BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Pleun Baan op 11 January 2010, 10:04:29
-
Ik ben op Internet op zoek gegaan naar een overzicht voor wat betreft het stroomverbruik van motoren, en dan met name schaal N. Helaas kan ik niet meer vinden dan 'een paar 100 mA'.
Ik zou dit graag willen weten omdat ik een aantal locs heb die ik om wil gaan bouwen naar digitaal (Selectrix). De 66835 is in de opruiming en die wil ik gaan gebruiken, maar deze kan maximaal 400 mA voor de motor leveren. Voor kleine locs is dat voldoende, maar is het ook voldoende voor een treinstel (ik zit bijvoorbeeld te denken aan de Kato TGV, die door 1 motor wordt aangedreven en ruim een meter lang is)?
Kan iemand me aan wat richtlijnen helpen?
-
Ik zou zeggen, plaats een Amperemeter (multimeter) in serie met een van de stroomvoerende kabels naar het spoor en je weet het. Dus niet parallel maar in serie. Meten is weten maar weet wat je meet.
-
Helaas kan ik niet meer vinden dan 'een paar 100 mA'.
Veel meer zul je ook niet vinden. Fabrikanten zeggen er nooit iets over, en bij mijn weten is er ook niemand die daar op internet een overzicht van heeft gemaakt.
Je zult dus moeten meten, zoals Rob ook zegt. En meet dan de stroom die de loc trekt als je hem tegenhoudt, zodat hij met slippende wielen staat te malen. Dan krijg je het maximum wat je in normaal bedrijf kan verwachten.
-
Bedankt voor de tips. Dit is eigenlijk ook voor de toekomst bedoeld, dat wil zeggen: als er bekend zou zijn dat je bijvoorbeeld nooit meer dan 400 mA verbruikt, kan ik er gerust een aantal op voorraad kopen. Ik zal eens aan de slag gaan met meten.
En meten.... ja, dat kan flink fout gaan. Toen ik als kind een keer een oude multimeter kreeg, ging ik natuurlijk de spanning meten. Nou, netjes 220V. Toen de stroom meten, dus de twee pinnen in het stopcontact. Resultaat: stop in de meterkast vloog eruit, meter stuk en een verbande punt. Daar heb ik wel iets van geleerd ;).
-
Nou Pleun, jij bent niet de enige die dat fout heeft gedaan. Ik heb het geleerd op school en dat vergeet je nooit meer. ik heb tussen mijn Twin-center en de baan een Amperemeter zitten en die geeft mooi de stroomopname aan en niet het verbruik. Je verbruikt namelijk geen stroom. Als dat het geval is klapt in de meterkast de aardlekschakelaar er uit. Bij een verschil tussen de fase en nul van 35 mA doet hij dat. Stroomverbruik kun je ook nergens aflezen. verwar het niet met energieverbruik want dat wordt gemeten in kWh en niet in Ampere (stroom). Weer wat geleerd.
-
Hoi,
Al sik me het goed herinnner is het een decoder voor 500mA op de motor uitgang.
Van mijn locpark (fleischman, minitrix, arnold en kato) is de grootste stroomverbruiker 350 mA.
Ik verwacht dat je de decoder zonder problemen kunt inbouwen in je treinstel.
Groet,
Gerard van der Sel.
PS: waar is deze reclame actie, ik rijdt zelf ook Selectrix en heb nog een paar decoders nodig.