht door: Peter van der Leek op 16 January 2010, 14:00:38
Zoals ik ook per mail zojuist heb gestuurd:

Mijn ervaringen met Peco code 55 in N zijn uitstekend. Met die schakelingen valt het allemaal wel mee hoor.
Ik nodig je van harte uit om eens langs te komen in Houten zodat je kan kijken hoe ik het allemaal heb opgelost.

Wat betreft baanbouw, vergis je niet in het feit dat er alleen maar wissels zijn en flexrail. Dus elk klein stukje, al is het maar 2cm rechte rail tussen 2 wissels, moet je met flexrail maken.
Zorg dat je van alle wissels de E variant hebt (dus b.v. SLE-380F i.p.v. SL-380F). De varianten zonder E hebben geïsoleerde puntstukken waardoor je met langzaam rijdend materieel zeker stil komt te staan. Bij de E-variant moet je alle aansluitende rails bij het puntstuk isoleren.
Het puntstuk schakelt in principe mee met de wissel, maar daarvoor is het vereist dat de wisseltongen strak tegen de biels aanliggen. Dat is helaas niet altijd zo, daarom heb ik gekozen om alle puntstukken te voeden. Welke voeding er op staat is natuurlijk afhankelijk van de wisselstand, daarvoor zijn Tortoise wisselmotoren uitermate geschikt, die hebben 2 ingebouwde relais die meeschakelen met de wisselstand.

De echt ingewikkelde wissels, dus de dubbele kruiswissel en kruising, zou ik even buiten je railplan houden in eerste instantie. Of in ieder geval op een plek waar je pas aan toe komt als je al wat ervaring hebt opgebouwd. Want die zijn wel wat ingewikkelder.

Nogmaals: je bent van harte welkom in Houten, ik ben nog aan het bouwen, dus je kan direct aan de slag met een praktijkcursus :-)
Titel: Re:peco code 55 rails monteren
Bericht door: Baslerli op 16 January 2010, 14:11:16
Peter,

Dank voor je reply. Heb je op je PM teruggemaild.
Dit zijn tips waar een beginner echt iets aan heeft!

groet,
Titel: Re:peco code 55 rails monteren
Bericht door: Baslerli op 16 January 2010, 15:21:11
Allen,

Hoe buigen jullie de flexrails van peco eigenlijk? is daar een hulpstuk/ gereedschap voor of 'uit de losse pols'?

Titel: Re:peco code 55 rails monteren
Bericht door: Peter van der Leek op 16 January 2010, 15:22:58
Ik doe het gewoon uit de losse pols, ik heb nog nooit meegemaakt dat het knakt.
Ik heb zelfs ooit eens een stukje met een diameter van 55cm gemaakt en dat ging ook prima.
Titel: Re:peco code 55 rails monteren
Bericht door: Baslerli op 16 January 2010, 15:26:44
Oké, enig idee met welke straal dit overeenkomt van minitrix?
Titel: Re:peco code 55 rails monteren
Bericht door: Peter van der Leek op 16 January 2010, 15:32:10
Nope, ik heb nooit Minitrix gebruikt.
Titel: Re:peco code 55 rails monteren
Bericht door: Jos001 op 16 January 2010, 15:33:49
Mocht je hulpmiddelen willen gebruiken bij het leggen van flexrails, dan is dit handig:

http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=217734

Peco code 55 blijft na buigen redelijk in model, alle anderen willen direct terugveren naar de rechte stand, dan zijn die hulpklemmetjes erg handig.

Groetjes,
Jos
Titel: Re:peco code 55 rails monteren
Bericht door: HansQ op 16 January 2010, 15:44:43
Vastzetten met spelden tot de (ballast-)lijm gedroogd is. Ik gebruik zelf witte houtlijm die met water weer los komt, anderen zweren bij boekbinderslijm die met alcohol (spiritus) weel los te halen is. De laatste is flexibeler en zorgt in combinatie met een bedding van kurk of die blauwe laminaat-underlay voor betere geluidsdemping (schijnt het).

Voor de spelden kun je bijvoorbeeld die gekleurde prikbord gevallen nemen die o.a. in de supermarkt (bij mij de C1000) bij de huishoudelijke artikelen hangen. De kleinste radius die ik bij wijze van test zo heb gehaald is iets van 17 cm (dus een cirkel met diameter van 34 cm), heb ik nog een hele tijd als mobiel testbaantje gebruikt...

Een andere techniek die ze bij Railzminiworld toepassen voor H0 rails is eerst tijdelijk vastzetten met revetjes en een parker schroefje, dan de baan goed inrijden (ook digitaal enzo) en alles perfect uitlijnen (volgens mij na te lezen bij hun bouwverslagen). Pas daarna vastzetten met lijm en ballast (de bekende water-lijm-drupje-afwasmiddel-pipet methode).

Lijkt me een ideale methode als je een complex en later moeilijk te corrigeren sporenplan meteen perfect wilt aanleggen. Als je dit met code 55 dus N wilt proberen lukt dat misschien met parker schroefjes met een grote platte kop? Ik heb het zelf nooit geprobeerd...

Knikken komen eigelijk alleen voor bij de raillassen en daar heb je in N meer last van dan met H0. DIt is heel goed te voorkomen door eerst de flexrails aan elkaar te solderen (gaat ook prima zonder lassen!) en daarna pas vast te leggen. Er is wel een ander draadje over het solderen van flexrails. Solderen is sowieso het beste voor de stroom doorvoer.

Stroomloze gedeeltes maak je later door de rails doro te slijpen op de gwenste punten, dus pas als alles met lijm vastligt. De ontstane onderbrekingen kunnen weer opgevild worden met 2-componenten metaallijm (die dus niet geleidt...). Wissels leggen is weer een verhaal apart, ook al vanwege de electrische eigenschappen van de Peco elctro-frogs...
Titel: Re:peco code 55 rails monteren
Bericht door: Baslerli op 16 January 2010, 15:54:08
Top! Bedankt weer voor deze goede tips. eerst tijdelijk vastzetten en dan testen lijkt me wel handiger dan direct verlijmen lijkt me. Zou volgende week met 'mijn winkelier' nog eens naar t baanplan kijken en als daar geen onvolkomenheden inzitten moet ik de sprong maar eens gewoon wagen.
Er zijn er volgens mij maar weinig die problemen hebben met peco. dus waarom jezelf moeilijk maken... ;-)
Welke wisselmotoren gebruiken jullie: Hans en Jos?

Titel: Re:peco code 55 rails monteren
Bericht door: Peter van der Leek op 16 January 2010, 15:56:08
Ik gebruik schroefjes om de boel tijdelijk vast te zetten, de kleinste die ik kon vinden (12 x 2mm) voldoen prima.
Titel: Re:peco code 55 rails monteren
Bericht door: HansQ op 16 January 2010, 16:11:06
Tot nu toe werden bij RCU vaak PTT relais gebruikt voor de aandrijving, maar die worden steeds lastiger te vinden. Momenteel worden de zogenaamde Conrad-aansturingen ook gebruikt, ik ben even het nummer kwijt. De versie met hartstuk (electrofrog) schakelaar is even duur (ongeveer Euro 6) als de gewone, dus die zou ik dan nemen.

Ikzelf ben aan het kijken naar servo's als aandrijving, de goedkoopsten zijn ook rond de Euro 5. Dat betekent echter wel dat je meteen een electronische/digitale aansturing nodig hebt, dus vooral interessant als je toch al digitaal gaat rijden. Kijk vooral even naar de draadjes van Karst Drenth, die is hier heel ver mee!

Over Peco (code 55) wissels; neem inderdaad (zie voorgaande reacties) vooral de elctrofrog E versies, maar zoek wel eerst uit hoe je dat electrisch doet. Bij RCU halen we trouwens het veermechanisme uit de wissels als we geen Peco aandrijvingen gebruiken.

Let bij het ballasten van wissels erop dat er geen lijm in het mechnisme kan komen. Dat kan bijvoorbeeld door onder het mechanisme wat (zwarte) tape te plakken en de bielzen eromheen daar met wat onverdinde lijm op vast te zetten zodat er geen verdunde lijm meer doorheen komt.

En vergeet vooral niet vantevoren de gaten voor de wisselaandrijveinge (bij ondervloer montage) te maken, leiver wat te groot, dus bijvoorbeeld 10 mm dan te klein!
Titel: Re:peco code 55 rails monteren
Bericht door: Baslerli op 16 January 2010, 16:11:30
Oké. Wordt steeds duidelijker allemaal. Beginnen jullie overigens eerst met t leggen van de wissels en vervolgens de flexrails? stel nu dat ik een aantal wissels achter elkaar heb bij een schaduwstation. Dan eerst alle wissels monteren en afstellen en dan pas de flex, of toch anders?

Titel: Re:peco code 55 rails monteren
Bericht door: HansQ op 16 January 2010, 16:14:41
Eerst de plek van de wisselstraten vastleggen en dan pas de rest is wel het handigst ja. Dit is iets wat bij ons als modulebouwers wat minder een probleem is omdat hele grote wisselstraten bij ons wat minder voorkomen...
Titel: Re:peco code 55 rails monteren
Bericht door: Peter van der Leek op 16 January 2010, 16:17:51
Ik bouw van wisselstraat naar wisselstraat. In elke wisselstraat komen ook kleine stukjes rechte rails voor, dus je komt er toch niet onderuit.
Ik leg meestal eerst alle wissels globaal neer zodat ik de boel kan positioneren. Dan begin ik met een paar strategische wissels (bijvoorbeeld in het midden, of aansluitend op een eerder stuk rails) en maak ik alle benodigde tussenstukken. Daarna haal ik wissel voor wissel de boel weer los om de gaten te maken (inderdaad altijd 10mm).
Vergeet overigens niet om het veertje uit de wissels te halen, dat laat ik je wel even zien als je hier komt kijken :)
Titel: Re:peco code 55 rails monteren
Bericht door: HansQ op 16 January 2010, 16:21:58
Nog een tip; doe eerst wat tests met het leggen en ballasten op een testbaantje. Dat scheelt een hoop ellende. Ook kun je dan bekijken hoe je de vorm van je ballastbed wilt hebben, plat op de plaat ziet er niet natuurgetrouw uit! (vind ik) Het is ook geen slect idee eerst in je testbaantje met een electrofrog wissel en en een aadrijving te experimeteren, vooral ook de aansturing en de hartstuk aansluiting.
Titel: Re:peco code 55 rails monteren
Bericht door: Baslerli op 16 January 2010, 16:28:55
Soms is dit forum echt super! Dit soort antwoorden en tips kunnen echt wat onzekerheden wegnemen. Dank!
Ik kom zeker naar Houten. Ben erg nieuwsgierig naar jouw baan en kijk graag een keer mee hoe jij t een en ander doet en monteert.
Titel: Re:peco code 55 rails monteren
Bericht door: Baslerli op 16 January 2010, 16:32:53
Hans,

wat bedoel je precies met 'plat op de plaat'. Wat heeft jouw voorkeur dan en hoe doe je dat?
Titel: Re:peco code 55 rails monteren
Bericht door: Frans op 16 January 2010, 17:01:58
Het knikken bij de raillassen is ook te voorkomen door de las in de ene rail ongeveer 10 cm te verschuiven tov de andere rail.

mvg Frans
Titel: Re:peco code 55 rails monteren
Bericht door: HansQ op 16 January 2010, 17:02:08
Het is 'onze' baan hoor, ik heb maar 1 moduletje van de in totaal 30 meter...    :)

Als je naar een railbedding kijkt in 't echt zie je dat er een bergje ballast ligt met daarop de rails.
Dus ik vind het zelf 't mooist om de rails wat verhoogd te leggen en zo die illusie te scheppen.
Ga ik zo in ieder geval doen met m'n volgende modules...
Voro de rest ligt in Nederland meestal de rail op een spoordijk van een paar meter, dus in N al gauw 1 cm!
Titel: Re:peco code 55 rails monteren
Bericht door: Baslerli op 16 January 2010, 17:17:56
Snap t! is denk ik ook mooier. Gelukkig wil ik een zwitserse baan bouwen dus niks met die nl'se spoordijk te maken... ;-)

Wat bedoel is overigens het verschil tussen de servo aandrijving en die van conrad? ik rij sowieso digitaal, moet ik dan een servo nemen?
Titel: Re:peco code 55 rails monteren
Bericht door: HansQ op 16 January 2010, 19:54:18
Je moet niks...    ;)

Servo's worden normaal voor bijvoorbeeld modelvliegtuigen gebruikt en kunnen in iedere positie gezet/gehouden worden.
Dat is voor een wissel niet nodig, maar omdat ze zo goedkoop worden en ook mooi langzaam kunnen bewegen is het een keueze. Langzaam bewegende wisseltongen wordt door veel modelbouwers als extra natuurgetrouw ervaren.
De Conrad aandrijvingen zijn speciaal gemaakt voor modelspoor, geinspireerd op de veel duurdere Tortoise aandrijvingen.

Kijk maar es op www.conrad.nl bij artikelen 219998 - 89 en 233751 - 89.
Titel: Re:peco code 55 rails monteren
Bericht door: Baslerli op 16 January 2010, 20:13:30
Dank je Hans,

Ondanks dat t mijn eerste echte baan wordt wil ik echt proberen t zo natuurgetrouw mogelijk te maken. Juist dit soort tips vind ik super.
Titel: Re:peco code 55 rails monteren
Bericht door: Jerome op 16 January 2010, 20:58:35
Hallo,

Toen ik begon met Peco 55 Heeft de volgende site mij goed geholpen: http://www.funkyrail.nl/index.htm. Goede uitleg met tips hoe de rails neer te leggen.

Ik bouw mijn baan ook met Peco 55. Wellicht heb je er wat aan.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,19304.0.html

Ik leg de rails met de messing railblokjes van Conrad. Werkt prima.

Net als bovenstaande tips, maak eerst een kleine baan om te oefenen.

Suc6!

Mvg, Jeroen
Titel: Re:peco code 55 rails monteren
Bericht door: Baslerli op 16 January 2010, 22:11:34
Jeroen,

Mooie baan ben je aan t bouwen. ziet er fraai en strak uit.

Dank voor je reactie en je tips. tevreden over de conrad wisselmotoren?

Titel: Re:peco code 55 rails monteren
Bericht door: Jerome op 16 January 2010, 22:30:32
Ja hoor.

Ik lees vaak klachten over de motoren, maar ik heb er geen problemen mee (na een paar leermomenten).  Je leest vaak dat die dingen zo'n herrie maken. Ik gebruikte vroeger LDT decoders en inderdaad, de motoren gaan om met een grote klap.

Naar aanleiding van een draadje op dit forum  gebruik ik nu de Lenz LS150 en een oude regelbare Marklin trafo. Met de LS150 kan je de schakeltijd instellen en met de regelbare voeding de spanning regelen, zodat de wisselmotor met een zachte klik omgaat. Toegegeven, een Servo of geheugendraad is mooier, maar wel iets minder eenvoudig (draad) en minder goedkoper te realiseren (Servo). Ik gebruik overigens nu ook wat Tillig aandrijvingen. gaat ook goed (Maakt wel meer herrie).


Groet, Jeroen



Titel: Re:peco code 55 rails monteren
Bericht door: Baslerli op 16 January 2010, 22:37:59
Dank je. Ik zal gewoon eens moeten gaan testen wat t beste bevalt en bij andere kijken hoe zij dat gedaan hebben.
Heb vandaag in ieder geval een hoop geleerd en heb er meer vertrouwen in dat t leggen van peco rails ook voor een beginner wel te doen is.
Titel: Re:peco code 55 rails monteren
Bericht door: Peter van der Leek op 16 January 2010, 22:45:53
Ik zweer bij de Tortoises, maar moet wel toegeven dat ik niet veel andere wisselmotoren heb getest.
Neem als het even kan de Tortoises wel mee in je testen, ik ben erg benieuwd hoe ze scoren ten opzichte van de anderen.
Titel: Re:peco code 55 rails monteren
Bericht door: HansQ op 16 January 2010, 22:50:59
Als je die Conrads gebruikt een tip: Ik zet ze om met 8 volt ipv 12 volt, dan gaan ze mooi traag...
Titel: Re:peco code 55 rails monteren
Bericht door: Baslerli op 16 January 2010, 23:02:15
tortoise wel geruisloos? en de conrads met de 8 V?
Titel: Re:peco code 55 rails monteren
Bericht door: HansQ op 16 January 2010, 23:13:17
Nee niet geruisloos maar voor mij niet storend. Bij een module baan is geluid sowieso minder een issue. Als je wilt weten hoeveel geluid ze maken zou je het moeten testen. Hoe je ze ophangt is ook van belang, een groete platte plaat heeft e neiging als klankkast te fungeren bijvoorbeeld. Hoe stil Tortoises zijn weet ik niet; ik vind ze te duur...
Titel: Re:peco code 55 rails monteren
Bericht door: Remco. op 16 January 2010, 23:14:15
Tortoise zijn stiller als de conrads maar beduidend luidruchtiger dan servo's.

Desalnietemin zijn Tortoises al met al incl. puntstukschakeling niet super duur en erg betrouwbaar!

Gr. Remco.
Titel: Re:peco code 55 rails monteren
Bericht door: Ronald Halma op 16 January 2010, 23:17:11
Citaat
Hoe stil Tortoises zijn weet ik niet; ik vind ze te duur...

Ja, dat zijn ze. Maar wel steengoed, super betrouwbaar en; je kunt ze op spanning laten staan. Als ze op een decoder staan is dat van geen belang, maar op gelijkstroom hoor je ze iets zoemen. Kan geen kwaad, daar zijn ze op gebouwd. Ze gaan lekker langzaam en drukken de tongen goed aan.

Zeker mijn voorkeur! ;) Kijk maar in mijn draadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,17486.0.html).
Titel: Re:peco code 55 rails monteren
Bericht door: Baslerli op 16 January 2010, 23:40:45
wat is het voordeel om ze op spanning te laten staan?

Iemand ervaring met servo's?
Titel: Re:peco code 55 rails monteren
Bericht door: Remco. op 16 January 2010, 23:43:06
Ja ik heb ervaring met servo's ( En een tijdje tortoises gehad en ook nog Conrads ;D ) :)

Wat wil je weten ?

Gr. Remco.
Titel: Re:peco code 55 rails monteren
Bericht door: Ronald Halma op 16 January 2010, 23:46:11
Och, voordeel.... je kunt een schakelaar gebruiken zonder middenstand.
Titel: Re:peco code 55 rails monteren
Bericht door: Baslerli op 16 January 2010, 23:49:53
servo's lastiger te monteren digitaal? prijsverschil? betrouwbaarheid?
Hoezoe uiteindelijk toch servo's ipv tortoise of conrads?
Titel: Re:peco code 55 rails monteren
Bericht door: Remco. op 16 January 2010, 23:54:26
Servo's moet je afstellen, dat is even een handigheidje, maar doe je 1 keer en dan is het altijd goed!

Prijsverschil is minimaal. Conrads doen +- 6.5 euro p/st. Servo's idem of iets goedkoper. Decoders voor servo's zijn er al vanaf 25 euro voor 4 servo's.
Voor de conrads ietsjes duurder, euro of 30-35 dacht ik voor 4 aansluitingen.

Tortoises zijn duurder maar hebben puntstukschakeling wat 1 versie van de conrads wel kan maar de ander niet, scheelt bijna niets in prijs. De decoder is gelijk aan die voor de conrads.

Dus het goedkoopst is een servo. Ze zijn betrouwbaar, ik heb er op Amerpoort nooit gedonder mee gehad (y)

Ik heb de servo's genomen vanwege het geluid. Servo's zijn stiller als Tortoises welke weer stiller zijn dan Conrads.

Gr. Remco.
Titel: Re:peco code 55 rails monteren
Bericht door: Baslerli op 17 January 2010, 10:05:43
Remco,

Dank! Als je een aantal wissels naast elkaar heb is er dan genoeg ruimte onder de tafel (bij n-spoor) voor de servo's? en je spreekt over 'een handigheidje'. Ook voor een starter goed te doen of moet je dan al echt meer ervaring hebben? Worden de servo's dan gewoon aangestuurd met een wissel- of magneetdecoder?
Titel: Re:peco code 55 rails monteren
Bericht door: sjoef op 17 January 2010, 10:23:15
Ik heb op de beurs in Houten een paar van deze tracksetta's gekocht als hulpmiddel om rail te buigen of juist mooi recht te krijgen. Werkt perfect. Is in een aantal boogstralen te verkrijgen.

Jos
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0113_Large.jpg)
Titel: Re:peco code 55 rails monteren
Bericht door: Baslerli op 17 January 2010, 10:29:58
Oké, goed om te horen. passen die dan als het ware tussen de railsen? of buig je de rails erlangs?
Titel: Re:peco code 55 rails monteren
Bericht door: sjoef op 17 January 2010, 10:35:23
Die passen inderdaad precies tussen de rails.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0114_Large.jpg)

Jos
Titel: Re:peco code 55 rails monteren
Bericht door: Baslerli op 17 January 2010, 10:40:30
Duidelijkere foto kan niet! nogmaals Dank!
Ben jij tevreden Jos over de peco rails of zijn er dingen waarvan je zegt 'let op ...' of 'als ik dat vantevoren had geweten.... '?
Titel: Re:peco code 55 rails monteren
Bericht door: sjoef op 17 January 2010, 10:47:08
Ik ben zeer tevreden over de peco rail. Een enkele "oude" loc met hogere wielflenzen rijdt wat minder mooi. Althans....bij mij. Ik meen me te herinneren dat daar ergens in een ander draadje ook al eens over gesproken is. En als ik iets moet zeggen over 'als ik dat vantevoren had geweten' dan was ik nooit met deze hobby begonnen. :P Veels te verslavend. ;D

Jos
Titel: Re:peco code 55 rails monteren
Bericht door: Ronald Halma op 17 January 2010, 10:48:13
Waarom zo'n twijfel over Peco? Dat is echt een van de beste railsystemen die je kunt kopen.
Titel: Re:peco code 55 rails monteren
Bericht door: Baslerli op 17 January 2010, 10:57:30
Dat verslavende dat ken ik wel...  ;D
Ronald die twijfel komt denk ik omdat ik aan t begin van de bouw en aanschaf sta en het leggen m.i. toch wel iets ingewikkelder is dan de standaard fleischmann of minitrix. Niet dat dat me na dit lijntje nog tegenhoudt, maar goed voorwerk doen en je in de materie verdiepen is denk ik een beetje hoe ik in elkaar zit.
Maar peco it is! Je leest alleen maar goede verhalen, dus....
Jullie hebben toch niet allemaal aandelen he?  ;)
Titel: Re:peco code 55 rails monteren
Bericht door: Remco. op 17 January 2010, 11:09:45
Remco,

Dank! Als je een aantal wissels naast elkaar heb is er dan genoeg ruimte onder de tafel (bij n-spoor) voor de servo's? en je spreekt over 'een handigheidje'. Ook voor een starter goed te doen of moet je dan al echt meer ervaring hebben? Worden de servo's dan gewoon aangestuurd met een wissel- of magneetdecoder?

Met de servo's die uhlenbrock levert is dat geen probleem, deze zijn zeer klein. Het handigheidje is het instellen, daar hoef je zeker niet voor af te studeren ;D

De servo's worden aangestuurd door een wisseldecoder voor servo's.

Gr. Remco.
Titel: Re:peco code 55 rails monteren
Bericht door: Ronald Halma op 17 January 2010, 11:21:43
Citaat
Jullie hebben toch niet allemaal aandelen he?

Was het maar waar..... ;)
Titel: Re:peco code 55 rails monteren
Bericht door: Baslerli op 17 January 2010, 11:26:18
Heb net de Uhlenbrock site bekeken en dit formaat lijkt me zeker goed te doen. Gebruik jij, Remco, gewoon de 'standard servo' 81420 en de servodecoder 67800?
 
Titel: Re:peco code 55 rails monteren
Bericht door: Remco. op 17 January 2010, 11:30:42
Ja (y)

Gr. Remco.
Titel: Re:peco code 55 rails monteren
Bericht door: Baslerli op 17 January 2010, 11:48:16
Welke ondervloer voor de geluidsisolatie gebruiken jullie? Kurk, die blauwe van de gamma, isolatiebehang?
Titel: Re:peco code 55 rails monteren
Bericht door: Klaas Zondervan op 17 January 2010, 14:39:25
Een enkele "oude" loc met hogere wielflenzen rijdt wat minder mooi. Althans....bij mij.
Als je het over H0 hebt, dan zou het misschien kunnen. Maar schaal N is vanaf het begin al zo goed genormaliseerd dat te hoge flenzen gewoon niet bestaan.
Titel: Re:peco code 55 rails monteren
Bericht door: sjoef op 17 January 2010, 14:50:42
Klaas, toch heb ik 2 lokje die niet echt lekker lopen. Ze "waggelen" een beetje. Als ik de flens hoogte opmeet met de schuifmaat is die een paar tiende hoger dan de "moderne" wielen.

Jos
Titel: Re:peco code 55 rails monteren
Bericht door: Klaas Zondervan op 17 January 2010, 14:54:21
Jos,
Van welk merk zijn die locs dan?
Titel: Re:peco code 55 rails monteren
Bericht door: Swiss_fan op 17 January 2010, 14:56:38
Welke ondervloer voor de geluidsisolatie gebruiken jullie? Kurk, die blauwe van de gamma, isolatiebehang?

Daar zijn denk ik al 332465 draadjes over.

mvg Peter
Titel: Re:peco code 55 rails monteren
Bericht door: sjoef op 17 January 2010, 15:11:07
Jos,
Van welk merk zijn die locs dan?

Klaas, onder andere de 1300 van ibertren.

Jos