BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: maclion op 03 January 2010, 23:06:16

Titel: Keerlusschakeling van Digirails (DR400)
Bericht door: maclion op 03 January 2010, 23:06:16
Dag forumleden,

Ik rijd met Lenz (versie 3.0) en gebruik al heel lang naar tevredenheid een LK100 module gekoppeld aan mijn draaischijf.
Onlangs heb ik een keerlus aangelegd in mijn schaduwstation met een Digirails DR400 module.
Aanvankelijk leek ook de DR400 zijn werk goed te doen, maar na enige tijd ging er het een en ander fout. Na overleg met Digirails besloot men de module om te ruilen voor een ander exemplaar. Hoewel dat tweede exemplaar aanmerkelijk beter functioneert dan zijn voorganger, blijft hij zo nu en dan een "kortsluiting" missen, met alle gevolgen van dien.
Als ik de DR400 vervang door de LK100, werkt alles naar behoren zonder ook maar één misser.
Tot op heden heb ik niet onomstotelijk kunnen vaststellen wat de missers van de DR400 veroorzaakt. In eerste instantie dacht ik dat de gevoeligheid van de DR400 niet groot genoeg was, maar later ontdekte ik bij toeval, dat de meeste missers bij deze module optreden op momenten dat ik snelheids- of schakelopdrachten via de handregelaar verstuur.
Zijn er meer forumleden met DR400 ervaring?

Martin
Titel: Vervolg keerlusschakeling van Digirails (DR400)
Bericht door: maclion op 05 January 2010, 16:27:20
Omdat ik niet zo heel vaak op dit forum inlog, weet ik niet wat een gemiddelde of normale reactietijd is, maar uit het feit dat er na ruim 100 keer te zijn gelezen nog geen reacties zijn, meen ik te mogen concluderen dat er maar zeer weinig DR400 gebruikers zijn onder de regelmatige bezoekers van dit forum.

Inmiddels heb ik ook uit andere topics al begrepen dat men hier een andere manier van keerlusaansturing propageert.
Desondanks wil ik toch mijn verdere bevindingen met de DR400 hier delen.

Door een aanzienlijk aantal keren - in beide richtingen - (en heel langzaam) met een niet-stroomvoerend voertuig over de keerlusscheiding heen te rijden, heb ik kunnen vaststellen dat de detectiegevoeligheid van de module richtingsgevoelig is.
Bij het INrijden van de keerlussectie is de DR400 gevoeliger dan bij het UITrijden van de sectie.
Ik heb dit vastgesteld op steeds dezelfde sectiescheiding.
Ondertussen vervult de bejaarde LK100 van Lenz wel trouw zijn functie.
Ik overweeg nu om een LK200 aan te schaffen en daar mijn geluk mee te beproeven.

Zijn er al LK200 gebruikers onder deze forumleden????

M. vr. gr.

Martin
Titel: Re:Keerlusschakeling van Digirails (DR400)
Bericht door: Sander op 05 January 2010, 16:36:11
Martin,

ik denk dat de meeste mensen inderdaad voor een alternatief hebben gekozen voor wat betreft de keerlusmodules op basis van een kortsluitprincipe.

mvg,
 Sander
Titel: Re:Keerlusschakeling van Digirails (DR400)
Bericht door: maclion op 15 August 2010, 14:37:10
Eindelijk de LK200 van Lenz gekocht, die overigens niet zo heel veel duurder is dan de DR400 van Digirails.
Hij zit nu al zeker twee maanden op de plaats waar ik eerst de DR400 had zitten; geen centje pijn!
Al m'n loc's en treinstellen rijden zonder haperen in en uit de keerlussectie.
Voor het overige is er aan het hele elektrische circuit van mijn baan niets gewijzigd.
Afgaand op de literatuur zou het enige verschil zijn dat de LK200 gevoeliger is dan de DR400.
In mijn baanplan maakt dat kennelijk net het verschil.
Hoewel ik heel blij ben dat mijn probleem nu is opgelost, vind ik het ook heel jammer te moeten concluderen dat de DR400 kennelijk niet zo universeel inzetbaar is als de LK200. Zelfs gekoppeld aan mijn draaischijf in een heel ander deel van mijn baan met derhalve alleen maar langzaam rijdende loc's, vertoont de DR400 hetzelfde gedrag als in de aanvang van dit draadje beschreven.