BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Ronald81 op 07 January 2010, 14:20:33
-
Gister via de pakketpost binnengekomen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BR_01_171_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BR_01_171_1.jpg)
BR 01 171 van Roco...
Gelijk omgebouwd naar digitaal.
Klein probleempje: loc is te groot voor de bochten... :-[
Geen blijver dus... :(
-
Of de bochten te krap voor de loc uiteraard ;D
Jammer, fraai model!
-
Nou, de loc vervangen is toch wat eenvoudiger, dan de bochten... ;)
-
Ik zou denk ik toch kijken of je die bogen kan aanpassen.
Dit voorkomt meerdere teleurstellingen, want dit ga je met meer modellen mee maken.
mvg,
Sander
-
Ik denk dat je met meer langere stoomlocs problemen kan gaan krijgen dus of bepreken tot kleiner materieel of toch maar je bogen gaan herzien.
Ik heb deze loc ook maar dan de sound versie en nergens problemen en het is wel een zeer fraai model (y)
-
Ikweet niet welke boogstraal je rijdt, maar met mooi gedetailleerd, hedendaags kortgekoppeld materieel kun je geen baan met R360 meer maken; R420 is wel het minimum. De meeste fabrikanten vermelden dit ook bij hun produkten, bij de Artitec DE1 stond expliciet in de instructies dat men niet garandeert dat een R360 boog genomen kan worden.
Ik heb er mijn complete baanontwerp voor gecancelled want ik wil dat mijn Plan D en E's kortgekoppeld rijden, dat mijn Piko Hondekop het eind van de bocht haalt en dan heb ik nog niet eens grote stomers.
-
Klein probleempje: loc is te groot voor de bochten... :-[
Geen blijver dus... :(
Heb je alle extra onderdelen geplaatst ?
-
een R360 boog
Compleet off-topic; die zou je eigenlijk helemaal niet meer moeten gebruiken met het huidige nieuwere materieel..... R450 mm is echt het minimum.
-
Kan ik me alleen maar bij aansluiten!
-
Heb je alle extra onderdelen geplaatst ?
Alles wat erop zat, zit erop...
De loc is een tweedehandsje, zonder extra onderdelen.
-
Ronald, probeer eens je boog te berijden na het verwijderen van de zuigerstangen rechts en links voor. Misschien lukt het dan ...
Groet,
Ruud
-
Hallo Ronald,
inderdaad wat Ruud K al zegt, haal de kolbeschutzerohre (zuigerstangen voor bij de cilinders) er eens af, misschien komt hij nu door je bogen.
Zo nee, wat is de boogstraal waar je treinen doorheen moeten?
Toen ik bij m'n ouders woonde hetzelfde probleem met een BR01 van Roco, hij kon (waarschijnlijk net) niet door m'n bogen. De bogen waren ook klein, geloof iets van een straal van 100 cm. De BR44 van Roco kon gelukkig wel door de bogen en die heb ik toen maar aangeschaft, deze loc behoort nog steeds tot m'n verzameling.
Groeten,
Christoph
-
iets van een straal van 100 cm.
Daar komt alles doorheen hoor....geen enkel probleem.
Ik vermoed dat je straal en diameter door elkaar gooit, al zou je er in dit geval ook met ene diameter van 100 cm door moeten kunnen met een dergelijke loc....
mvg,
Sander
-
Hallo Sander,
ja, je hebt geloof ik gelijk. Ik bedoel diameter en geen straal, de straal was dus ongeveer 50 cm en daar ging de BR01 van m'n pa echt niet doorheen.
Mijn modelbaan was 120 cm breed, opklapbaar tegen de muur. Een mooi systeem, alles moest echter verder vast staan. Er lag wel eens een huisje beneden als de houtlijm los gelaten had of ik iets vergeten was te verwijderen na het rijden.
Groeten,
Christoph
-
zelf heb ik ook een oudere tweedehands ROCO BR1 en bij mij gaat ie probleemloos door boogstraal R1 (de kleinste boog)
-
In principe gaat alles door een R2 bocht radius 42 cm ongeveer.
Gaat het daar niet doorheen dan het gewoon niet kopen.
-
Heb de loc niet kunnen testen, omdat deze via Ebay is gekocht, en vanuit Duitsland moest komen...
Vooral het achterste loopwiel 'wipt' in de bochten (R1, Fleischmann) er uit... Of hij kiept een beetje scheef, zodat het binnenzijde-wieltje geen contact meer maakt met de rails. Zodra de loc achteruit rijdt, dan ontspoort de hele mikmak...
En de grote loopwielen gaan ook niet echt lekker door de bocht. Het wringt allemaal net iets te veel...
Ik heb hem op MP gezet, misschien dat een ander er gelukkiger mee word. Ik heb geen ruimte om de boel te verbouwen. Ook heb ik weinig zin, om voor één loc de complete bovenbouw inclusief scenery te slopen.
Echter, als ombouwproject voor digitaal ben ik er wel zeer tevreden over. De loc loopt als een zonnetje, en heeft (mede door de verbinding tussen loc en tender) een prima stroomafname.
@ Maarten: wat heb je er verder wel/niet aan zitten aan accessoires?
Mijn versie komt uit de begin jaren '90.
-
Mijn BR01 kwam zonder OVP en zonder extra onderdelen.
De loc heeft nog geen nemschacht voor de koppelingen dus daarom schat ik em in als ouder model. Ik zal van het weekend wel even foto's maken, dan kun je zelf zien waarin de mijn zou kunnen verschillen.
gr
Maarten
-
Ben benieuwd naar je foto's...
Ik heb echt het idee, dat er iets onder de loc zelf niet helemaal jofel zit... Als ik hoor, dat jouw versie door R1 komt, dan zou het gek zijn, als die van mij met R2 nog een beetje moeite heeft. Ik neem aan, dat Roco in de loop van de tijd geen grote veranderingen aan de loc heeft doorgevoerd.
Groet,
Ronald
-
hm, heb nu even niet veel tijd en zie net dat niet alles scherp is. Binnenkort evt. nog eens, maar heb de tafel nu nodig (met blad erop) ;D
(http://www.bouwkunstig.nl/maqu/BR01-2.jpg) (http://www.bouwkunstig.nl/maqu/BR01-2.jpg)
Van bovenaf in de R1 bocht:
(http://www.bouwkunstig.nl/maqu/BR01-3.jpg) (http://www.bouwkunstig.nl/maqu/BR01-3.jpg)
(http://www.bouwkunstig.nl/maqu/BR01-1.jpg) (http://www.bouwkunstig.nl/maqu/BR01-1.jpg)
lekker onscherp....
(http://www.bouwkunstig.nl/maqu/BR01-4.jpg) (http://www.bouwkunstig.nl/maqu/BR01-4.jpg)
Het licht is hier slecht, dus een donker filmpje, sorry daarvoor, maar om te laten zien dat ie rustig door de R1-boog heen gaat. klik hier (http://www.bouwkunstig.nl/maqu/BR01.avi)
-
Maar ik heb dus wel een iets andere BR01 (123 ipv 171). Maakt het veel verschil?
Of vloek ik nou in de kerk? ::)
-
Hallo Maarten,
ik zie dat jij de kolbeschutzerohre (zuigers bij cilinders) niet gemonteerd heb, dit is mogelijk een verklaring dat het genoemde model van Ronald en het model wat ik ooit van m'n vader geleend had niet door de bogen heen kwam.
Dus Ronald, probeer de kolbeschutzerohre eens te verwijderen. Deze zitten als het goed is los (als ze niet gelijmd zijn) gemonteerd in gaatjes bij de cilinders. Het probleem was bij mij dat het voorste loopwiel hier tegenaan liep en daardoor ontspoorde de loc.
Groeten,
Christoph
-
De mijne (tweedehands) kwam zonder toebehoren. Maar misschien wel een geluk bij een ongeluk ;D
Hoewel ik niet te duidelijk wil gaan zien wat er ontbreekt anders ga ik het nog missen....
-
Ik zie niet veel verschil, alleen de windleiplaten, andere plaat onder de tenderaandrijving en de niet-gebruineerde wielen.
De kolbeschutzerohre zijn er af... (die heb ik er gister al afgehaald).
Het probleem zit 'm in het achterste loopwiel, dat blijft niet lekker in het spoor, in bochten. Zou dat te maken kunnen hebben, met de Indusi-magneet, die er bij mij op zit?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BR_01_171_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BR_01_171_2.jpg)
Ook moet de loc aardig veel moeite doen, om de bocht te halen. Alles draait verder wel soepel. Vreemd....
-
Ronald, ik denk toch dat je moet accepteren dat jouw 01 niet door de 360-boog gaat, omdat jouw lok een nieuwconstructie is vergeleken met de lok van Maarten.
Als je beslist een 01 op je baan wilt laten rijden, kan ik je alleen maar aanraden om te zien naar een 01 van Fleischmann. Die gaat gegarandeerd wel door krappe bogen. Nieuw is de 01 van Fleischmann niet meer te koop, gebruikt wel. Catnr. 4169 of 99 4169 (met gebruineerde wielen en vliegwiel; versie met vliegwiel aan te raden bij ombouw naar digitaal).
Groet,
Ruud
-
Nou Ronald, wat bied je? ;D
-
Die is onder de gordel... ;)
Qua uiterlijk vind ik mijn versie mooier, maar als ie niet goed rijd, is het ook niet veel soeps...
Ben niet zo'n liefhebber, van die grote 'flaporen'...
-
;D die flaporen heb ik zelf ook
Maar al met al heb ik wellicht per ongeluk mazzel met deze BR01, want ik kon hem niet vooraf testen. Puur speculatieve gedachte: kennelijk gaan fabrikanten ervan uit dat de moderne modelspoorder natuurgetrouwer wil sporen en dus grote radialen zal nemen terwijl de oudere varianten ook geschikt waren voor meer "spelen" op krappe banen. Op zich jammer, want ook voor bijvoorbeeld schaduwstations is het toch maar wat makkelijk als een trein krappe rondjes zou kunnen draaien.
-
De FLM versie komt (naar ik gehoord heb) wel goed door de kleinste radius.
http://www.bahn.hfkern.de/Roco/Dt_D001.html
Dit is een overzicht, met bouwjaren, van de betreffende series...
Er zit hooguit 4 jaar tussen onze versies, zou het dan zoveel uitmaken?
Heb je trouwens ook een veertje (misschien bladveertje) tussen de loc en het achterste loopwiel zitten? Misschien dat dit het wiel meer op de baan kan drukken.
Zijn er nog meer mensen met deze loc? Zo ja, (vast wel... ;)) dan ben ik wel eens benieuwd wat die versies in krappe bochten doen.
-
Goede avond ,
ik heb zelf de nieuwere uitvoering 01 van ROCO (63341).
Deze gaat ook niet door R2(ROCO) 358mm, in de handleiding staat zelfs minimum radius ROCO R3 419mm.
Ik ben bang dat het met jouw 01 hetzelfde geval is.
Zelf ben ik ook aan het experimenteren geweest maar zonder het gewenste resultaat.
Het is het geval dat de voorste loop wielen tegen de cilinder lopen en dan de tweede eruit drukken.
De achterste lopen tegende leidingen onder het machinisten huis.
Je kunt het zien als je hem heel langzaam erdoor heen laat lopen, ja of je moet wat knip en freeswerk willen doen.
Dat komt de lok over het algemeen niet ten goede.
Helaas.
Groeten Leen en Wessel
-
Heb hetzelfde gehad met Roco BR44,na alles verwijderd te hebben aan de cylinders was het nog altijd riskant om deze door mijn bochten te zien rijden met R 36,5.Liever als beschadiging aan de loc te riskeren heb ik deze verkocht.(Roco)
Soms moeten er keuzes gemaakt worden,een BR57 gaat dan wel vlot door deze bochten
Veelal heeft het te maken met de voorloper of de knik die het hooftstel kan maken,een star geheel gaat helemaal niet door bochten met dit radius,weder verkopen is de enigste optie hoe jammer ook.
-
Nog eventjes een melding voor Besselspoor over kortgekoppelde wagens.
Heb hiermee op mijn baan met meerdere R36,5 bochten helemaal geen probleem,niet met Roco of Fleischman,zelfs niet met 4 Piko wagens(bekijk foto en vertel mij of dit kort genoeg is).
Matheus.(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tunnel_047.jpg)
-
Goede avond allen,
Zover ik weet is het eigelijk alleen TRIX die een 01 in het programma heeft waar dit mee kan en expliciet vermeldt wordt.
no.22028 met wagner windleid bladen en de wat oudere is 22022 met de witte windleid bladen.
@ Matheus ik had soortgelijke problemen, dit kwam vooral door de profi koppelingen die ik gebruikte.
Ze liepen klem tegen de buffers, waardoor ze ontspoorden.
Ben intussen geheel overgestapt op ROCO kort koppelingen en heb helemaal geen last meer, deze koppelingen gaan onder de buffers door waardoor koortgekoppeld kleine boogstralen gereden kunnen worden.
Groeten Leen,
-
@Leen
eerder in dit draadje meldde ik al dat mijn (oudere) roco BR01 werkelijk probleemloos door R1 gaat.
Het licht is hier slecht, dus een donker filmpje, sorry daarvoor, maar om te laten zien dat ie rustig door de R1-boog heen gaat. klik hier (http://www.bouwkunstig.nl/maqu/BR01.avi)
-
Hoi Maarten,
Om hier maar weer eens over verder door te bomen, het is idd vreemd dat de oudere modellen dit wel doen.
Of sommige uit dezelfde bouwserie wel en de andere weer niet, misschien een kwestie van geluk.
ik heb ook nog andere ROCO's de 03.10 en de 44 alle drie onmogelijk door R358mm.
Alleen mijn Trix loks hebben geen problemen hiermee.
Echter moet ik wel zeggen dat deze loks een beetje misstaan op deze kleine radiussen.
En beter tot hun recht komen op minimaal R419mm bochten.
Groeten Leen.
-
Hoi Leen,
Merkwaardig blijft het allemaal wel met die radiussen, want ik heb vrij nieuwe modellen van de Roco 3.10 en 44 en die gaan wel degelijk door radius 358.
Ben het wel met je eens dat het niet mooi staat, maar deze krappe bogen liggen bij mij helemaal verdekt, op één na (maar daar vind ik nog wel een oplossing voor ;D).
Bij Trix-loks moet je oppassen. Vaak gaan die perfect door de krappe bogen, maar er zijn ook modellen waar dit niet lukt. Voordeel van Trix vind ik dat zij consequent aangeven wat de minimum te berijden boogstraal is als die groter is dan 358. Roco doet dit lang niet altijd en dat kan voor vervelende teleurstellingen zorgen.
Groet,
Ruud
-
Ook mijn Roco BR01 gaat niet door de bocht van Fleischmann (6120) Middelste grote wiel loopt uit de rails. In de toekomst maar eens proberen met een BR03 van Fleischmann.
-
Alle Fleischmannloks, ook de inmiddels niet meer verkrijgbare 01, lopen door 358mm-bogen. Daar worden ze op geconstrueerd.
Groet,
Ruud