BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Ed K. op 12 January 2010, 22:24:28
-
Een paar vraagjes over sluitverlichting van NS of SS stoomlocs.
Dit in verband met een ombouwprojectje.
- Hadden deze locs sluitverlichting.
- Zo ja, wat voor seinbeeld en waarmee.
- Wanneer werd het gevoerd.
Gr. Ed
-
NS stoomloks hadden altijd 3 lantaarns bij, waarvan normaal alleen de onderste 2 branden. De bovenste (bv. op de rookkast) was alleen maar aan in byzondere gevallen, bv. als ze achteruit reden, of op verkeerd spoor, of met een byzondere trein. Dat is dus vrijwel niet in model na te maken, tenzij je de lampen demontabel maakt. Sluitverlichting kan wel, maar dat zijn dan weer andere lampen, geen loklampen, en die zitten dan meestal aan de zijkant, op de (sluit)sein houders, die ook op de wagons en rijtuigen zitten. Philotrain heeft (of had) de lampen als losse onderdelen.
Een en ander is in het seinregelement te vinden.
Succes
Edwin
-
Dag Ed, nee dat hadden ze niet. In vroeger tijden werd verlichting gevoerd om het licht wat verspreid werd (vóór dus) en men kwam niet op het idee dat dat aan de achterzijde ook handig kon zijn. Was het inderdaad in eerste instantie ook niet.
Wat men met stoomlocs en hele treinen wel handig vond was een sluitsein (blikken bord) om aan te geven dat dit het bedoelde eind van de trein was. Zag nou een seinhuiswachter een stoomtrein voorbij stuiven waar dat bordje miste, dan wist hij gelijk dat er ergens een wagon of rijtuig was losgegaan en achtergebleven. Een seinhuiswachter was dus een verplichte treinspotter om dit soort zaken te controleren; dit hoort net zo goed bij beveiliging. Later ging men ertoe over met speciale borden bv vervolgtreinen aan te kondigen, dan wist de seinhuiswachter dat er kort daarop nog een trein aan zat te komen.
Zoek maar eens op sluitseinbord, dan vind je wel één en ander.
-
hoogstens had ie 's nachts hoekseinen brandend achterop... maar alleen als ie alleen reed.
-
Overdag brandde er toch sowieso geen verlichting?
-
hoogstens had ie 's nachts hoekseinen brandend achterop... maar alleen als ie alleen reed.
Zoiets dus:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zoiets.jpg)
-
Heb ik daar ook een vraag over: hadden reizigerstreinen 's nachts sluitverlichting of alleen sluitborden? Ik denk dan aan de situatie vanaf 1934.
-
Bij mijn beste weten alleen borden.
-
Dank jullie,
Die hoekseinen, wat voor kleur hadden die?
Als er met een losse loc gereden werd, was er dan ook geen sluitverlichting?
En hoe zat het met Rangeerlocs?
Gr. Ed
-
Hoi Ed,
voor de kleuren kijk maar eens hier,
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,19791.msg294845.html#msg294845
en nu nog een aanvulling:
Overdag werd aan de voorzijde alleen lampen gevoerd zonder verlichting, en aan de achterzijde
rood/witte hoekborden, en tot 1934 ook nog een staartschijf.
Voor extra treinen op hetzelfde spoor of nevenspoor of uit tegengestelde richting werd de toplantaarn gebruikt, in combinatie met rode en groene lenzen, aan de achterzijde waren er ook nog ronde gekleurde borden. (welke kleuren nog wijzigen na 1934)
maar dit word een heel epistel, lees de genoemde boeken eens.
Des nachts werden voorop de onderste lampen ontstoken, en aan de achterzijde lantaarns welke de zelfde kleuren als de borden voerden.
(ze toonden de kleuren naar achteren, naar voren waaren de kleur wit)
Bij rangeerdelen werd de locomotieflantaarn aan beide einden van de trein geplaatst.
Groeten Arjen