BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Patrick Beentjes op 15 January 2010, 19:56:30
-
Hallo iedereen,
Vandaag ging ik naar mijn werk toe, en toen ik op het station stond toen raakte ik in gesprek met een medewerker Service & Veiligheid van de NS. Die vertelde mij iets waar ik eigenlijk wel blij van werd.
De NS gaat de OV Chipkaart stapvoetsgewijs invoeren. DIt betekent als eerste dat iedereen met de OV chipkaart kan reizen. Daarna pas worden de verschillende soorten kaartjes langzaam ingevoerd (denk hierbij aan dagkaart, zomertoer, overgangskaart etc. etc.)
Hij vertelde me dus ook, omdat ze nu in een beginfase zitten dat je nu dus tijdelijk met de ov-chipkaart zowel 1e als 2e klas kan reizen. (weet niet tot wanneer)
Iets wat vele mensen nu dus niet weten, maar ik nu wel! Daarom wil ik dit even delen met mijn mede spoorhobby'isten!
Groeten,
Patrick
-
Staat er dan niet op je OV chipkaart waar die wel of niet geldig is?
Manuel
-
Fijn voor iedereen die een klap geld heeft neergeteld voor een eerste klas OV-kaart of jaarkaart en dan verwacht onderweg gewoon te kunnen werken. ???
Als het waar is, dan gaat dat een hoop heibel opleveren.
-
Fijn voor iedereen die een klap geld heeft neergeteld voor een eerste klas OV-kaart of jaarkaart en dan verwacht onderweg gewoon te kunnen werken. ???
Die mensen zijn toch allang gewend dat diezelfde Service & Veiligheidsmedewerkers, net als conducteurs, delen van de 1e klasse bezet houden en daar uitgebreid zitten te OH'en ???
Of - zoals ik laatst nog meemaakte - in de stilteafdeling (ook 1e klas natuurlijk) uitgebreid zitten te bellen >:(
Grtz,
Ton
-
Hij vertelde me dus ook, omdat ze nu in een beginfase zitten dat je nu dus tijdelijk met de ov-chipkaart zowel 1e als 2e klas kan reizen. (weet niet tot wanneer)
Sorry, maar je hebt duidelijk een medewerker gesproken die er de ballen verstand van heeft: wanneer de kaart gecontroleerd wordt is te zien of de kaart ingecheckt is, maar ook welke klasse van 'reizen op saldo' aanwezig is op de kaart: inchecken met 2de klas reizen op saldo, en vervolgens gewoon 1ste klas gaan zitten betekent dus gewoon een vermaning van de conducteur ergens anders te gaan zitten, of een boete.
-
Dat weet ik niet? IK reis altijd met een maand-trajectkaart en soms in de spits koop ik er nog wel eens overgangsbewijs voor de 1e klas bij......
En toen ik hem kocht, vroeg ik hoe dat zat als het een OV chipkaart was. En toen zei hij, dat je VOORLOPIG gewoon in de 1e kan reizen. Omdat ze op dit moment nog geen onderscheid maken tussen 1e en 2e klasse met OV-chip. Dat de NS eerst zijn klanten wil laten wennen om met een OV chip te kunnen reizen.
Morgen ben ik in de stad, en dan ga ik het nogmaals eens navragen bij het loket en wat andere medewerkers van de NS. Want wat jullie zeggen, dat is duidelijk en zo dacht ik er eerst ook over......
Mvg,
Patrick
-
Dan snap ik niet waarom men op de website van de NS zelf zet dat je nu een keuze moet maken bij reizen op saldo tussen 1ste en 2de klas: een keuze die je niet zelf kan wijzigen via de automaat (wat gewoon krankzinnig is, maar breng dat de NS maar eens aan het verstand)
Je dient op te geven of je eerste of tweede klas reist: kies je voor de laatste, maar wil je eens in de zoveel tijd toch eerste klas reizen, dan dien je gewoon een papieren 1ste klas kaartje te kopen of een overgangskaartje te kopen NAAST het in- en uitchecken.
-
Oké....
Ja ik vindt het helemaal logisch wat je zegt Menno!
Dan word je dus door een NS medewerker eigenlijk de verkeerde klas in gestuurd, en als je dan een boete krijgt ben je door schuld van de NS het haasje
-
Dan snap ik niet waarom men op de website van de NS zelf zet dat je nu een keuze moet maken bij reizen op saldo tussen 1ste en 2de klas: een keuze die je niet zelf kan wijzigen via de automaat (wat gewoon krankzinnig is, maar breng dat de NS maar eens aan het verstand)
Er is zoveel krankzinnig rond de OV-chipkaart. NS gaat zich met dat ding nog enorm in de vingers snijden.
-
Mee eens,
Voor busondernemingen / metro's / trams etc. werkt het prima daar is het gewoon dat de OV-chip de strippenkaart vervangt. Daar is niet zoveel spannends aan.
Maar bij de NS met verschillende soorten treinkaarten. Het was beter geweest als je een papieren treinkaart kon kopen met een barcode die je kon scannen voordat je de trein ingaat.
Maar goed, dat is gissen dat gebeurt toch niet en we moeten ons erbij neer leggen. Wat mijn grote vriend op het station vertelde is helaas speculaas onzin.
-
Dan word je dus door een NS medewerker eigenlijk de verkeerde klas in gestuurd, en als je dan een boete krijgt ben je door schuld van de NS het haasje
Zoals ik het lees, stuurt die medewerker je helemaal niet de verkeerde klasse in, maar beweert alleen dat je straffeloos in de verkeerde klasse kan reizen.
Als je dan een (toch) een boete krijgt, is dat niet de schuld van de NS.
Je weet toch zelf wel waar je voor betaald hebt en dus waar je wel of niet mag gaan zitten?
Grtz,
Ton
-
Zoals ik het lees, stuurt die medewerker je helemaal niet de verkeerde klasse in, maar beweert alleen dat je straffeloos in de verkeerde klasse kan reizen.
Als je dan een (toch) een boete krijgt, is dat niet de schuld van de NS.
Je weet toch zelf wel waar je voor betaald hebt en dus waar je wel of niet mag gaan zitten?
Grtz,
Ton
Eens,
maar als je zelf niet bekend bent met de OV-chipkaart en zo'n medewerker zegt dat het mag. Dan kan je er vanuit gaan dat het mag. En vooral op de manier zoals hij eht voorstelde, het klonk heel erg logisch.... Te logisch eigenlijk
-
Helaas moet jij bij het activeren vermelden in welke klasse je reist en kan de conducteur dit op zijn railpocket allemaal terugzien. Overigens kan je met de SOVC al inchecken, maar hoeft dit niet omdat je toch gescand wordt. Bovendien doet de NS al slim door het gefaseerd in te voeren: eerst de ene groep, daarna de volgende groep, nu de studenten (maar dat hoeft niet, wil wel eens fout gaan, net als in de bus ::) )
-
Ik heb een jaartrajectkaart 2de klas. als ik buiten het traject met korting wil reizen met de OV chipkaart kan ik straks alleen 2de klas reizen :(
Als je een kortingskaart koopt moet je straks bij aanschaf kiezen of je altijd 2de of eerste klas wil reizen.
Dit kan de doodsteek worden voor de eerste klas (waar de NS toch ook niet blij mee kan zijn?)
Op korte stoptrein ritjes heeft eerste klas niet veel waarde...
-
Maar hoe gaat dit nu met anonieme chipkaarten? Daar is geen keuze of je een 1e of 2e klas kaart koopt.
Overigens, leuk dat die strippenkaart vervalt, maar je bent wel duurder uit. Omdat je steeds met een opstaptarief te maken hebt.
Groeten
Olav
-
Als ik het goed begrepen heb wordt een enkele reis goedkoper omdat de heen en terugreis tesamen de waarde van een retourtje moeten hebben. Voor mij persoonlijk wel gunstig!
Ik kan me ook zo maar voortstellen dat er een ´opwaarderen naar 1e klasse´ product komt, als het er niet al is.
Ik heb zelf m´n kortingskaart al vorige maand geactiveerd en aan mijn bankrekeing gekoppeld. Was al een hele verademing, ik kon zo doorlopen zonder dat gestress met enkeltje kopen bij de automaat en je trein missen als daar natuurlijk weer een rij staat!
Dus voor mij als sporadische reiziger is het wel handig, zeker in combinatie met de metro waar je sowieso al een chipkaart voor moet hebben...
-
Maar hoe gaat dit nu met anonieme chipkaarten? Daar is geen keuze of je een 1e of 2e klas kaart koopt.
Nee, maar je hebt je kaart niet geactiveerd en kan er derhalve dus nog steeds niet mee treinreizen. Nogmaals: bij het activeren voor het treinreizen geef je aan of je 1e of 2e klasse wilt.
Overigens, leuk dat die strippenkaart vervalt, maar je bent wel duurder uit. Omdat je steeds met een opstaptarief te maken hebt.
Ligt eraan. Als jij binnen een half uur overstapt bij bus, tram of metro, dan betaal je niet het starttarief. En bij de trein check je bij bijvoorbeeld station Alkmaar in en check je bij station Groningen weer uit, enkele keren overstappen, maar daarbij hoef je niet opnieuw in en uit te checken. Overigens is het nog wel afwachten wat het gaat doen tussen verschillende vervoerders.
-
Nogmaals: bij het activeren voor het treinreizen geef je aan of je 1e of 2e klasse wilt.
Dan zit je voor het hele jaar aan die keuze vast, lekker handig...
-
Nee Bob, je kan het tussentijds aanpassen (http://www.ns.nl/cs/Satellite/reizigers/ov-chipkaart/reizen-met-ovchip). Welliswaar niet echt gebruikersvriendelijk maar het kan.
Gr.
Eric
-
En volgens mij kun je ook nog steeds een (papieren) 2-1 klasse overgangskaartje erbij kopen?
-
Inderdaad nog wel....
-
Misschien ben ik simpel? ALs je nou 2 normale Persoonlijke OV-chipkaarten aanschaft? Je activeert de 1 op 1e klas, en de 2e op de 2e klas.
Dan ben je overal van af?
Gr.
Patrick
-
Nee... het is ooit bedoeld als '1 kaart voor al het OV!'
Ze hebben duidelijk niet geleerd van de Hoekse Lijn: daar kon je gewoon ZELF op de automaat, zonder enige aanvraag, kiezen of je eerste of tweede klas wou reizen: je legde de kaart in de automaat, en koos bij je RailEasy (dat was toen het 'programma' dat aangaf welke klasse je wenste te reizen) eerste of tweede klas.
Nu hebben ze het buitengewoon omslachtig gemaakt dat je zoiets steeds opnieuw aan moet vragen, of dat je maar gewoon een papieren kaartje moet kopen als je in plaats van altijd tweede klas nu ineens eerste klas wilt reizen.
Dat moeten aanvragen van de klasse, en de regel dat je maar een papieren kaartje moet kopen als je niet kan inchecken, moeten ze zo snel mogelijk afschaffen: dat zijn 2 krankzinnige ideëen, vast uitgedacht door mensen die de kaart nooit gebruiken, en waarbij het er op papier prima uitzag...
-
Als ik het goed begrepen heb wordt een enkele reis goedkoper omdat de heen en terugreis tesamen de waarde van een retourtje moeten hebben. Voor mij persoonlijk wel gunstig!
Nee, een retourtje wordt uiteindelijk gewoon veel duurder dan vroeger!!!
-
Nee, een retourtje wordt uiteindelijk gewoon veel duurder dan vroeger!!!
Een enkeltje wordt de helft van het huidige retourtje
-
Was dat maar zo....
-
Het is zo, vandaar dat de prijzen zijn rechtgetrokken en een retourtje niet duurder meer is dan een enkeltje tegenwoordig, net zoals een 5 retourkaart even duur is als 5 losse retourtjes.
-
Vroeger kostte een retourtje aanmerkelijk minder dan twee enkeltjes. Ruwweg kostte een retourtje anderhalf maal de prijs van een enkeltje. Het is niet zo dat NS nu de prijs van een enkeltje zo verlaagd heeft dat een retourtje precies tweemaal de prijs van een enkeltje kost.
Wel heeft NS enerzijds de prijs van een retourtje geleidelijk meer VERHOOGD dan het gemiddelde treinkaartje en de prijs van een enkeltje iets minder verhoogd, waardoor uiteindelijk de prijs van een retourtje gelijk zal zijn aan de prijs van twee enkeltjes. Aangezien de meeste mensen die op ERET-kaartjes (enkele reis en retour) reizen, een dagretour nemen, zullen reizigers in het algemeen duurder uit zijn. Dit is dus gewoon een verkapte forse tariefverhoging van NS. Daar komt nog bij dat in de loop der jaren de degressie in het tariefsysteem is afgenomen, waardoor reizigers op lange afstanden nog meer zijn gaan betalen.
Ondertussen laat Verkeer & Waterstaat dit gewoon maar weer gebeuren, terwijl het hier notabene zogenaamde "beschermde" kaartsoorten betreft!!
-
Ik heb een jaartrajectkaart 2de klas. als ik buiten het traject met korting wil reizen met de OV chipkaart kan ik straks alleen 2de klas reizen :(
Als je een kortingskaart koopt moet je straks bij aanschaf kiezen of je altijd 2de of eerste klas wil reizen.
Dit kan de doodsteek worden voor de eerste klas (waar de NS toch ook niet blij mee kan zijn?)
Op korte stoptrein ritjes heeft eerste klas niet veel waarde...
Ik heb antwoordt gekregen van de NS (y)
Wat voor mij een vraag is is voor hun ook een vraag ::)
Geachte heer,
Graag reageren wij op uw e-mail. Allereerst bieden wij onze excuses aan voor de late beantwoording.
U vraagt ons of het mogelijk is om met uw Jaartrajectabonnement voor de tweede klas ook af en toe eerste klas te reizen. Ja dat is in de toekomst ook met de OV-Chipkaart mogelijk, echter is het nog niet duidelijk op welke manier dit mogelijk zal gaan worden en welke handelingen u als klant hiervoor zou moeten doen. Zodra hier iets over bekend is worden alle Jaarabonnementhouders hierover geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
NS Klantenservice
-
@ Bob: welkom in het land van de OV-chipkaart, waarin vervoersbedrijven zelf vaak de ballen verstand hebben van dat ding: het antwoord dat je gekregen hebt is er 1 in de typische categorie: 'dat weten we nog helemaal niet' terwijl ze daar al heel lang over na hebben kunnen denken (ze weten immers toch ook al lang dat die kaart er komt)
-
Vraagje voor de liefhebber: hoeveel saldo moet je bij het inchecken minimaal op je OV-chipkaart hebben staan om bij NS op saldo te kunnen reizen??? Ik heb het antwoord niet kunnen vinden op de site van NS, noch van ov-chipkaart.nl.
-
Het opstaptarief bij de ns is "maar" 20 euro.
-
hoeveel saldo moet je bij het inchecken minimaal op je OV-chipkaart hebben staan om bij NS op saldo te kunnen reizen??
6 euro voor voordeelurenkaarthouders: 16 euro voor niet-VUK'ers.