BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Han Steenwijk op 05 January 2010, 17:01:40

Titel: Verschillen Gs 141 en Gs 142?
Bericht door: Han Steenwijk op 05 January 2010, 17:01:40

De gesloten twee-assige goederenwagen volgens ORE-recept werd twee keer voor NS gebouwd:

Gs 141:
oorspr. S-CHO 5701-7560, bouwjaren 1956/57, 1860 wagens

Gs 142:
oorspr. S-CHO 7600-8099, bouwjaren 1959/60, 500 wagens

Volgens "Spoorwegmaterieel in Nederland" (waaruit ik dit vlijtig heb overgeschreven) week de tweede serie hier en daar iets af van de eerste serie.

Wie weet waar dit "hier en daar" op slaat? Zelf heb ik gevonden:

- de hoekzuilen hebben aan de zijwanden onderaan een driehoekige versteviging bij Gs 142; bij Gs 141 ontbreekt die;
- de kopwanden zijn bij Gs 141 volledig uit houten planken opgebouwd. Bij Gs 142 bestaat het bovenste gedeelte van de kopwand, vanaf de onderste dakrand, uit staalplaat o.i.d.;
-  de zuilen op de kopwanden verjongen bij de Gs 142 kort voordat ze tegen het dak eindigen; bij Gs 141 verandert het profiel niet.

Wie kent nog meer verschillen?

Han

Titel: Re:Verschillen Gs 141 en Gs 142?
Bericht door: Falkenberg op 05 January 2010, 17:15:01
Wie kent nog meer verschillen?

Han,

De remmen zijn een duidelijk verschil. Waar de 1410 nog Westinghouse had (met het opvallend grote paneel onder de deuren) had de 1420 Oerlikon remmen.
En volgens Op de Rails 1977-9 had de 1410 25,2 m2 vloeropp en de 1420 25,1 m2. Dat kan door andere afmetingen of dikker hout worden verklaard.

Dirkjan