BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: MB6400 op 06 January 2010, 14:53:08

Titel: De bouw van een Nederlands jaren '50 baantje
Bericht door: MB6400 op 06 January 2010, 14:53:08
Hallo,

geinspireerd door Ronald z'n voormalig "boekenplank testbaan", nu Cornfield yard), ben ik tijdens de kerstvakantie ook begonnen met het bouwen van een paar modules.

Op dit moment zijn 2 modules in ruwbouw af en is het hout voor een derde module inmiddels gezaagd. De bakken zijn gemaakt van 8mm dik watervast multiplex en de modules hebben elk een afmeting van ongeveer 125 cm bij 50 cm. (De 'ongeveer 125 cm' heeft ermee te maken dat de platen bij bouwmarkt een totale lengte hebben van 250 cm waar de zaagsnede nog vanaf moet.)

(http://farm5.static.flickr.com/4052/4248883816_2ee922eb1f_b.jpg)

(http://farm5.static.flickr.com/4027/4248884426_5869c13c6e_b.jpg)

Het baantje zal een landelijk thema krijgen naar nederlands voorbeeld in de jaren '50 begin '60 met in het achterhoofd een beetje de sfeer zoals die op Keuvelaar kade was.
Het sporenplan zal ik gaan uitwerken zodra de 3 modules gereed zijn en aan elkaar gekoppeld kunnen worden. Als railmateriaal zal zoals het er nu uit ziet Tillig railmateriaal (code 83) worden gebruikt.

Mijn tempo zal zeker niet op het niveau van sommige bouwers hier liggen maar ik hoop toch regelmatig een uitdate te plaatsen en hoop dat jullie er wat aan hebben.
Verder zal ik ook zeker een beroep op jullie ervaring doen.

Op- en of aanmerkingen en opbouwende kritiek is natuurlijk altijd van harte welkom.

Groeten,
Marc
Titel: Re:De bouw van een Nederlands jaren '50 baantje
Bericht door: arnout op 06 January 2010, 14:57:59
Hallo Marc,

Worden het 3 afzonderlijke thema,s aan de hoge kopschotten te zien?

Gr Arnout.
Titel: Re:De bouw van een Nederlands jaren '50 baantje
Bericht door: MB6400 op 06 January 2010, 15:05:27
Het wordt 1 baan met 1 thema maar begrijp je vraag.

Het idee voor de kopschotten heb ik van Ronald "geleend" waarbij de kopschotten een U vorm (op z'n kant) gaan krijgen. Maw er moet dus nog in de tussenliggende kopschotten een stuk uit worden gezaagd. Dit doe ik echter pas als alle modules definitief zijn en aan elkaar geschroefd kunnen worden zodat ik alle kopschotten precies gelijk kan maken.

Titel: Re:De bouw van een Nederlands jaren '50 baantje
Bericht door: D_Dragon op 06 January 2010, 15:09:57
Marc,

wat ik me afvraag is naar welke kant van de modules we nu kijken (onder of bovenkant). Gezien de hoogte van de beide zijkanten van iedere module, dan denk ik dat we naar de bovenkant kijken. In beide situaties heb ik een paar opmerkingen.

Als we naar de bovenkant kijken:

Als ik naar de rechter van de twee modules kijk, dan zitten de dwarsbalken aan de onderkant op gelijke hoogte met de zijkanten. Dit houdt dus in dat het 'werkblad' verdiept in de modules komt te liggen. Ook dien je dan nog een 'gat' in twee van de zijkanten te maken zodat de treinen van de ene naar de nadere module kunnen rijden.

Als we naar de onderkant kijken:
De beide zijkanten zijn dan wel erg dun uitgevoerd en zullen verstevigd moeten gaan worden.

Ik hoop je hiermee een eindje op weg geholpen te hebben.

Groetjes,

Theo
Titel: Re:De bouw van een Nederlands jaren '50 baantje
Bericht door: Ronaldk op 06 January 2010, 15:22:02
Hoi Marc,

Het ziet er mooi uit... netjes in elkaar gezet... Het lijkt mij wel behoorlijk stevig. En ik wil het principe van de kopse kanten begrijpen... alleen het volgende: Je koppelt de bakken eerst en dan pas de "U" zagen? Hoe ga dat doen? De decopeerzaag heeft een ruimte nodig vanaf de rand nodig... dan krijg je wel grote hobbels op de overgangen :) Ben nu wel beniewd... ik ga het draadje van Ronald even doorspitten :)

wat ik me afvraag is naar welke kant van de modules we nu kijken (onder of bovenkant). Gezien de hoogte van de beide zijkanten van iedere module, dan denk ik dat we naar de bovenkant kijken. In beide situaties heb ik een paar opmerkingen.

De zijkant kijken we aan... bij de ene module zit de ondergrond voor de rails er al in bij de andere nog niet...

Succes met bouwen! IK blijf het draadje volgen!

Groeten Ronald K.
Titel: Re:De bouw van een Nederlands jaren '50 baantje
Bericht door: D_Dragon op 06 January 2010, 15:37:37
Als het inderdaad zo is dat de bovenkant nu boven ligt en de ondergrond voor de rails hierop komt tee liggen, dan wordt deze ondergrond dus alleen aan de beide lange zijden ondersteund. De dwarsverbindingen liggen een stuk lager dus daar zal de ondergond geen steun van ondervinden. Bij een overspanning van 50 cm en een materiaal dikte van 8 mm denk ik dat de onderrgrond dan veel kans gaat maken op doorzakken.

Groetjes,

Theo
Titel: Re:De bouw van een Nederlands jaren '50 baantje
Bericht door: kevinhhw op 06 January 2010, 15:47:14
welke schaal wordt het

ik hoop n ;D
Titel: Re:De bouw van een Nederlands jaren '50 baantje
Bericht door: Johan Vermij op 06 January 2010, 15:53:24
Grappig. Die boekenplank van Ronald heeft meer mensen geïnspireerd. Ik ben ook gister begonnen met een Kolendijkje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,24664.0.html) op boekenplank formaat.

Veel plezier met bouwen Marc :)
Titel: Re:De bouw van een Nederlands jaren '50 baantje
Bericht door: MB6400 op 06 January 2010, 16:08:03

Ronald K heeft het bij het juist eind. De bakken staan zo op tafel zoals ze ook worden gebruikt, oftewel je kijkt op de bovenskant. Op de bovenste foto ligt de plaat waarop de rails komt er al in (verzonken met de voorkant) Op de 2e foto heb ik deze plaat eruit gehaald zodat het frame te zien is. Deze plaat wordt natuurlijk ondersteund maar is niet van 8 mm hout maar van 3 cm dik blauw roofmate. Kortom met de stevigheid zit het wel goed (denk ik  ;D )

Het uitzagen van de kopschotten wordt later gedaan met de bovenfrees. Maar frees niet de kopschotten zijn demontabel.

Oh ja, de schaal is trouwens H0   ( sorry Kevin  ;) )
Titel: Re:De bouw van een Nederlands jaren '50 baantje
Bericht door: Ronald Halma op 06 January 2010, 22:43:02
Citaat
geinspireerd door Ronald z'n voormalig "boekenplank testbaan", nu Cornfield yard),

Mooi Marc, dan heb ik je toch aan het bouwen gekregen..... ;D Goed man!

Citaat
Ben nu wel beniewd... ik ga het draadje van Ronald even doorspitten

Succes Ronald (y)

Het idee is een "U" vorm als drager. Ik heb de vrijheid genomen deze foto uit mijn eigen draadje te halen:

(http://i313.photobucket.com/albums/ll385/ronald43_2008/convbaan55.jpg)

Klik (http://i313.photobucket.com/albums/ll385/ronald43_2008/convbaan55.jpg)

Hier is goed te zien wat Marc bedoeld met zijn constructie. Het werkt erg makkelijk, nadeel is dat het geheel wat meer ruimte inneemt.

Citaat
Het uitzagen van de kopschotten wordt later gedaan met de bovenfrees.

Zou ik gewoon met cirkel- of decoupeerzaag doen.

Goed bezig, en ik blijf je volgen!

Citaat
Bij een overspanning van 50 cm en een materiaal dikte van 8 mm denk ik dat de onderrgrond dan veel kans gaat maken op doorzakken.

Oh? Denk het niet, hoor  ;) Bakje getoond van mij is 125 lang, heeft 1 drager in het midden en blad is 8 a 9 mm. Daar zakt helemaal niks door, hoor. Zo stabiel als wat ;D ;) Ik durf er zelfs op te gaan staan...... :)

Citaat
Grappig. Die boekenplank van Ronald heeft meer mensen geïnspireerd.

Dank je, Johan. Dat is ook een beetje de drijfveer voor mijn hobby. En het is hartstikke leuk anderen met onze mooie hobby bezig te zien. Toch? ;)


Titel: Re:De bouw van een Nederlands jaren '50 baantje
Bericht door: MB6400 op 07 January 2010, 15:55:33
Bedankt voor het inplakken van je foto. Dat is inderdaad precies wat de bedoeling is   ;)  ;D

De reden voor de bovenfrees is eigenlijk heel simpel; als je er eentje hebt gemaakt kun je met een speciaal freesje de rest heel eenvoudig "copieren".
Titel: Re:De bouw van een Nederlands jaren '50 baantje
Bericht door: Ronald Halma op 07 January 2010, 16:00:45
Oke Marc. Ik heb zo'n ding niet en doe alles "ouderwets" met een decoupeerzaag.

Ik ben benieuwd :)
Titel: Re:De bouw van een Nederlands jaren '50 baantje
Bericht door: MB6400 op 21 January 2010, 08:17:40
Zo de derde bak zit in elkaar.

Nu even een vraag; hebben jullie nog andere goed werkende suggesties om de modules aan elkaar te verbinden naast de "bout met vleugelmoer oplossing"  ??

Titel: Re:De bouw van een Nederlands jaren '50 baantje
Bericht door: Ronald Halma op 21 January 2010, 08:44:13
Wat is er mis dan met de "bout met vleugelmoer oplossing"? :) ;)
Titel: Re:De bouw van een Nederlands jaren '50 baantje
Bericht door: MB6400 op 21 January 2010, 08:55:15

iets mis mee ?? geen idee  ;D

Ik vroeg me af of dit een goede oplossing is of dat er misschien betere oplossingen zijn  ???

Titel: Re:De bouw van een Nederlands jaren '50 baantje
Bericht door: Ronald Halma op 21 January 2010, 09:51:09
Tja, ik moet je eerlijk bekennen alleen de bout en vleugelmoer methode te gebruiken..... ;D ;) En die bevalt tot nu toe goed. Maar ik sta open voor nieuwe ideeën hoor! :)
Titel: Re:De bouw van een Nederlands jaren '50 baantje
Bericht door: Besselspoor op 21 January 2010, 10:05:35
Ik ben mijn baan ook in modules aan het bouwen, waar ik vooral mee zit is een manier om de rails perfect aan elkaar te laten aansluiten. Ik overweeg onder elke kopse railstaaf een messing busje te solderen waar je een pennetje in kan steken bij het aaneensluiten van de modules. Dan zijn de railstaven meteen goed uitgelijnd en electrisch verbonden.
Of heeft iemand een veel beter idee?

Groet, Bessel
Titel: Re:De bouw van een Nederlands jaren '50 baantje
Bericht door: JAB van Ree op 21 January 2010, 10:49:47
iets mis mee ?? geen idee  ;D
Ik vroeg me af of dit een goede oplossing is of dat er misschien betere oplossingen zijn  ???

Ik zat hier ook al even over te dubben...
ipv gewone bouten wil ik pasbouten gaan gebruiken waarbij ik geen gewone gaten in het hout boor maar overmaats, waar stalen bussen in moeten komen welke een binnendiameter hebben die slechts enkele honderdsten boven de diameter van de bout zit. Zo zou je theoretisch alles iedere keer exact uitgelijnd moeten krijgen.

En als je dan drie bouten toepast in een driehoekvorm kan het niet meer misgaan... (zei hij vol overtuiging...)

Maar goed, ik ben ook met mn eerste set modules bezig, dus wie ben ik  ::)

@Bessel : dat lijkt mij een erg kwetsbare constructie... gewoon de railstaven op de bakrand goed fixeren lijkt mij een betere methode (ik zit daarvoor nog steeds te denken : of vastlijmen/solderen op spijkers of pertinax (in bielsvorm!) eronder solderen.
Titel: Re:De bouw van een Nederlands jaren '50 baantje
Bericht door: Floris Dilz op 21 January 2010, 11:16:17
beste methode om railstaven op de bak te bevestigen is toch messing schroefjes. Leg de bakken aan elkaar, draai ze goed aan (bouten of pasbouten of weet ik veel wat maakt allemaal niet echt uit, voor mijn part gebruik je lijmklemmen, uitlijnen van bakken is niet zo moeilijk en niet zoveel werk) en ga rails leggen. dan onder elke spoorstaaf aan weerszijden van de bakovergang een messing schroefje in de bak draaien (vrij dicht bij de rand, zodat t schroefje als ie door de topplaat komt de kopplaat van de bak in gaat voor extra houvast) en de spoorstaaf erop vastsolderen. Zo alle spoorstaven langs gaan, dan alle spoorstaven op de bakovergang doorzagen. Zo weet je zeker dat er een stand is waarin de bakken goed aangedraaid kunnen worden en alle sporen goed overeen komen.
De zaak op pertinax solderen kan ook, maar het is lelijker en minder stevig (koperbaantjes kunnen losgetrokken worden van de printplaat)
Mijn ervaring ermee is in elk geval dat je NOOIT moet bezuinigen op de bevestiging van rails bij bakovergangen omdat dat onherroepelijk heel veel gezeik geeft. (been there, done that)
Verder, zoals ik al zei is t uitlijnen van bakken niet zo'n probleem, ik ging altijd als volgt te werk: bakken aan elkaar, bouten dr in, aandraaien en daarna met een paar stevige klappen met een hamer de zaak stellen. Klinkt lomp, maar doordat de bakken heel veel wrijving hebben ten opzichte van elkaar door die aangedraaide bouten kun je heel fijntjes stellen, bij elke mep verschuiven ze hoogstens twee tiende van een millimeter ofzo. Je moet je bakken dan natuurlijk wel enigszins stevig bouwen en goed op de hoeken rammen, waar ze wat kunnen hebben.
Uiteraard moet je dat stellen wel doen vóórdat de losse meuk erop komt (autootjes, apart vervoerde gebouwen etc)  ;D
Titel: Re:De bouw van een Nederlands jaren '50 baantje
Bericht door: Besselspoor op 21 January 2010, 11:18:04
Met die rails ga ik in elk geval eens experimenteren, mijn briljante invallen  ;D zal ik hier delen.

Voor het centreren van de bakken zat ik te denken aan zgn. stalen dievenklauwen die je in de sponning van je tuindeur kunt boren, en dan de pennen toelopend vijlen zodat ze altijd goed centreren. Dan hoeven die schroefverbindingen minder exact wat de-en montage vergemakkelijkt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/module_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/module_2.jpg)
Zoiets dus.

Groeten, Bessel
Titel: Re:De bouw van een Nederlands jaren '50 baantje
Bericht door: Floris Dilz op 21 January 2010, 11:42:45
maak je niet zo'n zorgen over die centrering, in de praktijk is dat heus zo'n probleem niet, een ebetje speling erop is juist prettig, hout kan gaan werken en als er een beetje speling op zit kun je dat weer opvangen. Haal je alle speling eruit en blijkt het net niet lekker te kloppen dan heb je een veel groter probleem...
Titel: Re:De bouw van een Nederlands jaren '50 baantje
Bericht door: JAB van Ree op 21 January 2010, 12:38:55
Heb je ook weer gelijk in Floris.
Nadeel van die pennen : bij vervoer steekt er altijd iets uit
Dat beschadigt waardoor het niet meer past, of het beschadigt (bezeert!) iets/iemand...
Titel: Re:De bouw van een Nederlands jaren '50 baantje
Bericht door: Streamliner op 21 January 2010, 12:59:38
Zijn gewone raillasjes dan geen optie zoals bijvoorbeeld bij het verbinden van normale DC rails?
Mvgr Jan Wiebrand
Titel: Re:De bouw van een Nederlands jaren '50 baantje
Bericht door: Remunj op 21 January 2010, 13:08:39
Jan zie jij jezelf al met zo'n modulebak rondlopen en dan proberen om meerdere raillasjes in een keer over de rails te schuiven? het is vaak al een gepiel om een losse rails goed aan te sluiten, laat staan als die railos vast op de rand van een bak zit.
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar denk dat het snel over is met het lasje, en daarna je geduld  ;D

Gr.
Eric
Titel: Re:De bouw van een Nederlands jaren '50 baantje
Bericht door: Streamliner op 21 January 2010, 13:19:51
Nou ja, het kan toch ;D Nee ok, duidelijk, dan is het inderdaad zaak om de bakken goed tegen elkaar aan te bevestigen.
Ik ben benieuwd, hou ons op de hoogte van dit baantje, het ziet er al goed uit (y)
Mvgr Jan Wiebrand
Titel: Re:De bouw van een Nederlands jaren '50 baantje
Bericht door: Floris Dilz op 21 January 2010, 16:33:02
bovendien moet de rails aan het eind van de bak heel stevig aan de bak verankerd zijn want zo'n ding krijgt vroeg op laat een keer flink op zn donder, of je zet m even op zn kopkant op de vloerdbedekking, dan weet je wel wat er met de rails gebeurt als die niet ramvast aan de bak zitten...
Titel: Re:De bouw van een Nederlands jaren '50 baantje
Bericht door: haes op 21 January 2010, 17:22:46
Ik weet niet welke schaal je gaat bouwen maar als je in N bouwt kan je voor de moduleovergangen kijken bij Ndetailhttp://www.ndetail.de/modellbahn/de/gleisanker.html (http://www.ndetail.de/modellbahn/de/gleisanker.html)

groet, Hans
Titel: Re:De bouw van een Nederlands jaren '50 baantje
Bericht door: ronald1956 op 21 January 2010, 22:12:53
Zojuist ook bakovergangen gemaakt met slotbout/vleugelmoer verbinding .
Maar ik kreeg van een vriend de tip om de centreer pennen uit te voeren dmv. LEGO of DUPLO bouwstenen.
Deze op de een of andere manier op de kopse kanten inbouwen , en dit schijnt heel precies te werken .
Ik heb hiermee nog geen ervaring , maar dit is natuurlijk zelf even uit te proberen
Titel: Re:De bouw van een Nederlands jaren '50 baantje
Bericht door: MB6400 op 21 January 2010, 22:24:34

vraagje voor degenen die al modules met bouten en vleugelmoeren hebben gemaakt. Gebruiken jullie 2 of 3 bouten per verbinding ?

Titel: Re:De bouw van een Nederlands jaren '50 baantje
Bericht door: tinus op 21 January 2010, 22:38:09
2

tinus.
Titel: Re:De bouw van een Nederlands jaren '50 baantje
Bericht door: Ronald Halma op 21 January 2010, 22:47:05
4. 2 op de poten en 2 in de boven-U.
Titel: Re:De bouw van een Nederlands jaren '50 baantje
Bericht door: Rubedino op 22 January 2010, 07:08:52
Ik sluit me helemaal aan bij Floris zijn betoog.

Voor de zichtdelen gebruik ik schroeven en voor de niet zichtdelen benik aan het experimenteren met printplaat onder de rails.

Bakken zet ik aan elkaar met twee M8 bouten met sluitringen en moeren ipv vleugelmoeren.
Titel: Re:De bouw van een Nederlands jaren '50 baantje
Bericht door: Theo op 22 January 2010, 11:29:29
Ik heb bij mijn modules gebruik gemaakt van PVC pijp (grijze en de gele).
De gele past perfekt in de grijze. en als je deze grijze in de modules boort dan zal je rail aansluitingen precies aansluiten. Kijk even bij  Koningshoven dan zie aan de hand van de foto's wat ik bedoel.  :)

Theo
Titel: Re:De bouw van een Nederlands jaren '50 baantje
Bericht door: Zsjoske op 22 January 2010, 12:44:36

Gaat nog makkelijker.

Harde plug nemen en duveltje van 5 mm en voila past perfect. Bakken goed tegenelkaar positioneren, gat door en door boren van 5mm. aan een zijde duvel lijmen en andere zijde iets ruimen zodat de plug past.

Mocht eea. wat ruim worden is de plug makkelijk te vernieuwen.

Gr. Jos
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Duvel_01.jpg)