BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Johan Vermij op 05 January 2010, 22:14:54
-
Deze week heb ik het lekker rustig. Weinig werk te doen, maar helaas nog geen ruimte om de grote baan te gaan bouwen. Het duurt tenminste nog twee maanden voordat ons huis opgeleverd wordt en dan volgt natuurlijk eerst het behangwerk, want moeders de vrouw wil er ook gezellig bij zitten. Vooralsnog dus geen ruimte voor een groot project, dus dan deze week maar even een vingeroefening.
Om de nieuwe aanwinsten mooi op de prent te zetten hebben veel modelspoorders wel ergens een fotodijkje liggen. Een keurig grazig dijkje, een mooi recht stuk roestige rails en een paar wolkjes op de achtergrond. Mijn nieuwe aanwinsten komen er dan maar bekaaid af. Ze staan op een lelijke boekenplank. Voor de vorm kun je er nog iets bij zetten, maar een boekenplank blijft het. Meer ruimte heb ik ook niet.
(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/kolendijkje017.jpg)
De Kale Boekenplank
Geïnspireerd door het “tentoonstellingsbaan: Cornfield Yard” (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,17486.0.html) draadje van Ronald Halma, voorheen bekend onder de naam “Ik bouw een H0 boekenplank-testbaan” kreeg ik het idee dat ik ook wel iets meer met deze boekenplank zou kunnen doen, maar het mag geen gewoon oer-Hollands spoordijkje worden. Het rijdend materieel op mijn boekenplank is Engels. Allemaal stoomlocomotieven uit de periode van de Big Four (voor 1948). Op mijn spoordijkje mag dan ook een kolenoverslag komen. Het wordt een mooie vingeroefening aangezien het al dik 20 jaar geleden is dat ik als puber mijn laatste baan bouwde.
De afmeting van de boekenplank is 1,5 meter, het kolendijkje op dit moment 1,2 dus net te kort om de 4 cm hoogteverschil van de kolen overslag naar de grond te overbruggen. Dat laatste stukje bouwen we er later wel aan, want op dat punt moet ik het dijkje straks in mijn baan kunnen laten zakken. Aan de slag dus.
(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/kolendijkje008.jpg)
Natuurlijk een beginnersfout. Direct de rails er op pinnen en het isolatiemateriaal vergeten.
(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/kolendijkje009.jpg)
Als isolatiemateriaal gebruik ik hier oud verpakkingsmateriaal.
(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/kolendijkje010.jpg)
De lijmklemmen er op om de boel aan te drukken. Op de achtergrond de oorzaak van mijn zwak voor een Schotse baan: Mijn whisky verzameling.
(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/kolendijkje011.jpg)
Nu de boel in de lijm staat kunnen we de achterwand in de verf zetten. De ijskoude garage ingedoken voor wat oude kwasten. Die bewaar ik in een pot sla-olie, dan hoef je ze niet schoon te maken. Hou ze een beetje kleur bij kleur, dan kun je ze even afvegen en zo weer verder gaan.
(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/kolendijkje012.jpg)
Nog een pot lichtblauwe muurverf van de Gamma staan. Goedkoopste soort. Voordeel van muurverf is dat het op hout lekker dik en streperig op droogt, en dat komt me prima uit voor een beetje tekening in de lucht. Nog groter voordeel is dat het zo droog is.
(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/kolendijkje013.jpg)
Met glasvezelbehanglijm, grote 25 liter emmer de Peco flexrails vastgelijmd en met prikbord prikkers vastgezet.
(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/kolendijkje014.jpg)
Even wat gewicht oom de bocht op het juiste spoor te houden.
(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/kolendijkje002.jpg)
En dan kunnen we eindelijk aan de spanten van het kolendijkje beginnen. Eerst de makkelijke aftekenen. 4 van dezelfde hoogte. 3 aan de ene kant van de kolen overslag en één aan de andere kant. De hoogte en de inkeping voor het vlakke stuk steekt behoorlijk precies, de helling zaag ik met de decoupeerzaag uit de losse pols.
(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/kolendijkje003.jpg)
Hier staan de eerste drie spanten naast de overslag. De andere kant wordt lastiger.
(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/kolendijkje005.jpg)
Het eerste spant is nog op hoogte van de overslag, maar dan moeten we naar beneden. Goed de maten nemen, rekenen en even narekenen om op een helling van 3% te komen…
(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/kolendijkje006.jpg)
Hier staan de spanten dan opgelijnd. Er zit nu een afstand van 15 centimeter tussen aan deze kant van de overslag. Ik denk dat ik er nog maar een serie tussen moet zetten.
(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/kolendijkje007.jpg)
Nou, nog eentje dan om het af te leren.
Het 4mm Berken Triplex laat zich uitstekend verwerken. Zagen en lijmen gaat prima. Ook met de buigzaamheid zit het wel snor, dan gaat wel lukken op de helling. Helaas is de grondplaat zelf ook wat krom, maar dat trek ik wel recht als ik er straks een raamwerk onder plak.
Groetjes,
Johan
NB: Grotere fotos zijn hier te vinden (http://s346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/)
-
Dat gaat er leuk uitzien Johan!
Maar zie ik het nou goed? Je gaat een baantje maken van voor 1948, en je gebruikt rails met een betonnen biels?
Enneh, die whiskyverzameling lijkt meer op een verzameling lege flessen ;D
Groetjes,
Jos
-
Ha Jos. Ik moet toegeven dat ze behoorlijk leeg zijn, maar er zitten toch nog flinke bodempjes in. Ik zou het je niet aanraden om die flessen op één avond te legen. En de andere 3 kasten heb ik natuurlijk buiten beeld gelaten ;)
Wat betreft die betonnen bielzen heb je ook helemaal gelijk in. Heeeeeel slordig. :-[ Die stapel Peco flex had ik liggen om dienst te doen in het schaduw station waar het niet uitmaakt wat er ligt. Spotgoedkoop op de kop getikt in de USA. Ik heb me voorgenomen om voor dit stukje eigenlijk alleen gebruik te maken van wat ik heb liggen, dus vandaar. Nu zal ik mijn best moeten doen om het weg te werken.
-
Leuk om te zien dat je ook bent begonnen met een "boekenplank baantje".
Ik blijf dit zeker volgen !
succes
-
Goed, vanavond nog even twee kleine uurtjes geknutseld aan de Kolendijk.
(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/kolendijkje019.jpg)
De helling er op gelijmd. Met speciaal voor Jos nog wat extra whisky flessen in beeld.
(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/kolendijkje020.jpg)
Ondertussen even het frame in elkaar gezet om de plaat recht te houden.
(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/kolendijkje021.jpg)
De twee delen aan elkaar vast gezet.
(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/kolendijkje022.jpg)
En de derde rails er op gelegd.
Straks opruimen want vrijdag komen er kijkers. Niet voor dit kolendijkje hoor, maar ons huis staat te koop. Dus ff twee dagen niet knutselen, of in ieder geval geen rommel meer maken.
Groet,
Johan
-
Geïnspireerd door het “tentoonstellingsbaan: Cornfield Yard” draadje van Ronald Halma, voorheen bekend onder de naam “Ik bouw een H0 boekenplank-testbaan” kreeg ik het idee dat ik ook wel iets meer met deze boekenplank zou kunnen doen, maar het mag geen gewoon oer-Hollands spoordijkje worden.
Hartstikke leuk, Johan! Ik ga en blijf je volgen (y) Klasse :)
Wat betreft die betonnen bielzen heb je ook helemaal gelijk in. Heeeeeel slordig.
Da's eigenlijk het enige punt van kritiek; dat ga je niet wegwerken. Misschien toch een aantal flexen scoren in Houten a.s. zaterdag die wel passend zijn voor het gekozen tijdperk?
EDIT quote link gerepareerd.
-
Het begint als een boekenplankbaantje, het eindigt als een tentoonstellingsbaan... :)
-
Tja, je zou het wel zeggen, he? ::) ;D ;)
-
Met speciaal voor Jos nog wat extra whisky flessen in beeld.
Vergis ik me nou of is die 2e fles van links een stuk leger? ;D
Iets zegt mij dat dit er mooi uit gaat zien, ik blijf je volgen hoor (y)
Groetjes,
Jos
-
Zolang ik die betonpuisten niet vervang zal dit geen tentoonstellingsbaantje worden ;)
Als het zover gaat komen, dan heb ik daar een ander onderwerp voor in gedachten. Dat moet dan een whisky distilleerderij worden *hik*
-
Daar zal dan geen stukje recht spoor op te vinden zijn ;D
Groetjes,
Jos
-
Wellicht dat ik hem ten tijde van de drooglegging kan bouwen. Afijn, nu tijd voor een slokje uit een van die flessen daar en dan snurken. Morgen hoop ik wat ruimte te vinden om toch nog even wat verder te prutsen.
Heb nog een stapel glasvezelbehang liggen en ik wil eens proberen of ik daar mooi het dijkje mee kan maken.
-
Helaas, vandaag mocht er niet geknutseld worden van 'de commissie'. Het huis moest opgeruimd worden om morgen de kijkers te ontvangen en dus geen rommel maken!
Gelukkig heb ik mij vanmiddag uitstekend vermaakt door weer eens een kijkje te nemen bij Jaap thuis in "Nieuw Preiserland (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,24537.0.html)"
Tjonge, wat kun je daar toch veel van leren (y)
-
Oh ja, was ff vergeten dat je met de boekenplank bezig was.
Had berichtje geplaatst bij grote project wat nog stil ligt dus.
Succes verder, Koen
-
Is dat boven op de spanten ook 4mm berken multiplex? zoja om de hoeveel cm moet je ongeveer ondersteunen voor het doorbuigt?
Als dit werkt scheelt me dat weer 5 mm hoogte in mijn spiraal :)
-
Hoi Bas,
Het is inderdaad 4mm berken triplex. Ik heb er nu 15 cm tussen de spanten en dat ziet er uitstekend uit.
Ik weet niet hoeveel meer het kan overbruggen en voor H0 zal het natuurlijk anders zijn dan voor N omdat de locs gewoon zwaarder zijn. Ik durf het niet te zeggen.
't is gewoon een plaatje van 120 x 60 cm van de 'dat zeg ik'. Iets duurder dan gewoon triplex.
-
Ha Johan,
leuk begin. Altijd leuk om iets aan de hobby te doen (ipv alleen maar moderaten ;D). Al een idee hoe je de boel straks gaat aansturen. Wat wordt het idee....een fiddle yard nog aan één kant?
-
He Jumper Dumper ;)
Ik weet nog niet wat ik er mee ga doen. Moet vooral vingeroefening zijn. Hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,12296.msg369528.html#msg369528) staat de laatste versie van het baanplan voor het übergrote project.
-
Zoals gezegd is dit kolendijkje vooral een vingeroefening, een klein projectje om mee te expirimenteren voordat ik aan mijn grote baan begin. Ik laat de opmerkingen voor wat betreft de betonnen dwarsliggers dus even links liggen en ga door met expirementeren.
De spanten en liggers van berken triplex staan goed, nu is het tijd om het dijkje van een talud te voorzien. De spanten heb ik met de decoupeerzaag uit de losse pols met wat kronkels gezaagd om niet overal dezelfde boog te hebben op het talud. Het moet golvend zijn. Ik wilde testen of ik het talud kon bekleden met glasvezel behang. Zie hier het resultaat:
(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/kolendijkje023.jpg)Klikbaar (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/kolendijkje023.jpg)
Het behang laat zich er over het algemeen goed overheen leggen, mits voldoende geweekt in lijm.
(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/kolendijkje024.jpg)Klikbaar (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/kolendijkje024.jpg)
Toch blijven er altijd stukjes die omhoog willen komen. Je moet dus af en toe wel blijven aandrukken. Na het drogen is een deel van het talud nog redelijk flexibel en een deel is behoorlijk uitgehard door de glasvezel lijm.
groet,
Johan
-
Gisteravond was het glasvezelbehang goed opgedroogd en lag het talud er strak bij. Even een klein stukje grassen en daarna ballasten.
(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/kolendijkje026.jpg)
Tussen de rails al de ballast klaar gelegd en zie weer dat die veeeeeeeeeeeels te groot is voor spoor N, terwijl die toch echt als ballast spoor N verkocht is.
Ik vraag me nu af... wat moeten we eerst doen: Eerst grassen en dan ballasten, of andersom?
-
Hallo Johan,
De ballast is inderdaad te groot. Ik gebruik voor H0 ballast voor N. Om de een of andere vage reden klopt de schaalaanduiding voor ballast ( bijna ) nooit.
Ik zou eerst ballasten en dan grassen. Vergeet de smalle looppaden naast het spoor niet.
Bouw ze,
Gr.
Ferry
-
Met zeer veel dank aan Ferry!
(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/1ef58490.jpg)
Het krabben kan beginnen en nu tenminste een goede maat ballast
-
Graag gedaan Johan,
Ben benieuwd hoe het er uit gaat zien met deze ballast, we zien het wel langs komen deze week ;D
Succes !
Ferry
-
Ik kon het toch niet laten om vanochtend bij de koffie even een stukje te proberen met de nieuwe ballast :)
In dit stukje gexipirmenteerd met eerst lijmen en dan strooien.
(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/069bed4e.jpg)
Volgend stukje expirimenteren met eerst strooien en dan lijm in druppelen.
Vanavond zal dat wel niet meer lukken, eerst cursus.
-
Vanavond zal dat wel niet meer lukken, eerst cursus.
Cursus ballasten? ;) ;D
Inderdaad, eerst strooien, met een kwastje de ballast verdelen, daarna indruppelen.
Succes, groet Jaap
-
Ha Jaap, nee helaas geen cursus ballasten. Was het maar zo'n feest ;)
Tja, je moet toch vanalles uitproberen he. Je kunt wel zeggen 'zo moet je het doen', maar voor een groot deel is het denk ik ook proefondervindelijk doen. Je tips zijn overigens welkom, en ik probeer er van te leren, maar ik maak me geen illusies dat ik nu in een paar maanden hetzelfde resultaat ga krijgen waar jij dik 10 jaar op hebt zitten prutsen 8)
-
Gisteravond had ik cursus, dus is er niet zoveel gekomen van hobbyen. Toch wel eventjes een half uurtje gevonden. Voordat we verder gaan met ballasten toch maar even de rails in de roest gezet.
(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/2258c519.jpg)
grote versie (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/2258c519.jpg)
-
Johan, erg slecht te zien wat je gedaan hebt.... een iets betere foto misschien? ;)
-
sorry, iPhone he ;) Maar 't is dan zo makkelijk om 'm rechtstreeks te uploaden naar Photbucket. Zal even de spiegelreflex er bij pakken.
-
Okidokie!
-
(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/kolendijkje028.jpg)Klik (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/kolendijkje028.jpg)
Zo beter?
-
Zo beter?
Ietsje. ;D
-
Ja hoor.
Rails zijn erg "doorzichtig" aangezet met roestverf. Zou wat dekkender mogen. Wat heb je daarvoor gebruikt?
-
Onverdunde Humbrol Matt 113 en een harde penseel.
Ik wilde het niet te dik aanzetten, maar volgens jou is dat wel beter?
-
Och, wat is beter... persoonlijke smaak misschien. Als je op echte railstaaf kijkt zie je ook een redelijk totale roestaanhechting. En zou je een echte railstaaf op "schaalafstand" bekijken denk ik dat de kleur zeker egaal zou zijn.
Probeer een stukje zou ik zeggen ;)
-
Even de tip van Ronald in de wind geslagen en niet nog een keer de rails geroest maar nu voor de rest van het gedeelte de ballast gestrooid en geveegd. 't is spul van Anita decor. Ik heb het nu alleen ingeveegd, nog niet gelijmd zodat ik hier en daar nog een beetje kan schuiven -naar aanleiding van jullie commentaar dat ongetwijfeld gaat komen ::). Overigens heb ik ook vandaag de tijd daar niet meer voor voordat ik naar cursus moet.
(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/844fa353.jpg)Klik (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/844fa353.jpg)
Het stuk voorop de foto is een stukje dikker belegd (hoger?) omdat daar nog wat van het oude grove spul onder zat wat ik niet weg kon krijgen zonder het hele ding onder de kraan te stoppen - wat ik niet wilde doen. Het blijft toch een vingeroefening.
En jah, 't is weer met de iPhone, dus weer onscherp :(
-
Wacht het eindresultaat maar af :(
Gr Koen
-
Je zal toch op een andere/betere manier foto's moeten maken Johan. Eigenlijk is bijna niet te zien of de ballast nu wel of niet op de goede hoogte ligt en goed is verdeeld.
Groet Jaap
-
Hoi Johan,dat ziet er heel keurig uit.
En dat de foto,s niet zo duidelijk zijn,daar heb ik zelf ook last van,dus.
Ik ben wel benieuwd hoe de grote baan er uit gaat zien.
Als die net zo wordt als dit,ben je voor mij geslaagd ;)
Sucses verder met de bouw,en ik blijf dit ook volgen.
Groeten van Martin.
-
Johan,
Was er bij die cursus veel te drinken? ;D
Al je foto's zijn bewogen of op de verkeerde plaats scherpgesteld :'(
Groetjes,
Jos
-
Hahahaaaaaa, daar val je door de mand, Johan, met je whiskey!
J
-
Helaas, tijdens de cursus alleen water en koffie. Klein detail voor Jeroen: Whiskey is Iers, ik ga een Schotse baan maken, dus Whisky ;)
Grote les van vandaag is dus: zorg voor betere verlichting! Het is zo lekker makkelijk om even een foto-tje te schieten met je iPhone en die direct in Photobucket te plempen, maar nu toch maar weer even de spiegelreflex er bij gepakt en een spotje er op gezet.
(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/kolendijkje030.jpg)Klik (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/kolendijkje030.jpg)
Even de ballast wat uit elkaar geveegd en er met DAS klei nog even een weggetje tussen gekrast. Nu nog eens denken hoe ik dat ga verven.
-
Sheit, Whiskey is vliegalfabet voor de letter 'W'. Je hebt helemaal gelijk! :-[
Johannes, heb je rechts de rail niet verzopen in je ballastbed? In ieder geval is je foto al een stuk beter! Waarom ram je er niet eens een lokje op....staat altijd leuk!
-
Denk maar niet dat je altijd krijgt waar je om vraagt. Had ik ze net mooi in doosjes opgeruimt ;)
Van voren
(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/kolendijkje031.jpg)Klik (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/kolendijkje031.jpg)
Met een paar flesjes er bij voor de inspiratie (het plankje met een assortiment van de Schotse eilanden)
(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/kolendijkje032.jpg)Klik (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/kolendijkje032.jpg)
(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/kolendijkje033.jpg)Klik (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/kolendijkje033.jpg)
Ehm, als ik mezelf nu zou modereren met die whisky reclame er bij, is dit dan een draadje voor boven de 16? Weet eigenlijk niet wat daarvoor de regels zijn ???
-
Daarnaast ook nog eens reclame! :P
Gr. Dave
-
De ultieme uitdaging, een stokerij die echt werkt in N en nog te drinken is ook.....
Stoommachines zijn er al dus? :P
Gr Koen
-
Ehm, als ik mezelf nu zou modereren met die whisky reclame er bij, is dit dan een draadje voor boven de 16? Weet eigenlijk niet wat daarvoor de regels zijn ???
Whisky is volgens mij nog altijd meer dan 15% en dat zou dan een 18+ draadje worden.
-
Gelukkig schijnen er vooralsnog geen regels te zijn over het in beeld staan van een verdwaalde fles alcohol. Dus vrolijk verder gegaan vandaag met de scenery. Voor de foto heb ik e.e.a. wel wat meer in het licht gezet.
Op de eerste foto een GWR Pannier Tank met twee BR coaches in Maroon livery op de pas geballaste rails.
Zoals Jeroen al opmerkte, hier vooraan is het ballast bed te hoog. Dat komt doordat ik eerst de verkeerde ballast gebruikt had.
(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/kolendijkje034.jpg)Klik (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/kolendijkje034.jpg)
Even een streepje bruin gelijmd voor de weg.
(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/kolendijkje035.jpg)Klik (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/kolendijkje035.jpg)
En nog twee shots met het gras er bij.
(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/kolendijkje037.jpg)Klik (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/kolendijkje037.jpg)
(http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/kolendijkje038.jpg)Klik (http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/kolendijkje038.jpg)
groet,
Johan
PS Jaap is het nu wel scherp genoeg voor je ogen?
-
Zelf nog eens kritisch naar de foto''s gekeken. Dat kan beter... Maar waarschijnlijk niet met de lens die ik heb. Dat is dus gelijk een volgende requirement als ik aan het echte werk ga beginnen :'(
Wat voor type lens heb ik dan nodig? Macro?