BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Cambalou op 08 January 2010, 14:04:20
-
Beste iedereen,
Ik blijf problemen houden met mijn Tillig Elite Engels wissel (85390), omdat ik het niet voor elkaar krijg om de wisseltongen aan beide zijden van het wissel goed aan te laten sluiten. Zelfs de inzet van dikker verenstaal helpt niet. Ik zit er dan ook over te denken om het wissel eruit te slopen en te vervangen door een Roco Line wissel. Nu mijn vraag: weet iemand of een Roco Line Engels wissel exact dezelfde geometrie kent als het Tillig wissel en ik dus zonder al teveel te slopen in aansluitende sporen het Tillig wissel kan vervangen?
Volgens de site van Conrad is de lengte bijna gelijk en de hoek geheel gelijk, alleen de radius wijkt af...
Tillig
Hoek: 15 °
Grootte: H0
Inhoud: 1 st.
Lengte: 228 mm
Fabrikantnr.: 85390
Uitvoering: Dubbele Engelse wissel.
Schaal: H0
Railsysteem: Tillig Elite
Radius: 484 mm
Roco
Hoek: 15 °
Grootte: H0
Inhoud: 1 st.
Lengte: 230 mm
Fabrikantnr.: 42451
Uitvoering: Engelse wissel
Schaal: H0
Railsysteem: RocoLine ohne Bettung
Radius: 1050 mm
-
Remco,
Ik heb even gezocht voor je... zelf rij ik dus rocoline en geen tillig dus ik kan je de verschillen niet goed vertellen maar ik heb een draadje op modelspoormagazine-forum gevonden over dit onderwerp: Even doorlezen en je bent denk ik wel geholpen. Ze hebben het over dat in de MIBA een aantal artikelen hebben gestaan over het gebruik van Tillig en rocoline bijelkaar.
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=5894
Groeten Ronald K.
-
Beste,
Hoe dik is de plaat hout?
met andere woorden wat zit er allemaal tussen de wissel en de motor.
En welke wissel aandrijving?
dave
-
Dat vroeg ik mij ook af.... zo sterk zijn die tongen van een Tillig wissel toch ook niet? Al eens geprobeerd om een motorische aandrijving te gebruiken? Tortoise is een hele sterke, maar ook een Fulgurex/Lemaco is een prima alternatief.
-
Het probleem is hetzelfde als in dit topic:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,3066.0.html
Ik heb echter een ander type wissel en kan de trekstang niet in tweeën delen om voor beide delen van het wissel een aparte motor te gebruiken.
Ik gebruik al Tortoise aandrijving met extra dikke steldraad. De plaat is 8 mm multiplex met de bekende blauwe Gamma-plaat als ondergrond voor de rails. Wat ik ook probeer: de tongen krijg je gewoon niet in de goede stand, er blijft aan één zijde van het wissel altijd ruimte tussen tong en rails. Eigenlijk is het gewoon een slechte constructie van Tillig. Wel jammer, want de rest van mijn Tillig wissels werkt perfect.
-
Beste,
daarbij wil ook nog wel vertellen dat ik deze wissels ook heb gehad en ze doorverkocht heb.
Ik heb de langere versie genomen en deze bevallen beter.
Ik had de zelfde problemen als jij>> veel ontsporingen en met de langere wissels is dit flink gereduceerd.
Loshalen en vier aandrijvingen plaatsen of een andere wissel toepassen. (zou ik doen) ;D
dave
-
Volgens de site van Conrad is de lengte bijna gelijk en de hoek geheel gelijk, alleen de radius wijkt af...
Het Roco wissel is dan ook geen Engels wissel, het is een Baeseler wissel.
Bij een Baeseler wissel liggen de tongen aan de buitenkant. Door deze constructie krijg je een grotere boogstraal.
Wat is eigenlijk het probleem bij het Tillig wissel? Hebben de tongen te veel veerkracht, of ligt er één tong aan terwijl de andere nog los ligt?
-
Dat laatste Klaas? Tenminste, zo begrijp ik dat:
Het probleem is hetzelfde als in dit topic:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,3066.0.html
Ik heb echter een ander type wissel en kan de trekstang niet in tweeën delen om voor beide delen van het wissel een aparte motor te gebruiken.
Ik gebruik al Tortoise aandrijving met extra dikke steldraad. De plaat is 8 mm multiplex met de bekende blauwe Gamma-plaat als ondergrond voor de rails. Wat ik ook probeer: de tongen krijg je gewoon niet in de goede stand, er blijft aan één zijde van het wissel altijd ruimte tussen tong en rails. Eigenlijk is het gewoon een slechte constructie van Tillig. Wel jammer, want de rest van mijn Tillig wissels werkt perfect.
-
Sorry, overheen gelezen.
Dat is dus duidelijk een constructiefout in het wissel. Is alleen te verhelpen door de trekstang te verbouwen, maar ik kan me voorstellen dat dat niet voor iedereen een appeltje-eitje verhaal is.
-
Ik zal eens een 1:1 printje maken van het wissel en dat dan op mijn Tillig wissel leggen. Kijken of het past....
-
Heb de zelfde wissels van Tillig ,aandrijving is van Conrad dikkere steldraad van Bernd [fissy] toegepast,plaat dikte is 8m/m Styrostone rail bedding dik 3m/m en geen problemen,alleen de wissels kunnen niet open gereden worden.
Cor
-
Cor,
Heb jij er dan geen last van dat de wisseltongen aan de ene kant van de wissel niet aansluiten op de rails, waardoor de boel ontspoort? Het lijkt ook wel of de tongen niet goed vastzitten in de stelstang, waardoor er teveel speling op de stelstang zit. Ik ga nog wel eens lopen pielen. Het blijft mijns inziens een zwakke constructie....
-
Het antwoord is nee.
Cor