BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: nscargo op 09 January 2010, 11:28:43
-
Medeforumgenoten
Vroeger had de NS bepaalde kleuren voor treinstellen loc's en rijtuigen
Groen voor electrisch aangedreven materieel welke personen vervoerden.(eerst turqouise)
Rood voor diesel aangedreven materieel welke personen vervoerden
Blauw voor loc's en rijtuigen welke personen vervoerden
Bruin voor goederenvervoer.
Nu hebben er een aantal bruine 2200 in de personendienst gereden met de plan E rijtuigen.
Waarom zijn die loc's nooit blauw geworden?
Helaas weet ik de jaartallen niet wanneer die kleuren zijn ingevoerd.
Harm
-
ik vermoed dat de gele huisstijl toen al werd ingevoerd en het blauwe, rode en groene er dus dus uit ging.
-
De inzet van 2200'en voor de personendienst was altijd tijdelijk. Het had geen nut om ze voor die korte periode om te schilderen.
Anderzijds werden de blauwe 1100, 1200 en 1300 ook voor goederentreinen gezet. Die werden ook niet bruin gemaakt voor die gelegenheid.
-
Ah ok bedankt Klaas.
Als ik het goed begrijp dan was de loc niet speciaal aangepast voor deze diensten.
Dit in tegenstelling tot de plan E rijtuigen
Pakten ze dan een loc die op dat moment voor handen was ?
Harm
-
De inzet van 2200'en voor de personendienst was altijd tijdelijk. Het had geen nut om ze voor die korte periode om te schilderen.
Anderzijds werden de blauwe 1100, 1200 en 1300 ook voor goederentreinen gezet. Die werden ook niet bruin gemaakt voor die gelegenheid.
Niet voor de gelegenheid, maar er zijn 1200'den in het bruin afgeleverd.
Eelco
-
De inzet van 2200'en voor de personendienst was altijd tijdelijk. Het had geen nut om ze voor die korte periode om te schilderen.
Anderzijds werden de blauwe 1100, 1200 en 1300 ook voor goederentreinen gezet. Die werden ook niet bruin gemaakt voor die gelegenheid.
Mee eens, maar er hebben ook bruine 1200-en gereden. Werden die dan alleen gebruikt voor goederediensten of waren die ook wel eens in de personendienst te vinden ?
-
Die reden ook in de personendienst.
Grtz,
Ton
-
Het was een soort "noodgreep" omdat het turkoois wel heel erg besmettelijk was. Overigens zijn de 1300'en daarna wel turkoois afgeleverd...
-
Nee, de aflevering van de serie 1300 was al begonnen voordat de aflevering van de serie 1200 klaar was. Er is misschien nog wel een turquoise 1300 afgeleverd na de aflevering van de eerste bruine 1200, maar vergeet niet dat de 1200'n werden geleverd door Werkspoor en de 1300'n door Alsthom, waarbij de communicatie met Werkspoor natuurlijk gemakkelijker en eenvoudiger kon verlopen (bijvoorbeeld omdat officiƫle stukken met handtekeningen sneller in orde konden zijn).
Overigens valt de periode tot 1954 (het jaar waarin besloten werd alle elocs blauw te schilderen), vooral te zien als een experimenteerperiode met kleurstellingen: het begon met het klassieke stoomlocgroen dat werd toegepast op de sikken, grote sikken, hippels, de 1000'n, de 2000'n en al stroomlijnmaterieel tot aan 1951. Daarna werd voor turquoise gekozen omdat het spoorbedrijf door het wegvallen van de stoomtractie een stuk schoner werd, waardoor andere, lichtere kleurstellingen mogelijk een kans zouden hebben. Dit leidde tot turquoise 1100'n, 1200'n en 1300'n met rijtuigen plan D in dezelfde kleurstelling. Ook experimenteerde men met lichtblauw, kijk maar naar de 2400'n en de DE1'n/DE2'n (en later ook de oude DE3'n en DE5'n). Ondertussen kwam men erachter die lichte kleuren toch niet echt geschikt waren. Bij de elocs werden daarom "de laatste 10 locs van de serie 1200" in een andere kleur geschilderd zouden worden (oorspronkelijk zouden de laatste 10 locs van de serie 1200 in het bruin worden afgeleverd. Iemand bedacht toen 1225-10=1215 dus de 1215 wordt de eerste de bruine loc, echter gaat het dan om 11 locs. De 1215 was zelfs al turquoise geschilderd, maar is dankzij dit rekensommetje alsnog bruin geschilderd). Die andere kleur werd dus bruin, welke kleur ook meteen voor de 2200'n werd gebruikt. En als laatste kunnen dan nog de 2600'n genoemd worden, welke in het blauw zijn afgeleverd.
In 1954 werd dus besloten dat alle elocs blauw werden, diesellocs bruin en rangeerlocs groen. Electrisch stroomlijnmaterieel werd ook groen en dieselelectrisch stroomlijnmaterieel werd blauw. Dit nieuwe kleurenschema werd vrij rigoreus doorgevoerd, in 1958 was het turquoise verdwenen, en rond die tijd zullen ook de laatste groene 1000'n, bruine 1200'n en blauwe 2400'n verdwenen zijn. Zelfs van de serie 2600, welke in 1958 afgevoerd werd, werden nog 3 locs van het blauw in het bruin overgeschilderd. De enige wijziging die hier, voor de huisstijl van 1968, nog in is doorgevoerd is de introductie van de rode kleur voor het dieselelectrisch stroomlijnmaterieel.
-
Nee, de aflevering van de serie 1300 was al begonnen voordat de aflevering van de serie 1200 klaar was. Er is misschien nog wel een turquoise 1300 afgeleverd na de aflevering van de eerste bruine 1200, maar vergeet niet dat de 1200'n werden geleverd door Werkspoor en de 1300'n door Alsthom, waarbij de communicatie met Werkspoor natuurlijk gemakkelijker en eenvoudiger kon verlopen (bijvoorbeeld omdat officiƫle stukken met handtekeningen sneller in orde konden zijn).
Wel meer dan "misschien nog wel een turquoise 1300": De 1215 werd in mei 1952 in het bruin afgeleverd, ongeveer gelijktijdig met de 1301. De 1311 werd eind januari 1954 nog in turqouise afgeleverd.
Grtz,
Ton
-
lichtgroen mat54, donkergroen mat46 en een gele DE3 als voorbeeld van drie verschillende NS kleuren (http://www.flickr.com/photos/florisleeuw/4285726718/) ;D
-
Alleen was dat gele stel daar al aangevallen door de boze schuurmachine... ;)
-
kijk eens wat een mooie heldere kleuren... ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2200_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2200_4.jpg)
klik me
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_2300.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_2300.jpg)
and again
eric
-
Oja, de sloopmeuk die jaren geleden op Feijenoord stond. Desolaat...