BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: markymark op 06 January 2010, 23:25:29
-
Sinds een week probeer ik deze loc te digitaliseren. Heb een Uhlenbrock 73 400 Lokdecoder. De loc rijdt op een snelheid in een richting rondjes. Uiteindelijk heb ik de rode en zwarte draad rechtstreeks op de selctrix aangesloten en de stroom van het spoor gehaald (dus geen stroomopname via het spoor). Dan rijdt hij prima. Op een of andere manier krijg ik het niet voor elkaar om de voeding op de juiste plaats op de printplaat of ergens anders aan de loc aan te sluiten. Heb ook reeds de daar aanwezige onderdelen verwijderd. Wie kan mij helpen?
-
Maakt 1 van de motorpolen toevallig nog contact met het chassis?
Groetjes,
Jos
-
Hoi markymark ,
kijk eens op http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=26&t=905
Ik had er zelf ook een probleem met ombouwen .
Groetjesss Sjaak
-
Per set wielen maakt een zijde contact met de veer waaronder de printplaat zit geklemt de andere zijde met een grote messing schijf die in het chassi is opgenomen. Moet ik die onschadelijk maken? Ik namelijk inderdaad het idee dat via het chassi de elektromotor stroom krijgt.
-
Mark,
Heb je een multimeter? Meet dan of het chassis met 1 van de motorpolen is vebonden. Dit mag niet.
Groetjes,
Jos
-
Mark ,
op onderstaande link staat de inbouw van een decoder in een 1601 .
http://home.planet.nl/~bakk2697/Boekvorm.pdf
Dan op bladzijde 82 kijken .
En zit er aan de onderkant motortje een lipje ,dat anders erafhalen !!!
Dit kan kortsluiting maken .
Groetjesss Sjaak
-
Moet ik die onschadelijk maken?
Haha!!! ;D Ja, maak jij die maar even onschadelijk. Heerlijke tekst!
Zoals wordt gezegd zit aan de onderkant van het motortje een lipje dat contact maakt met het chassis. Als je die nou even 'elimineert' dan zou het moeten werken. Heb je anders een fotootje? Kunnen we je wat beter helpen....
Gr J
-
Kijk hier maar eens, daar staat waar de verbinding zit en hoe je die moet verwijderen.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,19358.15.html
Mvg
Wim.
-
Perfect, Wim. Mooi verslag. Ik heb destijds iets meer bruut geweld gebruikt om dat lipje 'onschadelijk te maken'. 8)
Gr J
-
Ontzettend bedankt jongens! Het was dat vermaledijde onderdeeltje waar Wim het over had. Tevens heb ik de schijfjes onder de contacten van de lampjes verwijderd. De verlichting doet het nu ook. Een kleine tegenslag bij het met enig licht gedoseerd bruut geweld open trekken van het motortje. Er sprong een veertje uit. Dat is een koolborstel geloof ik? Koste wel wat gepriegel deze weer gemonteerd te krijgen. Vervolgens het motortje wat te fors weer inelkaar gedrukt. Hij liep nu zwaar. Het gaat inmiddels een stuk beter maar nog niet helemaal mooi, klusje voor de zaterdag denk ik want dan moeten we toch allemaal binnen blijven van de weerman.
-
Ik heb je een prachtig verslag en een prachtige volgorde van handelen beschreven, waarin staat dat je eerst de koolborstels moet verwijderen. Met een kleine schroevendraaier tussen de magneet en de koolborstel aslager houder klik je het met weinig kracht en zonder te forseren los.
Mvg
Wim.
-
Wim, inderdaard. Nogmaals ontzettend bedankt want zonder die duidelijke foto's had ik nooit bedacht dat lipje te verwijderen. Ten aanzien van het feit dat de veer compleet met het koolborsteltje uit zijn houder schoot ben ik nog steeds in verwarring. Wellicht heb ik het asje te scheef gehouden of het geheel te ver uit elkaar getrokken. Ik twijfel geen moment aan je expertise, zeker nu ik wat op de website heb rondgesnuffeld en ik vele constructieve bijdragen van jouw signatuur tegenkom. Ik zou het je graag willen laten zien maar hij rijdt inmiddels soepel over de baan en ik laat hem dus verder liever in elkaar zitten.
Ik heb nu wel een ander probleem, de verlichting. De lampen springen pas na 20 of 30 seconden aan. Ook als van rijrichting wordt gewisseld. Ben wat gaan zoeken in de CV maar ben er alleen een tegengekomen die de sterkte van het licht regelt (CV50, waarde 1 - 31). Deze werkt ook, wat eigenlijk toch wel geweldig is niet?
Enig idee waar dit aan ligt?
-
Ha, zonder de eerste post gelezen te hebben weet ik het antwoord al: een Uhlenbrock decoder!
Ik heb deze vraag ook wel eens gesteld hier, en naast dat je veel tegenkomt dat dit toch een ka-lote-decoder is en dat je beter een ander kunt kopen staat er ook wel een nuttig advies tussen.
Bij mij hielp klieren aan dat CV wel. Het hangt ook af van de lok icm. deze decoder. Raar maar waar...
Gr J