BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Jos van den Heuvel op 09 January 2010, 15:00:35
-
Hallo allemaal,
Hier een voorlopige schets van het sporen-verloop van een onwilligkeurig station.
Kunnen jullie hierover een menig geven betreft het verloop, ik heb er geen goed gevoel over of valt het wel mee?
Aangezien ik net pas kom kijken ben ik nog afhankelijk van ervaren modelbouwers zoals jullie..............vandaar.
Hoop dat de tekening een beetje overkomt.
In afwachting,
m.vr.gr. Jos
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_8.jpg)
-
Hoi, Jos,
Ziet er aardig uit maar kan er niet uit opmaken hoe het geheel eruit komt te zien zonder afmetingen ed. Probeer eens de probeerversie van Anyrail(50 stukken) en geef aan in welke schaal je rijdt, voordat je alle ervaren spoorders je dit gaan zeggen.
Ben zelf ook maar beginner.
Groet Koen
-
Heb even naar 't plaatje zitten kijken maar je bedoeling wordt niet echt duidelijk.
Met hoeveel sporen kom je nou bij 't station en met hoeveel wil je er weer uit...
Want sommige sporen eindigen in het niks.. :)
Robbert.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_9.jpg)
Sorry......H0.
Kweet niet of deze schets beter is?
Gr. Jos
-
Maar met alle respect; wat is je vraag nou eigenlijk? Want veel kan ik er ook niet van maken.
Hier een voorlopige schets van het sporen-verloop van een onwilligkeurig station.
Kunnen jullie hierover een menig geven betreft het verloop, ik heb er geen goed gevoel over of valt het wel mee?
Aangezien ik net pas kom kijken ben ik nog afhankelijk van ervaren modelbouwers zoals jullie..............vandaar.
Wat wil je, thema, ruimte, etc. Als dat bekend is kan men misschien wat beter uit de voeten met jou probleem :) en daar een passend advies voor geven.
-
Maar met alle respect; wat is je vraag nou eigenlijk? Want veel kan ik er ook niet van maken.
Wat wil je, thema, ruimte, etc. Als dat bekend is kan men misschien wat beter uit de voeten met jou probleem :) en daar een passend advies voor geven.
Mijn vraag is of dit een "logisch of normaal sporen-verloop is bij een station", of dit wel kan, daar heb ik dus geen ervaring in.
Vóór en ná het station is nog niet van belang, dat is afhankelijk van het binnend en uitrijdend treinverkeer van het sporen-verloop van het station.
Misschien dat jullie zeggen: "Jos die en die wissels kunnen niet"................snap je!
Als je zegt welk "thema"...........ja dan kan ik alleen maar zeggen; nostalgische baan met geen specifieke doelen, misschien hout-en-of kolentransport, tijdperk, indien mogelijk, I en II.
Ik ben in "Wintrack" maar ergens mee begonnen wat dat station betreft er zit geen bewuste opbouw in.
Ik hoop dat het nu iets duidelijker is voor jullie wat ik hiermee bedoel. ::)
Gr. Jos
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_8.jpg)
Ik zou bij de driewegwissels er een stukje rails tussen zetten zodat je ruimte krijgt om er een perron tussen de rails te maken!
-
Ik zou bij de driewegwissels er een stukje rails tussen zetten zodat je ruimte krijgt om er een perron tussen de rails te maken!
Oké, dat is alvast een optie, neem ik mee in het ontwerp.
Je bedoeld toch boven in, bij het doorlopend spoor?
Gr. Jos
-
Betere schets Jos
Gr Koen
-
Je bedoeld toch boven in, bij het doorlopend spoor?
Gr. Jos
Yep.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/STATION_02_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/STATION_02_1.jpg)
Misschien is deze schets iets duidelijker, ben er mee bezig om het in een andere schaal te tonen.
Nu moeten we mijn vraag natuurlijk niet uit het oog verliezen!
Kijk, als jullie het advies geven van "het kan er mee door", dan ontwerp ik vandaar uit weer verder, anders moet het gewijzigd worden..............snap ie!
Ja sorry, ben nog té afhankelijk van jullie. :-[
Gr. Jos
-
Zoiets.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/test_5.jpg)
-
Hoi Jos,
Als je wil weten of iets kan op een station moet je even kijken op http://www.sporenplan.nl hier kan je nagenoeg alle stations van nederland en een aantal andere landen vinden. Ook eventueel plannen uit eerdere periodes.
Groet Ronald K.
-
je hebt links op je plan twee bochten met direkt daaraan een wissel. Ik zou tussen die bochten en de wissels een stukje recht doen, op ontspoorproblemen op de wissels te vermijden. Een recht stukje van 5 cm is al voldoende.
Jelle.
-
je hebt links op je plan twee bochten met direkt daaraan een wissel. Ik zou tussen die bochten en de wissels een stukje recht doen, op ontspoorproblemen op de wissels te vermijden. Een recht stukje van 5 cm is al voldoende.
Jelle.
Ga ik doen Jelle.................bedankt!
Gr. Jos
-
Hoi Jos,
Als je wil weten of iets kan op een station moet je even kijken op http://www.sporenplan.nl hier kan je nagenoeg alle stations van nederland en een aantal andere landen vinden. Ook eventueel plannen uit eerdere periodes.
Groet Ronald K.
Goeie site Ronald, had ik nog niet gezien............bedankt hiervoor, kom er nu wel uit denk ik.
Gr. Jos
-
Hoi Jos,
Ik kan je aanraden om even naar het sporenplan van Meppel te kijken. Dat is een interessant station met twee inkomende lijnen vanuit Hoogeveen en Leeuwarden, en één uitgaangde naar Zwolle.
Dat sporenplan heb ik voor Wassedam ook gebruikt.
Gerard
-
Doe ik Gerard, blij dat jullie meekijken en meedenken, helaas kan ik nog niets voor jullie betekenen....................alleen maar advies over voetbal! :-\
-
Ha Jos...
Dat weet ik ook nog niet zo zeker ;D ;) ;)
Ik ben blij dat we kunnen helpen... het is altijd moeilijk om een leuk plan te ontwerpen
-
Hi Jos,
Ben ook niet zo een expert maar ik vindt de opstelsporen een beetje kort.... alleen kleine treintjes kunnen dan in je station...
Rob
-
Jos, voor dat je gaat bouwen zul je ook moeten kijken met welke treinen jij en vooral met welke treinlengte je wilt gaan rijden. Wordt het een station a la Meppel of een doorsnee station, dan zullen daar geen ICE treinstellen rijden. Die zijn ongeveer 10 rijtuiglengtes lang. Wil je alleen met lokale treinstellen gaan rijden dan kan dit soort station wel. Lokale treinen zijn ongeveer 5 a 6 rijtuigen lang. Kijk daar even naar. Ook ik zie dat de opstelsporen erg kort zijn. Liever geen driewegwissels gebruiken als het niet hoeft, bewaar die voor een eventueel schaduwstation (persoonlijke mening).
-
Inderdaad wordt het meer een lokaal station, géén ICE-treinstellen, de lengte zal ongeveer 5 rijtuigen zijn in tijdperk I en II.
Gr.Jos
-
Hoi!
Kijk dan eens naar een station als Dieren of Rheden in het archief op sporenplan.nl, allebeide aan de lijn Arnhem - zutphen Daar zal je zien dat er veel meer op goederen gebied aanwezig is zoals een hoge en lage loswal, lok-verzorgingplaats (klein depot), veel goederensporen. succes met ontwerpen.
Groeten Ronald K.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_03_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_03_1.jpg)
Begint dit al ergens op te lijken...................of!
Links/linksonder komt een stad/dorp zoals bv. Monschau in Duitsland.
Rechts/rechtsonder gaan we naar een halte en verder de bergen in.
De twee oranje gekleurde banen: onder (zichtbare) = tbv houttransport
bovengedeelte (onzichtbaar)= komt vanuit het schaduwstation en ligt op nivo -30 cm
Tot zo ver..............dus.
Gr. Jos
-
Ziet er goed uit, persoonlijk zou ik nog een set wissels aanbrengen om zo naar de sporen van het station te kunnen komen. Dus de enkele lijn (groene nummers) aan laten sluiten bij het emplacement.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wissels_5.jpg)
-
Ziet er goed uit, persoonlijk zou ik nog een set wissels aanbrengen om zo naar de sporen van het station te kunnen komen. Dus de enkele lijn (groene nummers) aan laten sluiten bij het emplacement.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wissels_5.jpg)
Oké, doe ik.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_01_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_01_2.jpg)
Zou zoiets kunnen?
In afwachting,
Gr. Jos
-
Opstelsporen zijn nog steeds te kort.
-
Opstelsporen zijn nog steeds te kort.
Opstelsporen zijn dus te kort, daar heb ik rechts niet meer ruimte voor, dus zal het moeten veranderen!
Wat voor lengte wordt er aangeraden met 5 a 6 rijtuigen? (afmeting)
Gr. Jos
-
Hoi Jos,
Je gaat tijdperk I en II rijden dan zal het niet zo lang zijn. 60cm moet voldoende zijn omdat meestal de rijtuigen wat korter zijn... als met 303mm lange voertuigen gaat rijden dan wordt de lengte minimaal 150cm...
Groeten Ronald
-
Ziet er goed uit, persoonlijk zou ik nog een set wissels aanbrengen om zo naar de sporen van het station te kunnen komen. Dus de enkele lijn (groene nummers) aan laten sluiten bij het emplacement.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wissels_5.jpg)
Hallo CBX,
Ik heb jou raad opgevolgd, maar nu ontstaat er, na mijn idee, een "botsting"!
Als je let op de beide rijrichtingen, dan heb ik op de paarse baan, zoals je aangaf, een wissel geplaatst om aan te sluiten bij het emplacement.
Maar deze aansluiting staat nu in verbinding met het tegemoet komend trein verkeer..................toch? (gelet op de aangegeven rijrichting)
Of zie ik dit nou verkeerd? :-[
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_01_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_01_3.jpg)
By the way Ronald en Rob,
Zijn de opstelsporen nu ietse beter?
Nu kom ik wél op een lengte van ongeveer 60 cm!
Gr. Jos
-
ffe tussendoor................
Sjezus, ben wel toch afhankelijk, sorry voor het herhaaldelijk tonen en vragen over dat station.
Zeg Rob, jij bent toch van die site die in PDF-formaat staat; "Mijn treinbelevenis" van Rob Bogers? (of heb ik iemand anders voor)
Klasse hoe jij het beschrijft, elk detail uitgelegd, ziet er geweldig uit.
Heb nog een lange weg te gaan!
Gr. Jos
-
Hallo Jos,
Ik heb helaas nog geen idee welke kant je op wil gaan met je baan. Je gaat een dubbelsporige ringbaan aanleggen? Hoe ziet de rest eruit of heb je daar ideeën over?
Zelf heb ik een ontwerp dat pas ook in ongeveer 3.80 bij 1.22 en dan nog een klein stukje extra van 1.22 x 1.22m (zie mijn bouwdraadje onder het wereldbolletje) en dan heb ik een station met een maximale perronlengte van ongeveer 1.30 - 1.50meter. Het is een enkelsporige zijlijn-station en ik wil hem in Duitsland situeren. In TP I of II zal niet zo heelveel dubbelspoor hebben gelegen, meer enkelspoor met inhaalsporen.
Groeten Ronald.
-
Ik heb jou raad opgevolgd, maar nu ontstaat er, na mijn idee, een "botsting"!
Als je let op de beide rijrichtingen, dan heb ik op de paarse baan, zoals je aangaf, een wissel geplaatst om aan te sluiten bij het emplacement.
Maar deze aansluiting staat nu in verbinding met het tegemoet komend trein verkeer..................toch? (gelet op de aangegeven rijrichting)
Of zie ik dit nou verkeerd? :-[
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_01_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_01_3.jpg)
Als dat consequent als rijrichting wordt uitgevoerd hoe wil je dan bij goederen-en-houttransport ooit een wagon(s) plaatsen??? Normaal rijdt een lok voorop toch!
-
Hoi Jos, ja die Rob ben ik van "mijn treinbelevenis". Ja, je hebt nog een lange weg te gaan maar dat is toch niet erg. Wil je de baan in een week gereed hebben, nee toch? Goed, nog even wat commentaar (opbouwend bedoeld) Als je een lokaal station wilt hebben, waarom dan zoveel opstelsporen/doorloopsporen.het emplacement wat jij hebt getekend hoort volgens mij bij een grote stad. Haal die korte opstelspoortjes weg (die met de buffers) en verminder het aantal doorloopsporen naar een stuk of 3. Voorbeeld: Ik woon in Hoogeveen, een plaats met 50.000 inwoners en toch maar een station met twee perrons, dus 3 perronsporen en daarbuiten twee doorloopsporen voor goederentreinen. Ook meppel een plaats van ongeveer 40.000 inwoners en ook maar 2 perrons met 3 opstelsporen. (perron 1, 2 en 3) daarbij komen dan nog wel wat opstel/doorloopsporen voor extra treinstellen goederenvervoer enz.. Maar kijkdan goed naar de verhoudingen. Ook heeft Meppel nog wat stopsporen en kijk goed naar het doel en lengte. Als je plan is, hoe meer sporen ik kan leggen, hoe liever op een station, dan ga je volgens mij de verkeerde kant op. Zeker als je een beetje natuurgetrouw wilt werken. Het is echt mooier (volgens mij) als je bijvoorbeeld ook twee perrons neemt (want je wilt immers een doorsnee dorp/stadje, daarboven kun je dan nog een aantal doorloopsporen plannen waar bijvoorbeeld het gopederenverkeer rijdt, die stoppen immers nagenoeg niet op een station. Maak niet de fout een veel te groot station te nemen bij een dorp of kleine stad waarin dat niet past. Koop je bijvoorbeeld station Bonn of Baden-baden dan ben je bijna verplicht daarbij ook een grote stad te bouwen, dan kun je niet aankomen met een aantal eengezinswoningen, zoals op een dorp normaal is. Kijk ook goed naar jouw treinenloop, hoe ga je rijden en kan dit ook zonder te veel opstoppingen. Het is maar een suggestie van mij en niets moet.
-
Hallo Jos,
Ik heb helaas nog geen idee welke kant je op wil gaan met je baan. Je gaat een dubbelsporige ringbaan aanleggen? Hoe ziet de rest eruit of heb je daar ideeën over?
Zelf heb ik een ontwerp dat pas ook in ongeveer 3.80 bij 1.22 en dan nog een klein stukje extra van 1.22 x 1.22m (zie mijn bouwdraadje onder het wereldbolletje) en dan heb ik een station met een maximale perronlengte van ongeveer 1.30 - 1.50meter. Het is een enkelsporige zijlijn-station en ik wil hem in Duitsland situeren. In TP I of II zal niet zo heelveel dubbelspoor hebben gelegen, meer enkelspoor met inhaalsporen.
Groeten Ronald.
Hallo allemaal,
Hier een indicatie van het ontwerp.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ontwerp_test_01_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ontwerp_test_01_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ontwerp_test_onzichtbaar.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ontwerp_test_onzichtbaar.jpg)
Dit is dus een voorlopig idee/ontwerp zoals ik denk hoe het ongeveer moet/kan worden.
Misschien moet het héél anders worden volgens jullie en kan dit niet, sta daar natuurlijk graag voor open!
Moet ergens mee beginnen.......toch?
In afwachting,
gr. Jos
-
Hoi Jos,
Ik heb het plan bekeken... Nog een paar vragen, hoe hoog zit het dakspant en wat is de hoogte ter plaatse van het schuine dak? Advies: onderste niveau niet lager dan 60 - 70cm (eigenlijk te laag liefst zo hoog mogelijk 80cm), daar kan je nog onderdoor kruipen. Met een aantal schaduwniveau's kom je op ongeveer 1.00 - 1.20m hoog uit. De diepte van de baan niet groter dan 80cm tenzij je aan de andere kant er ook bij kan komen, dan kan je gewoon wel 1.20 diep pakken. Of overal gaten van minimaal 50x50cm maken... echt kleiner niet doen en ja ik heb ervaring.
Het (hoofd)station zou ik gezien de ruimte rechtsonder schuin in een boog neerleggen. Daar heb je de meeste vrije ruimte. In een mooie grote boog dan is het rechte er ook af. dan kan heb je wat mooi perronlengte. Dan kan je vanaf het station nog mooi een enkelsporige zijlijn, de bergen in, naar linksboven creeëren met een klein (kop)stationnetje. Het hoofdstation zou ik uit maximaal twee perrons laten bestaan, dus 3 perronsporen en een aantal goederen sporen. In de ruimte van bij de deur kan je nog een lokdepot-tje kwijt.
Op de zijlijn kan je ook nog een aantal fabrieks-aansluitingen maken zoals een houtzagerij, een steengroeve (voor het ballast). Ter hoogte van de aansluitingen een inhaalspoortje met wat rangeersporen maken, op de tereinnen zelf ook wat rangeer... Het paradebaanvak (enkel of dubbelspoor) kan je eventueel ook nog behouden :) door deze in een hele mooie grote boog aan de binnenzijde te laten lopen.
Vanaf het hoofdstation kan je dus een kant richting een schaduwstation en de andere kant richting het paradebaanvak en dan het schaduwstation op. Daarnaast kan je de zijlijn op met een kleine goederen trein of lokaaltrein.
Misschien kan je wat met deze ideeën... Succes!
Groeten Ronald K.
-
Hé Ronald, bedankt voor je aandacht aan het ontwerp, hier kan ik zeker iets mee! (y)
Zal het een en ander toe gaan passen zoals jij voorsteld, maar door mijn onwetendheid zal ik hier nog verschillende keren op terug komen.
Is deze topic hier wel geschikt voor, of moet ik een topic nemen voor baanontwerpen, anders blijf ik op dit forum.
Hoor het wel.................ga direct aan de slag.
Gr. Jos
-
Jos, houdt rekening met het feit dat jouw reikwijdte niet verder komt dan zo'n 75 cm. vooral de afstand in het middendeel in jouw plan lijkt mij nogal ver. wagentjes en locs ontsporen juist altijd daar, waar je niet of moeilijk bij kunt (Wet van murphy). Dus zorg dat je (desnoods) via de onderzijde bij alle plaatsen op de baan kunt komen.
-
Jos, houdt rekening met het feit dat jouw reikwijdte niet verder komt dan zo'n 75 cm. vooral de afstand in het middendeel in jouw plan lijkt mij nogal ver. wagentjes en locs ontsporen juist altijd daar, waar je niet of moeilijk bij kunt (Wet van murphy). Dus zorg dat je (desnoods) via de onderzijde bij alle plaatsen op de baan kunt komen.
Hallo Rob,
Zal er zeker rekening mee houden, was toch van plan om de onderbouw uit spanten samen te stellen, dus ruimte van 50x50 cm om er bij te kunnen.
Ga nu eerst helemaal opnieuw beginnen met ontwerpen, jullie hebben nu een "voorzet" gegeven en heb het gevoel dat dit goed komt, alleen heeft ffe tijd nodig..................geduld is een schone zaak zeg ik dan maar!
Hoop dat ik er uit kom.
Gr. Jos
-
Hier een idee van de kamer/ruimte die ik ter beschikking heb.
Tek. 1-Platte grond
Tek. 2-Doorsnede AA
Tek. 3-Doorsnede BB
Schaal: 1:20
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Platte_grond_01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Platte_grond_01.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Doorsnede_AA01_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Doorsnede_AA01_1.jpg) Hier de baanhoogte nog op 100 cm en het schaduwstation op 72 cm. (wordt naar alle waarschijnlijkheid dus 120 cm en 80 cm)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Doorsnede_BB01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Doorsnede_BB01.jpg) Dat spant zit, zoals je ziet, lelijk in de weg, maar kan het helaas niet wegzagen...........kan wel maar...............
Ook hier nog een oude maatvoering!
Gr. Jos ;)
-
Hallo,
Misschien een overbodige stomme vraag, maar wat verstaan jullie onder een "Paradebaanvak"?
Gr. Jos
-
Hoi jos
Er is wat misgegaan met de plaatjes.
Ik zie nergens plaatjes.
groeten, wesley
-
@ Jos,
Paradebaan: over het algemeen een langgerekt (dubbel- of enkel-)spoor, zonder station, wissels e.d., waarop je een rijdende trein kunt 'showen'. Staat vaak helemaal los van de rest van de baan qua station, rangeerterrein e.d. Meestal via schaduwstation, of achter achtergrond verbonden met de rest van de baan.
Gr, Bert
-
Ook ik zie de plaatjes niet. Paradebaanvak is het gedeelte met de scenery en huisjes en zo. Het zichtbare deel dus (behoudens eventuele tunnels).
-
Hoi jos
Er is wat misgegaan met de plaatjes.
Ik zie nergens plaatjes.
groeten, wesley
Zie ik nu ook Wesley, laat maar zo........ ben toch bezig met een nieuw ontwerp!
Als ik zover ben laat ik het nieuwe ontwerp wel zien, ben nog wel ffe bezig met puzzelen....pff ??? >:( ....pff.... :'(..... :D ...yes!
-
Paradebaanvak is het gedeelte met de scenery en huisjes en zo. Het zichtbare deel dus (behoudens eventuele tunnels).
Nee, dat is in mijn ogen geen paradebaanvak.
Uit het Praktijkboek Modelspoorwegen, blz 37:
"Een paradebaanvak is een traject waarop de treinen in hun volle lengte aan ons voorbijrijden (paraderen)".
Zelf heb ik een dubbelsporig deel geheel langs de voorzijde van de baan lopen. Vrijwel alle treinen passeren daar en komen daar ook op snelheid, omgerekend 120 km/h.
Jelle.
-
Hallo allemaal,
Vraagje of dit mogelijk is, zie tekening. ???
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ovaal_01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ovaal_01.jpg)
Ik heb namelijk 1 goederentrein, bv houttransport, deze start vanuit een dorp met een lege trein naar het zogenaamde "bos" om daar hout te laden.
Nu wil ik het zo lijken dat deze met een volle lading terug komt zoals ik in de tekening heb aangegeven.
De plus en de min blijven aan dezelfde kant, nu heb ik weer té weinig know how om te weten of dit mogelijk is, misschien is het wel onzettend stom van me, maar als ik de plus toch steeds aan dezelfde zijde aansluit moet dat toch lukken of geeft dat problemen met de wissels?
Gr. Jos
-
Hoi Jos,
dit zou mogelijk zijn! Geen problemen met + en - ...
Groet
Bernd
-
Hartelijk dank Bernd..............kan weer verder met mijn ontwerp!
Gr. Jos
-
Ik zou de binnenste sporen (aan de onderzijde van de tekening, die nu via een stel wissels naar de buitenrails gaan door laten lopen. Dus nog twee tegengestelde wissels inplaatsen, dan kun je meerdere treinen tegelijk laten rijden. Met dit ontwerp rijdt de trein op de binnenbaan steeds een trein op de buitenbaan in de weg.
-
Ik zou de binnenste sporen (aan de onderzijde van de tekening, die nu via een stel wissels naar de buitenrails gaan door laten lopen. Dus nog twee tegengestelde wissels inplaatsen, dan kun je meerdere treinen tegelijk laten rijden. Met dit ontwerp rijdt de trein op de binnenbaan steeds een trein op de buitenbaan in de weg.
Hoi Rob,
Het is eigenlijk de bedoeling om één treinstel met lege lading en één treinstel met volle lading te laten rijden.( 2 stellen met het zelfde uiterlijk)
Nu zeg jij dat de trein op de binnenbaan in de weg rijdt voor de trein op de buitenbaan....................snap ik ffe niet!
Als de lege trein in het zichtbare gedeelte rijdt, staat de volle trein stil in het onzichtbare gedeelte, komt de lege trein ook in het onzichtbare, dan gaat pas de volle trein rijden en staat de lege weer stil.
Voordat een trein in het zichtbare gaat rijden moet deze, bij mijn ontwerp, best nog een lange afstand overbruggen, anders komt het niet realistisch over.
Maar misschien snap ik jou voorstel wel niet................. ???
Hier de schets nog een keer.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ovaal_01_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ovaal_01_1.jpg)
Gr. Jos
-
Ik bedoel te zeggen dat wanneer de trein van de binnenbaan naar onder rijdt (op de afbeelding) hij op het buitenspoor beland. Op dat moment kan de trein op de buitenbaan niet verder rijden maar al je het belangrijk vind dat een trein steeds stil staat wanneer de andere rijdt, dan kan dat met dit ontwerp.
-
Het voorlopige ontwerp in H0..................hoop dat jullie eruit kunnen komen! ::)
[img]https://images.beneluxspoor.net/bnls/Voorlopig
Gr. Jos (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Voorlopig_ontwerp_01.jpg)
-
Hier nog het voorlopig station..................
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Voorlopig_ontwerp_station_01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Voorlopig_ontwerp_station_01.jpg)
Onzichtbaar gedeelte...................
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Voorlopig_ontwerp_onzichtbaar_gedeelte_01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Voorlopig_ontwerp_onzichtbaar_gedeelte_01.jpg)
Schaduwstation...............is nog niet zover!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Voorlopig_ontwerp_schaduwstation_01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Voorlopig_ontwerp_schaduwstation_01.jpg)
Gr. Jos
-
Hallo allemaal,
Graag zou ik jullie mening willen horen over mijn voorlopig ontwerp !
Hoop wel dat het ontwerp duidelijk genoeg over komt, anders hoor ik het wel.
Zelf heb ik er nog té weinig kaas van kunnen eten..............vandaar jullie hulp gevraagd, :-\ ..........
In afwachting,
Gr. Jos
-
Toelichting:
Het ontwerp is bedoeld om alle treinen volledig automatisch te laten rijden.
Het schaduwstation moet ik nog "verzinnen" wat het aantal treinen betreft, dat weet ik nog niet...............wat is accentabel?
Gr. Jos
-
Hoi, Jos,
Voor de verduidelijking van je vervoersituatie zou ik het anders ontwerpen;
nmlk een klein doorgaandstation(huidig ontwerp) met aftakking naar 2e station en die eventueel als eindstation of lokaalstationnetje uitvoeren en die in een tunnel/keerlus laten verdwijnen, hierin dan een schaduwstation. Of zelfs als overlaad(kop)station uitvoeren(wat let je om dat "open" uit te beelden.?).
En dan dat overlaadstation wel in een bosrijk gebied uitvoeren...Leuk met kraantjes enzo en beneden een zagerij of opslag/overslag naar de wegtransport/water(Zweden).
De aftakkende lijn kun je dan lekker lang maken door het woud en omhoog laten klimmen. En Monschau is een mooi voorbeeld.
Zomaar wat meedenkertjes, gr Koen
-
Hoi Koen,
Bedankt in ieder geval voor het meedenken, zal het zeker meenemen en overwegen!
Gr. Jos
-
Ik had mijn bericht nog een beetje gewijzigd....weet niet of je dat gelezen hebt. :)
-
Dag Jos,
Je hebt inderdaad lekker de ruimte, net als ik. De suggestie voor een tweede station onderschrijf ik van harte. Mij eigen ontwerp is nog niet helemaal klaar, maar kijk er eens naar zou ik zeggen. Klik op het wereldbolletje onder mijn afbeelding links, of zoek in het forum op Wassedam.
Succes,
Gerard
-
Hallo Gerard,
Ziet er inderdaad indrukwekkend uit, bevalt me wel, zeker als je "Ajax" geschreven ziet staan op je werkblad!!! (y) .........zal het zeker volgen!
Gr. Jos
-
...
bevalt me wel, zeker als je "Ajax" geschreven ziet staan op je werkblad!!! (y) .........zal het zeker volgen!
...
Heheh... goed opgelet! Da's nog een restant van de kinderen die nu het huis uit zijn... (y)
Gerard
-
Hallo allemaal,
Het schaduwstation is nu ook voor zover gereed, hier nog een keer alle nivo's en het volledig ontwerp, hoop dat het een en ander duidelijk over komt, let wel dit is een voorlopig ontwerp en staat natuurlijk altijd open voor de kritische kijker! (weet er zelf nog té weinig van) :-[
Gr. Jos
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Voorlopig_ontwerp_algemeen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Voorlopig_ontwerp_algemeen.jpg)
Algemeen ontwerp
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Voorlopig_ontwerp_zichtbaar_nivo.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Voorlopig_ontwerp_zichtbaar_nivo.jpg)
Zichtbaar gedeelte
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Voorlopig_ontwerp_onzichtbaar_nivo.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Voorlopig_ontwerp_onzichtbaar_nivo.jpg)
Onzichtbaar gedeelte
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Voorlopig_ontwerp_schaduwstation.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Voorlopig_ontwerp_schaduwstation.jpg)
Schaduwstation
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Voorlopig_ontwerp_3D_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Voorlopig_ontwerp_3D_1.jpg)
3D (links 3 sporen tellen natuurlijk niet mee)
-
Ja sorry, heb ik weer een vraag, ben er nog steeds niet uit of ik nu analoog of digitaal moet gaan rijden!
De bedoeling is om alles automatisch te laten rijden, geen rangeer of handbesturing (zeg ik dat goed.... ???), jullie zullen aan de hand van het ontwerp vast wel een advies daar over hebben wat ik het beste kan doen, ben geen eletro-freak, maar maak het denk ik vast wel!
Gr. Jos
-
Hoi, Jos
Ik zou die halte links van het station af laten takken en omhoog laten leiden naar rechtsbeneden van de baan, dan krijg je echt dat traject door het woud wat je graag wil. Je hebt redelijk veel onzichtbaar spoor in verhouding tot het zichtbare. Je kan dat beter aan het zichtbare besteden. Natuurlijk niet verkeerd om een goed schaduwstation te hebben afhankelijk van de treinen die je gaat rijden kort/lang. Qua landschap wordt het wel wat. :D
Is het een vakantieomgeving die je wil nabouwen? Heb je al rails/treinen ivm met je vraag over de aansturing van de baan?
Ik denk nog steeds mee omdat ikzelf ook in de ontwerpfase zit en dat leuk vind.
Gr Koen
-
Ik zou beslist voor digitaal gaan. Om nu nog analoog te gaan rijden, ik moet er niet aan denken.
-
Jos,
Ik zat nog even te kijken, maar ik zou de wisselstraat van en naar het 4 sporige schaduw station toch eerder zo (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wisselstraat_naar_station.jpg) uitvoeren.
mvg,
Lennert
-
Hoi Jos,
Ik zou gewoon digitaal gaan beginnen... daar heb je meer mogelijkheden bij. Je kan dan bijvoorbeeld ook geluid en schakelbare verlichting toepassen. Het gaat niet alleen om het rijden :) Daarnaast kan je de boel automatiseren door met een computer te gaan werken of juist maar voor een deel, dat je ook nog een deel met de hand blijft doen... Succes!