BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: markymark op 09 January 2010, 22:06:54

Titel: Minitrix Koploper stuurstandrijtuig
Bericht door: markymark op 09 January 2010, 22:06:54
Ben bezig met het digitaliseren van mijn treinen. De motor wagen was niet zo'n probleem, echter bij het stuurstandrijtuig blijven zowel de rode als de witte lamp branden. Volgens de winkel moet hier een functie decoder in en zij verkochten mij een Lenz LF100XF. Na wat perikelen met het digitaliseren van mijn andere trein kreeg ik na het plaatsen van een topic op deze website snel en goed advies. Dus eerst maar eens de website afgezocht. Zowaar het probleem was reeds behandeld;

https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,967.15.html

Aldus, na het verwijderen van de curiosa van de printplaat, een en ander uitgevoerd conform aanwijzingen. Vervolgens uitgeprobeerd op een stukje proefrails, geen resultaat. Toen bedacht ik mij dat de decoder wellicht geprogrammeerd moest worden. Adres uitgelezen, en van de standaard 3 veranderd in adres (5). Helaas na het plaatsen op de rails en onder spanning zetten, kreeg ik een scherpe geur in mijn neus en zag ik een klein rookwolkje (en het witte lampje brandde en het rode niet). Duidelijk iets over het hoofd gezien?
Wie kan mij helpen?


Titel: Re:Minitrix Koploper stuurstandrijtuig
Bericht door: Myuktrains op 09 January 2010, 22:22:15
Hallo,

Waarschijnlijk is hij dan niet kortsluitbestendig.

Ik weet niet welke andere decoders je gebruikt maar naar mijn mening zijn die Lenz decoders niet echt kortsluitvast (ik kan het ook mis hebben, ik gebruik alleen ESU decoders).

Mvg,
Myuktrains

 
Titel: Re:Minitrix Koploper stuurstandrijtuig
Bericht door: markymark op 10 January 2010, 13:12:16
Je bedoeld dat er ergens kortsluiting is? Bijgaand een plaatje van het tafereeltje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/koploper_6.jpg)
Titel: Re:Minitrix Koploper stuurstandrijtuig
Bericht door: markymark op 17 January 2010, 15:58:01
Hallo,

Inmiddels de Lenz LF100XF verwijderd en een digirails DR1015 locdecoder gemonteerd. Niet om eigenwijs te doen maar die hadden ze me tegelijkertijd verkocht en had ik dus nog liggen. Omdat ik na het vorige testje de Lenz decoder niet meer vertrouwde deze maar eens aangesloten. Rode draad op de pool die ook het chassis onder spanning zet, zwarte draad aan de andere pool. Blauwe draad ook op het chassis. Op de rails brand nu alleen het witte lampje. Uitlezen lokdecoder geeft voor CV001 een o, dat is dus niet goed. Vervolgens heb ik de voeding i.p.v. via de rails rechtstreeks aangesloten op de decoder. Blauwe draad aan het chassis gelaten en zowaar het geheel werkt. Nu het motor rijtuig op een parrallel aangesloten stukje rails en zowaar het werkt nog steeds. Moest alleen even geel en wit omdraaien. Lokdecoder uitgelezen en deze geeft CV001 een waarde 3, dezelfde waarde als voor mijn motorrijtuig. Dus als ik de koploper selecteer kan ik via "licht aan" op beide rijtuigen het licht aanzetten en met het omdraaien van de rijrichting springt op beide voertuigen het licht van rood naar wit en vice versa. Mijn vermoeden is dat iets mis gaat met het chassis dat onder spanning staat, hoe isoleer ik echter die rijwielen van het chassis? Als ik de zwarte draad van het rijstel los maak is er nog steeds contact tussen het chassis en het rijstel.
Hoe krijg ik dit nu op de rails?
Titel: Re:Minitrix Koploper stuurstandrijtuig
Bericht door: Wim Ros op 17 January 2010, 18:59:54
En waarom zet jij de blauwe draad dan ook op het chassis, kijk en lees de inbouw beschrijvingen van de decoders nu eens goed en vooral eerst voordat je iets gaat inbouwen. En dan nog belangrijker DWEIS.

Op de blauwe draad staat een positieve spanning van 20V, logisch dat het geheel in rook opgaat dus.

Mvg
Wim.
Titel: Re:Minitrix Koploper stuurstandrijtuig
Bericht door: markymark op 17 January 2010, 20:04:55
Beste Wim,

Ik heb de blauwe draad enkel op het chassis aangesloten terwijl er geen enkele ander draad aan was verbonden. Dit stond zo ook in de beschrijving van digirails. Het geheel werkt op die manier ook. De voeding had ik rechtsreeks van de railaanlsuitbox naar de decoder. Ik ben mij ervan bewust dat als ik het zo op de rails zet er kortsluiting ontstaat, dat heb ik dus ook niet gedaan en vandaar mijn vraag. Inmiddels ben ik tot de conclusie gekomen dat ik of nog een Lenz decoder moet kopen, (of een ander merk waarbij de retour van de lampen ook op de zwarte draad kan worden aangesloten maar dan met een diode tussen de decoder en de lamp) of ik blijf met de digirails werken maar dan zal ik het achterste wielstel moeten isoleren van het chassis. Waarom de Lenz decoder in eerste instantie in rook is opgegaan blijft een raadsel, zou het kunnen dat de zwarte draad van de Lenz decoder niet op de zwarte draad (dit is ook de pool die het chassis onder spanning zet) van het rijtuig had moeten worden aangesloten? Ik meet inmiddels alles door voordat ik het geheel onder spanning zet, maar het leek zo simpel. Overigens wat betekent DWEIS?
Titel: Re:Minitrix Koploper stuurstandrijtuig
Bericht door: Arnoud op 17 January 2010, 21:26:03
Doe Wat Er In Staat

Koos Jabaaij.

Even zoeken op dit forum dan krijg je dit.

Groeten,
Arnoud
Titel: Re:Minitrix Koploper stuurstandrijtuig
Bericht door: Duvel op 19 January 2010, 09:59:28
Die Lenz, kan die niet de gele en de witte ompolen?
Titel: Re:Minitrix Koploper stuurstandrijtuig
Bericht door: Marcel (BR643 Talent) op 19 January 2010, 13:04:11
Ja, dat kan inderdaad bij die Lenz decoder. Gewoon de rode en zwarte draad voor de stroomafname, en de gele en witte naar de (rijrichting-afhankelijke) verlichting. De verlichting moet dan echter wel helemaal los zijn van de stroomafname, en dus alleen aan de gele en witte draden hangen.

Ik heb dit ook zo gedaan bij een Fleischmann stuurstandrijtuig.
Titel: Re:Minitrix Koploper stuurstandrijtuig
Bericht door: markymark op 21 January 2010, 23:56:00
Dat eerst goed doorlezen van een instructie mag misschien ook gelden voor het eerst goed doorlezen van het topic?
Aldus, toch maar niet een nieuwe lenz, ook geen ESU maar een Uhlenbrock 73900. De Lenz met die diodes zag ik niet zo zitten en men vertelde mij dat de ESU meer "overbodige" functies heeft dan de Uhlenbrock, ik wil alleen maar licht schakelen nietwaar?
Bij de Uhlenbrock maakt het niet uit of je de functie retour doet via de blauwe draad of de zwarte (massa) draad. In mijn geval, waar slechts een van de wielstellen is geisoleerd en de lampjes in het chassis zijn verzonken ideaal.
Even solderen........, doormeten........rechtstreeks op de voeding......op de rails en ja hoor, alles ok.
Dat wordt fijn treintje rijden van het weekend!

Mijn les is dat de winkel wel iets betere voorlichting/advies had kunnen geven in deze.
Overigens iedereen bedankt voor zijn reactie (y)
Titel: Re:Minitrix Koploper stuurstandrijtuig
Bericht door: Remunj op 22 January 2010, 09:49:50
Bij de Uhlenbrock maakt het niet uit of je de functie retour doet via de blauwe draad of de zwarte (massa) draad. In mijn geval, waar slechts een van de wielstellen is geisoleerd en de lampjes in het chassis zijn verzonken ideaal.

Dat is niets bijzonders. Dat kan elke decoder.
Als je lampjes of functies volledig geisoleerd zijn van het frame gebruik je de blauwe draad (+),
Zijn je lampjes of functies met het frame verbonden dan gebruik je de blauwe draad niet.
Kijk de aansluitschema's in een willekeurige decoder handleiding er maar op na.
Niets unieks aan die Uhlenbrock decoder.

Maar het werkt voor jou en daar ging het uiteindelijk om.  ;D

Gr.
Eric